Instant magazine, maker van een platform voor de creatie en publicatie van interactieve webcontent, haalt 4,6 miljoen euro groeigeld op bij investeerders. De Nederlandse scale-up investeert dat bedrag onder meer in de integratie van zijn contentplatform in crm-systemen van externe leveranciers.
Het geld gaat ook naar de ontwikkeling van koppelingen met dam-systemen (digital asset management) en de internationale uitbreiding van het bedrijf. De investering komt grotendeels van Connected Capital en de bestaande investeerder Newion, meldt de leverancier in een persbericht.
Het in 2013 opgerichte bedrijf levert een platform voor het creëren en publiceren van digitale content. Die inhoud moet op een intuïtieve wijze worden gedeeld. Statische documenten, zoals pdf-bestanden, moeten vervangen worden. Instant Magazine heeft namelijk de ambitie om door te groeien tot de nieuwe internationale standaard voor interactieve content.
Het beschikt inmiddels over een eigen editor die geprogrammeerd is in ReactJS, Redux en RxJS, waarmee marketeers zonder de tussenkomst van designers content kunnen creëren en publiceren. Dat gaat via templates die het mogelijk maken om content naar een nieuwe online omgeving te slepen (drag&drop).
Integratie in Bynder en HubSpot
Recent kondigde het bedrijf de integratie van Instant Magazine in digital asset management-platform (dam) Bynder aan. Ook meldde directeur Daan Reijnders dat er plannen zijn om het Instant Magazine-platform te integreren in crm-, marketing-, sales-, en support-platform, HubSpot.
In het persbericht over de nieuwe financiering meldt Instant Magazine verder dat het een samenwerking aangaat met de zakelijke SaaS-investeerder Connected Capital die hen moeten helpen bij een nieuwe groeifase van het bedrijf.
Derde investering Newion
Het is voor Newion de derde keer dat het investeert in Instant magazine. Erik Aeyelts Averink, venture partner bij Newion, reageert: ‘Wij hebben gezien dat Instant magazine zich binnen korte tijd heeft ontwikkeld van startup tot internationaal gevestigde speler, met een prachtig portfolio aan klanten. De ambitie en drive van de oprichters spreekt ons erg aan en ik kijk ernaar uit onze intensieve samenwerking verder te continueren.’
Volgens de investeerder zijn Nederland en Europa inmiddels te klein geworden en heeft Instant Magazine het in zich om uit te groeien tot een toonaangevende leverancier van marketingtechnologie.
Philips en Disney
Instant Magazine bedient naar eigen zeggen inmiddels twaalfhonderd klanten, verdeeld over veertig landen. Het heeft vijftig werknemers in dienst die verspreid zijn over de kantoren in Amsterdam, Londen en New York. Het bedrijf werkte de afgelopen jaren onder meer voor bedrijven als Disney, PwC, KPMG, Philips en Volvo.