Managed hosting door True

Lotusphere 2011

Babyboomer hindert zakelijke social media

 

Vrouw onderzoek laptop grafieken

Jonge medewerkers stappen veel sneller over op zakelijke social software dan babyboomers

IBM gaat organisaties verleiden meer sociale software te gebruiken. De onderneming levert hiervoor Lotus Connections-software. Een drempel is dat vooral de wat oudere werknemer moet worden overtuigd van het zakelijke nut van de software. Dat kan volgens IBM door de mogelijkheden te laten zien in een pilotproject of democenter.

In Nederland zijn er al bedrijven en instellingen die Lotus Connections hebben geïnstalleerd, waarmee taakgericht kan worden gewerkt met het uitwisselen van documenten, blogs, wiki's en andere vormen van samenwerking. Maar Lotus Connections is volgens de dienstverleners en it-beslissers nog niet binnen de betrokken instanties massaal in gebruik genomen. Vaak gaat het nog om ‘proof of concepts'.

Robert Sigmond, it-manager bij het bedrijf Forbo Eurocol dat lijm levert voor vloeren en tegels, heeft Lotus Connections in zijn netwerk laten installeren door IBM-dienstverlener Silverside. Sigmond: ‘Deze omgeving wordt nu als ‘pilot' getest door het managementteam en de Ondernemingsraad (OR). Ook wordt gekeken hoe de sociale software op mobiele platformen werkt. Zo mogen twaalf werknemers die een RIM Blackberry hebben Lotus Connections op hun mobiel uitproberen.'

Sigmond is te spreken over IBM's samenwerkingssoftware, maar veel werknemers binnen zijn bedrijf moeten nog worden overtuigd. ‘Ik omarm zelf het gebruik van sociale software volledig, omdat je met het gebruik daarvan beter kan samenwerken en meer kennis kan delen. Maar eerst moeten de gebruikers overtuigd worden. Ik wacht nu op groen licht van het managementteam,  dat op zijn beurt een groep van mensen gaat samenstellen die richtlijnen geven over het gebruik van sociale software. Bijvoorbeeld of er wel of niet geblogd gaat worden. Dat kan overigens wel nuttig zijn. Bijvoorbeeld als iemand van ons bedrijf naar een conferentie is geweest. Dan kan hij of zij bij terugkomst een verslag op een blog schrijven en dat met de andere werknemers delen.'

De oudere categorie werknemers, vaak de babyboomers, stribbelen het hardst tegen, aldus Sigmond. ‘Ik heb daarvoor ondersteuning van een jonge werkneemster van Silverside, een zogeheten millennial. Die is bij ons gedetacheerd en kan het nieuwe concept goed aan onze werknemers uitleggen. Eindgebruikers moeten eerst het nut van het gebruik van sociale netwerken inzien.'

Adoptie

IBM-dienstverleners zeggen dat het gebruik van Lotus Connnections langzaam groeit, doordat bedrijven eerst willen zien of het zakelijk voordeel oplevert. Volgens Edwin Kanis, manager sales en marketing bij Imtech ICT Integrated Solutions uit Zaltbommel, moet aan eindgebruikers duidelijk worden gemaakt dat Lotus Connections meer is dan e-mail. ‘Het is een platform voor sociale software waarin onder andere documenten kunnen worden gedeeld.'

Roland Driesen, directeur van dienstverlener Silverside uit Gouda, zegt dat bij het gebruik van sociale netwerksoftware rekening moet worden gehouden met wetten en culturen. 'Bijvoorbeeld met privacywetgeving, die in Duitsland heel streng is. Of met de achtergrond van gebruikers, zoals gelovige mensen.'

Cultuurverandering

Ronald Dekkers, cto van dienstverlener Acuity uit Den Bosch, zegt heel actief klanten te overtuigen van het nut van Lotus Connections. 'Ten eerste kunnen  eindgebruikers bellen en mailen met HelloYello, de Lotus Software vraagbaak. Daar kunnen zo'n 200 deelnemers terecht met vragen, onder andere over Lotus Connections. Ook heeft Acuity samen met de voormalig IBM'er John Paul Schoen het nieuwe bedrijf Acuity XPT opgezet', aldus Dekkers.

