Managed hosting door True

Oracle krijgt strategische rol bij Rabobank

Contract uit 2006 verlengd en uitgebreid

 

Rabobank

Rabobank heeft zijn contract met Oracle verlengd en uitgebreid. Het onderdeel Oracle Consulting zet een internationaal team op voor het leveren van architectuurdiensten en advisering. Rabobank wil zijn Oracle-omgeving stroomlijnen om de online mogelijkheden voor klanten uit te breiden. Verder onderzoeken beide partijen welke projectwerkzaamheden op afstand kunnen worden uitgevoerd door het offshorecenter van Oracle Consulting in India.

Het automatiseringsconcern stelt een team samen dat bestaat uit enterprise en information architecten, technologieconsultants, (Amerikaanse) productontwikkelaars en experts op het gebied van Oracle Shared Service. Dit internationale team helpt de Rabobank bij de vernieuwing van Oracle-oplossingen en het vertalen van ict-trends in nieuwe concepten voor het bankwezen.

Het uiteindelijke doel is om klanten sneller en beter van dienst te kunnen zijn en - met oog op de sterk veranderende marktomstandigheden en wet- en regelgeving - minder complexe inrichting van systemen en bedrijfsprocessen. Rabobank verwacht door de vernieuwingsslag ook de ict-kosten te kunnen verlagen.

Architectuur

Het hernieuwde contract tussen Rabobank en Oracle omvat het automatiseren en integreren van bedrijfsprocessen, het digitaal vastleggen van documenten en het implementeren van identity- en access management-oplossingen, gebaseerd op Oracle Fusion Middleware. Volgens Ria Lagerweij, zegsvrouw van Oracle in Nederland, zit de vernieuwing onder meer in het leveren van extra it-architectuurdiensten, zowel op het vlak van bedrijfsarchitectuur als technische architectuur binnen de verschillende projecten.

De architecten van Oracle brengen best practices in die er voor moeten zorgen dat Rabobank bij het begin van een project de juiste keuzes maakt wanneer het Oracle- technologie inzet om business processen te stroomlijnen, aldus Lagerweij.

Daarnaast wijst zij er op dat Rabobank en Oracle Consulting aan het onderzoeken zijn of sommige projectwerkzaamheden goedkoper op afstand kunnen worden uitgevoerd door Oracle Consulting's center in India (Oracle SSI).

Betere service

De bank zet veel Oracle-technologie in. De Rabobank geldt wereldwijd als een van de grootste gebruikers van Siebel als klantrelatiebeheersysteem (crm: customer relationship management). De Rabobank wil naar een meer geïntegreerde en beter presterende Oracle-omgeving toe om een vollediger klantbeeld te kunnen krijgen. Informatie over een klant moet direct voor een medewerker beschikbaar zijn. Daarnaast moeten klanten online zelf hun bankdocumenten kunnen inzien, zoals financiële jaaroverzichten, creditcard-afschriften en rentespecificatie nota's.

Verder wil de Rabobank een verdere stap zetten in de automatisering van het documentenverkeer, zoals offertes en hypotheekaanvragen. Klanten krijgen de mogelijkheid via internetbankieren offertes te bekijken en elektronisch te ondertekenen. Ook wordt het voor klanten mogelijk om via internet hun hypotheek-aanvraag elektronisch voor te bereiden, inclusief het uploaden van alle benodigde documenten. Zij krijgen korting op de advieskosten wanneer ze hun aanvraag zelf voorbereiden. 

Actiepunten

Om dit soort zaken te realiseren wil de Rabobank zijn Oracle-omgeving verbeteren en uitbreiden. Woordvoerster Lagerweij somt een aantal actiepunten op die in kader van het verlengde contract op de planning staan:

 - Het opzetten van een robuust privaat platform as a service (PaaS), waarbij standaardisatie, consolidatie, hoge beschikbaarheid en beheer een belangrijke rol spelen. Oracle-producten vormen de basis; met name Oracle Database, Oracle WebLogic Server, Oracle Fusion Middleware en Oracle Enterprise Manager.

- Het inscannen en opslaan van alle klantdocumenten die semi-automatisch aan Siebel CRM worden gekoppeld met behulp van Oracle WebCenter Content en Oracle Distributed Document Capture.

- Het integreren van andere systemen met Siebel CRM met behulp van Oracle Bpel Process Manager en Oracle Service Bus.

- Het automatiseren van betaalprocessen met Oracle Business Process Manager. 

- Het stroomlijnen van de interne toegangsprocessen (role based access management) met behulp van Oracle Identity Manager en Oracle Identity Analytics.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4727340). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×