Managed hosting door True

Capgemini beheert SAP Efteling vanuit India

Dienstverlener vervangt Atos Origin

 

Ict-dienstverlener Capgemini heeft een vijfjarige overeenkomst gesloten met pretpark de Efteling voor het applicatiebeheer van de SAP-bedrijfssoftware. De overeenkomst omvat zowel het technisch als functioneel applicatiebeheer. De dienstverlener voert de werkzaamheden gedeeltelijk uit in India. Het functionele SAP-beheer was sinds 2005 in handen van dienstverlener Atos Origin.

Die dienstverlener startte begin 2007 samen met de ict-afdeling van het pretpark het project REUS (Releasewissel en Uitbreiding SAP). Dat project omvat de implementatie van mySAP ERP 2005. Die software moet de uitbreidingsplannen van het pretpark ondersteunen. Het pretpark breidde in die periode het aantal hotelbedden uit door de bouw van een nieuw bungalowpark en opende een nieuwe attractie, de Vliegende Hollander, die het bezoekersaantal moet verhogen.

SAP sinds 1996

Themapark de Efteling gebruikt sinds 1996 bedrijfssoftware van leverancier SAP als belangrijkste bedrijfsinformatiesysteem. Met de software voor enterprise resource planning (erp) ondersteunt het park de logistiek, financiën, personeelszaken, verkoop, business intelligence en het technische onderhoud van attracties.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3728737). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Gelukkig is het beheer van de achtbaan niet uitbesteed.

SAP en offshoring succesvol gecombineerd. Het lijkt wel een sprookje ;-)

Verbaast me niks, uiteindelijk heeft Capgemini geen Nederlanders meer in dienst en is alle werkgelegenheid naar India verhuisd. Met uitzondering van het management, die zouden ze ook met ja-knikkers vanuit India moeten vervangen. Ik wens alle klanten van Capgemini veel succes met hun keuze. Wellicht verandert uw mening in niet al te lange tijd.

Saillant detail: de FNV heeft een deel van de stakingskas belegd... en zijn een grote aandeelhouder van de efteling. Opkomen voor de NL werknemer maar via zoiets toch meewerken aan outsourcing; is dat etisch wel verantwoord...?

Heb enige jaren terug regelmatig moeten bellen met de helpdesk van Symantec. Die hadden ook alles in India zitten en konden alleen maar gebrekkig engels en de communicatie was moeizaam.

Ik vond het waardeloos zo'n cheap-ass rijst-helpdesk

Veel sterkte gewenst Efteling! En remember: if you pay peanuts you get monkeys!

@Bert: En denk je dat Atos Origin, IBM, HP allemaal "monkey" niet gebruiken?

@Mario: En degemiddeld Nederlander spreekt vloeiend engels. I am ferry Sjorrie?

Wat ik hiermee wil zeggen is : Value for Money. Als de toegevoegd waarde van het inzetten van "dure" nederlanders niet meer te vinden is, dan gaat men toch naar andere mogelijkheden onderzoeken.

Er komen nog veel meer berichten over Indiers, Chinezen, Brasilianen, Ghanezen enz.

@sourcing adviseur, nee, de gemiddelde Nederlander spreekt Nederlands. Aangezien de gemiddelde Indier geen Nederlands spreekt nemen we maar een taal die we beiden niet als eerste taal hebben.

Wat IS dan de toegevoegde waarde? Is het een toegevoegde waarde dat ik eerder in 5 minuten een nederlander uitlegde wat de bedoeling was en dat ik nu een uur tegen een indier aan zit te praten om vervolgens nog weer eens twee uur bezig te zijn om hun fouten weer op te herstellen. Onze 'dure' nederlandse eerstelijns collega's zijn vervangen door goedkopere krachten waardoor de tweedelijn nu meer tijd bezig is met het werk dat eerst door de eerstelijns werd gedaan. Meer tijd in afstemming, meer tijd in het oplossen van de fouten, meer tijd in het daadwerkelijk dan maar zelf uitvoeren van de eerstelijnsacties. Waar is nu het kostenvoordeel?

@Sourcing Adviseur: Veel IT companies gebruiken resources uit India (en China, Argentinie en het oostblok.) Is de kwaliteit slechter ? Uit ervaring: Ja. Maar daar zeg ik bij dat je krijgt waarvoor je betaalt: betaal je veel in India, dan heb je kans dat je een paar goede krijgt, ben je een kleine speler en betaal je minder, dan krijg je op papier de beste en in praktijk een schoolverlater. En dit is uit eigen ervaring.
"Als de toegevoegd waarde van het inzetten van "dure" nederlanders niet meer te vinden is". Oei - ik vind het spreken van de Nederlandse taal heel veel toegevoegde waarde. Blijkbaar vinden sommige Nederlanders dit niet (note:ik ben geen Nederlander). Die gaan er gewoon vanuit dat twee mensen die een taal amper machtig zijn, een complex probleem binnen 10 minuten via de telefoon kunnen oplossen.

Overigens, @Mario, je vergeet te zeggen dat veel van de helpdesk medewerkers ook nog eens claimen vanuit een ander land dan India te bellen (zoals bijv: de VS). Geweldig hoe ze Clint Eastwood proberen te immiteren.