‘Acuity XPT wordt een onafhankelijke adviesorganisatie die zich richt op de bevordering van samenwerken en kennisdelen, door het inzetten van sociale media en intranettoepassingen binnen ondernemingen. Vernieuwing vraagt om cultuurverandering en daar helpen wij bij. Primair richten we ons met XPT op het proces rondom de strategische inzet van 'enterprise social media'.  Mogelijke oplossingen, waaronder IBM Lotus Connections, worden in de Acuity XPT Experience Room in 's-Hertogenbosch gedemonstreerd'.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3763032). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Quote: "De oudere categorie werknemers, vaak de babyboomers, stribbelen het hardst tegen"

Tja, nog even de tanden op elkaar en de tijd uitzitten dan is dat issue ook verholpen.

ach, dat probleem lost zich met de tijd vanzelf op!

Heerlijk standaard om de oudere werknemer als last neer te zetten. Misschien is die meer te overtuigen met het nut van het gebruik van sociale online communicatiemedia voor het verhogen van de eigen productiviteit, niet alleen met het leuk dat voor de millennial al genoeg is.
Dat er op een kanaal wordt gemeldt dat het lunchtijd is vindt de millennial dat vast gezellig, anderen vragen zich af waarom ze dat moeten weten.

Ja laten we vooral iedereen die kritisch kijkt naar privacy en infobeveiliging opruimen. Hoe gaat het trouwens met de OV-chipkaart?

Welja, eerst heeft IBM haar eigen oudere werknemers in golven laten afvloeien en nu hebben zij een boodschap voor hen die in andere bedrijven maar lastig zijn met hun ouderwetse ervaringswetenschap. Laat de jonge honden lekker spelen met hun elektronische kluifjes, dan weten ze tenminste wanneer het (alweer) lunchtijd is en IBM ziet haar omzet groeien. Ondertussen doen de ouwetjes gewoon het werk dat gedaan moet worden op die aloude, eenvoudige, doch efficiente wijze.......

Klinkt allemaal weer heel erg sm-achtig. De kosten van een dergelijke implementatie moeten, zo lijkt het mij, door de baten gedekt worden. Als ik naar de 'businesscase' kijk: 'Ik omarm zelf het gebruik van sociale software volledig, omdat je met het gebruik daarvan beter kan samenwerken en meer kennis kan delen.' dan is dat de gebruikelijke sm onderbouwing.

'Wat is beter samen werken en wat mankeert er precies aan de samenwerking op dit moment'?
'Waaruit blijkt dat er op dit moment een tekort aan informatie(!) is en waaruit blijkt dat nog meer informatie zou zorgen voor een beter resultaat?

Nonsens om te stellen dat 'Babyboomers' een verdere ontwikkeling van sm in de weg staan. Tenzij het juist deze groep mensen is die terecht heel kritisch kijkt naar de zoveelste ict gedreven kostenpost. 'We gaan het doen omdat het kan en omdat de hele wereld roept dat sm de wereld gaat veranderen'

Vroeger in Amerika, ging zo'n oude indiaan die het allemaal niet meer kon bijbenen, gewoon op een berg zitten tottie dood was.
Jonge communicatieve teamplayertjes met hippe pijl en boog renden hem immers (met z'n ouwde sullige speer) aan alle kanten voorbij.

Hoog tijd voor een Nederlands babyboomberg ;-)

Heel sterk voorbeeld verliezetoe,

wat het ook laat zien is dat hippe pijl en boog een effecient middel is om aan eten te komen (omzet te maken, winst verhogen, efficienter werken)

nu ook nog eens de voordelen aan tonen van Social Media met betrekking tot omzet verhoging, efficientie verbetering en winst opbrengsten. En als echte bedrijfskundige onderbouwd met cijfers en niet een glad PR praatje van een Marketing Manager

Babyboomers hebben wel de ICT-sector zo groot gemaakt en ervoor gezorgd dat de jonkies nu kunnen computeren m.b.v "een Grafische User Interface" (aka "windhoos" voor generatie Y). Anders had nu nog niemand - de babybooming "nerds" nagelaten - de b*llen van computers kunnen snappen, laat staan ermee kunnen werken :-P

Ik vind het ronduit misselijk dat "de oudere werknemer" hier weer in een negatief daglicht moet worden gesteld. Zeker een artikel afkomstig van Heleen van Roon, of Kim de Vries. Oh nee, een nieuwe journalistieke zwartkijker doet mee aan deze gestructureerde hetze tegen oudere werknemerns in deze branche... triest, heel triest. Je hoeft blijkbaar geen enkel "journalistiek diploma" te hebben, om op Computable een stukje te kunnen knippen-en-plakken" oh nee publiceren.

"De oudere categorie werknemers, vaak de babyboomers, stribbelen het hardst tegen, aldus Sigmond."
Lekker stereotyperende omschrijving, zonder feitelijke onderbouwing door betrouwbare cijfers...

