Managed hosting door True

'Offshoring is de bankencrisis van de ICT'

Ict'ers laken uitspraken van minister Verhagen

Veel ict' ers zijn het niet eens met de uitspraken van minister Verhagen over offshoring. De bewindsman beweert dat technologiebedrijven die werk naar het buitenland verplaatsen, worden vervangen door buitenlandse ict-bedrijven die activiteiten naar Nederland brengen. Een ict'er reageert: ‘Alle kennis binnen de Nederlandse ict-sector verdwijnt en in plaats daarvan krijgen we krakkemikkige software uit lagelonenlanden terug, geen hoogwaardige technische kennis.'

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) zei onlangs dat hij niet vreest voor het offshoren van Nederlandse technologiebedrijven. Hij ziet hiervoor in de plaats buitenlandse bedrijven naar Nederland komen, zodat per saldo de activiteiten gelijk blijven.

‘Als ict'er maak ik dagelijks de uitholling van mijn vak mee', zegt lezer ‘Koos'. ‘Managers die, gedwongen door hoger geplaatste managers, werkzaamheden uitbesteden naar India, alwaar het op erbarmelijke, gedeconstrueerde wijze wordt uitgevoerd door onwetenden. Bonussen en kortetermijnwinst tegenover structurele uitverkoop van de ict-sector op de lange termijn. De ‘bankencrisis' maar nu in de ict.'

Kostenbesparing

‘Koos' vindt dat bedrijven zich moeten realiseren dat hun personeel ook stakeholders zijn. ‘Het is gewoonweg niet meer te verkopen om hier in Nederland een ict-bedrijf te runnen en diensten te verkopen, terwijl je personeel uit India komt. Verhagen zou hier eens naar moeten kijken.'

Lezer ‘Nederland zonder kennis' deelt die mening. ‘Op dit moment raken we heel erg veel kennis kwijt aan de lagelonenlanden. Kwaliteit staat niet voorop, het is allemaal kostengedreven. Met name in de ict merken we nu dat deze landen niet kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen die worden gesteld door bedrijven in Nederland. Service gaat ernstig omlaag, maar dit wordt weggewuifd onder de noemer ‘kostenbesparing'.'

R&D

‘mrC' weet dat in Nederland veel technologie verdwijnt, zoals bijvoorbeeld Organon. ‘Daar komt geen bedrijf voor terug. Nu gaat zelfs R&D al weg. Dit was het enige waar het salaris nog niet zo'n rol speelde. Dankzij de huidige middelmatige scholing is er straks ook niemand meer om R&D te doen, omdat het kennisniveau niet meer voldoende is. Maar wat doen we dan nog wel?'

Lezer ‘Pieter' ziet ook niet buitenlandse bedrijven terugkomen voor de Nederlandse technologiebedrijven die offshoren. ‘Bedrijven uit het buitenland zijn alleen geïnteresseerd in de belastingvoordelen hier. Daarvoor hebben ze alleen een postadres nodig en er staat geen enkele investering tegenover. Alle kennis binnen de Nederlandse ict-sector verdwijnt en in plaats daarvan krijgen we krakkemikkige software uit lagelonenlanden terug, geen hoogwaardige technische kennis.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Met een goed requirementsmanagement zou offshoring geen enkel probleem hoeven zijn.

Aangezien requirementsmanagement ook voor de grote offshorehype al een ondergeschoven kindje was en dus bagger opleverde, zie ik nog niet direct waarom offshoring per definitie de bankencrisis van de ICT zou moeten zijn.

Het valt en staat nog steeds bij goed of slecht management. Ik zie in de ict wel dat er managers zijn die beter ergens anders zouden kunnen werken, maar ik geloof niet dat offshoring de oorzaak is van een mogelijke crisis.

1)Het Nederlandse/westerse bedrijfsleven wordt veel te afhankelijk van India. Er heerst nu relatieve politieke rust maar wat gebeurd en als India en Pakistan (beide kernmachten) het aan de stok krijgen. En wanneer El-qaida mumbai nog een paar keer aanvalt? ECONOMISCHE CRISIS!!!
2) Heeft u er wel eens over nagedacht wat er gebeurd als de thuismarkten van India en China tot ontwikkeling komen. Dan stijgen Uw kosten exponentieel. Weet u hoeveel tijd/geld het kost het beheer van een gemiddeld systeem terug over te dragen? Gemiddeld 6-9 maaanden. Dit voorop gesteld dat de offshorer in kwestie genegen is om mee te werken. Dat zal wel niet. @bedrijven die off-shoren Heren:...U BENT CHANTABEL". Trek uw portemonee maar vast.
2)Veel kennis van applicaties en architecturen wordt in de praktijk opgedaan. DAAR KOMT NU EEN EINDE AAN.

