Managed hosting door True

Robotbouwer Rose wil binnen vier jaar zorgrobot

 

Het bedrijf Rose is van start gegaan. De Technische Universiteit Eindhoven en de zorgverzekeraar CZ zijn de belangrijkste oprichters van deze robotmaker. Doel is om binnen enkele jaren een zorgrobot, ook Rose geheten, op de markt te brengen die algemene dagelijkse levensverrichtingen uitvoert, zoals het halen en brengen van een drankje en een maaltijd in de magnetron opwarmen en opdienen.

De zorgrobot is in eerste instantie gericht op de thuiszorg, maar Rose kan in principe ook in andere sectoren worden toegepast, zoals zorginstellingen en beveiliging. De fabrikant bouwt voort op een prototype zorgrobot dat al in de thuiszorgsituatie is getest. Dit vond plaats in het kader van het project TSR (Tele-operated Service Robot) dat liep van september 2009 tot juli 2012. TSR werd financieel ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en de provincie Noord-Brabant.

In de nieuwe opzet zullen proeftuinen in zorginstellingen een essentiële rol vervullen. De bedoeling is dat Rose zoveel mogelijk taken zelfstandig uitvoert, maar dat er altijd een menselijke operator in een zorgcentrale op de achtergrond aanwezig is die de robot volledig kan besturen. Daarnaast wil Rose bv robots verkopen aan onderzoeksinstellingen om de verdere ontwikkeling te versnellen.

Robotmaker Rose wil binnen vier jaar zorgrobot

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4775024). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Wat is de insteek? Minder kosten? Meer autonomie? Minder inter-menselijk contact zodat de oudjes nog sneller hun laatste adem uitblazen?
Is niet de essentie van de term zorg het menselijk element?

Minder kosten, Meer Autonomie lijkt me altijd goed.
Misschien eerst even afwachten voordat er een te snelle conclusie wordt getrokken.
Ik ben benieuwd of het er in 2017 daadwerkelijk is en wordt gebruikt. Lijkt mij dat de echte problemen in de spraakherkenning en het snappen van de opdrachten zitten.
We zullen het gaan zien. Of niet natuurlijk.

Leuke video de tafel is al compleet gedekt maar niet door de robot.
En die komt dan de kant en klare maaltijd brengen die niet gekookt is door de robot.
De enige toevoeging is dat de persoon niet zelf naar de keuken toe hoeft om een maaltijd in de magnetron te gooien. Lijkt me dat juist dat deel nog heel lang zelf gedaan kan worden. Zet de eettafel in de keuken naast de magnetron en je hebt de robot al niet meer nodig.

Volgens mij is juist het bedden opmaken, rotzooi opruimen, schoonmaken van bijvoorbeeld de smerig geworden magnetron, de vloer dweilen nadat het glas omgevallen is, de was doen, was opvouwen en in de kast leggen, iemand douchen, helpen met aankleden e.d. het arbeidsintensieve deel.
Maar zoals ik al eerder aangaf we zullen het gaan zien.
Maar tot nu toe is het meer, ik heb een robot kan ik daar een toepassing voor bedenken dan andersom.

Een robot meerdere trucs leren (zoals de actielijst van Corne hierboven) is voor veel technici een flinke brug te ver. Vaak kunnen ze robots die 1 ding goed kunnen prima inzetten, maar daar houdt het dan snel op. Vooral anticiperen op onvoorziene gebeurtenissen is erg lastig.

Mooi voorbeeld is ook de stofzuigerrobot. Die kan zelfs dat ene ding niet goed, namelijk stofzuigen. De eerste drempel of trap is al een probleem, hij doet er 20x langer over en het stofvakje zit snel vol waardoor je meer tijd kwijt bent met leegmaken van stofvakje en haren verwijderen uit borstels dan aan zelf stofzuigen.

Ik zie meer in een soort bestuurbare drone-oplossing. Dan kan een soort zorgcentermedewerker de robot op afstand besturen vanuit zijn/haar huis en meerdere ouderen helpen.

Maar niets werkt natuurlijk zo goed als mensen en zoals Johan al aangeeft, menselijk contact. We zouden wat meer verantwoordelijkheid als maatschappij maar ook als familie voor onze ouderen moeten nemen. Bedrijven kunnen daar in meeparticiperen door thuiswerken meer te promoten zodat ik bijvoorbeeld (als het zover is) bij mijn ouders kan werken en tegelijk hen een beetje gezelschap kan houden en wat klusjes kan doen.

De ontwikkeling van robots is een oplossing voor het tekort aan personeel in de toekomst. Het kan ook een ondersteuning zijn voor de mantelzorgers. De moeilijkheid nu is dat er nog veel geld en energie nodig is om een robot te ontwikkelen die een toegevoegde waarde heeft. Het initiatief van de Robot Rose is daarom toe te juichen en dient van alle kanten ondersteund te worden. Het einddoel zou moeten zijn dat elke burger (bij zijn 65e levensjaar bijvoorbeeld) een robot krijgt en houdt. De robot dient gaande weg zich te ontwikkelen in het ondersteunen van beginnende eenvoudige hulpvragen tot complexe zorgvragen. Naar mijn idee blijft de mens op deze manier het meest onafhankelijk in het invullen van zijn behoefte aan ondersteuning in eenvoudige en in meer complexe zorgvragen.

Vacatures bij CZ
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×