Managed hosting door True

Atos Origin verzamelt CV's via Facebook

Dit artikel delen:

Ict-dienstverlener Atos Origin wil het sollicitanten makkelijk maken om hun cv achter te laten. De dienstverlener zet een cv-converter in. Die omzetter voegt loopbaangegevens uit de profielen van de sociale netwerksites Facebook en LinkedIn samen in een pdf-bestand. Dat moet de sollicitant tijdsbesparing opleveren. De dienstverlener heeft naar eigen zeggen ook het inschrijfformulier vereenvoudigd.

De dienstverlener vraagt ook toestemming om profielgegevens als naam, profielfoto, contactenlijst en openbare berichten te mogen gebruiken. Het belooft die gegevens niet te gebruiken voor andere doelen dan de sollicitatie.

Ict-dienstverleners kijken steeds vaker naar nieuwe wervingsmethoden. Populaire middelen zijn de speeddate en een diner bij de mogelijke aanstaande werkgever. De krapte op de ict-arbeidsmarkt noopt de bedrijven om nieuwe middelen uit te proberen om aan geschikt personeel te komen.

In 2010 kromp het aantal medewerkers van Atos Origin Benelux met ongeveer een tiende deel. Het bedrijf heeft volgens de website 73 openstaande vacatures in Nederland.

Dit artikel delen:

Reacties

Dat ze je naam en profielfoto willen gebruiken kan ik nog wel inkomen, maar dat ze ook je contactenlijst willen hebben vind ik echt 5 stappen te ver gaan...

Is het idee om dan jouw contactenlijst te 'spammen' met Atos Origin vacatures?

Dag Peter,
Het bericht hierboven geeft het niet helemaal correct weer. Met de CV Converter maak je een CV aan met gegevens die je eerder hebt ingevuld op jouw Facebook en Linkedin. Informatie zoals voornaam, achternaam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, mailadres etc. wordt met jouw toestemming automatisch in de CV Converter overgenomen. Het document wat daarna samengesteld wordt, kun je bewaren en/of doorsturen.
Het is dus puur bedoeld om jou te faciliteren om snel een cv samen te stellen. Je hebt die gegevens dus altijd zelf in de hand. En een contactenlijst hoort daar absoluut niet bij. Misschien wil je het eens proberen, ga dan naar www.werkenbijatosorigin.nl.

Na 3,5 jaar voor deze organisatie gewerkt te hebben moet ik zeggen blij te zijn geen onderdeel meer uit te maken van de bureaucratische machine genaamd Atos Origin.

Afspraken naar hardwerkende medewerkers niet nakomen.
Eeuwig geëmmer van managers die zelfs de koffie automaat willen weg bezuinigen.
Positieve beoordeling tijdens functionerings gesprek niet mogelijk omdat daar automatisch een salaris stijging mee verbonden is, gezien dit niet in de targets van de manager staat.
enz...
Wat ging er een wereld voor me open toen ik bij hun vertrok :)

Nu ook al 3 jaar weg bij Atos, geen moment spijt gehad.
Hele bedrijf draait om de aandeelhouders, geen opleidingen, want dat kost geld.
Dus ik ga zeker die werkenbijatos niet proberen, er zijn betere bedrijven die wel respect hebben voor de medewerkers

Werk sinds 2006 bij Atos op de HighTechCampus in Eindhoven en heb het reuze naar mijn zin. Ze hebben Technisch intressante klanten, en collega's met veel kennis. Je kan er werken zonder veel aansturing, ik heb er veel geleerd, geen moment spijt.

@Amsterdammer, Marc, Rob:

Misschien is het een idee om toch een beetje bij het onderwerp te blijven? Lijkt erop dat het weer in een ouderwetse 'OA is geweldig' vs 'OA zuigt' discussie verzand...

Binnen ieder groot bedrijf zijn er afdelingen waar het goed toeven is, en afdelingen waar de sfeer om te snijden is. Zo zal dat ook binnen deze organisatie niet anders zijn. Geen reden om gelijk weer na te trappen of te jubelen toch?

De vraag lijkt me vooral: is dit een goede ontwikkeling (laagdrempelig solliciteren) of zou je als bedrijf juist de lat wat hoger moeten leggen om zo aan te geven dat je selectief bent in je aannamebeleid? Juist dit soort 'flitssollicitaties' of 'speeddates' (zoals bij Centric) geven mij persoonlijk toch wel weer een beetje het 'solliciteren in de showroom' gevoel. Maar het kan ook zijn dat ik gewoon 'oud' ben en niet genoeg met mijn tijd mee ga, ik ben zelf nog van de 'strak in pak solliciteren' generatie namelijk.

