Managed hosting door True

'Bekijk schaalvoordelen van IT-offshoring'

Bij het offshoren van it-werkzaamheden, zoals ontwikkelwerk, moeten managers vooral letten op schaalvoordelen. Puur sturen op kostenvoordelen geeft een vertekend beeld van het rendement van de uitbesteding. Dat bepleit deeltijdhoogleraar aan de Technische Universiteit Delft Rini van Solingen in een opiniebijdrage bij Computable. Hij maakt een SWOT-analyse van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van it-offshoring.

In zijn opiniebijdrage probeert Van Solingen een eerder geplaatste opiniebijdrage te verduidelijken nadat ophef ontstond over dat artikel waarin hij vijf observaties met betrekking tot it-offshoring deelt. Na een beperkt onderzoek van Computable bleek zelfs dat de Nederlandse ict-markt offshoring vreest.

Sterk aan te bevelen

‘Het waarborgen van opbrengsten en het neutraliseren van nadelen zal een integraal onderdeel moeten zijn van de uitvoerende processen in offshoring' aldus Van Solingen. ‘De praktijk laat zien dat waardegedreven, kortcyclische en flexibele werkwijzen, zoals bijvoorbeeld Scrum, een uitkomst bieden om structuur te bieden aan de uitvoeringsprocessen in offshore softwareontwikkeling. Om een goed beeld te krijgen en een juiste beslissing te nemen is het zoeken van (externe) expertise in dit soort beslisprocessen daarom ook sterk aan te bevelen.'

Toch is de markt argwanend en terughoudend met betrekking tot it-offshoring. Het overgrote deel denkt namelijk dat offshoring banen kost of dat de kwaliteit van het werk zal afnemen. Onterecht meent Van Solingen. ‘De belangrijkste aanbeveling is om vooral naar de schaalvoordelen van offshoring te kijken en niet alleen naar de mogelijke kostenvoordelen. It-investeringen gaan namelijk niet om de kosten maar om het rendement. De opbrengsten zijn in ons vak wezenlijk belangrijker dan de kosten. Het waarborgen (en meten!) van die opbrengsten, in termen van kwaliteit, doorlooptijd en rendement mag dan ook nooit worden vergeten. Dat geldt niet alleen voor offshoring; zonder opbrengsten is elke investering immers waardeloos.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Rini van Solingen is werkzaam als zelfstandig adviseur. Daarnaast is hij voor één dag per week deeltijd hoogleraar op het onderwerp Globally Distributed Software Engineering aan de TU Delft.
Het is wel weer duidelijk dat dit reclame is voor de trainingen en boeken die Rini aan te bieden heeft. Preken voor eigen parochie dus.

Helemaal gelijk Anita.
Dit soort mensen proberen een branche om zeep te helpen en zelf er beter van te worden. Nederland gaat er zo aan. Triest.

Goed gezien Anita. Rini van Solingen lijkt geen authoriteit te zijn op het gebied van hosting en beheer. Raadselachtig dus waarom hij dus uitspraken doet over "it-werkzaamheden" in het algemeen.

Bovendien is de titel van dit stuk misleidend omdat het hier gaat over offshoring van softwareontwikkeling.

Voor Orange en Atos zijn de opbrengsten weer teloor gegaan met vestigingen in dictatoriale landen zoals Egypte kon o.a. Orange afgelopen vrijdag weer niet leveren.
Misschien toch beter om zich in echte democratische landen te vestigen. Ach, dat is nu toch jammer, dat daar ook fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en loon-afspraken gelden. Weer opbrengst weg.....

What saddens me is the stupidity and naïveté of the commentaries here to not be able see the bigger picture if NL has to be part of the global economy. today offshoring is seen as a tech thing, while offshoring is the way companies have exploited the economies of scale for decades if not centuries.

Rini is absolutely right. While his swot is more academic unlike our real-world analysis which we do for organizations as a daily basis, he definitely makes a point.

It is stupid to go after the person since the bigger picture is to ensure that NL gradually starts benefiting from the scale the sourcing models can provide. The same scale that chinese and indians are using to come into our industry here.