Offhoring naar India levert geen enkele kostenbesparing.

Ik zie het hele offshoring insteek persoonlijk meer als bezigheidstherapie voor het waterhoofd management. Als je echt wilt besparen, zou het voor sommige bedrijven handiger zijn om daar in te snijden.

Ik ben zelf zeer nieuwsgierig naar de overlap tussen het soort organisaties die hun helpdesk in India heeft zitten en het soort organisaties dat ernstig lijdt aan waterhoofd management.

Bij de slager staat ook geen extra persoon die kijkt of het vlees wel optimaal wordt neergelegd in het schap. Waarom werken er zoveel mensen in de ICT die eigenlijk niets doen?

Met een deel van de boodschap eens, het brengt inderdaad kwaliteit in gevaar en maakt dat de IT sector als ze niet voorzichtig zijn zichzelf als low cost commoditie in de markt plaatsen. In plaats van een kennisintensieve en positieve ondersteuning en verbetering van bedrijfsprocessen. Op langere termijn kan het gevaar ontstaan dat IT bedrijven niet meer als kennisbedrijven worden gezien.
Ook bij offshoring is de kwaliteit op termijn minder geworden, als voorbeeld India. Toen men begon met de helpdesken naar India te offshoren kreeg men goed engels sprekende medewerkers uit India aan telefoon. De situatie is nu dat men blij mag zijn als de medewerker uit India drie woorden engels spreekt. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de mensen maar ook daar gaat men voor minder betaalde medewerkers, de goede groeien immers door.

Ze moeten de politiek offshoren.

Als kwaliteit er niet toe doet en je verkoopt troep, is offshoring prima. De kwaliteit is een fractie boven nul en de kosten zijn lekker laag. In India heerst een heerlijk ouderwetse feodale jaren 50 arbeidscultuur waarbij medewerkers geen enkel sociaal recht hebben en je ze gelijk op straat kunt knikkeren. Vanuit managementperspectief is dat natuurlijk heel aantrekkelijk en geeft je veel macht. Continuiteit, effiency en kennis waarborgen, tja, dat zijn zaken die dan in het afvoerputje verdwijnen. Voor bedrijven hoeft het ondanks deze nadelen nog steeds geen probleem te zijn, maar voor NL als land is offshoring zeer nadelig. Je moet je kennis veel beter beschermen; we zullen het nog nodig hebben.

Offshoring zal uiteindelijk leiden tot het verlies van business. De oorzaak is redelijk eenvoudig:
Tegenwoordig bestaat de job programmeur niet meer, de software ontwikkelaar is een alrounder waarvan verwacht wordt dat deze functioneel en technisch een pakket kan onderhouden of bouwen in samenwerking met de klant.
En wie wordt het aanspreekpunt als het werk naar india gaat? Een soort helpdeskmedewerker die geen technische kennis van het systeem heeft en continue een soort telefoonspelletje moet spelen tussen de klant en de mensen in india.
Door het uiteindelijk ontbreken van een volwaardige gesprekspartner zal de klant hier uiteindelijk zijn buik vol van krijgen en de business verhuizen naar partijen die dit wel weten waar ze mee bezig zijn. Er wordt hoog in de boom gedacht dat ontwikkelen een soort simpele klus is die iedere aap kan leren maar er wordt vergeten dat ontwikkelen van software iets meer is dan dat.
Nu een aantal dramatische projecten meegemaakt waarbij uiteindelijk er bagger was opgeleverd maar door specialisten hier werd hersteld. Uiteindelijk zijn er tonnen aan India gespendeerd en van de opgeleverde programmatuur nagenoeg niets bruikbaar. Door alle overhead zijn alle kosten ook niet lager.

Offshoring in de praktijk: geld in massa's weggooien!
Groot bedrijf in NL besteedt enkele tientallen miljoenen per jaar aan onderhoud (na de bouw) voor een applicatie op maat van nog geen ton aan waarde. Alsof men het enige bedrijf in zijn soort is op deze wereld. Met inmiddels miljoenen regels ontestbare code en niet een enkele beperkingsregel in de database (!) Wel een goedkoop tarief per uur. Toch? Ook in NL geleid dor externen.
Oud spreekwoord: goedkoop is duurkoop en de wal zal dit - stuurloos ondanks bonus - schip ooit keren.

Wat heeft "minister Verhagen" nu inhoudelijk van ICT?
Je mag blij zijn al hij al weet hoe hij zijn eigen laptop of mobieltje zelfstandig weet aan te zetten...
I rest my case...

