Managed hosting door True

EMC Forum 2011

'IT-beheerder moet cloudspecialist worden'

man cloud laptop kantoor

It-beheerders, zoals netwerk- en dataopslagspecialisten, doen er goed aan om met cloud computing te gaan experimenteren. Als ze dat niet doen, dan maken ze in de toekomst minder kans om werk te vinden. Organisaties accepteren steeds vaker cloud computing en kijken wat het betekent voor hun bedrijfsvoering. Vaak zijn het it-afdelingen die sceptisch staan tegenover cloud computing-diensten, aldus Hans Timmerman, cto bij dataopslagspecialist EMC. ‘Met een it-afdeling over cloud praten is als met een kalkoen overleggen over het komende kerstfeest.’

Timmerman zegt dit in gesprek met Computable tijdens het EMC Forum 2011, dat onlangs werd gehouden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Het EMC Forum werd door ongeveer duizend it-beslissers, consultants en dienstverleners bezocht. Daar kregen ze van diverse sprekers te horen dat de cloudhype voorbij is. De centrale vraag hierbij was wat eindgebruikers en ict-dienstverleners met cloud computing kunnen doen. Timmerman: ‘Alles wat te maken heeft met it gaat door de cloud veranderen. Je kunt je er daarom beter nu op voorbereiden, zowel technologisch als zakelijk. Dat geldt ook voor medewerkers van it-afdelingen.'

Kalkoen

Volgens Timmerman speelt virtualisatie een grote rol in de acceptatie en groei van cloud computing. ‘Alleen staan it-afdelingen vaak sceptisch tegenover de uitrol van clouddiensten, terwijl juist managers van andere afdelingen steeds vaker inzien wat de voordelen van cloud computing zijn, zoals online crm en gehoste e-mail', aldus de cto van EMC.

Timmerman: ‘Met een it-afdeling over cloud praten is als met een kalkoen overleggen over het komende kerstfeest. Door de noodzakelijke automatisering zullen veel banen verdwijnen. Je kunt dat beter verkopen aan de business, zoals marketing en verkoopafdelingen. Deze afdelingen willen een snelle uitrol van nieuwe it-diensten, bijvoorbeeld een moderne workflow-omgeving met enterpise content management (ecm). Dat moet binnen twee weken worden uitgerold, niet binnen zes maanden. Als de it-afdeling dat niet kan, dan zoeken managers een andere manier, bijvoorbeeld door de clouddiensten af te laten nemen bij een serviceprovider.'

Architect

Timmerman adviseert medewerkers van it-afdelingen dat ze cloud computing beter kunnen accepteren, omdat organisaties steeds vaker naar clouddiensten vragen. ‘Cloud computing leidt ertoe dat in de toekomst minder vraag is naar klassieke netwerkbeheerders of dataopslagspecialisten. Als je baan dan opeens niet meer bestaat, moet je wat anders gaan doen. Het is beter om met cloud computing te gaan experimenteren. Je kunt dan bijvoorbeeld een cloudarchitect worden. Ik  zeg tegen deze beheerders: ga die uitdaging aan.'

Dit artikel delen:

Reacties

Leuk vrolijk opgewekt stukje.. Niet dus!
Cloud wordt gehyped en het is een marketingstunt om zsm de IT kapot te maken. Waar staat het stukje nadeel van de cloud? Bij een enterprise bedrijf hebben 5000 man ook allemaal dezelfde behoeften? Een MKB met 25 man moet maar google cloud pakken met o.a. gmail adressen?
Waarom maken we ons dan druk om o.a. security? Propaganda dus!

Cloud is overrated. Webdiensten zijn er overal, cloud is gewoon marketing praat. Tevens zijn er zat bedrijven die er helemaal niet op zitten te wachten dat hun data ergens extern staat.

Grappig om te zien dat mensen de Cloud nog steeds associëren met hype.

Het is duidelijk dat "we" de cloud in gaan, je kan je beter af vragen wat voor jou de mogelijkheden zijn (of zoals in het artikel aangegeven wordt hoe je bij moet blijven).

"Cloud" is in mijn ogen een veel te wollige benadering. Net zo ongrijpbaar als het woord zelf doet vermoeden. Aan het eind van de netwerkverbinding staat nog steeds een server of een cluster te zoemen. Dat dit concept (service van buiten de eigen LAN/WAN beheersomgeving, en gedeeld met andere afnemers) steeds meer wordt toegepast, is niet een soort voorspelling maar een trend die iedere dag te zien is.

