De Amerikaanse Internet-investeerder Cmgi heeft een aandeel van 4,9 procent genomen in Netcentives, actief in online direct marketing. Met de overname van de aandelen is een bedrag gemoeid van ongeveer 31,2 miljoen dollar.
In een poging om klanten trekken en aan zich te binden zal het bedrijf, onder de naam Cmgi Points, een beloningsprogramma voor de consument ontwikkelen. Dit programma zal voor het eerst in mei worden aangeboden via Altavista, dat voor 83 procent in handen is van Cmgi. Bezoekers van de Cmgi-gerelateerde sites, worden in staat gesteld de Cmgi Points te verzamelen en aan te wenden voor ‘beloningen’ als vliegreizen. Met het programma wil Cmgi zijn merknaam verder promoten en de loyaliteit van klanten voor zijn sites verder versterken. Netcentives is aangewezen als exclusieve aanbieder voor de infrastructuur van het beloningsprogramma.
Cmgi is niet het enige Web-bedrijf dat met beloningsprogramma’s de gunst van de gebruikers wil winnen. Ook Iwon.com, gelieerd aan het televisieconcern CBS, paait consumenten met een puntensysteem. En dan is er ook nog American Airlines, dat samen met America Online (AOL) een programma op Internet zet dat AOL Rewards combineert met het American Airlines frequent-flyer programma.