Treurig, zeker bij een bedrijf als de Efteling zou ik deze strategische keuze nooit maken. Hoe moeilijk kan het zijn? Een bedrijf met een paar honderd man. Met SAP blijkbaar heel moeilijk. De tweede lijn kan de rotzooi opruimen.
Zo heb ik bedrijven gezien die hun administratie hebben geoutsourced naar India. Drama. Leveranciers relaties die eraan kapot gingen. En dat alles om 4 fte administratie te besparen. Op jaarbasis peanuts.

Hier bedrijf 1000 man, geen functioneel beheerder nodig. Het is verspreid over een paar medewerkers die een bepaald proces als eigenaarschap hebben. Maar goed dat is dan ook geen Sap. En ook belangrijk, niemand die zich er te goed voor voelt...

Lees het bericht wel goed; ze outsourcen al langer (eerst met Atos) en nu bij Capgemini gaan ze gedeeltelijk vanuit India werkzaamheden uitvoeren (dus niet volledig zoals de titel doet vermoeden!) Op zich ben ik per definitie niet tegen rightshoring/outsourcing. Vergeet niet dat de Nederlandse ICT sector niet zo hard kon en kan blijven groeien door outsourcing/rightshoring, mede doordat er in hoog conjunctuur tijden er (te) weinig geschoold ICT personeel beschikbaar is in Nederland. Ook verdwijnt het saaie standaard werk (wordt verplaatst naar bv. India) en blijft er meer tijd over de leuke dingen van ons vak (projecten e.d.)
De sterke punten van bv India zijn het procesmatig kunnen werken, minder beperkende wetten (bv. arbo. Dit is een voordeel voor de werkgever) en dat ze in vergelijking met Nederlandse collega's een minder hoge uur tarief hebben.
Het nadeel van India is de communicatie, denken buiten de kaders (innovativiteit), gebrek aan professionaliteit en de gesloten (bedrijfs)cultuur (geen fouten durven toe te geven en altijd ja zeggen).
Het is ook mijn ervaring dat de 2de/3de lijns in Nederland vaak de rotzooi moet opruimen die door Indiase collega's is gecreëerd. Dit wordt vaak niet inzichtelijk gemaakt door de outsourcingspartner.
Zowel het hogere management bij outsourcingsbedrijven als de opdrachtgever hebben vaak een (te) sterke focus op kosten (korte termijn visie) en kiezen daarom vaak voor een righshore model (voordelen: hogere marges outsourcings partner, lagere kosten opdrachtgever).
Ik ben er persoonlijk niet bang voor dat mijn werk volledig vervangen zal gaan worden door Indiase collega's (zolang ik me maar blijf ontwikkelen). Er zijn en blijven altijd klanten die behoefte hebben aan deskundig Nederlandse consultants waarmee ze workshops/projecten/optimalisaties kunnen uitvoeren.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zullen zijn van de Efteling mbt dit nieuwe outsourcingscontract.

@Berry en George:

Ik ben het wel met jullie eens over de sociale context maar toegevoegd waarde is niet gemeten door een lage TCO. Er zijn genoeg "drivers" en "requirements" dat laat zien dat the toegevoegd waarde bij de ene beter is dan de andere.

Kwaliteit meet je met verschillende criteria. Alle global bedrijven hebben de sourcing praktijk vanuit hun business gedreven, en dat is het sleutel woord. Al 60 jaar.

Is de kwaliteit van je Levi's, Apple iPhone slechter? Get my drift?

Note: Ik was geen Nederlander, nu wel en wil graag zien dat wij de sleutel economie worden door naar de JUISTE parameters in deze nieuwe economie te kijken en te perfectioneren.

@Sourcing Adviseur
Geef eens wat onafhankelijke bronnen aan voor je uitspraken. Cijfers betreffende toegevoegde waarde zijn, evenals een outsourcings business case, namelijk vrij makkelijk op papier te zetten zonder dat er een correlatie met de werkelijkheid bestaat.

Zo werk ik als freelancer bij veel grote maatschappijen en constateer dat ICT outsourcing van strategische bedrijfsapplicaties een groot drama is. Kwaliteit van hosting en technisch beheer is ondermaats. SLA's worden gewoonweg niet gehaald. Complete amateurs blijken te werken op de dure ERP systemen. Klanten raken gaandeweg radeloos.

Bovendien hoef ik geen iPhone als ik zie hoe mensen worden uitgebuit om zo'n ding te maken. Wat voor soort business "driver" maakt dit soort toestanden mogelijk : http://www.dailymail.co.uk/news/article-1285980/Revealed-Inside-Chinese-suicide-sweatshop-workers-toil-34-hour-shifts-make-iPod.html

Een sleuteleconomie wordt je door nieuwe dingen uit te vinden (innovatie) en deze te produceren. Outsourcing is het tegenovergestelde daarvan, je vernietigt opgebouwde kennis en ervaring en verplaatst jobs en uiteindelijk een complete industriele sector naar een het buitenland.

@Sourcing Adviseur
"Er komen nog veel meer berichten over Indiërs, Chinezen, Brazilianen, Ghanezen enz..."

Ja hoor, negatieve wel te verstaan....Wellicht is een carriereswitch tot 'insourcing adviseur' mogelijk :-)

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.