Managed hosting door True

Overheid haalt doelstelling e-facturatie niet

Dit artikel delen:

De Nederlandse overheid is er niet in geslaagd om in 2010 10 procent van de inkoopfacturen elektronisch te ontvangen en verwerken. Dat doel stelde het kabinet zich in 2009. Van de bijna 14,4 miljoen facturen, was in 2010 bijna 6 procent elektronisch. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

De Rijksoverheid, bestaande uit ministeries en daaraan gelieerde instanties, ontvangt gemiddeld 14,7 procent van zijn inkoopfacturen elektronisch. Vooral de ministeries scoren hoog: van de bijna 1,2 miljoen ontvangen facturen was 15,8 procent digitaal aangeleverd. Dat is een spectaculaire stijging ten opzichte van eerder onderzoek in juni 2008: toen ontvingen ministeries slechts 3 procent van de facturen elektronisch.

Het zijn vooral lagere overheden, zoals gemeenten, provincies en waterschappen, die weinig facturen elektronisch ontvangen. Met slechts 1,4 procent e-facturen zijn de gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners de hekkensluiters van de overheid. In juni 2008 bedroeg dit percentage nog 6,5. Bij kleine gemeenten (minder dan twintigduizend inwoners) wordt 4 procent van de facturen elektronisch toegezonden.

Convenant

Het was de bedoeling dat de overheid in 2010 10 procent van alle binnenkomende facturen elektronisch ontvangen en verwerkt. Daartoe tekende de overheid samen met het bedrijfsleven een convenant.

Volgens toenmalig staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) heerst bij ambtenaren en ondernemers wantrouwen als het gaat om e-factureren. Het zou ingewikkeld zijn, niet veilig en onduidelijk welke standaard wordt gebruikt. Die bezwaren zijn verleden tijd, zei Heemskerk. In 2008 werd Marco Pastors aangesteld als ambassadeur e-factureren.

Begin januari 2011 meldde het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie dat alle 78 organisaties van de Rijksoverheid klaar zijn om facturen elektronisch te ontvangen. Het is de bedoeling dat vanaf 2018 ook lagere overheden, zoals provincies, waterschappen en gemeenten, elektronische facturen kunnen ontvangen en verwerken.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het bureau EIM.

Aandeel ontvangen e-facturen

Overheidstype

Juni 2008

December 2010

Gemeente < 20.000

5,8

4,0

Gemeente  20.000-100.000

1,9

1,9

Gemeente > 100.000

6,5

1,4

Provincie

2,5

2,3

Waterschap

2,5

2,5

Ministerie

3,0

15,8

Overige uitvoeringsorganisaties

4,1

7,2

Totaal

3,7

5,8

Aandeel elektronisch ontvangen inkoopfacturen in het totaal van ontvangen inkoopfacturen (in %)

Bron: Eenmeting (Elektronische) Facturen Business-to-Government (B2G) (EIM december 2010)

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

De Stichting Waarborg E-factureren heeft de Checklist E-factureren ontwikkeld. Daarmee bevordert ze het duurzame gebruik van e-factureren in Nederland. En ondersteund ze de overheid bij het halen van haar e-factureren doelstelling. De Checklist E-factureren is bedoelt voor organisaties van groot tot klein, in het bedrijfsleven en in de publieke sector. De Checklist E-factureren is gratis en is zelf online samen te stellen.

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.