Softwaregigant Microsoft en adviesreus Andersen Consulting richten samen voor een miljard dollar een joint venture op die Internet- en advies-diensten moet gaan leveren aan bedrijven, gebaseerd op Microsofts Windows 2000-besturingssyteem. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam Avenade.
Microsoft zegt 385 miljoen dollar in Avenade te steken. Daarnaast zal het ontwikkelondersteuning leveren. Andersen, waarvan Avenade in feite deel zal uitmaken, levert de training en andere adviesdiensten.
De joint venture richt zich uitsluitend op bedrijven die de overgang (willen) wagen naar het Windows 2000-besturingssysteem. Het belang voor Microsoft is evident: de onderneming doet alles om af te rekenen met het gevoel van angst dat bij veel klanten bestaat om de overstap te maken naar het nieuwe systeem. De implementatie van Windows 2000 zou erg omslachtig zijn. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat slechts 5 procent van de kleinere bedrijven (minder dan vijftig werknemers) zou overwegen om binnen een jaar de overstap te maken.
Het nieuwe bedrijf, dat in de buurt van Seattle wordt gevestigd, komt onder leiding van Mitchell Hill, al twintig jaar een Andersen-partner. Ergens in de toekomst wordt Avenade wellicht verzelfstandigd en naar de beurs gebracht.