Het Volkswagen- en het BMW-concern hebben beide laten weten dat ze niet zullen meedoen met de nieuwe mega-inkoopmarkt van Ford, General Motors (GM) en Daimler Chrysler.
De oprichting van dat handelssysteem onder de naam Autoxchange is afgelopen week tot verrassing van zowel de auto-industrie als de Internet-wereld bekendgemaakt. Het zou de grootste e-marktplaats ter wereld zijn.
De twee Duitse autobouwers willen hun eigen systemen opzetten. Vooral Volkswagen benadrukt er niet voor te voelen in de Amerikaanse e-handelsplaats te stappen, hoewel de opzet daarvan nadrukkelijk open is. Volkswagen heeft een harde strijd met GM achter de rug, waarbij de overstap van een topman en beschuldigingen van schending van bedrijfsgeheimen een grote rol speelden. Het concern zegt bovendien reeds bezig te zijn met het opzetten van een eigen systeem. De helft van de tienduizend toeleveranciers zou daar al op zijn aangesloten. BMW wil een open systeem opzetten met andere autofabrikanten samen.
Inmiddels zijn diverse andere onafhankelijke auto-fabrikanten al in de inkoopmarkt van Ford, GM en Daimler Chrysler gestapt. Onder meer Renault en Nissan hebben zich aangesloten bij Autoxchange, terwijl Toyota en Honda deelname overwegen. Relaties van de andere stichters (Volvo en Mazda aan de Ford-kant, Saab, Isuzu en Suzuki van GM-zijde, en Smart via Daimler Chrysler) zullen ook gaan deelnemen.