Managed hosting door True

'SAP bezorgt CIO's meeste hoofdpijn'

 

SAP is een erg complexe omgeving. Het bepaalt de bedrijfsprocessen. Daarom is het de belangrijkste oorzaak voor problemen bij cio's. Dat zegt Paul Coby, ict-directeur bij British Airways.

SAP is de belangrijkste oorzaak voor rampen onder ict-directeuren. Dat zei British Airways-cio Paul Coby tegen het publiek dat aanwezig is op het Forrester IT Forum in Lissabon. "Alle leuke dingen zijn er in geïntegreerd", aldus Coby. Maar hij ziet ook de waarde van de softwareleveancier. "SAP heeft belangrijke verbeteringen gemaakt."

Coby zegt dat technologie overal is, wat de rol van de cio complex maakt. Een cio moet daarom voor een goede relatie zorgen met de ict-afdeling en elke andere afdeling in een bedrijf. "Technologie is het hart van alles wat we bij British Airways doen en alles wat we in de toekomst zullen doen. Ict ligt ten grondslag van alles wat een modern bedrijf doet", aldus Coby.

SAP bepaalt

Het grootste probleem rond technologie vandaag de dag, is dat technologie ook de processen van de werknemers verandert, aldus Coby. Dat speelt vooral bij producten voor enterprise resource planning (erp), bijvoorbeeld die van SAP. Dit zorgt voor conflicten.

Coby: "SAP bepaalt de bedrijfsprocessen." En dat is geen goede ontwikkeling, vindt hij. Bedrijven moeten de bedrijfsprocessen zelf invullen en dit niet door de technologie laten doen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2586000). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Meneer geeft aan dat hij het geen goede ontwikkeling vindt dat SAP de bedrijfsprocessen bepaalt in plaats van de bedrijven zelf. Dit is een proces wat al een tijdje gaande is en wat niet meer is tegen te houden. Ik denk zelfs dat we over een jaar of 10 een situatie kennen dat er voor elk bedrijfsproces, ongeacht welke sector ook, al een 'best practice' is waar grote softwareleveranciers hun software op hebben gebaseerd. Door deze standardisatie zal het voor bedrijven ook goedkoper zijn om de software aan te schaffen en eenvoudiger om te (laten) implementeren.

Probeer Dell eens...

Volgens mij moet een CIO een duidelijk onderscheid maken tussen core business processen en ondersteunende processen. Als bedrijf moet je je onderscheiden in de core business processen, maar adminstratieve processen bijvoorbeeld, daarin hoef je je niet te onderscheiden. En aangezien elk bedrijf dezelfde gegevens moet leveren aan bijvoorbeeld de belastingdienst, dezelfde informatie op een factuur moet hebben staan, bankafschriften moet verwerken etc is het veel beter om daarvoor standaard processen te 'kopen' en indien echt nodig wat aan te passen, dan dit soort standaard processen van de grond af te ontwikkelen.
Maar misschien ben ik, als SAP consultant, wat bevooroordeeld :).

Dat SAP in grote mate bepalend is in hoe bedrijfsprocessen moeten worden uitgevoerd, is geen nieuws. De gemiddelde implementatietijd van SAP is tekenend hiervoor. Er zijn genoeg bedrijven die dit inzien en op dit vlak liever hun eigen koers varen. Dit soort organisaties gaat voor 'Best of Breed' en/of het implementeren van een Business Process Manager als laag boven de reeds bij hun in gebruik zijnde applicaties. Zo'n omgeving biedt alle flexibiliteit om enerzijds op afdelingsniveau de beste functionaliteit te gebruiken en anderzijds de processen snel aan een veranderende omgeving aan te passen. Het schijnt dat SAP dit laatste inmiddels ook heeft ingezien: waarschijnlijk over zo'n 3 jaar zullen zij ook met een Business Process Manager komen. Blijft echter nog de uitdaging over om op afdelingsniveau een optimaal dekkende functionaliteit te bieden. Voor de algemene processen is dat uiteraard nu al zo, maar dat mag dan ook wel gezien het prijskaartje..

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×