Go outside and see how chinese are investing in our large infrastructure projects. They will build roads, buildings and just about everything for you here and that will bring prices down. This will mean that you all will escape the clutches of cartels and monopoly that is here.

So stop whining please and see the bigger picture here.

Sourcing adviseur, stop zelf maar met 'whining'. Anita heeft groot gelijk, wat ze zegt over Rini van Solingen klopt helemaal, daar is geen woord Engels bij. Sourcing adviseur snapt nog niet helemaal dat de kennis in Nederland moet blijven om voorop te blijven lopen als Nederland kennisland.
En daarbij gaat de vergelijking met de Chinese markt al helemaal mank, omdat China sterk is in lokaal heel goedkoop electronica produceren en deze exporteren. Wat sourcing adviseur hier roept slaat volledig de plank mis aangezien heet Chinese aandeel in wegen en gebouwen hier echt marginaal is. Of weet sourcing adviseur soms niet hoe slecht het met de bouw hier gesteld is?

Wat probeer je trouwens intelligent uit de hoek te komen met je Engelse praat terwijl je je adviseur ipv advisor noemt? Het zou me niets verbazen als deze reactie van Rini zelf af komt.

Typisch ook dat Computable Anita's reactie die de spijker precies op de kop slaat met maar een ster waardeert. Gevalletje belangenverstrengeling soms, Computable?

@Mr. Sourcing Adviseur
Heb je ook praktijkvoorbeelden van je stelling dat louter schaalvoordeel services goedkoper maken ?
Ik heb als IT-er behoorlijk wat praktijkervaring met offshoring bij Nederlandse multinationals (jij ook?) en kan je verzekeren dat de kwaliteit, kennis, initiatief, snelheid, daadkracht en synergy niet te vergelijken is met in-house IT.

Sourcing Adviseur:"They will build roads, buildings and just about everything for you here and that will bring prices down". You are absolutely right. BUT. This is obviouslyly of great benefit to some people. Unfortunately the ones losing their jobs, because it's being offshored, won't be benefiting from this, as their income will be lower than the dropped price.
Remember: Incomes > Cost of Living = prosperity. Incomes < Cost of Living = Tunesia, Egypt, Afghanistan and for the largest part China and India.

@Mark: Anita heeft gelijk "gekregen" door jullie maar is helaas totaal in de war. Ze valt Rini aan zonder te begrijpen waar het over gaat. Nederland is behoorlijk aan het zakken op de eu niveau terwijl Nederland niet open is voor offshoring. Dus het ligt aan verschillende factoren. Enne Mark: Je moet blij zijn dat je ook 5 sterretje kreeg want jou opmerkingen zijn op behoorlijk off-tangents.

@Clever : Hangt van af wat voor precies ervaring heb je. In een typisch demand/supply constructie kun je alleen maar nadelen zien, op board niveau zou je een redelijk beeld krigen als CFO en CIO dat het wel werkt en rendabel is. We hebben ervaring op verschillende lagen en doen dit al 20 jaar (gemiddeld ervaring van onze adviseurs)

@George: I agree with you. while the above mentioned commentators are still groping in the dark trying to figure out what this new global economy means for them, they had better start working to learn new skill-sets. Today China and India are offering their services merely of scale, there are obviously other challenges of compatibility, evolution of wages/prices, risks (present and future). They key reason why we in NL have survived this long without benefiting the economies of scale is because we've been pretty sustainable but unfortunately that is changing. While China/India are pumping millions of smart folks in to IT we are losing out gradually. Kids here are no more interested in it. Chinese and Indian kids are full of fire and here we have a dilemma.

Jobs don't have to be lost if new skills are learned. When the tech-turnaround has taken place then it , all these jobs can be regained.

So key is to learn new skills and focus on overal development. Had that been the focus that the likes of Mark, Anita and Clever they would have understood what scale means.

@Adviseur: In het Engels maakt U er grammaticaal wel een erg grote bende van.

En dit onderstreept gedeeltelijk ook de vrees dat de kwaliteit eronder zal lijden. Miscommunicatie en cultuurkloven zijn onvermijdelijk.

