Routerfabrikant Cisco voegt zich bij Ford en Oracle in Autoxchange, de virtuele autohandel die de autofabrikant en de databaseleverancier vorig jaar al in het leven riepen. Cisco gaat de dertig duizend toeleveranciers van Ford voorzien van apparatuur en software om makkelijk en snel toegang te krijgen tot het Autoxchange-netwerk.
De virtuele handel heeft ten doel transactiekosten te verminderen, de keten te beheersen, gezamenlijk aan productontwikkelingen te werken en capaciteit te kunnen plannen door wereldwijd alle betrokkenen on-line met elkaar te verbinden. Autoxchange begint met een beperkt aantal diensten en zal in maart operationeel zijn. De verwachting is dat de eerste dertig dagen voor driehonderd miljoen dollar via het netwerk wordt verhandeld. Op een persconferentie deze week bleef het stil op de vraag hoeveel leveranciers zich al hebben aangemeld om aan het netwerk mee te doen. "Duizenden", verder kwam het antwoord van Ray Lane niet. Hij is president en chief operating officer van Oracle.
"Wij willen dat deze virtuele markt de industriestandaard wordt", de Nasdaq van de automobielindustrie", sprak Brian Kelly, chief operating officer van de e-Business-afdeling van Ford.
Overigens is er al een kaper op de kust: GM Tradexchange, opgezet door General Motors, leverancier van software voor ketenbeheer i2 Technologies en Commerce One, een e-business-bedrijf. Deze virtuele markt richt zich op dezelfde dertig duizend leveranciers en wil in het tweede kwartaal van dit jaar van start gaan.