"Hij ziet hiervoor in de plaats buitenlandse bedrijven naar Nederland komen, zodat per saldo de activiteiten gelijk blijven"
- Waar blijven dan overheidscijfers dan van al die buitenlandse bedrijven die naar Nederland.
- Waar blijven de op werkelijkheid gebaseerde feiten "Minister Verhagen"?

Er is hier geen sprake van een "bankencrisis" maar een "regerings-crisis", want de individuen op het Binnenhof die we (nog) toestaan om ons land te regeren, weten inhoudelijk zelf van toeten nog blazen.

Het blijken meer en meer spreekbuizen te zijn van alle instanties en bedrijven die onze regering werkelijk runnen. "De puppetmasters behind Den Haag". De Bilderbergtjes, zakenvriendjes van de regering en andere (onzichtbare) aanverwante artikelen

Met dit soort stompzinnige, inhoudsloze en totaal niet onderbouwde uitlatingen, zoals deze van "Minister Verhagen", gaan ze steeds meer door de mand vallen.
De vraag is.. hoe lang pikken we dit nog als (beroeps) bevolking dat ons land - door een "stel leeghoofden" op het BinnenHof - structureel leeggeroofd blijft worden?


Helaas is dit het zoveelste bewijs dat er in politiek Den Haag geen enkel benul is van waar ICT nu eigenlijk over gaat. Ook bullebak Verhagen laat zien dat ICT en kenniseconomie niet belangrijk gevonden wordt in de cultuur van boekhouders en juristen. Laat dat nou net de activiteiten zijn waar wel enorm veel geld op te besparen is. Bovendien wordt met boekhouden en juridische activiteiten geen enkele toegevoegde waarde gegenereerd voor het normale bedrijfsleven. Maar omdat managers veelal dat als achtergrond hebben krijg je dus situaties dat alles waar men geen affiniteit mee heeft (en daar hoort ICT bij) maar moet worden uitbesteed. En dan het liefst met een zeer goedkope korte termijn oplossing die op iets langere termijn alleen maar overlast en extra kosten oplevert. Dat laatste is dan uiteraard weer de schuld van de ICT branche/medewerkers/afdeling. Misschien dat de eenzijdige focus op kosten en de zeer korte termijn maar eens moet veranderen. Dat vereist ander management dan dat er nu zit. Die denken alleen aan zichzelf en kijken niet veel verder dan de neus lang is.

Ook in de politiek lopen er echt veel te weinig mensen rond die enig benul hebben over wat ICT kan bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen maar ook wat de impact is van (ICT gerelateerde) wetgeving op het normale leven van de burger. Daardoor kunnen figuren zonder enige kennis van ICT als Verhagen rustig dit soort onzinnige standpunten uitdragen.


@Freek-Willem: Voor NL zou het inderdaad beter zijn om eens wat beta-mensen in een kabinet te hebben...

De gehele off shoring is in het leven geroepen om kosten te besparen. Daar de grote ICT bedrijven niet aan dee eis kunnen voldoen vanwege hoge opslagen, hoge loonkosten, etc. worden blended rates ingezet. Blended rates maken het voor de grote ICT bedrijven mogelijk zaken te blijven doen omdat deze rates lager zijn de kosten van de lokale ICT'er. Behalve de hoge start up kosten wordt de service op termijn bedroevend door het grote verloop in India. De problemen moeten tijdens de startup en gedurende langere tijd door locale ICT'ers worden opgevangen, lekker dankbaar. Nee, neem een voor voorbeeld aan de industrie, ook zij komen terug van productie in China.

De Nederlandse overheid zou eens goed moeten kijken wat de oorzaken zijn van die hoge loonkosten en ook beperkingen moeten instellen tegen bedrijven die off shoren, zie ook de Amerikaanse overheid.

@nails
Bijvoorbeeld: vennootschapsbelasting verhogen,
hogere belasting op dividend, vestigingsvergunning intrekken.

Ik mis een andere invalshoek met betrekking tot off-shoring: een instrument om voet aan de grond en naamsbekendheid te krijgen in de markten van de toekomst (lees China en India). Grote westerse internationale concerns richten zich op deze markten en willen op deze markten lokaal ondersteund worden. De huidige ict-leveranciers krijgen de mogelijkheid geboden dit te realiseren...

@Hans
Op zich wel een goed argument maar dat hoeft niet in te houden dat je alles zou uit moeten offshoren.

Dat de Nederlanse (Europeese) politiek het publieke stelsel bijna volledig uitgehold heeft zal menigeen niet ontgaan zijn maar door offshoring zal dit ook met de Nederlandse (Europeese) kennis economie gebeuren.
Tel daar nog de vergrijzing bij op en de verzwakte economie dankzij de bankencrisis en je hebt een mooi recept om populisten in de kaart te spelen.