@Maikel:

Als 35 jarige ZZPer (ja ja, bijna IT-rollator leeftijd) zit ik nu al vol tot eind 2011, en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een detacheerder mij hetzelfde kan bieden zowel qua inkomsten als qua vrijheid... :-)

"Populaire middelen zijn de speeddate en een diner bij de mogelijke aanstaande werkgever. De krapte op de ict-arbeidsmarkt noopt de bedrijven om nieuwe middelen uit te proberen om aan geschikt personeel te komen."

Ik denk dat werkgevers zich eerder zorgen moeten maken om hun imago. Op internet-fora is inmiddels genoeg referentiemateriaal beschikbaar over de NL ICT werkgevers. Weliswaar is men vaker geneigd om negatieve dan positieve ervaringen te melden, maar toch...

Vreemde bedrijfstak toch. continu lui eruit schoppen om vervolgens van gekkigheid niet meer te weten hoe aan nieuwe mensen te komen.
Ziet dat soort bedrijven nu zelf niet in dat niemand ze nog serieus neemt.

Tja, lijkt me een bijzonder bedrijf. Na 5 keer gebeld te hebben voor een afstudeerstage maar verder gaan zoeken. Ze bellen gewoon niet terug en nemen de telefoon ook niet op.

Ik denk dat wat Kasper zegt echt het grote verschil is met 15 jaar geleden:

Toen waren er nog geen internetfora, social media, beoordelingssites... Het imago was vooral wat het bedrijf zelf ervan maakte, idd de 'pakken' van CMG waarbij ik me nog goed kan herinneren dat het bespreken van je salaris met collegae absoluut niet de bedoeling was. Niet nagekomen beloftes waren toen ook aan de orde van de dag, maar dat bleef toch vooral tussen de 4 muren van het bedrijf.

Nu echter is alles open, als je nu als afdeling je toezeggingen niet nakomt staat het 3 uur later op internet. De salarissen worden tot de euro vergeleken, en elke ontslagronde is bij de hele sector bekend.

Het is eigenlijk net als met B2C bedrijven, verkloot het een paar keer en voor je het weet is je reputatie onherstelbaar beschadigd. Dan zit je bij 'Radar' en krijg je opeens een hele lading stront over je heen ook al is het wellicht schromelijk overtrokken allemaal... We kennen allemaal de voorbeelden van Tmobile, UPC, Ziggo, etc.

De ICT bedrijven hebben denk ik nog niet echt door dat de wereld veranderd is, dat je 10 positieve berichten nodig hebt om de schade van 1 ontevreden medewerker uit te poetsen. Afspraak = Afspraak zou weer belangrijk moeten zijn voor de toekomst, juist tussen medewerker en werkgever.

Als je als bedrijf in 2011 de schijn tegen je hebt dan wordt werven alleen maar lastiger en lastiger. Daar helpt geen 'speeddate' of 'cv converter' tegen, integendeel: het komt bij de echte professionals waarschijnlijk zelfs wat 'wanhopig' over...

Bericht van 8 februari 2011: Atos Origin gaat e-mail vervangen door nieuwe vormen van communicatie en samenwerking zoals Social Media.
Bericht 9 mei 2011: Atos Origin wil je Facebook en Linkedin gegevens heel ouderwets als CV aangeleverd krijgen in het klassieke PDF format.

Atos, waarom is Twitteren, Buzzen en Plurken opeens niet goed genoeg meer? Waarom kan je niet gewoon solliciteren als Avatar (met OpenID account) via Second Live?

De discussie over grote zakelijke dienstverleners zal altijd blijven.
Om bij het onderwerp te blijven.... Een tool als de cv converter is een hulpmiddel en zeker niet bedoeld om het aannamebeleid kwalitatief lager in te zetten. Het sollicitatie-proces zelf moet zo eenvoudig mogelijk zijn om te kunnen focussen op de kwaliteit en de inhoud van het solliciteren zelf.
Het "solliciteren in de showroom" of "flitssollicitaties" zijn geen hulpmiddelen om het proces gemakkelijker te maken maar trekkers om aantallen te halen en dat doen we dus niet.

@Richard, vervelend om te horen hoe het gelopen is. Ik wil je graag aanbieden om ons alsnog te contacten. Je kunt me bereiken via maikelaj.koster@atosorigin.com.

@ICT-er, niet iedereen maakt gebruik van Twitter of Secondlife. En de cv converter is voor o.a. die groep een handig hulpmiddel.

Atos wilt gewoon op een eenvoudige manier zoveel mogelijk CV's verzamelen, mocht er een match zijn dan kan de betreffende persoon opgebeld worden voor een gesprek, op deze manier hebben ze geen bankzitters die geld kosten.

Normaal gesproken doen IT-bedrijven dat door spookvacatures te plaatsen, in de hoop veel response met CV's te krijgen voor het geval er weer mensen nodig zijn.
Nu doet Atos hetzelfde via datamining, alleen omdat ze niet zelf spiders kunnen gebruiken om deze websites af te zoeken, doen ze het in een mooi jasje.

