Voormalig popmuzikant Thomas Dolby Robertson noemt zichzelf tegenwoordig ‘Chief Beatnik’ van het bedrijf Beatnik (http://www.beatnik.com).
Deze starter richt zich op technologie waarmee webpagina’s van ingebedde audio en geluid te voorzien zijn. De ontwikkelde technologie biedt interessante mogelijkheden voor onder andere e-commercie sites.
Voorheen vooral bekend onder de naam Thomas Dolby heeft Robertson in San Mateo (CA) een bedrijf opgezet dat zich richt op het integreren van geluidsbestanden in Html-pagina’s. De hiervoor gebruikte technologie resulteert in een pagina waarbij de gebruiker de cursor over een illustratie of woord beweegt waarbij direct geluid, muziek of gesproken woord hoorbaar wordt.
De aanpak van Beatnik bestaat uit twee aparte producten. Enerzijds moet de Html-code waarmee de webpagina is opgebouwd worden aangepast, waardoor geluidsbestanden naadloos met de code te integreren zijn. Het bedrijf heeft de hiervoor benodigde ontwikkelhulpmiddelen gebouwd. Tegelijkertijd heeft de gebruiker een Beatnik Player nodig die het mogelijk maakt dat de normale browser de ingebedde audiobestanden herkent en kan activeren.
De technologie achter dit idee is niet nieuw. Robertson werkt er al aan sinds 1995, toen hij zich met een beurs van Interval Research – een denktank van voormalig Microsoft-oprichter Paul Allen – zes maanden lang bezighield met de mogelijkheden die de digitalisering van muziek te bieden heeft. Robertson richtte hierna het bedrijf Headspace op, dat nu is opgegaan in Beatnik.
Inmiddels heeft Beatnik overeenkomsten voor het gebruik van deze technologie gesloten met bekende websites als Yahoo!, Barnes&Nobles.com en MTV Online. Yahoo! was de eerste die met Beatnik in zee ging om de aandacht van surfers op muziekbestanden te vestigen. Het bedrijf gebruikte daar onder andere Thomas Dolby’s eigen hit ‘She blinded me with science’ voor.