Voor de rest is dit weer een leuk stukkie gratis reclame voor IBM, Lotus "helloYou" en alle ibm-zakenpartners die gratis worden gepromoot.

En dat alles visueel vergezeld met een foto van een lieftallige jong dame, uitziende als een "dom bebrild blondje", die zonder alle inspanningen van "die dwarsliggende babyboomers" alleen maar in staat was geweest het stof van de laptop had kunnen afvegen, i.p.v. ook nog te kunnen gebruiken :-)


Babyboomers still power this world...

De kop van het artikel dekt de inhoud niet. Het gaat hier meer om een advertentie voor Lotus Connections

@verliezetoe:

Het is nieuw dus het is leuk en beter, en wie daar anders over denkt kan beter dood wezen.

Is dat de juiste samenvatting van je boodschap?

Lekker onafhankelijk adviesburo als je zo aan IBM gelinieerd bent.
De zoveelste hype rond sm. Al die sm is volgens mij ergens een vervanging voor normaal menselijk contact en per definitie niet sociaal.
Probeer eens iemand recht in de ogen te kijken en een goed gesprek aan te gaan in plaats van allelei onzin uit te kramen via sms,twitter,hyves,facebook en alle andere hebbedingetjes.

Interessant hoe serieus mijn eerdere reactie genomen werd.

babyboomer Steve Jobs duwt vanuit z'n ouweziekbed jullie nog de hippe iphones in je hand met de boodschap : en nou twitteren tot je beetje snapt hoe de wereld in mekaar zit ;-)

Wie kritisch kijkt wat iets oplevert (na tientallen geldverslindende hypes voorbij te hebben zien komen). Die wordt als ouwe zak versleten.

Blijkbaar kunnen veel mensen maar niet van het oude beeld afkomen van 45 plus medemensen: sloom, vaak ziek, lopen achter, kunnen het niet bijbenen.
Terwijl onderzoek aantoont dat de waarheid anders ligt, zoals zo vaak, dan de vooroordelen.

Ik ben een babyboomer. Ik heb in de jaren 80 (30 jaar geleden dus) voor het eerst kennis gemaakt met Lotus 123, dat later van naam is gewijzigd in Symphony. IBM heeft het toen overgenomen en er een Lotus pakket van gemaakt. Dit was in de jaren 90. Bij het bedrijf waar ik toen werkte was men toen volop bezig met Lotus certified implematation specialists op te leiden, die het pakket bij gebruikers moesten implementeren. Het pakket was zo goed dat het intern Lotus Klotus genoemd werd. Omdat het eigenlijk niet veel meer was dan een iets opgetuigde Office Outlook is het (dacht ik) een zachte dood gestorven. Is dit pakket na 15 jaar opeens uit de dood opgestaan?

Natuurlijk zijn de wat oudere werknemers niet overtuigd van het zakelijk nut, zij kennen de geschiedenis, of wellicht nog treuriger: wellicht zijn ze indertijd wel gedwongen geweest om met dit pakket te werken.

Toen ik die kop boven dit stukje zag, dacht ik even dat ik per ongeluk op 'Geen Stijl' zat. Daar is het 'babyboomer' bashen reeds tot kunst verheven.

Het voorbeeld van verliezetoe is goed, maar onvolledig.

Want bij diezelfde indianenstammen gaan de "jonkies" te rade bij de "raad der wijzen" als er vragen en problemen zijn.

Deze "raad der wijzen (de oudere jongeren en babyboomers onder ons)" hebben nog leren communiceren op traditionele waarden, waar non-verbale communicatie soms meer zegt dan 1000 woorden. Deze "raad der wijzen" heeft leren spreken in volledige en heldere zinnen, in plaats van turbo-taal vol afkortingen die verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden omdat context ontbreekt.

Ik heb niets tegen sociale media, maar een discussie met een kop koffie bij een whiteboard werkt voor mij nog steeds een stuk beter dan een ellenlange sessie via communicator, msn of welke variant dan ook.

Ik ben dan nog lang geen 50+, maar ik zie het nut van sociale netwerksites ook niet in. Ik heb er gewoon niets mee. Ik heb namelijk gewone vrienden die ik wekelijks zie, is dat niet meer van deze tijd ofzo?

En daarbij vind ik het geen prettig idee dat iedereen maar al mijn gegevens kan inzien. Om de haverklap hoor je weer dat er een lek is in om het even welke netwerksite waardoor iedereen alles van iedereen kan inzien. Ik ben tot nog toe niet te vinden voor google en dat wil ik zo houden.

