Managed hosting door True

IND kan niet bij zijn virtuele werkplekken

Bureaubladen staan op onbereikbare servers van Ivent

Dit artikel delen:

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) kampt sinds enkele dagen met technische mankementen aan zijn ict-systemen. Een woordvoerder meldt dat de storing te maken heeft met de gevirtualiseerde werkplekomgeving. 'Het probleem ligt in het rekencentrum van Ivent.' De storing heeft gevolgen voor de dienstverlening per telefoon en aan het loket. Ook is het mogelijk dat vertraging ontstaat in de verwerking van verblijfsaanvragen. Dat meldt de dienst op zijn website.

'Het is nogal frustrerend voor de medewerkers', vertelt de voorlichter. Hij zegt dat de storing alle beeldschermwerkers treft. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die telefonische inlichtingen verstrekken en om personeel dat beslist over verblijfsaanvragen. Vanaf woensdag 30 maart 2011 moet een tijdelijke oplossing de ergste nood lenigen, terwijl wordt gewerkt aan een structurele oplossing.

De IND biedt op zijn website zijn klanten excuses aan en vraagt begrip voor de situatie. De dienst hoopt 'op korte termijn de gerezen problemen op te lossen.' .

Ivent

Vanaf 2008 zijn de werkplekken bij IND gefaseerd gemigreerd naar een gevirtualiseerde desktopomgeving. Dat project is uitgevoerd door ict-organisatie Ivent van het ministerie van Defensie.

Bij de gekozen virtualisatie-oplossing draait het bureaublad van de gebruikers op centrale servers en wordt benaderd via thin clients. Dat zijn kleine netwerkkastjes die de lompe computerkast (fat clients) op elk bureau hebben vervangen. Vanaf het najaar van 2009 is de virtuele omgeving in fases ingevoerd op zo'n 4700 werkplekken.

Uitbesteding

Het is de bedoeling dat alle applicaties die de IND gebruikt, beschikbaar worden via de gevirtualiseerde desktop. Dat is het moment dat Ivent verantwoordelijk wordt voor alle beheer- en onderhoudswerkzaamheden.

Momenteel worden enkele toepassingen, zoals informatiesysteem Indis, nog onderhouden en beheerd door ict-dienstenbedrijven Capgemini en Logica. De Immigratie- en Naturalisatiedienst besloot tot de uitbesteding van de ict om de continuïteit van de bestaande informatiesystemen beter te waarborgen. Het contract loopt tot eind 2012.

Indigo

Bij de IND wordt momenteel het planningssysteem Indigo geïmplementeerd. Het ERP-systeem zou eerst eind 2009 en later op 1 januari 2011 worden opgeleverd, maar heeft aanzienlijke vertraging opgelopen. Minister Leers van Immigratie en Asiel gelastte eind 2010 een onderzoek naar de vertraging. In zijn rapport geeft zijn beheerorganisatie Ivent een veeg uit de pan.

Update 15.30u: de woordvoerder bevestigt dat het probleem zich voordoet in de virtuele werkplekomgeving van IND. Die is ontwikkeld en wordt beheerd door Ivent, de ict-divisie van het ministerie van Defensie. Eerder vermoedde hij dat het een storing in informatiesysteem Indis was. Dit is niet juist.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Verbaasd me niks met al die incompetente managers van tegenwoordig.

Inderdaad.

Onkunde, Bah!

Managers zijn de slachtoffers van het bestuur en de cultuur binnen de organisatie. Het is niet hun fout maar wel die van het bestuur, vind ik.

Ik zie niet in waarom dit zo zou zijn.
Als een manager de organisatie waarvoor hij werkt niet de baas kan, is hij dan wel de juiste man op die plek ?
Als ik zie wat sommige kneuzen op hun visitekaartje hebben staan vrees ik dat het cultuurprobleem binnen ons vak gebied zit.

En een manager zorgt voor de algehele bedrijfsvoering binnen een organisatie? Laten de CEO's, CIO's, de bestuurders en alle andere takken binnen de bovenlaag hun spullen maar pakken. Nu weer even minder sarcastisch..

