Elektronicaconcern Siemens stapt in Internet. Ruim een miljard euro (2,2 miljard gulden) gaat de Duitse fabrikant investeren in e-commercie.
Drie kenniscentra en Internet voor alle 440.000 werknemers moeten er verder voor zorgen dat de aanschaf van een wasmachine of mobiele telefoon als vanzelfsprekend via het web gaat. "Elektronisch zaken doen is de sleutel tot ons succes", aldus topman Von Pierer.
Niet alleen de verkoop moet elektronisch bij Siemens, ook de inkoop en de communicatie binnen het bedrijf zullen via Internet plaatsvinden. Het moet sneller, efficiënter en dichterbij de klant", omschreef Von Pierer gisteren de doelstellingen van de multinational. Meer dan de helft van alle inkopen, 77 miljard gulden, moet in de nabije toekomst elektronisch afgehandeld worden. Dat moet uiteindelijk een besparing op de kosten opleveren van een miljard euro per jaar.
In München is inmiddels een eerste kenniscentrum verrezen, het Center of E-Excellence. Ook in Atlanta en Singapore worden dergelijke centra geopend. Alle kennis die binnen de multinational aanwezig is, wordt daar samengebracht. Als de Siemens-vestiging in Maleisië een opdracht voor de aanleg van een kabelnetwerk kan binnenslepen, zijn de ervaringen van de Deense collega’s beschikbaar.
Siemens zet zijn geld op Internet. De Duitsers hebben de stellige overtuiging dat bedrijven en consumenten hun aankopen meer en meer via Internet gaan bestellen. Om straks zichtbaar en goed aanwezig te zijn op de ‘virtuele marktplaats’, investeert Siemens nu ruim 2 miljard gulden. Rechtstreeks verkopen aan de klant, het wordt bij Siemens doodgewoon. Binnen 48 uur wordt de bestelde wasmachine afgeleverd, is de belofte.
Onder het bewind van Von Pierer heeft Siemens een drastische ommezwaai gemaakt. Enkele traditionele activiteiten, zoals de bouw van kerncentrales, en de productie van elektromechanische componenten, kabels en geldautomaten, zijn afgestoten om de winstgevendheid te verbeteren. De conjunctuurgevoelige chipdivisie is eerder dit jaar onder de naam Infineon Technologies naar de beurs gebracht. Siemens profileert zich nu meer als technologie-onderneming.