Baan gaat zijn activiteiten in de ontwikkeling en verkoop van crm-programmatuur verzelfstandigen (customer relationship management). De stap moet er voor zorgen dat applicaties voor Internet sneller op de markt komen, aldus het bedrijf. De vraag naar crm-toepassingen vanuit het bedrijfsleven is momenteel groot.
Baan is verder erin geslaagd een nieuwe investeerder te vinden. De Amerikaanse zakenbank Bear Stearns steekt 150 miljoen dollar in het bedrijf, in ruil voor een aandelenbelang dat zal uitkomen tussen de 5 en 15 procent.
Een ander voordelen dat Baan verwacht van het bundelen van de crm-activiteiten in een apart bedrijfsonderdeel is het eenvoudiger openleggen van nieuwe markten. Verder meent het concern dat de bedrijfsvoering zo gemakkelijker op Internet valt af te stemmen.
"Om te kunnen profiteren van de mogelijkheden die de nieuwe economie schept, is focus nodig", aldus bestuursvoorzitter Pierre Everaert. "Om deze gerichtheid te krijgen, breiden we onze capaciteiten uit door samenwerkingen en het afstoten van onderdelen, waar ze strategisch gerechtvaardigd zijn."
Baans crm-werkzaamheden stammen hoofdzakelijk uit het bedrijf Aurum, dat in 1997 werd gekocht. Baan betaalde 250 miljoen dollar voor het bedrijf.
Baan telt ongeveer vijfhonderd klanten voor crm-programmatuur, uit diverse bedrijfstakken. Het nieuwe bedrijfsonderdeel krijgt een hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Baan rekent erop dat daar vanaf juni de werkzaamheden van de nieuwe dochter kunnen plaatsvinden.
"Internet zorgt voor een verschuiving, van een marktbenadering waar iedere klant min of meer dezelfde is, naar kleinere groepen en uiteindelijk naar één-op-één marketing", aldus Everaert. "Deze nieuwe benadering vereist dat bedrijven bedachtzaam omgaan met hun klantrelaties" – en dat ondersteunen met geautomatiseerde systemen als die van Baan.
"De kernactiviteit van Baan zal zijn gericht ope-fulfillment. Daarin voorzien we in ‘best-in-class’ productie-applicaties, gebaseerd op een sterke basis van Internet-erp en scm (supply chain management)", aldus de topman. Hij verwacht dat een ‘e-crm gericht dotcom-bedrijf’ Baan de beste positie geeft om snel zijn visie te vertalen naar de markt.