Waarom maken sommige Internet-bedrijven het elkaar moeilijk, bijvoorbeeld door elkaar toegang tot de eigen sites te weigeren? Internet is groot genoeg voor iedereen, en dat moet zo blijven, zo stellen de bezoekers van de Silicon Alley 2000 Forums in New York, die gisteren en vandaag plaatsvinden.
Silicon Alley is de naam van de Newyorkse buurt waar een groot aantal ‘dotcom’- ofwel Internet-bedrijven zich gevestigd hebben. Deze jaarlijkse conferentie vindt plaats voor de vierde keer.
Scott Kurnit van het beursgenoteerde About.com wees erop dat zijn zoekdiensten niet worden genoemd door Yahoo, terwijl zijn sites de naam Yahoo duizenden malen vermelden. Overleg met Yahoo leverde hem niets op. About staat in de toptien van meest bezochte sites van de Verenigde Staten.
Een ander onderwerp was B2B-sites (business-to-business), en de invloed daarop van kopers en verkopers. Voorbeelden als het gezamenlijke e-inkoopsysteem van Ford, General Motors en Daimler Chrysler laten zien dat het van groot belang is dat niet één partij zo’n e-handelsplaats gaat overheersen. Een zekere neutraliteit moet gegarandeerd zijn, anders ontstaan er zeker problemen. Michael Levin, directeur van e-steel, een beurs voor de staalindustrie, erkende dat neutraliteit het eerst sneuvelt, maar dat je de invloed van de verkopers tot een minimum moet beperken.