Managed hosting door True

Studie naar zelfrijdend vervoer in Amsterdam

 

Een team van architecten en stedenbouwkundigen, dataspecialisten, mobiliteitsadviseurs en een producent van automatische voertuigen hebben een studie gedaan naar de inzet van zelfrijdend vervoer in Amsterdam. Daar is een plan uitgerold voor een hub in het stationsgebied Amsterdam Lelylaan waar passagiers overstappen op zelfrijdend vervoer. Volgens het team is het plan enthousiast ontvangen door de gemeente en Rijkswaterstaat.

Het gaat om een studie in opdracht van de Bond Nederlandse Architecten (BNA). Met medewerking van Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam, heeft een multidisciplinair team bestaande uit UNStudio (architecten/stedenbouwkundigen), Goudappel Coffeng (adviseurs mobiliteit), Geophy (dataspecialisten) en 2getthere (producent automatische voertuigen) samengewerkt aan een studie naar de mogelijkheden voor integratie van infrastructurele en stedenbouwkundige ontwikkelingen rond de Amsterdamse ringweg A10 en het gebied Lelylaan.

Eén van de meest opvallende voorstellen uit die studie is een plan voor zelfrijdend vervoer. In het voorstel met de naam The Hub ontstaat een plek waar reizigers de mogelijkheid krijgen over te stappen van eigen vervoer op openbaar vervoer; van benzineauto’s op elektrisch vervoer; een overstap van auto naar fiets of te voet. Naast parkeervoorzieningen, restaurants en winkels, is er bij The Hub ook een stop voor zelfrijdend vervoer, een nieuw alternatief voor openbaar vervoer. In het plan bieden automatische voertuigen van 2getthere vervoer naar het centrum Amsterdam.

Het gaat om zogenoemde CityPods. Dat is de derde generatie van zelfrijdende voertuigen van dat bedrijf waarvan in januari 2017 een nieuw prototype wordt getoond. ‘Het delen van een vervoersmiddel is cruciaal om binnensteden duurzamer te maken en meer ruimte en leefbaarheid te creëren. De trends van gedeeld gebruik, elektrische mobiliteit en automatisch rijden komen samen. De voordelen van de ene trend worden synoniem met de ander. Gedeeld gebruik van vervoersmiddelen, met andere woorden openbaar vervoer, is een voorwaarde om het aantal auto’s in de binnenstad te verminderen’, aldus Robbert Lohmann, chief operation officer van 2getthere. In het geval van de verbinding vanaf station Amsterdam Lelylaan, kan het systeem duizend personen per uur per richting vervoeren, waarbij gemiddeld elke 75 seconden een voertuig vertrekt. Lohmann heeft nog geen idee of, en zo ja op welke termijn, de gemeente het plan voor zelfrijdend vervoer zal starten.

Nieuw OS voor IoT

Hij benadrukt dat er nog tal van uitdagingen liggen rondom zelfrijdend vervoer in stadscentra. 'De mate van zelfrijdendenheid is op dit moment alleen nog mogelijk met een stuart aan boord. Die staat stand-bye als chauffeur voor als er moet worden ingegrepen. Als er op termijn zonder zo'n safety driver gereden kan worden, vergt dat ook aanpassingen aan de omgeving.' Hij zegt ook dat gewenst gedrag belangrijk is, bijvoorbeeld van voetgangers en andere weggebruikers.

Op dit moment rijden de zelfrijdende voertuigen van 2getthere op bedrijventerrein Rivium in Capelle aan de IJssel. Lohmann: 'Die technologie is inmiddels alweer zo'n vijftien jaar oud. We zijn nu bezig met derde generatie van ons zelfrijdend vervoer waarvan we in januari 2017 met een prototype komen. We hebben het besturingssysteem vernieuwd voor betere integratie met andere ict-systemen en IoT-apparatuur. Ook is de batterij verbeterd. Voor gebruik in de Golfstaten is de wagen uitgerust met airco en het prototype heeft twee gestuurde assen waardoor het voertuig niet hoeft te keren op het eindpunt, vertelt Lohmann.

A10

De studie is gebaseerd op een probleemstelling waarbij de ringweg A10 een barrière vormt tussen het gebied binnen en buiten de ring en de ontwikkeling van deze zones vertraagd wordt. Die situatie geld ook voor andere steden. Volgens de onderzoekers stimuleert de bevolkingsgroei van de ontwikkelingen van de gebieden verder buiten de stad, waardoor er de mogelijkheid ontstaat snelweg en stad te integreren, nieuwe woonvormen te genereren en de mobiliteit voor toekomstige bewoners te verbeteren.

'Het resultaat van de studie richt zich op het toevoegen van nieuwe programma’s en voorzieningen om de in eerste opzicht tegengestelde kwaliteiten van de A10 en stad naar elkaar toe te brengen en de toegankelijkheid te verhogen, om zo de buurten rondom de ringweg aantrekkelijker te maken en van toegevoegde waarde te zijn voor Amsterdam', schrijven de betrokken partijen in een gezamenlijk bericht.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5876109). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×