Ik heb verhalen gehoord van mensen die zelf maar gaan aan hobbyen, omdat ze dan niets met India te maken hoeven hebben. Gebruikers halen bijvoorbeeld gewoon een kleine switch op de hoek van de straat. Kabeltje prik-prak en klaar! Het is ook niet echt of het allemaal Rocket Science is.

Eigenlijk is het eens tijd dat we terug naar de basis gaan. Al die procedures en lagen zorgen voor veel te veel overhead.

"While China/India are pumping millions of smart folks in to IT we are losing out gradually. Kids here are no more interested in it. Chinese and Indian kids are full of fire and here we have a dilemma."

Why send a kid, when you need a Technician?

The flawed grammar of your messages confirm that a language barriers and culture shocks are unavoidable.

@Technicus: Geeft niet dat je niet capabel bent om engels en de boodschap goed te verstaan. Je mag ook bij de rest aansluiten :-)

"The flawed grammer of.." cool way to start a line. But anyways coming a native its forgiven.

Wat een leuke discussie. Laten we niet vergeten dat offshoring niet per definitie de heilige koe is, je moet goed weten waarom je het wilt. Als je het alleen maar om de verwachte financiele voordelen doet, kon je wel eens behoorlijk bedrogen uitkomen. Strakke regie is met name naar India een minimale vereiste. Je moet eigenlijk zelf wat mensen naar India sturen om continu toezicht te houden.

Want mensen uit India zijn wel goedkoop, en voor 600 roepie trek je een blik programmeurs open, maar het blijkt maar al te vaak dat die vriendelijke mensen toch een heel andere kijk hebben op invulling van de functionele eisen, kwaliteitsborging, testen en support achteraf.

Zo kan ik me een bedrijf uit Eindhoven herinneren dat ook een applicatie had laten ontwikkelen in India om deze binnen de transportsector op de markt te brengen. De eerste releases waren een ramp. Niet getest en de helft bleek het niet te doen. Ook daar samengestelde en geprogrammeerde hardware werkre maar half. Dus Eindhoven moest een lijst van gebreken opstellen en die weer naar India doorsturen. Tja, de programmeurs waren alweer met een ander project bezig hoor, even wachten dus. Het probleem was alleen dat de release al was verkocht aan bedrijven die volgens wetgeing het product nodig hadden. Veel klanten zijn toen ook naar de concurrent overgestapt, die wel een product kon leveren. Dat in Nederland was ontwikkeld.

Zo zie je dat zonder regie de gouden berg van India wel eens heel snel kan instorten. Veel bedrijven verkijken zich op de lage tarieven, maar vergeten daarbij dat cultuur- en mentaliteitsverschillen voor grote problemen kunnen zorgen. Achter die brede Indiase smile gaat een groot "allen voor een, en meer voor onszelf" gedachte schuil.

@ Hans. Volgens mij bestaan er geen heilige koeien (behalve de levende op straat in India). Uiteindelijk moet het besluit van een bedrijf om financieel gewin gaan, ik denk alleen dat de focus moet liggen op rendement zoals Rini beschrijft en niet alleen op kostenbesparing. De voordelen liggen breder: (snellere) groei van de organisatie, toegang tot specialistische kennis, snellere time to market, flexibel inzetbare mensen.

Rini beschrijft ook de regie functie in zijn overige artikelen en dit is de bottleneck in de hele offshoring industrie. Bedrijven denken er te gemakkelijk over, starten te snel met uitvoering zonder eerst goed na te denken en vast te leggen 'hoe' er gewerkt gaat worden.

Offshoring is geen heilige koe, maar indien er een weloverwogen strategisch besluit wordt genomen, er tijd wordt geinvesteerd in de inrichting van gedocumenteerde processen (hoe werken we) en het samenstellen van het team (met wie werken we), dan resulteert het in groei, winst en banencreatie (zowel in Nederland als in het buitenland).

Hugo Messer
www.bridge-outsourcing.nl

"Uiteindelijk moet het besluit van een bedrijf om financieel gewin gaan..."