Ik ken toevallig heel veel babyboomers in de ICT die Linkedin en Hyves gebruiken. Niet zo vreemd; zij waren ook de eerste met de PC’s van Commodore en BBC, e-mailen, chatten en SMS. En dat waren zaken waar IBM vroeger heel veel problemen mee had.

Maar zoals boven voorgesteld kunnen we ook eens een businesscase gaan maken en wel in de stijl van verliezetoe. Welke jagers zorgen voor de grootste eiwitopbrengst, de ouderwetse jagers met lange speren die op Wildebeesten (grote antilopen van 120-270 kg) jagen of de moderne jagers met pijl en boog die op Dik-Dik’s (kleine antilopen van 3-6 kg) jagen? Misschien zijn het toch de ouderwetse jagers. De moderne jagers moeten 40-45 keer vaker raak schieten om net zo veel vlees mee naar huis te kunnen brengen.

Maar nu komt het leuke. Beiden groepen van jagers met hun haantjes gedrag zullen waarschijnlijk verslagen worden door hun vrouwen, die eiwitrijke knollen, noten en peulvruchten verzamelen. En die doen dat zonder hightech pijlen of meterslange speren, maar met hun blote handen en een klein stokje.

Vrouwen zijn beter in directe communicatie. Zij switchtasken daarbij met non-verbale communicatie. Dat is veel efficiënter dan Lotus Connections gebruiken.

IBM Ik Ben Matig begaafd?
Lijkt er wel op als je dit soort domme berichten leest.

Hiermee informatie om duidelijkheid te scheppen over in betreffend artikel genoemde Acuity XPT:

Acuity XPT wordt een onafhankelijke adviesorganisatie die zich richt op de bevordering van samenwerken en kennisdelen, door het inzetten van sociale media en intranettoepassingen binnen ondernemingen.

Optimaal gebruik van de collectief beschikbare kennis, kunde en talent bepaalt steeds meer het succes van kennisintensieve organisaties. Transformatie van de bedrijfs- en managementcultuur en de inzet van nieuwe manieren van werken worden daarbij nog belangrijker. Hiervoor is de inzet van moderne informatie- en communicatietechnologie een must. Deze transformatie is tevens van belang om jonge, talentvolle toetreders tot de arbeidsmarkt binnen ondernemingen te boeien en te binden.

In de komende drie tot vijf jaar krijgen alle moderne, kennisintensieve bedrijven met deze transformatie te maken. Uit recent onderzoek blijkt dat veel bedrijven behoefte hebben aan advies, ondersteuning en begeleiding om deze veranderingen op intelligente en planmatige wijze door te kunnen voeren. Acuity XPT voorziet, met unieke diensten en services, in deze groeiende marktbehoefte.

IBM is koploper in de wereld op het vlak van de inzet van enterprise social media voor intern gebruik. “Binnen het IBM W3 Intranet vond ik in no time waardevolle informatie, maar vooral toegang tot expertise en nieuwe inzichten dankzij o.a. de Tags, Blogs en Profielen van mijn collega's wereldwijd. Dat leverde mij essentiële context bij de informatie die ik vond. Met als resultaat veel tijdswinst en vooral betere besluitvorming.”

Aldus John Paul Schoen, die als Enterprise Social Media and Intranet Consultant jaren in de IBM-keuken heeft mogen kijken en werken. Ervaring die hij heeft omgezet in adviesprogramma's en workshops die hij met zijn XPT-collega's aan opdrachtgevers aan zal bieden. In de Acuity XPT Experience Room in 's-Hertogenbosch kunnen klanten de waarden van nieuwe sociale communicatiemiddelen aan de hand van actuele voorbeelden en met behulp van state of the art interactieve presentatiemethoden, zelf ondergaan.

(Deze reactie is vanaf hier ingekort, omdat de rest meer de indruk geeft van een reclameboodschap. Dat is niet de bedoeling van onze mogelijheid om op artikelen te reageren. Redactie Computable)

Enkele dagen geleden was ik bij een bijeenkomst voor Agile Testen.. Heel hip en innoverend (ookal bestaat het als sinds 19noach, maar Agile is zo'n leuk "nieuw" woord)

En nu komt het...

Ongeveer 150 man/vrouw aanwezig. Ik heb geen mensen onder de 30 gezien behalve ik en een kennis. Sterker nog, ik gok bijna allemaal 45+. "Innoveren" was een van de kernwoorden.

Dus.. Het beeld klopt gewoon niet dat babyboomers het hardst tegenstribbelen. Ze zijn gewoon goed kritisch op basis van hun ervaring. Vele jonge medewerkers laten naar mijn mening over zich heen lopen en voeren opdrachten als een slaafje uit.

BBers wil ik bij deze bedanken!!