"Cloud deskundigheid" is in mijn ogen evenzeer een te algemene benadering. Binnen dat concept van online services moeten we parate kennis onderhouden over security, authentificatie, (VP-)netwerkverbindingen, redundantie/recovery, snelheid, eventueel exclusiviteit, datalocalisatie, inter-operabiliteit van de services, etc etc.
Die services en functies moeten voortdurend verder ontwikkeld en gebouwd worden en dat vergt weer ontwikkelaars en systeembouwers. Het kan dus ook werk opleveren. Maar dan moeten er wel (meer) IT ondernemingen zijn die niet alleen hun bestaande concept uitmelken, maar ook een sprong voorwaarts durven maken. Kijk naar de uitrol van IPv6. Het is om te huilen. We hadden voorop kunnen lopen. Kans gemist, jammer, jammer.

Het zijn elk voor zich specialismen & die zijn er allang. Dat de banen verdwijnen, dat zou van mij geen vanzelfsprekendheid mogen zijn. Ze zullen wel onvermijdelijk verplaatsen: Ik vind dat we er alles aan moeten doen om ze tenminste voor Nederland te behouden, zodat wij die strategische datacenters en kennis op eigen bodem blijven ontwikkelen.

Het specialiseren in de betreffende gebieden is dan ook vooral nodig om een kennisvoorsprong te houden op de ontwikkelingen. We moeten niet alleen de banen behouden, maar vooral ook met technische kennis concurreren en voorop willen lopen, voorbij de offshoring.

Volgens mij is de IT afdeling nog steeds in dienst van de business en niet anders om. Bedrijven moeten veel meer proces gedreven worden in plaats van techniek gedreven. Dat Cloud de toekomst is is wel zeker, waarom zou je zelf veel effort gaan steken in bijvoorbeeld mail wanneer een ander daar veel beter in is? En waarom zou je bijvoorbeeld niet de storage uitbesteden aan de specialist?

Natuurlijk moet je nadenken over security, beschikbaarheid, data vertrouwelijkheid, SLA's e.d..

Ik denk dat IT leveranciers zich er inderdaad goed aan doen om Cloud een speerpunt te maken, anders vissen ze binnenkort naast het net en zullen ze een belangrijk deel van de markt mis lopen.

"Alles wat te maken heeft it gaat door de cloud veranderen" is geen nederlands. En inhoudelijk onjuist.
Voor zakelijk gebruik is dat, wat hier als "cloud-computing" betiteld wordt, niet geschikt vanwege een groot gebrek aan een juridisch raamwerk met garanties voor de klant. Zie de problemen die Wikileaks had.

@Emiel
Blijkbaar ben je zelf niet "bij".
"Cloud" is niets nieuws, het is een kombinatie van clustering, virtualisatie en internet. Tecnieken die allemaal al lang bestaan.
Wat nieuw is dat marketing typetjes, me te weinig verstand van zaken, er een "hype" van maken en de naam cloudcomputing als kreet uitgevonden hebben.

@Jan
Bedankt voor jouw reactie.

Bij nieuwe producten en diensten hoort marketing, je wil toch iets verkopen.

Ik ben het helemaal met je eens dat Cloud computing niets nieuws is, er zijn legio bestaande voorbeelden van succesvolle oplossingen.

Echter is nogal sneu als je op basis van mijn reactie aan neemt dat ik niet "bij" ben. Verder ben ik niet met je eens dat de cloud gehypet wordt door (al dan niet met te weinig verstand van zaken hebbende) marketing typetjes.

Misschien kan je met name dat laatste eens toe lichten en/of een onderbouwing op die uitspraak geven?

Wat ik in het originele artikel mis is enige nuance.
Als clouds al over hun hype heen zijn dan zou je al lang geconstateerd hebben dat het geen wonder oplossing is om voor alles te gebruiken. Terwijl dat nog steeds gepredikt wordt.

Het is simpelweg een aanvulling van of een mogelijke vervanging voor de al langer aanwezige alternatieven. Maar ook nog duidelijk een groeiende markt en dus in die context is het interessant voor beheerders om ook hier op te letten.

Maar dat was inherent aan het beheerder zijn en voor de IT in zijn geheel. Je zult regelmatig je kennis moeten blijven aanvullen met nieuwe technische ontwikkelingen.

@ Emiel
de onderbouwing kun je hier http://www.compute-ability.nl/?page_id=60 lezen.

Even een reactie van mijn kant, als geïnterviewde. Allemaal zinvolle reacties die ik zie.

Het is duidelijk dat we op het gebied van IT-dienstverlening een nieuw fenomeen hebben. Net zoals we dat de afgelopen decennia hebben meegemaakt. Elke keer weer zag je de rol en inhoud van de IT-functies veranderen. Dat zal ook nu weer gebeuren.

De achtergrond van dit artikel is dat er een blijvende vraag is naar meer IT, er meer data komt en slimmere applicaties nodig zijn, waardoor automatisering en extern aanbod van specifieke IT diensten steeds belangrijker worden. Door automatisering zullen 'oude' functies langzaam verdwijnen en zullen nieuwe functies ontstaan. Externe services moeten ingekocht en gemanaged. Dit vraagt nieuwe expertise.