Offshoring is niets anders dan een nieuwe vorm van slavernij ten gunste van aandeelhouders.

@Hans: Ik zie in sommige gevallen ook wel een voordeel van 'Off-shoring' op grote schaal voor pure registratie bijvoorbeeld.

Echter vind ik wat ze dan in Bulgarije doen beter. Daar krijgen de Bulgaren die ondersteuning geven gewoon les in Nederlands.

Puur in het Engels zou het allemaal wel kunnen, maar dan moet ieder persoon (ook helemaal op de werkvloer) in de organisatie het redelijk vloeiend kunnen spreken.
En ga die eis maar eens bij HRM neerleggen.

@Peter
.. ten gunste van de manager die de bonus krijgt, lijkt mij meer voor de hand liggen. De meeste aandeelhouders zouden er niet mee akkoord gaan als ze bewust zijn van de werkelijke effecten.

@Hugo
Een hoger rendement impliceert ook kostenbesparing. Je doet gewoon meer binnen dezelfde tijd tegen dezelfde kosten. Wat mij opvalt is dat je in elke discussie het woord kwaliteit vermijdt. In elke discussie over het topic outsourcing wordt je daarmee om de oren geslagen. Het is nu eenmaal een feit dat de mensen op de werkvloer maar ook de gebruikers van de ICT over het algemeen geen tot weinig positieve ervaringen hebben met offshoring. Lees de reacties uit de vorige topics er nog maar eens op na. Ik heb nog geen enkele reactie van jou gelezen dat jij die standpunten weerlegt. Bovendien blijf je bij jouw overtuiging dat offshoring meer banen betekent in Nederland, terwijl ze er in Amerika al een aantal jaar achter zijn dat dat niet het geval is.

Leg nu eens een keer uit wat jouw persoonlijke belang is in deze outsourcingindustrie en ga nu eens inhoudelijk een keer in op de stelling die de meesten hier onderschrijven, namelijk dat in de praktijk de kwaliteit van het door de offshoring geleverde werk abominabel is. Lever dan ook nog eens het bewijs dat offshoring in alle gevallen tot meer winst en banencreatie leidt.

Het louter blijven herhalen van dit soort uitspraken terwijl die mensen die het werkelijk kunnen weten het tegendeel beweren, begint nu wat saai te worden.

Beste IT-er,

ik heb 1 overtuiging en die beschrijf ik in mijn ogen: offshoring valt of staat met 2 dingen: proces en mensen. Kwaliteit is daar het gevolg van. Ik weet dat er in heel veel gevallen kwaliteit wordt geleverd die onder de verwachting is en heb dit zelf ook aan den lijve ondervonden. Dit wil echter niet zeggen dat alles wat offshore ontwikkeld wordt per definitie slecht is. Een heel groot deel van de tegenvallende kwaliteit komt voort uit 'hoe' er gewerkt wordt, 'met wie' er gewerkt wordt en hoe verwachtingen afgestemd zijn.

Mijn standpunt is dat als organisaties de processen goed inrichten en ook zorgen dat ze de juiste man op de juiste plaats krijgen, dan werkt offshoring. Ik run zelf een bedrijf met kantoren in Oost Europa en India en als offshoring alleen slechte kwaliteit levert, had ik de deuren dicht kunnen doen en geen klanten gehad. En had de offshoring markt niet de omvang gehad die ze vandaag heeft (en groeiende).

Offshoring leidt niet 'in alle gevallen' tot meer winst. Offshoring levert winst op als een organisatie zich voorbereid, processen goed inricht, de juiste mensen inzet en offshoring onderdeel maakt van een lange termijn strategie.

Banencreatie: ik heb een aantal onderzoeken naar boven gehaald waaruit blijkt dat offshoring leidt tot banencreatie aan 'twee kanten':
http://ner.sagepub.com/content/201/1/86.short
http://www.mckinsey.com/mgi/publications/win_win_game.asp (deze is oud maar is een onderzoek met veel impact en niets wijst erop dat de situatie anders is dan in 2003).

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.