Oude tactieken op een creatieve manier.

@Eric,
De cv converter is een ondersteunende tool. Het cv wordt samengesteld uit de gegevens die in jouw social media staan. Daarna beslis jij of je het cv wel of niet wilt doorsturen op basis van een open of gerichte vacature bij Atos Origin. Het is dus geen datamining.
Wellicht wil je het eens proberen.

@Maikel,

Dus volgens jou is Atos een altruïstische organisatie, die hiermee absoluut geen CV's wilt verzamelen voor het geval de vraag naar IT'ers weer op gang komt, zodat ze snel personeel kunnen werven?

Waarom heb ik moeite om dit te geloven...

Op de manier hoe er gecommuniceerd wordt of er al dan niet een contactenlijst bij hoort geeft al aan dat het
motief niet duidelijk is.

Maar om nou überhaupt geïnteresseerd in een bedrijf dat vorig jaar nog flink wat mensen de laan uit stuurde (zonder medeweten met OR) maar wel flink winst maakte is op z'n zachtst gezegd nou ook niet het toonbeeld van een sociaal geëngageerde werkgever.

@Eric,
Altruïstisch is niet het goede woord...;-)
Atos Origin heeft nu een wervingsbehoefte en wil die graag invullen. Het recruitmentproces moet zo eenvoudig mogelijk zijn en niet afleiden van de sollicitatie zelf. Als we dus met behulp van de cv converter het proces vereenvoudigen, zal dat ons zeker helpen.
Maar een database aanleggen met mogelijke kandidaten die misschien beschikbaar zouden kunnen zijn en die snel verouderd, is niet relevant en dus doen we dat ook niet.

@Jan, in mijn eerste reactie gaf ik al aan dat het bericht niet correct de situatie weergeeft. De berichtgeving is ingekleurd door de auteur.

Het is mij niet geheel duidelijk hoe deze convertor anders werkt dan dat je bijvoorbeeld je Linkedin-profiel als CV kunt aanleveren?

@Maikel, inderdaad niet iedereen maakt gebruik van Twitter of Secondlife. Dat doe ik ook niet. Maar Atos Origin heeft met veel bombarie aangekondigd een bijna e-mailloos bedrijf te worden en social media te gaan benutten in plaats van e-mail. Nu passen ze een al gauw 15 jaar oude techniek (cv-conversie) toe om toch heel ouderwets te kunnen blijven werken.
Kortom het gaat om een publiciteitsstunt.

Ook is het een kwestie van naar CV’s hengelen. Met behulp van extra verworven CV’s kan Atos bij een Europese aanbesteding aangeven over een groter netwerk van in te roepen specialisten te beschikken.

@ICT-er,
Het volledig mailloos gaan werken gebeurt ook niet onmiddellijk. Daar is een aanloopperiode voor nodig. De cv converter combineert alleen de verschillende social media om een cv samen te stellen i.p.v. dat jij je cv zelf moet gaan maken. Het is dus handig gebruik maken van verschillende bronnen waardoor het resultaat completer is.

@Suzanne,
Het Linkedinprofiel dat je genereert is in een ander format én beperkt tot je Linkedin account. Bij de cv converter wordt ook de input van Facebook meegenomen. Maar inderdaad het type functionaliteit is hetzelfde maar dan uitgebreider.


@redactie: Jullie opmerking klopt gedeeltelijk.
"...Beste Maikel, Atos Origin vraagt bij Facebook wel degelijk om toestemming voor het opnemen van de lijst van vrienden....". Bij het aanroepen van Facebook geeft Facebook een standaard reactie waarin dit vermeld wordt. Zoals al eerder aangegeven, is dat voor ons niet relevant en wordt dus niet meegenomen in het creeren van je cv. Dat is namelijk de enige functionaliteit van de tool.

@Maikel, je vertelt ons niks nieuws. Wel heb je een belangrijk punt van de discussie totaal gemist. Reageer je ook zo bij klantcontacten?

Lees nog eens eerst het artikel “Atos Origin stopt met e-mailen” en de vervolgartikelen. Probeer de lijnen van deze artikelen te begrijpen. Het gaat niet om tooltjes, maar om andere werkprocessen, een andere bedrijfscultuur en daarmee de uitstraling en nieuwe kansen op markt van een bedrijf zoals Atos Origin.

Maikel, is het deze week jouw taak om de gevolgschade in de hand te houden ?
De reacties staan hier niet omdat het bedrijf waar je voor werkt het zo voortreffelijk heeft gedaan.
Troost je morgen is het weer Centric of Getronics (ohhh nee die bestaat niet meer)

Er veranderd echt helemaal niets. Goede ICTers zijn iha redelijk opgeleid en de echt slimme laten zich niet door prietpraat vangen.

