De Saudische miljardair prins Alwaleed bin Talal heeft gisteren bekendgemaakt dat hij het afgelopen half jaar meer dan een miljard dollar heeft gestoken in vier ICT-bedrijven.
Hij verwacht wel een grote shake-out, zei hij in een vraaggesprek met Reuters. "Sommige bedrijven zijn wel erg hoog gewaardeerd en ik denk niet dat ze de verwachtingen die daarmee gepaard gaan kunnen waarmaken."
Alwaleed bin Talal stak zijn geld in America Online, Compaq, Eastman Kodak en Xerox. In elk van de eerste twee bedrijven investeerde hij 400 miljoen dollar, in elk van de twee laatste 100 miljoen dollar. Volgens de prins heeft hij de bedrijven de afgelopen twee jaar nauwgezet gevolgd voor het juiste moment om er aandelen van te kopen.
Hij heeft bewust gekozen voor deze vier bedrijven omdat ze een goede naam hebben, een groot potentieel en de laatste tijd flinke klappen hebben gehad waardoor ze relatief goedkoop waren. Daarmee onderscheidden ze zich op drie belangrijke punten van de ‘nieuwe dot.com-bedrijven die als een raket omhoog zijn geschoten’. Hij denkt dat veel van deze bedrijven het uiteindelijk niet zullen redden.
In totaal heeft Saudische prins nu meer dan 7,3 miljard dollar gestoken in technologie-, media- en telecommunicatiebedrijven. Tot zijn portefeuille behoren onder meer News Corporation, Euro Disney, Kirchmedia, Apple en Motorola. De neef van de Saudische koning Fahd heeft verder investeringen in banken, hotels, omroepen, luchtvaartmaatschappijen, autofabrieken en onroerend goed.