Adverteerders en e-commercie bedrijven hebben sinds kort de beschikking over een nieuwe mogelijkheid om hun producten en diensten onder de aandacht van het kopend publiek te brengen: Internet-terminals in liften.
Nadat dit concept in eerste instantie door liftenfabrikant Otis (http://www.otis.com) onder de naam ‘E-Display’ was ontwikkeld, heeft nu ook de Nederlandse aanbieder van liften Thyssen/De Reus een eerste lift compleet met webstation afgeleverd. Het AMC te Amsterdam had de Nederlandse primeur.
De e-commercie mogelijkheden van dit soort beeldschermen liggen wat anders dan bij meer reguliere toepassingen van digitale handel. De bezoeker van een lift reist nu eenmaal maar gedurende een korte periode in de lift omhoog en omlaag, en kan dus uitsluitend relatief kort durende boodschappen of informatieblokken tot zich nemen. Rustig over het web surfen is er niet bij.
Hoe vreemd het wellicht ook klinkt, vrijwel iedere lift is standaard voorzien van de infrastructuur voor een Internet-verbinding. Overheidsregels stellen dat een lift voorzien moet zijn van een telefoonlijn, zodat in geval van problemen hulp in te roepen is. Deze infrastructuur valt ook te gebruiken om Html-pagina’s naar een PC of beeldscherm te sturen.
De Amerikaanse Otis-fabriek heeft inmiddels ‘web-enabled’ liften geïnstalleerd in Chicago, terwijl dit voorjaar ook in steden als New York, Parijs en Sydney dergelijke systemen in gebruik zullen worden genomen. Het bedrijf ziet kennelijk interessante commerciële mogelijkheden op dit terrein. Het heeft dan ook een aanzienlijk minderheidsbelang genomen in het advertentiebureau NGN, een bedrijf dat de commerciële boodschappen voor dit soort toepassingen verkoopt en produceert.
De komst van webterminals in liften past in een trend waarbij Internet steeds dieper in het dagelijks leven van mensen doordringt. Eerder al introduceerde Sun Microsystems een zogenaamd http://’.com-huis’ (http://www.sun.com/aboutsun/media/presskits/ces/index.html), waar de mogelijkheden voor integratie van Internet en huishouden worden gedemonstreerd. Later dit jaar zal Sun in samenwerking met het Zweedse telecom-bedrijf Telia een Europese variant op dit project introduceren.