ICT is (meestal) een ondersteunende functie. Bij bedrijfsovernames gaat om de gezamenlijke markt en de daaraan gerelateerde kosten. Simpel gezegd schaalvergroting waarbij de gezamenlijke ondersteunende functies kunnen worden teruggebracht. Dit geldt naast de loonkosten ook in minder mate bij outsourcing resp off-shoring. Nederlandse bedrijven worden vaak overgenomen door buitenlandse. De regie op de ICT komt daarmee vaak aan de andere zijde van de grens te liggen. Wat Verhagen zegt klop m.i. in het geheel niet.

Het weefgetouw is al 100 jaar verdwenen uit Twente. Mijn nieuwe Asics komen uit Azie. "Volkswagen" is een prachtig woord, maar "made in Germany"? Blijkbaar loopt de ICT nog mijlenver achter gezien de discussie over offshoring. Of de globalisering goed is voor de economie in Nederland durf ik niet te stellen. Het is echter een non-discussie, want de globalisering is niet te stoppen. Het is een wetmatigheid net als industrialisering. We kunnen nog zo hard tegenstribbelen als we willen, maar het verzet is zinloos.

Als je deze mentale stap gemaakt hebt (en ik snap dat dat soms veel moeite kost) blijkt er heel veel mogelijk: beter, meer, sneller, goedkoper. Maar dan moet je niet off-shoren (lees "shipping to partner"). Je moet kiezen voor partnership en gelijkwaardigheid.

Het is geen hogere wiskunde: als de opleidingen beter zijn, de aantallen veel hoger, de toewijding groter, het arbeidsmoraal idem en de intelligentie hoog, dan kan dit niet anders dan slagen. Tenzij je natuurlijk niet wil dat het slaagt. Maar dat is beperkt vol te houden en levert veel negatieve energie.

De helpdesk is wel het allerlaatste dat je zou moeten outsourcen!
De vragen die aan de helpdesk worden gesteld zijn immers goud waard om te leren waar je je product of service kunt verbeteren om je cliënten beter te dienen.
Voorts is een ge-outsource-te helpdesk hoegenaamd niet geïnteresseerd om de service te verbeteren, aangezien dat hun business zou verkleinen.
Dus bedrijven die hun helpdesk outsourcen zijn er blijkbaar geheel niet op uit om hun service naar hun klanten te verbeteren! Als het aan de helpdesk ligt is het zelfs van belang dat onze service alleen maar slechter wordt, aangezien dat meer verkeer met de helpdesk oplevert!

Offshoring!

1. Nadelig voor Europese economie - als we alle laaglonen bannen naar het buitenland hebben verplaatst. Kunnen we met zijn allen meer werklozen financieren.
2. offshoring is inderdaad te wijten aan directeuren die geen respect hebben voor het "eenvoudig" werk dat hun "werknemers" lees hun kosten-post moeten uitvoeren.
3. korte termijn visie en bonus cultuur zijn inderdaad de oorzaken voor het verkeerde denkbeeld.

Directeuren zouden moeten denken in termen van lange termijn continuïteit van het bedrijf, kwaliteit in plaats van alleen hameren op kosten besparing. Maar tja het eigen bank rekening is toch een stuk belangrijker en dan nog die ego, het is toch heerlijk om op de golfbaan te vertellen hoe je weer 1000 banen heb bespaard door het en en ander af te stoten En daarvoor ook nog een dikke bonus te krijgen!

Bij het offshoren van ICT worden de FTE's vervangen door kosten. Dat staat beter op de balans: winst behaald met minder FTE's. Dit is de voornaamste drijfveer van hoger management.

De uitvoerenden die geconfronteerd worden met deze gedwongen off shoring krijgen te maken met een zeer moeizaam communicatie proces en dito project uitvoering. De business ziet de kwaliteit en kwantiteit afnemen en dient geen of minder nieuwe wijzigingen en projecten meer in: door hoger management vertaald als: nog minder budget nodig voor ICT.

Maar de business zelf gaat decentraal zelf kleine applicaties ontwikkelen (MS Access, MS Excell, etc.) om toch in hun informatiebehoefte te kunnen voorzien: toename van ICT kosten en inefficiëntie vanwege het niet centraal ontwikkelen: budget voor business moet omhoog. Maar de business levert geld op, dus daar maakt het niet uit. Aan de kostenkant (ICT) gaat het budget omlaag: door het hoger management vertaald als: er worden minder kosten gemaakt.

