Lotus stopt geleidelijk met de ondersteuning voor het oudere email-pakket cc:Mail. Eind dit jaar stopt de IBM-dochter met de telefonische steun voor deze software.
cc:Mail heeft momenteel wereldwijd ongeveer elf miljoen gebruikers. Op het hoogtepunt van de populariteit had deze programmatuur maar liefst 21 miljoen gebruikers.
Sommige analisten menen dan ook dat Lotus een tactische vergissing maakt door dit oudere pakket te laten vallen. Zo kozen 160 duizend nieuwe klanten in het vierde kwartaal van vorig jaar nog voor cc:Mail. Die programmatuur voldoet namelijk voor de meeste klanten en bevat niet de complexe functionaliteit van Notes, zo redeneren deze experts.
Vertrekkende Lotus-president Jeff Papows liet op de Lotusphere-beurs gisteren juist weten dat hij Notes ziet als logische opvolger van cc:Mail. "We zullen cc:Mail nog gedurende 2000 ondersteunen, maar er is geen verbintenis voorbij die tijd. De zon zal dus in 2001 ondergaan."
De topman zegt verbaasd en verheugd te zijn over de nieuwe gebruikers van het product. Hij meent echter dat de keuze voor cc:Mail is ingegeven door de noodzaak van een overstap. "Het is waarschijnlijk dat ze dit kiezen als een lapmiddel voor een client-programma van de tweede generatie."
Ondertussen meldt de elektronische nieuwsdienstComputerwire dat IBM de merknaam Lotus binnen een jaar wil schrappen. De programmatuur van die dochter zou dan ondergebracht worden in de software-tak van het moederbedrijf.Computerwire baseert dit nieuws op bronnen binnen IBM.