Compaq wil eind dit jaar 60 procent van zijn PC-verkoop in de Verenigde Staten via directe weg laten verlopen. Op dit moment gaat 85 procent van de Compaq-PC’s nog via distributeurs en systeemintegratoren.
De computerfabrikant detailleerde dit ambitieuze streven gisteren tijdens een bijeenkomst met financiële analisten. Wereldwijd wil Compaq 40 procent van zijn PC-systemen direct verkopen aan bedrijfsklanten. Op de zakelijke markt weet het bedrijf nu 9 procent van zijn PC’s direct af te zetten.
De gang naar meer directe verkoop moet een forse kostenbesparing opleveren. Compaq verloor vorig jaar in de zakelijke markt nog een verlies van één miljard gulden op een omzet van 25 miljard gulden.
Tijdens de bijeenkomst met analisten onthulden Compaq-directeuren dat de PC-divisie 79 miljoen dollar verloor in het vierde kwartaal van 1999. In de voorgaande periode lag het verlies op 157 miljoen dollar. De PC-tak is verantwoordelijk voor 31 procent van de totale omzet.
De verkoop via indirecte weg kost volgens Michael Winkler, vice-president bij Compaq, ongeveer 15 procent van de omzet. Directe verkoop zou slechts 2 procent van de omzet afsnoepen.
President Michael Capellas voorspelt op basis van de ingezette strategie een groei van de totale omzet die 10 tot 12 procent bedraagt. De totale omzet van Compaq moet daarmee uitkomen op negentig miljard gulden.