Zolang offshoring nog booming is in India en capaciteit het grootste probleem voor het voldoen aan de vraag zal kwaliteit voorlopig nog niet zichtbaar worden. Het gaat puur om de kosten. En kosten beginnen net als korte termijn met KO: het resultaat van de lange termijn.

@Jobber, de politiek offshoren is een minder goed idee, dat noemden wij vroeger een bezetting door een vreemde mogendheid. Met een beetje creativiteit is het misschien wel mogelijk om Verhagen weg te automatiseren.

Niet alleen in de ICT, maar ook ver daarbuiten wordt productie overgeheveld en/of overgelaten aan landen in andere werelddelen. Als de volgende energiecrisis zich aandient zullen de gevolgen in Nederland rampzalig zijn als deze crisis langer dan enkele maanden duurt. Graanproducten en vlees uit Zuid Amerika is een van die zorgenpunten. Honger het gevolg. Oorzaak? Kortetermijngewin, zakkenvullen. WE worden steeds afhankelijker van landen op andere continenten. Een zorgelijke ontwikkeling.

Korte termijn visie. Bonussen voor het managemnt, kosten voor het bedrijf komen dubbel terug via de achtedeur. Maar waarom getreurd? Bonus voor het management is toch al binnen. Na mij de zondvloed!
Dat een volgende crisis hierover gaat roept men al lang. Het management is op de hoogte van het gelijk van deze uitspraak, maar ... ja daar gaat hij weer: de bonussen zijn dan al lang binnen.
Hozo gaan we kapot aan die hedendaagse bestuurders. Kwamen de ondernemers maar weer aan het stuur ipv die financiele en juridische lui.

Dat off shoring kostenbesparend werkt is al lang achterhaald. Net zoals het feit dat de werkplek een commodity product zou zijn. De enige huidige reden om te off shoren is om op het juiste moment over de juiste recources te beschikken.

Off shoring zal dan ook plaats maken voor Global Sourcing. In Nederland is de vraag naar automatisering over het algemeen hoog. Op de arbeidsmarkt wordt er gevochten om die ene ICT-er. Mensen worden bij concurrenten weggekocht. De huidige technologie maakt het echter mogelijk ook vanuit andere landen resources aan bepaalde projecten te laten werken. Off shoring/ Global sourcing heeft dus alleen nut als je meer vraag dan medewerkers hebt.

Feit dat de kwaliteit vaak nog te wensen over laat heeft vooral te maken met het verschil in cultuur en een communicatie technologie die nog in de kinderschoenen staat. Deze cultuur is echter aan het globaliseren (kijk maar naar de jeugd van tegenwoordig) en ook de technologie wordt met de dag beter.

Hoe dan ook, ik verwacht in de toekomst te moeten concurreren met werknemers uit andere landen. Daarnaast verwacht ik gevraagd te worden om werk uit te voeren voor klanten in andere landen. Ik vind dat niet erg, ben er niet bang voor en ga uit van mijn eigen kracht en toegevoegde waarde, ook in de toekomst.

Wanneer je de gemiddelde leeftijd van de afgelopen kabinetten in ogenschouw is een reactie bij monde van de huidige twitterende minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie(!) niet verwonderlijk.

@Henk
Als je door een rivier wordt meegesleurd is het verstandig om rustig naar de kant te zwemmen zodat je de rivier uit kan zijn voordat je bij de waterval bent.

Globalisatie is idd niet te stoppen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je daar ook maar klakkeloos in moet volgen. Immers in een markt waar iedereen voor lage kosten gaat kun je je onderscheiden in kwaliteit.
Daarom doet de Duitse economie het relatief ook zo goed omdat zij nog altijd ijzersterk zijn in het leveren van kwalitatief goede engineering.

Ha, heb ik nou al die jaren gedacht dat "offshoren" een buzzword-compliant management term was voor [..]

Groot gelijk Hans. Er wordt getracht een afhankelijkheid te creeeren in zowel China als India door werk van hier naar daar te verplaatsen. Dat dat een waardeloos resultaat heeft is van veel minder belang dan dat men een redelijk solide vestiging heeft in de twee landen die respectievelijk vanaf 2015 en 2020 de wereld economie zullen leiden en bepalen. Zelfs ongeacht de grote hoeveelheid armoedzaaiers en uitwassen zoals slavernij hebben we het over twee georganiseerde economische bolwerken die tussen 2 en 2.5 miljard mensen vertegenwoordigen. En die qua communicatie behoorlijk egaal zijn (dus niet 27 verschillende talen nodig hebben zoals in de EU). Dat zorgt voor een markt waar simpele ideeen snel grootschalig ingevoerd kunnen worden, wat ook met de Amerikaanse IT het geval was, bezijdens natuurlijk de miljarden investeringen door het "militair-industrieel complex" zoals dat vroeger genoemd werd.
Dat vele managers zich op de borst kloppen met een dommen kortstondige kostenbesparing die uiteindelijk meer gaat kosten dan een slimme aanpak.. tja.. dan vraag ik me ook af.. waar zijn alle slimme koeien gebleven? Juist ja, die waren onhanteerbaar en wild.. en zijn uiteindelijk tot hamburgers vermalen. Het overgrote meerendeel van de managers zijn nu juist eigenlijk bij uitstek geen 'leiders', maar een soort magazijnmeesters of accountants. Helaas maar jammer.
Het gaat vaak niet eens om de kosten, in veel gevallen is het 'achter gesloten deuren' bekend dat het duurder is, maar net als met sweatshops is er gewoon minder regulering om mee bezig te houden.

