Managed hosting door True

Compaq erkent gebreken Presario-PC's

 

Compaq erkent dat de PC's van de Presario-serie mogelijke defecten vertonen. Het bedrijf bracht deze week 1,7 miljoen eigenaars van dergelijke apparaten ervan op de hoogte dat de controller van de floppy disk problemen kan geven. Tot dusver ontkende Compaq de defecten.

In het schrijven aan de gebruikers meldt het bedrijf dat het probleem met de controller 'in zeldzame gevallen de opslag op een floppy disk kan beïnvloeden'. Compaq adviseert om een software-patch te gebruiken om het probleem op te lossen. De patch is sinds afgelopen vrijdag te vinden op Internet.
Voor een rechtbank in Beaumont (Texas) hebben gebruikers van de PC's een zaak aanhangig gemaakt tegen Compaq. De twee hoofdklagers beschuldigen het bedrijf ervan 'willens en wetens computers te hebben verkocht met een fout in de controller, waardoor gegevens verloren gaan, zonder de kopers daarvan op de hoogte te brengen'.
Eerder ondervonden de gebruikers van Toshiba-producten vergelijkbare problemen. Dezelfde advocaten die Toshiba diep in de portemonnaie deden grijpen, klagen nu Compaq aan. Zij stellen dat de consumenten schade hebben geleden, maar anders dan bij tabakszaken en asbest lijkt die schade verwaarloosbaar. Zij grijpen het schrijven van de producent aan om de zaak kracht bij te zetten. Bovendien schreef een advocaat van Compaq begin januari een brief waaruit kan worden opgemaakt dat het bedrijf bezig is met een schikkingsvoorstel. "De brief lijkt in sterke tegenspraak met het publiekelijk ontkennen van het probleem", aldus Patrick Woodson, woordvoerder namens de juristen. Saillant detail is dat de gebruikers-advocaten in de Toshiba-zaak in totaal 147 miljoen dollar opstreken aan honoraria. Hetzelfde juristenteam klaagde ook HP, Emachines en Packard Bell Nec aan.
De rechtszaak tegen Toshiba resulteerde afgelopen oktober in een schikking van 2,1 miljard dollar. Toshiba zelf beweert overigens dat de schikking niet veel meer dan zeshonderd miljoen dollar zal kosten. Iedere Toshiba-koper kreeg 331 dollar in handen om de computer te repareren of te vervangen. Volgens de juristen gaat het om dezelfde technische problemen. Compaq ontkent dit.
De producent stelt in een reactie dat de mededeling aan de gebruikers geen erkenning van aansprakelijkheid is. "We zijn gaan testen toen de beschuldigingen werden ingebracht en we namen een voorzorgsmaatregel door een patch aan te bieden", aldus een woordvoerder van het bedrijf. "Als je de computer gebruikt onder omstandigheden zoals mensen in realiteit doen, is er geen reden tot zorg." Compaq ontving volgens hem tot dusver geen klachten over het apparaat.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/126516). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×