Reza is kennelijk de enige die door heeft hoe de wereld er anno 2011 uitziet. Alle andere reactie zijn toch wel van het niveau IQ aardbei.

Het spijtig te noemen dat dit een organisatie moet treffen. Of dit nu om een onderdeel van de overheid gaat of juist een grote commerciele partij. Het is te hopen dat de problematiek spoedig opgelost wordt en dat technisch goed gekeken wordt hoe men dit in de toekomst kan tegengaan.

Jaja, dit is nou te noemen uitbesteden of uitmelken.
Cap Gemini en Logica wilde alleen maar verdienen als preferred supplier en niks anders. Dat moeten wij als belasting betaler allemaal moeten betalen. Triest.

Deze ERP software is zeker SAP. De mensen die hier werken zijn hartstikke duur gemiddeld 150 per uur en ook onervaren. De implementatie en ontwikkeltraject zijn ook eindloos, de hoevelheid mensen die daar werken zijn 3x meer geworden, hartstikke dure oracle en SAP licenties, overtollige managers....het wordt gekker....tel dat maar alles bij elkaar en dat is 44M. Waanzin.

Wie van jullie heeft ervaring met virtualisatie van desktops?
Zo ja dan weet je ook wel dat het een technische aangelegenheid is en dat waarschijnlijk boven de pet gaat van de manager die erover gaat. Zijn taak is dan ook om de technische expertise op de bron van het probleem te zetten.

@ Hans Moetanders,

Enige nuance mist in je commentaar.
TCO en TCI van SAP projecten kunnen uitstekend zijn, uiteraard afhankelijk van de implementatiepartner. Dat geldt voor elk ERP systeem.

Wat kan een manager hieraan doen als op een hoog niveau besloten is om zaken met Cap Gemini en Logica te doen? Heeft hij voor die leveranciers gekozen? Zeker niet, dat is de besluit geweest van de mannen in het bestuur(die vermoedelijk bevriend zijn met die van Logica en Cap) Het enige wat een manager ZOU kunnen doen is het vastleggen van een duidelijk SLA (om de leverancier op hun dienstverlening aan te spreken). Daar zitten zelfs veel beperkingen in!

@Reza:

Er staat toch duidelijk:
"De woordvoerder bevestigt dat het probleem zich voordoet in de virtuele werkplekomgeving van IND. Die is ontwikkeld en wordt beheerd door Ivent, de ict-divisie van het ministerie van Defensie"

Wat kunnen Capgemini en Logica daar aan doen? Zij lijken eerder slachtoffer omdat ze hun diensten niet meer kunnen aanbieden op het virtuele platform.

@Robert:
Je hebt gelijk! Ik was ook misschien niet duidelijk. Mijn reactie had te maken met de opmerking van Hans Moetanders. Er vanuit gaan dat hij gelijk had, toch zie ik dat deze ellende niks te maken heeft met de rol van een manager.

Heerlijk betrouwbaar, die remote desktop oplossingen :-) Ze waren nog wel zo goedkoop in het aanbestings-traject.

Weer een mooie schoolvoorbeeld dat dit je niet was oevrkomen met een in-house ict-afdeling :-)

@RV
Een werkende Citrix omgeving is net zoiets als een snelle Java Runtime Environment.

Voor de duidelijkheid, ik heb niks met IND te maken, ik ken daar niemand en er zijn geen collega`s of vrienden van me daar werkzaam. Naar deze reactie gekeken vraag ik me af of het niet de tijd is om het "poldermodel" in business te veranderen in "hiërarchie"!! Wat er gebeurd is is zeer vervelend, het is de verantwoordelijkheid van het bestuur dit verder op te lossen. Blijkbaar weet iedereen het beter dan het bestuur zelf!! Het is zoals Nederlandse elftal en 16 miljoen bondscoach.

Natuurlijk is/lijkt een desktop vol met allerlei applicaties beter/betrouwbaarder dan een VDI.
Tot het je moet beheren.

Natuurlijk is het wel zo dat er bij een VDI op meer vlakken iets mis kan gaan dan een klassieke desktop oplossing.

Tja, wat is wijsheid? Reza geeft terecht aan dat wanneer het misgaat bijna iedereen dat wel aan zag komen.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.