Managed hosting door True

Bedrijven niet op de hoogte van releasekosten

 

Organisaties installeren vaak software en patches. Veel bedrijven weten echter niet hoeveel geld het uitrollen van software kost.

Bedrijven weten niet hoeveel het kost om een programma of patch uit te rollen binnen hun organisatie. Dat zei Forrester-analist Carey Schwaber tijdens het Foresster IT Forum 2008 in Lissabon. Op haar vraag wie van de aanwezigen de kosten kende voor het implementeren van software of patches, had niemand een antwoord. "Ik ben ook nog nooit bedrijf tegengekomen die de kosten weet", was de reactie van Schwaber.

Carey definieert releasemanagement als wat gedaan moet worden om het applicatieteam te ondersteunen bij de uitrol van software. Het gaat dan niet alleen om nieuwe software, maar ook om patches. Releasemanagers houden zich bijvoorbeeld bezig met het releaseschema of zorgen ervoor dat de nieuwe software stabiel genoeg is om uitgerold te worden.

Het beheer van softwareuitrol was voorheen geen groot issue. Tegenwoordig zijn er vanuit de business meer vragen om patches door te voeren of nieuwe software uit te rollen. Daarnaast moet dit allemaal plaatsvinden in een kort tijdsbestek. Dat zorgt voor druk op het softwareteam.

Best practices voor release management

1. Zorg voor een sterk releaseteam
            Leden van dit team moeten zowel software kunnen testen als bouwen. Het releaseteam moet zelfstandig en onafhankelijk zijn. Omdat het team vaak moeilijke beslissingen moet maken, is het belangrijk dat de manager achter de beslissingen van dit team blijft staan.

2. Neem de standaarden die de organisatie heeft over releasemanagement serieus
            Zorg ervoor dat alle betrokkenen van de implementatie op de hoogte zijn, bijvoorbeeld ook de helpdeskmedewerkers die vragen kunnen verwachten. De software moet getest zijn. De releasemanager moet volgens Carey goed opletten dat niet alleen de procedure wordt uitgevoerd, maar dat er waar nodig ook actie wordt ondernomen. Als niet aan de standaarden voldaan wordt, moet de releasemanager besluiten de applicatie of patch niet uit te rollen.

3. Zorg voor een duidelijke uitrolfrequentie
            Het is volgens Carey altijd beter om patches en software gezamenlijk uit te rollen. Minimaliseer daarom het aantal keren dat je uitrolt. Verschillende typen software (bijvoorbeeld verdeling in programma's of patches) kunnen verschillende frequenties hebben. Maak hiervan een vast schema. Een wekelijkse frequentie vindt Carey wat overdreven. Elke twee weken of iedere maand is normaler.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2587741). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×