Verandering is altijd vervelend, mede omdat je (nog) niet precies weet waar het zal eindigen. Het advies is dus om niet te 'wachten' tot het je 'overkomt', maar actief de mogelijkheden op te pakken die automatisering en nieuwe diensten bieden om de uiteindelijk dienst aan de eindklant te verbeteren. Degenen die dat het beste doen en kunnen, hebben een voorsprong op de rest. En ook de beste baanzekerheid.

Ik eindigde gisteren mijn presentatie met het volgende. Het is niet een verandering die heel abrupt plaatsvindt, er is voldoende tijd om te leren, te begrijpen, te oefenen en vaardigheden op te bouwen. Maar aan de andere kant gaat het vlugger, veel vlugger dan velen - ook wij aan de leverancier zijde - hadden verwacht.

Hans Timmerman, EMC Nederland.

@Peter Ambagtsheer: Interessante vraag of het wel of niet op eigen bodem hebben staan.

Zou benieuwd zijn naar een poll hiervan;
Hoeveel bedrijven hebben een gerust hart als zij hun data ergens in het buitenland hebben staan en niet in eigen land?

Cloud computing is zoals gezegd een leuke marketingterm. Marketing is het aan de man brengen van producten die er al lang zijn maar verpakt in een nieuw jasje. Dat jasje heet nu Cloud computing. Ik ben als ICT-er voor innovatie en verandering, dat is namelijk een continu proces. Niemand zal dit ontkennen. Je moet echter niet doorschieten en het veranderen tot (heilig) doel maken.
Hoewel alles virtueel lijkt te zijn is dat niet zo. Computers en toebehoren draaien nog steeds op echte hardware. Zonder hardware geen cloud. Als klant wil je weten waar je data uithangt. Je wilt toch niet dat je kostbare gegevens ergens op straat terecht komen of bij een concurrent op z'n bureau ligt.

En dan zijn we 5 jaar verder, geen lokale IT afdeling meer, immers die is helemaal opgegaan in de cloud

Mag je vervolgens naar een call-center in verweggistan bellen met je probleem, waar je in gebrekkig engels te woord wordt gestaan
Na 3 keer bellen beloven ze iemand langs te sturen. Dan maar hopen dat je degene bij wie je de problematische service afneemt een lokaal contract heeft met een service afdeling bij jou in de buurt, zodat er binnen een redelijke tijd iemand ter plaatse komt om je probleem op te lossen

Goh, wat verlangen we tegen die tijd terug naar onze lokale IT-beheerder die voor een kop koffie niet te beroerd was meteen even langs te komen om je probleem op te lossen........

Commercieel is het zeker, want uit eindelijk blijft het ijzer in een rack wat gevoed wordt door stroom.

Maar ik geloof wel in het concept, gezien de ontwikkelingen die Vmware, citrix en bill g. met zijn clubje maakt zijn behoorlijk.

vooral na weer twee dagen vmware training is het duidelijk geworden dat de 'cloud' diensten absoluut zonder enige twijfel doorbreken.

Huidige beheerders beheren dan geen lokale IT meer maar een switch met een stapel vlan's en delen van de private cloud die ze hebben afgenomen bij een cloud-provider.

Beheerders zijn als de dood dat ze hun lokale 'macht' en serverspeeltjes kwijt raken, maar geen nood :) want de beheermannen spelen dan niet meer lokaal met de servertjes maar met de servertjes in het datacentrum.

OS beheer, Applicatie beheer en alles wat er om draait zal altijd blijven...

Clouding is cool, en hybride omgevingen hou je altijd, sommige data mag gewoon de deur niet uit, en sommige zaken kan je beter wel de deur uit doen. :)

ga je echt voor de mega clouds denk ik wel dat er goed gekeken moet worden naar de legal zaken en afscherming en de waarborging ervan.

@Hans
Ik ben blij dat je de vergelijking met de Kalkoen wat afzwakt. De kalkoen wordt immers opgepeuzeld en dat hoeft met de IT'er zeker niet te gebeuren. De job zal echter veel meer business gericht worden/zijn. Ikzelf verkoop cloudoplossingen ( Google Apps en marketplace) en heb meermaals heftige "discussies" met IT'ers over het al dan niet veilig zijn van data en dies meer. In het geval IT niet wilt luisteren stap ik gewoon naar de business en doe daar mijn verhaal. Herhaaldelijk wordt IT dan "overruled" een situatie die ik bij voorkeur vermijdt ( want ik zie wel degelijk een rol voor de IT'er) Maar cloud is niet tegen te houden, bedrijven doen inkopen op basis van economische principes, niet op basis van technologie en de schaalvoordelen van de cloud gaan het echt wel halen op het geldverslindende eco systeem dat IT vandaag teveel geworden is. Er zal "value" verhuizen van de tradionele IT vendor en implementator naar de klant, goede zaak !

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.