Managed hosting door True

Hebben: sterrenkundige game Collision

 

Sterrenkundigen van Universiteit Utrecht staan in de startblokken om een game te bouwen waarin spelers op basis van realistische astronomische data kunnen reizen door het heelal. Voorwaarde is alleen dat ze honderdduizend euro winnen in een academische wedstrijd.

Over drie miljard jaar komt ons melkwegstelsel in botsing met de Andromedanevel, het dichtstbijzijnde sterrenstelsel. Daarbij botsen er waarschijnlijk geen sterren op elkaar, de afstanden tussen sterren zijn te groot in verhouding tot hun omvang, maar toch zal de ontmoeting van de twee sterrenstelsels niet onopgemerkt aan onze nazaten voorbijgaan. Zij kunnen er op rekenen dat gaswolken tot nieuwe sterren versmelten en dat de zwaarste daarvan meteen exploderen als supernova.

Bewoonbare planeten

Vlak voor het plaatsvinden van deze apocalyps moet de speler van de computergame Collision ervoor zorgen dat de mensheid een nieuw thuis vindt. Hij krijgt een ruimtevloot tot zijn beschikking en mag er op los experimenteren, op basis van realistische astronomische data. De speler moet dus rekening houden met ontmoetingen met zwarte gaten, pulsars, supernova's en planeten in allerlei soorten en maten. Om de bewoonbaarheid van planeten te beoordelen kan hij onder andere gegevens opvragen over de chemische samenstelling van de atmosfeer van planeten, de temperatuur en het stralingsniveau.

Simulaties

Tenminste, als Universiteit Utrecht de hoofdprijs van een ton wint met haar inzending voor de Academische jaarprijs. Dat weten we pas op 11 juni. Maar áls het gebeurt, wordt de game gebouwd en voor een gesubsidieerde prijs te koop aangeboden via de website van Collision, musea en gamewinkels.

En daar blijft het niet bij. Onderzoeker Diederik Kruijssen van het Sterrenkundig Instituut Utrecht: "Spelers kunnen online voorstellen doen voor nieuwe simulaties van botsingen van andere sterrenstelsels. Eens per half jaar voeren we de beste uit op een supercomputer en zij zien het terug als nieuw level in Collision."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2569363). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Wat te realiseren is voor "materie in het groot" is waarschijnlijk ook te vertalen naar de wereld van de kleine deeltjes (atomen, elektronen, protonen quarks e.d .
Een vertaling vanuit de astrologie naar de atomaire wereld zou de aandacht van scholieren kunnen trekken in de richting van natuur- en wiskunde-vakken (en techniek).
Misschien een idee voor het MinOC

Spel bestaat min of meer al: the outpost. Ook met realistische data.

Outpost was 2D op Win3.1 en speelde zich af op de grond, ik kan me niet voorstellen dat dit net zo wordt. Om te beginnen klinkt dit 3D en verder ziet de screen er veel aantrekkelijker uit dan outpost. Ik zie hem wel zitten.

@Mari
Je idee voor een vertaling is goed. Als ze het dan maar doen vanuit de astronomie en niet de astrologie, want horoscopen trekken is toch heel iets anders dan botsende melkwegstelsels ;-)

Vacatures bij Universiteit Utrecht
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×