Hebben bekende portalen als Yahoo!, MSN of in Nederland bijvoorbeeld Ilse nog wel een toekomst nu de wereld aan de vooravond staat van een overstap naar het gebruik van Internet via mobiele telefoons en palmtops? Onderzoeksbureau Current Analysis heeft daar grote twijfels over.
Het bureau ziet de macht op Internet flink verschuiven in de richting van de aanbieders van mobiele communicatie.
Net als in de ’traditionele’ Internet-markt draait het ook bij draadloos gebruik van het web om informatie. De menustructuur die de microbrowser van een GSM-telefoon hiervoor aanbiedt, wordt echter volledig gedomineerd door de aanbieder van het mobiele netwerk. Aan deze organisatie de keuze hoe deze menu’s worden vormgegeven en dus wie bovenaan of onderaan staat. Daarmee kunnen deze concerns een geheel eigen koers varen: zelf inhoud via een portaal gaan aanbieden en deze als eerste keuze in het browser-menu aanbieden of samenwerken met een bestaande portaal en deze een voorkeurspositie geven.
Volgens Current Analysis wordt deze positie in het keuzemenu van de gebruiker veel geld waard. Immers, in een menu waar drie of hooguit vier regels tekst in één scherm zichtbaar kunnen zijn, is het aantal posities beperkt en zal dus een flinke biedingstrijd gaan ontstaan. Zeker wanneer e-commercie via bijvoorbeeld WAP op gang begint te komen.
Het brengt de analisten van het bureau tot de conclusie dat slechts een handvol van de bestaande portalen de overstap naar een draadloos Internet met succes zal kunnen maken. Welke dat zullen zijn, is vooralsnog onduidelijk. Eén ding is in ieder geval wel duidelijk, zo meent het bureau. Het draait straks zeker niet alleen om inhoud, maar ook om bijvoorbeeld ‘bill payment’-systemen en dergelijke, en de bereidheid van het portaal de inkomsten die hiermee gegenereerd worden te delen met de aanbieder van mobiele communicatie.