Culturele achtergronden en gewoontes blijken een grote invloed te hebben op de manier waarop e-commercie zich in bepaalde markten kan ontwikkelen. De traditioneel sterk ontwikkelde gemeenschapszin in een land als Zuid-Korea blijkt ook op Internet een belangrijke rol te spelen.
E-commercie ontwikkelt zich in dit Aziatische land sterk langs de lijnen van de bekende ‘chaebols’. Dit soort megaconcerns kennen al heel lang het fenomeen personeelswinkel waar de eigen medewerkers tegen aantrekkelijke kortingen producten kunnen aanschaffen. Het productenpallet gaat echter verder dan alleen de door de conglomeraten zelf voortgebrachte goederen. De vaak tienduizenden en honderdduizenden werknemers tellende bedrijven gebruiken ook hun inkoopkracht om andere producten aantrekkelijk te kunnen leveren.
Inmiddels is deze manier van werken overgeslagen naar Internet. Zo begon Samsung een e-commercie site voor de 185 duizend eigen medewerkers. Deze site is nu ook voor andere bedrijven opengesteld. Door contracten met andere ondernemingen te sluiten, worden twee vliegen in één klap geslagen: het aantal consumenten groeit zeer snel en ligt bij Samsung inmiddels op 1,2 miljoen, terwijl voor de werknemers van de zich aansluitende bedrijven een zeer breed pakket van ruim 150 duizend producten online beschikbaar is.
De ‘economies of scale’ werken zo sterk in het voordeel van dit soort sites dat Samsung vorig jaar 64 miljoen dollar via deze website omzette. Voor dit jaar wordt een verdrievoudiging van de verkoop verwacht. Zet de groei zich volgens de verwachte lijnen voort, dan komt het concern in 2005 uit op een omzet van 1,2 miljard dollar en een winst van 45 miljoen dollar.
Samsung staat niet alleen in dit soort e-commercie successen. Ook andere chaebols kennen vergelijkbare projecten. De snelle groei van deze sites wordt door waarnemers vooral cultureel verklaard: Koreanen maken graag deel uit van een ‘gemeenschap’, zowel in de fysieke wereld als op Internet.