Na de ware hausse van aanbieders van gratis Internet via gewone telefoonverbindingen is nu ook een eerste aanbieder opgestaan die een bedrijfsmodel ontwikkeld meent te hebben waarmee breedband-communicatie gratis kan worden aangeboden aan gebruikers: het Amerikaanse Broadband Digital.
Dit bedrijf schreef in enkele weken tijd maar liefst zevenhonderdduizend klanten in die binnenkort voor niets aan de slag willen met Adsl.
Broadband Digital is opgezet door twee broers die eerder al actief waren met Internet-bedrijven als Adforce en 2Can Media, bedrijven die inmiddels via overnames in de stal van Cmgi zijn terechtgekomen. Het bedrijf is van plan op korte termijn in zes Amerikaanse steden gratis Adsl – door het bedrijf FreeDSL genoemd – aan te bieden. Het gaat om een voor Adsl-begrippen redelijke trage verbinding van 144 kbps, hetgeen voor de gemiddelde gebruiker echter toch bijna drie keer zo snel is als een standaard 56 kbps-verbinding.
Dat de prijsstelling van vrijwel alles wat met Internet te maken heeft, uiteindelijk naar nul neigt, is inmiddels een bekend fenomeen. Tot nu toe kon dit echter alleen – of liever gezegd: gedeeltelijk – gefinancierd worden door rond dit soort producten advertenties te verkopen, verbeterde versies tegen een vergoeding aan te bieden of sponsorafspraken te maken.
Zo ook bij Broadband Digital. Iedere abonnee wordt geconfronteerd met een balk op het beeldscherm waar de aanbieder van FreeDSL nieuws en commerciële boodschappen kan weergeven. Eerdere plannen om de persoonsgegevens van abonnees door te spelen aan adverteerders zijn in de ijskast gezet. Reden hiervoor zijn de privacyproblemen waar reclamenetwerk Doubleclick momenteel mee worstelt.