KPN-Telecom heeft het opnieuw verbruid bij de Opta. De toezichthouder heeft KPN gisteren een boete van een miljoen opgelegd omdat het onvoldoende werk maakt van een verbetering van het aanmeldingssysteem voor telefoonverbindingen via concurrenten. KPN gaat in beroep.
Sinds enige tijd kunnen consumenten kiezen via welke maatschappij ze kunnen bellen door een speciaal nummer voor het gezochte abonneenummer in te toetsen. Een voorbeeld daarvan is Tele-2, dat momenteel een grote campagne voert. Onderzoek van de consumentenbond wees vorige week uit dat mensen nauwelijks gebruik maken van deze diensten, waarbij overigens met name bellen naar het buitenland aanzienlijk kan schelen. Voor binnenlands telefoonverkeer verschillen de tarieven nauwelijks met die van KPN.
De betrokken maatschappijen verklaren hun geringe succes ook door het gebrekkige functioneren van het aanmeldingssysteem. Na klachten beval Opta vorige maand KPN het systeem te verbeteren, maar volgens een Opta-woordvoerder is daar nog weinig van te merken. Volgens KPN is er wel degelijk aan het systeem gewerkt, maar is de Opta ook in gebreke gebleven door niet te zeggen aan welke normen het aanmeldingssysteem dan precies zou moeten voldoen. Volgens KPN duurt de verbetering bovendien wat langer omdat het bedrijf bezig is met de aanleg van een heel nieuw systeem.