Gekozen op de 3e plaats als politicus vgls parlementaire journalisten?????? Een lachertje. Laat Verhagen maar eens een studie doen of beter gezegd laten doen (denken doet pijn)wat de USA allemaal aan jobs naar het buitenland heeft geexporteerd. Er zijn 100-duizenden HBO'ers werkloos en v/d universitaire geschoolden zijn meer dan 80.000 werkloos. Er zijn genoeg gegevens op te halen op internet over de situatie in de USA. En hier spreekt een man onwijze woorden uit in het kabinet die Nederland bovenop moet zien te krijgen. Wat is de reden dat men jobs exporteert. Niet meer en minder dan de prijs die eraan gekoppeld is (lageloonlanden). Wat bezielt een manager die een job tegen prijs x (binnenlandse prijspeil) exporteert naar een lageloonland tegen prijs y ( y

Offshore zelf is niet erg maar door zo'n speciaal gedreven laconieke te walgelijk houding van Verhagen kan offshore een zuigende werking hebben wat een crisis lijkt te veroorzaken.Echter lokaalbeheer heeft hier geen last van .(lokale hardware kan je niet van afstand onderhouden

In een van de reacties wordt de ICT-industrie vergeleken met de maak-industrie zoals de textiel- en automobiel-industrie. Deze vergelijking snijdt geen hout. De genoemde industrieën (evenals bijvoorbeeld de elektronica-industrie) bestaan al ruim honderd jaar. Concurrentie werd gevoerd door steeds efficiënter te werken en de productie-processen te verbeteren. Er werd/wordt gebruik gemaakt van componenten (van bouten en moeren tot aan complete motoren, generatoren) die allemaal gestandaardiseerd zijn. Gevolg hiervan is dat het niet uitmaakt of iets in Nederland of China geproduceerd wordt, zolang het aan de gestandaardiseerde specificaties beantwoord.
De boekhouders en carrière-managers die de ICT-bedrijven besturen vergeten even dat de stand van zaken in 'onze' industrie-tak nog (lang?) niet zover is. We zijn nog niet eens het stadium van 'elke keer opnieuw het wiel uitvinden' gepasseerd, laat staan dat we serieus werk gemaakt hebben onze eigen bedrijfsprocessen efficiënter te maken door echte innovatie in plaats van de nep-innovatie die off-shoren heet.

Persoonlijk heb ik in een aantal offshore projecten gezeten, welke allen (gedeeltelijk) mislukt zijn. Communicatie en het goed vastleggen van de requirements liggen hier ten grondslag.

Dat men ermee bespaart in initiële kosten en bespaart in FTe is de grootste onzin die ik vaak hoor.

Er wordt altijd gezegd dat de Off shore bedrijven hier ook investeren in Nederlands Personeel, ik heb zelf ook 6 maanden voor zo'n Off shore club gewerkt en ik kan je vertellen dat dat maar heel erg marginaal is en wordt gestuurd op basis van flinterdunne overhead van een enkele Nederlander die voor op de barricaden staat. Zodra het kan wordt diezelfde Nederlander vervangen door een Indier die als Expat overkomt en notabene nog Subsidie krijgt ook van de Belasting dienst, dat is nog een heel oude regeling aangaande Kenniswerkers en bestaat nog steeds!

Offshore is een drama, het zit bij ons in oost europa en azie. 1 groot drama. Engels is een drama met dat volk en werken ho maar. Ze gaan niet verder dan wat ze mogen en dat werkt dus niet. Geen oplossing is in hun ogen ook een oplossing.

Al veel offshore projecten meegemaakt, ditmaal is het anders: het was de beslissing van de manager in India om de mensen hier te ontslaan en het werk in India, Singapore en Malaysia onder te brengen.
Mijn positie zal nog wel een paar maanden blijven bestaan, misschien iets langer. Maar dit zal in de toekomst vaker gaan gebeuren. De beslissingen worden steeds minder lokaal gemaakt.