Zelf gelukkig allemaal niets mee te maken.

@ICT-er en Pascal,
Ik geloof niet dat ik een belangrijk punt heb gemist en ik ben me meer dan terdege bewust van het imago van de ICT dienstverleners waaronder Atos Origin. Ik lees ook de fora en berichtgevingen hierover en ik maak me daar ook geen illusies over dat ik dat nu ga veranderen.
Het is simpelweg jammer dat de introductie van een eenvoudige tool met een creatieve inslag voldoende reden is om Atos Origin op andere vlakken (veelal negatief) onder de loep te nemen.
Iedereen staat vrij om dat te doen maar blijf bij het onderwerp en daar heb ik ook op teruggeduwd.
De tool is bedoeld om te faciliteren en ja, Atos Origin hoopt natuurlijk dat potentials daardoor gemakkelijker gaan solliciteren. Echter, de tool is ook los te gebruiken zonder dat je je cv doorstuurt.

En over Atos Origin als werkgever....Ik heb diverse werkgevers gehad en werk nu al een aantal jaar voor Atos Origin naar volle tevredenheid. Elke werkgever heeft iets unieks waardoor je daar wel of niet wilt blijven werken. Het gras is altijd groener (of juist niet) bij de buren. Elke werkgever heeft wel een vervelende manager waar je mee te maken krijgt of etaleert mooie verhalen terwijl de werkelijkheid anders is. Pik de goede dingen eruit, volg je eigen doelen en trek je plan hoe je die zo goed mogelijk kunt bereiken.

En als laatste... over damage control... ik vind een gefundeerde discussie prima en zal die altijd graag voeren maar blijf dan bij het onderwerp en in dit geval is dat de introductie van de cv converter.

Mocht je verder willen discussieren dan kun je me bereiken via maikelaj.koster@atosorigin.com en maken we een afspraak voor een goed gesprek bij een kop koffie.

@Maikel, je hebt het wel gemist, want je focust je weer op de tool zelf en niet op het waarom van de tool. Computable is geen PC-Magazine.

Beste Maikel, als je een gefundeerde discussie over dit onder werp wilt, waarom schrijf je dan zelf niet een artikel waarop zoals bij de andere artikelen iedereen op kan antwoorden.
Probeer je de discussie wellicht buiten de openbaarheid te houden ?
Ik kom echt niet in aanmerking om voor Atos te werken.
Ik ben te oud en heb ondanks mijn wel zeer uitgebreide ICT kennis en ervaring absoluut de ballen verstand van alles wat met MicroSoft te maken heeft. Aan mij hebben detacheerders dus niets.
De reden waarom ik steeds weer op dit soort artikeltjes reageer is omdat ik zo ontzettend naief ben te denken dat het tij ooit nog zal keren.
Das natuurlijk een farce maar 'I have a dream'.

Ik heb in 2005 bewust overstap gemaakt naar Atos Origin en heb tot nu naar mijn zin. Ik herken sommige frustraties van vertrokken collega's. Echter als je over een bedrijf praat die wereldwijd 78.000 medewerkers in dienst heeft, is het onontkomelijk dat niet iedereen gelukt heeft met zijn opdracht, manager etc. Atos Origin biedt intern veel keuze mogelijkheden en als je een beetje ondernemer bent, weet je uiterste uit te halen uit deze organisatie. Als je dat niet bent, pas je waarschijnlijk ook minder bij de organisatie en daarom ben je ook weggegaan.

Volgens mij heeft een manager bij Atos werknemers opdracht gegeven om deze discussie te vervuilen, om te voorkomen dat de waarheid boven tafel komt.

wat ik me vooral afvraag:

Sollicteren is een grote stap, dat doe je gewoonlijk maar een beperkt aantal keer in je leven.

Als je dat gaat doen dan zorg je dat je je best doet om je in te leven in de mogelijke werkgever: je past je CV wat aan zodat het optimaal op de vacature aansluit, je gaat op onderzoek uit over de procedure, welke test je kan verwachten en deze ook oefenen, etc. etc. Niet iets om zo maar even in een opwelling te doen lijkt me zo.

Welke doelgroep denkt Atos hiermee te bereiken? De extreme jobhoppers die overal en nergens hun CV droppen? Mensen die vandaag even een klote dag hadden bij hun baas en door zo'n tooltje in de verleiding gebracht worden om het elders te proberen? Lijkt me persoonlijk niet de groep mensen die je zoekt als serieus bedrijf...

Een goed CV maken kost tijd, en als het goed is heb je dat al lang beschikbaar. Het enige wat je moet doen is het af en toe bijhouden, maar dat moet je toch sowieso doen als je je CV wilt optimaliseren voor een specifieke vacature?

Reactie verwijderd.

Dit is niet de plaats voor personeelswerving!

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.