Managed hosting door True

RUG scherpt procedures aan na e-mail-debacle

 

De ict-afdeling van de Rijksuniversiteit Groningen scherpt de procedures aan als gevolg van de problematische implementatie van een nieuw e-mailsysteem. Voor de tests van nieuwe systemen zal vaker een externe partij worden ingeschakeld. Beheertaken zijn opnieuw verdeeld en patches waarvan de impact op systemen klein lijkt, worden voortaan eerst getest buiten de productieomgeving. Dat vertelt chief technical officer (cto) van het Center for Information Technolgy (CIT) Hayco Wind.

Wind: 'We hebben het verandermanagement aangepakt voor systemen waar grote aantallen gebruikers van afhankelijk zijn zoals e-mail, elektronische leeromgeving en agenda.' De universiteit gaat vaker een externe partij inhuren om de impact van veranderingen van de systemen te testen. Wind: 'Voorheen deden we dit intern, maar we hebben geleerd dat een frisse blik van buitenaf belangrijk is. 'Vreemde ogen dwingen', zeg maar.' De universiteit die bij de invoer van het nieuwe mailsysteem inboxen kwijtraakte, moest de hulp inschakelen van internationale experts.

Naar aanleiding van de problemen met de invoering van het nieuwe mailsysteem is ook het beheer aangepakt. Het aantal beheerders is vergroot en beheertaken zijn opnieuw verdeeld. Wind: 'We hebben nu per systeem drie beheerders die volledig op de hoogte zijn van dat systeem. Eerder waren dat er twee per systeem.'

Patches testen

Een andere wijziging in de procedures is het testen van patches. Patches waarvan de impact op systemen naar verwachting klein lijkt, werden voorheen op het uitwijkgedeelte van de productieomgeving getest en daarna ingevoerd. Wind: 'We testen nu ook kleine patches eerst in een testomgeving. Dat is een volledige kopie van onze productieomgeving. Als we vervolgens patches invoeren op de productieomgeving, dan doen we dat eerst op de uitwijklocatie (systemen zijn redundant uitgevoerd red.) en dan gaan ze pas naar de systemen die operationeel zijn.' Wind legt uit: 'Het gaat zowel om het testen van patches op netwerkniveau, bijvoorbeeld switches, besturingssystemen zoals bij ons Solaris en applicaties zoals mail. We willen dat de regie van updates en patches bij ons ligt en niet bij de leverancier.'

De universiteit kwam tijdens de invoering van het mailsysteem onder andere in de problemen doordat het mailsysteem niet werkte met de nieuwe browserversie Microsoft Internet Explorer 8.

Java Communications suite

Studenten, medewerkers en alumni van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) maken sinds 18 oktober 2010 gebruik van het nieuwe open source mailsysteem Java Communications Suite van leverancier Sun. De ingebruikname van het mailprogramma liep ruim een jaar vertraging op.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3663611). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Goh, wie zou dat bedacht hebben dat testen in de uitwijkomgeving? Ach die zal wel weer aan de bak kunnen bij Prorail.

Zo mijnheer Wind, iets wat wij bij de voormalige Rijkspostspaarbank al in 1973 deden, n.l. het testen buiten de produktieomgeving, gaan jullie nu ook doen.

Proficiat met deze vooruitgang anno 2010!

Vele groeten en succes verder.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.