@bas: dan heb je toch echt de verkeerde leverancier gekozen. Want offshoring werkt bij mij perfect in alle opzichten. Ervaring met tientallen bedrijven in de laatste 20 jaar.

Wat ook niet helpt is dat je als ZZP'er in de ICT geen opdrachten mag aannemen die een heel jaar duren, terwijl een getalenteerde Indiër of Chiness alleen een werkvergunning krijgt als hij een opdracht heeft die minimaal een jaar duurt.

Aangezien de meeste projecten een jaar of langer duren, mag je als ZZP'er niet inschrijven op deze projecten, terwijl de buitenladse expert hier wel voor in aanmerking komt.

De hele ICT en kennis economie wordt op die manier juist gesaboteerd. Als de regring het heeft over bevorderen van de kennis economie, DAN ZIJN DAT KLINKLARE LEUGENS en zou ik heel graag deze politici voor het GERECHT willen zien, voor het verkwanselen van Nederland.

Offshoring werkt als sprinkhanen op een roggeveld. Een niets ontziende vraatzucht die meestal uit het verre oosten komt. Diensten die van buiten de EU worden geleverd dienen met de grootste zorg te worden bekeken. Ik maak mij grote zorgen. Ik moet mij als ondernemer aan zeer dure wetgeving houden, waarbij ik moet concurreren met aanbiedingen uit landen waar men met veel lagere kosten te maken heeft en weinig sociale verplichtingen kent.
Een belangrijk aspect is ook dat IT diensten geen transport kosten hebben, waarmee ik wil aangeven dat er ook weinig bijkomende kosten zijn die de prijs eerlijker concurrerend maken.
Tenslotte worden die diensten ook vaak aangeboden vanuit landen, die ook nog eens als stimuleringseconomie worden onderkend en hierdoor speciale subsidies hebben, waarmee zij met lage kosten zich in onze markt kunnen presenteren. De CEBIT 2010 leek veelal op een Indiase markt voor jonge goedkope IT krachten.
Offshoring OK, maar dan wel eerlijk!

Met wagonladingen tegelijk worden de fte's het land uit gerold richting India. 'Bestshoring'is de vlag,'Cheapshoring'is de lading.
Nederlandse ICT'rs krijgen de opdracht om hun Indiase con-collegas op te leiden waarna ze zelf op straat komen te staan.
In ieder geval tot men erachter koopt dat je voor Wibra prijzen Wibra kwaliteit krijgt en niet de kwaliteit die zij en hun klanten gewend waren.
En dan?

Ik hoorde laatst dat er nu managers van de Rabobank naar India zijn om de bouwers aldaar VSP (Volmac Structured Programming) te leren. Het betreft dan mensen die vroeger geprogrammeerd hebben en ook cursussen gegeven hebben. En die nu niet aan kunnen zien wat er aan software opgeleverd wordt vanuit India.

India is groot Marcel, enig idee hoeveel mensen daar software ontwikkelen? Ga je me nu vertellen dat een bank ze dat moet leren? Ik geloof mijn oren niet. Voor zover mij bekend werkt Rabobank met Cognizant en Cognizant ken ik als bijzonder kundig bedrijf die echt niet op les hoeven. Maar communiceren en afstemmen is wel nodig natuurlijk. Dit soort reacties riekt beetje naar stemmingmakerij. Laat ik de stelling daarom anders poneren: Elke grote stad in India heeft meer goede programmeurs dan heel Nederland. En voor mijn part neem je Belgie erbij.

Ik zou zeggen laat de klanten eens roepen wat ze van offshoring vonden de laatste 10 jaar.

Beste Henk, het is echt waar dat er managers van Rabo bij Cognizant in India zijn geweest om een aantal weken les te geven in VSP. Dit heb ik gehoord van iemand die zeer dicht bij het vuur zit. Het verhaal heb ik via een andere weg ook bevestigd gekregen. Ik weet ook wie het betreft, maar uit privacy-overwegingen ga ik die namen hier natuurlijk niet noemen.
De mensen van Cognizant zijn, zoals ik ze zelf ook nog meegemaakt heb toen ik bij Rabo werkte, inderdaad over het algemeen deskundig en zeer cooperatief.
Maar: het grote probleem zit vaak in de afstemming tussen de bouwers in India en de ontwerpers in Nederland. Een afstemming die tussen Nederlanders onderling al vaak problemen geeft, laat staan als het in een voor beiden 2e taal moet en de Indiers ook nog eens de hele Nederlandse context missen.
Bijkomend probleem is dus de spaghetti-programmering die door diverse projecten binnen Rabo ervaren werd en waar ik zelf ook diverse voorbeelden van heb gezien.
Vandaar de VSP-cursussen.

