Slechts 40 procent van de cloudgebruikers beschikt over een exitplan, indien de leverancier niet bevalt of niet meer kan leveren. Daarbij gaat het in 64 procent van de plannen enkel om datamigratie. Er is amper aandacht voor de andere technische en niet-technische vereisten die nodig zijn voor het in de lucht houden van de bedrijfsprocessen. Dat blijkt uit de Nationale Eurocloud Monitor 2012 van Eurocloud en onderzoeksbureau Pb7.
Het niet hebben van een exitstrategie is een van de belemmeringen in het gebruik van de cloud. Uit de Nationale Eurocloud Monitor 2012 blijkt verder dat Nederlandse organisaties zich vooral beperkt voelen door databeveiliging (36 procent), privacywetgeving (27 procent) en integratieproblematiek (21 procent). Ook spelen kosten (28 procent) een belangrijke rol bij bijvoorbeeld bedrijven die nog met niet-afgeschreven apparatuur en licenties zitten.
Volgens de onderzoekers behoren tot de meeste gewenste maatregelen om deze obstakels weg te nemen, certificering door onafhankelijke instituten (37 procent), de ontwikkeling van open standaarden (31 procent) en opslag van data binnen Nederland (29 procent).
Meer cloud
Het onderzoek is uitgevoerd door Pb7 Research in opdracht van het kennisnetwerk Stichting Eurocloud Nederland. In het onderzoek zijn zo’n 260 Nederlandse it-beslissers en -beïnvloeders online ondervraagd over de toepassing van de cloud in hun organisatie. Alexandra Schless, voorzitter stichting EuroCloud Nederland: ‘Het onderzoek laat zien dat de cloud is doorgedrongen tot de mainstream van it. Toen we drie jaar geleden begonnen met Eurocloud Nederland, was de cloud voor veel organisaties nog een grote onbekende. Dat is duidelijk veranderd.’
Byod
Uit een analyse van de onderzoekers komt naar voren dat gebruikers een groot belang hechten aan schaalbaarheid van cloudoplossingen binnen hun datacentrumomgeving. Daarmee verwachten ze efficiencyvoordelen te kunnen behalen door de it-capaciteit snel af en op te schalen bij een wisselende vraag (projectgericht werken, piekmomenten, overnames, reorganisaties).
In de cloudmonitor wordt ook vastgesteld dat Nederlandse organisaties cloudoplossingen zwaar inzetten (80 procent) bij flexibele werkplekken om mobiele medewerkers te ondersteunen op het gebied van ‘bring your own device'(byod).
Het verbaast me niet dat weinig bedrijven een exit strategie hebben. Het is net als met pensioen iets waar je later pas aan hoeft te denken… en dat is natuurlijk een misvatting.
Een Exit is altijd erg duur als je er niet van te voren over nagedacht hebt. En zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Het is blijkbaar iets menselijks om niet te investeren in iets wat in de eerste instantie niets oplevert. Ik denk dat bedrijven nog eerder zouden investeren in een exit-verzekering. Een verzekering die uitbetaald als je schade leidt door een gedwongen exit (zoals bij Diginotar, of als een leverancier omvalt of onredelijk wordt). Dat wordt dan wel een vage verzekering met veel uitzondering clausules…
Het is net als bij outsourcing van afdelingen…. de kosten voor het later weer terug halen en de afspraken die daar bij horen worden dan ook niet meegenomen met de outsourcing. Dat “past” niet in de businesscase.
Cloudcomputing is wat dat betreft niet echt anders, het enige “verschil” is dat het niet over mensen gaat.
ik ben van mening dat organisaties deze uitdaging bij de ICT leveranciers mogen neerleggen. Wij zien steeds vaker aanvragen waarbij expliciet wordt gevraagd naar exitstrategie. En vooral bij Cloud aanvragen. Veel moet ik hierbij vermelden dat er meer randvoorwaarden aangesteld kunnen worden.
Gebruik maken van IT-diensten via (Externe) cloud is niets anders dan uitbesteding van diensten.
Zoals ook bij uitbesteding wordt vóór het ondertekenen van het contract echter zelden iets geregeld voor exit, retransitie, of insourcing.
Een dergelijk plan dient door de leverancier te worden opgesteld en onderdeel uit te maken van het uitbestedingscontract.
Men kan dat ook achterwege laten. Dan kan het vervolgens uitlopen op een moeizame, kostbare exercitie om de exit, retransitie, of insourcing onder hoge tijdsdruk en zwakke onderhandelingspositie alsnóg in te regelen.
Dat heb de afgelopen jaren vele malen gedaan.
Ik kan verzekeren : het komt uiteindelijk helemaal goed, maar er zijn makkelijker manieren. Voorbereiding is het halve werk
Tuurlijk dat een klant rekening moet houden met de exitstrategie, re-transitie en overige zaken zoals cloud escrow en verzekeringen om haar dienst bij cloudleverancier veilig te stellen. Hierdoor zou het pas meer zichtbaar worden dat de initiële prijs van cloudprovider een soort “van af” prijs was iest wat heel anders is dan wat er nu onder de streep staat! Hoezo cloud is goedkoop, meneer cio!
Ik heb ook vaak gezien dat de klant een exitstrategie en re-transitieplan aan de leverancier vraagt. Mijn ervaring is dat dit plan en strategie van leverancier op vele punten niet overeenkomt met hoe de nieuwe leverancier de zaak wil overnemen. Dan begint pas het feest!