@Henk: een goede programmeur is nog geen goede communicatie-partner en daar loopt het vaak stuk.

Als dan tevens intern ook nog eens de kennis verdwijnt omdat outsourcen interessanter is, dan weet je ook niet wat voor soort code je in huis haalt.

Die twee problemen zijn enorm en kom je in praktisch elk outsourcing traject tegen. De oplossingen zijn uiteraard beschikbaar, maar dat roept vragen op wat betreft kosten en doorlooptijd, welke in veel gevallen hoger zijn dan de 'ouderwetse' oorspronkelijke aanpak.

Op dit moment schakelen veel bedrijven via tussenliggende organisaties, telewerkers in het buitenland in. Neem bijvoorbeeld staatsbedrijf ABN-AMRO. Zij besteden werk uit via IBM aan Indiase werknemers.

In praktische zin zijn die buitenlandse medewerkers echter rechtstreeks in dienst van ABN-AMRO. Er is rechtstreeks contact. De baas en de uitvoerende medewerkers.

Die mensen op afstand worden rechtstreeks aangestuurd door mensen van ABN-AMRO.

(NB. Eén van de criteria van de Belastingdienst m.b.t. ZZP-ers, is dat mensen zelfstandig complete opdrachten uitvoeren..... Vanuit die definitie zijn die Indiërs dus gewoon personeel, normale inhuur krachten)

Mijn conclusie is dus dat die mensen in feite normaal ingehuurde medewerkers zijn, niet te onderscheiden van Nederlandse medewerkers die thuiswerken vanaf hun pc via internet. Gewone telewerkers dus.

Nu is er wel een heel groot verschil tussen telewerkers in India en mensen in Nederland.

1) Nederlandse medewerkers vallen onder de Nederlandse regelgeving. Die moeten dus minimaal het minimumloon ontvangen. Ze vallen onder een CAO. Er wordt hier belasting afgedragen.

2) Indiase medewerkers vallen niet onder de Nederlandse regelgeving. Ze krijgen veel minder betaald. Ze vallen niet onder een Nederlandse CAO. Er wordt hier geen belasting afgedragen.

Hoe kan dit?

Het merkwaardige is dat de ICT-telewerkers in praktische zin onderling niet te onderscheiden zijn. Het zijn medewerkers buiten het kantoor, verbonden via computers. Ze doen dingen als het maken van computerprogramma's op het mainframe. Hoogwaardig kenniswerk. Werk dat we hier eigenlijk willen houden, niet uit handen willen geven. Het zou ons sterke punt moeten zijn. Kenniswerk.

Omgekeerd als we naar mensen kijken die vanuit Polen hier komen werken, die moeten wel het minimumloon ontvangen. Ons land is te klein als er iets verkeerds gebeurt op dit gebied.... maar.......

Mensen uit India bezetten vanuit hun telewerk situatie hier vele tienduizenden typische kennis-werk-banen, ze worden onderbetaald in vergelijking tot Nederlandse werknemers die exact hetzelfde doen en de regering support dit. Volkomen ten onrechte. Ondertussen is er geen stimulans meer op de Nederlandse markt om dit type kenniswerk intact te houden.

Er is er een sterke lobby gaande waarin gesuggereerd wordt dat we hier een tekort aan programmeurs hebben. Onzin. Er zijn de afgelopen jaren vele tienduizenden banen bij banken en verzekeringsmaatschappijen verloren gegaan. Er zijn behoorlijk veel werkloze ICT-ers. Nergens voor nodig om er mensen uit India bij te halen. Kenniswerkers zat. Werk dat we voor onze Nederlanders willen behouden!

Denk er eens over na en trek uw conclusie. Ik vind dat er dringend iets moet veranderen. Er zijn inmiddels al tienduizenden(!) kennis-werk banen weg.

Zelf zie ik de Indiase telewerkers als een soort van illegale buitenlandse werknemers die hetzelfde werk doen, onderbetaald zijn en waarvoor geen belastingen en premies afgedragen worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen Polen die hier illegaal werken en Indiase telewerkers die dit feitelijk in praktische zin ook doen, maar die niet als zodanig gekenmerkt worden, terwijl de schade voor onze economie dagelijks toeneemt door de export van kapitaal naar India en het niet onderhouden van de kennis hier.

Bedrijven verliezen kennis en worden kwetsbaar voor aanslagen via de software en fraude omdat ze door het outsourcen hun oorspronkelijke veiligheidsstructuur in afdelingen voor ontwikkelaars, buiten de poort niet handhaven.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.