"Babyboomer hindert zakelijke social media"
Wat een tendentieuze titel. Hinderen is actief tegenwerken, dat is iets anders dan iets onbelangrijks links laten liggen. Misschien hebben die "babyboomers" wel hele vruchtbare 'echte' relaties.

De hele SM hype is niets anders dan oude wijn in nieuwe zakken. Al in 1990 toen nog geen hond uberhaupt van internet gehoord had was het al mogelijk om te chatten (wat nu MSNen genoemd wordt) en bestanden te delen. Sterker nog zijn er wereldwijd nog vele miljoenen gebruikers die zo al ruim 20 jaar met elkaar socializen.

Dat dhr Nijkamp op deze hype inhaakt en zo denkt door slap ouwehoeren veel geld binnen te harken is een fantastisch staaltje ondernemerschap waarvoor hulde.

Punt alleen is dat IBM met haar software al vele jaren lang achter de innovatie hobbelt om ook nog een graantje mee te pikken. Het bedrijf is simpelweg te star om überhaupt iets fatsoenlijks innoverends op SM gebied te ontwikkelen zonder het te kopen.

Als late babyboomer heb ik inmiddels 16 PCs en Laptops en 6 smartphones voor mijn gezin bekostigd, en ze al van kindsbeen af met nintendo's, Xboxen, Wii en andere spelletjescomputers overvoerd. Zelf heb ik soms nut ondervonden van linked, facebook, 2nd world, yammer, newsgroup. Hoezo hinder ik de ontwikkelingen?

In alle persberichten van Acuity XPT zie ik alleen de naam van IBM. Ook nu probeert oud IBM'er John Paul Schoen mensen bang te maken dat ze de boot missen als ze niet via hem een IBM-product kopen.
Hoezo onafhankelijk bureau? Jullie hebben jezelf al meteen gediskwalificeerd als onafhankelijk bureau? Noem je gewoon IBM-partner of –dealer. Dat is pas duidelijk.

Aart Nijkamp, directeur van Acuity, gefeliciteerd met de drie sterren voor je advertorial waar “toevallig” IBM weer genoemd wordt.

Ik zou eens een studie willen zien over hoe groot de schadepost voor bedrijven door al dat ge-twitter en ge-facebook.

Die mensen zijn niet productief genoeg en daarnaast vind ik mensen die te veel aan sociaal media doen, asociaal, contactgestoord en wereldvreemd.

En oh ja, ik ben helemaal geen BB-er, ben pas 35.

In alle persberichten van Acuity XPT zie ik alleen de naam van IBM. Ook nu probeert oud IBM'er John Paul Schoen mensen bang te maken dat ze de boot missen als ze niet via hem een IBM product kopen. Hoezo onafhankelijk bureau? Jullie hebben jezelf al meteen gediskwalificeerd als onafhankelijk bureau? Noem je gewoon IBM-partner of –dealer. Dat is pas duidelijk.

Aart Nijkamp, directeur van Acuity, gefeliciteerd met de drie sterren voor je advertorial waar “toevallig” IBM weer genoemd wordt.

Als de redaktie al zaken wist, dan a.u.b. volgende hoogst denigrerend uitspraak "Jonge medewerkers stappen veel sneller over op zakelijke social software dan babyboomers" of beter gelijk het gehele "artikel".

IBM met 'Lotus klotus', en zijn 'User ID-Login File' van 9 MB per stuk!
Neen - ik zal het slechte product niet gauw vergeten....
Maar met 'Social Media' zullen ze (IBM) niet gauw een inhaal race kunnen uitvoeren op Google, Apple en Microsoft - simpel omdat zij zelf de grootste Baby-Boomer aantal omhoog houden, door te bestaan!

Denk daar maar eens over na, in je mooie "IBM Blue-Suede-Suits".

Heb een email rondgestuurd met de vraag "Wat heb je nu daadwerkelijk aan LinkedIn gehad.

Dit waren de onthutsende antwoorden:

• zakelijk sociale "must have"
• Naamsbekendheid
• Informatie zoeken over anderen. Een beetje lummelen
• Voor mijn functie heb k steeds weer verschillende personen in diverse kanalen nodig.
• Beperkte registratie van relaties. Hou daarnaast eigen relaties bij in eigen systeem, omdat dit eigen asset is.
• Ik geef er ook workshops over. Voor mij is LinkedIn een ideale tool om met mijn netwerk bezig te zijn en om het warm te houden. Dit kost zo'n kwartier per dag.
• Gebruik het alleen voor emailadres opzoeken.
• Hoop dat vrienden van vroeger mij zoeken
• Er zit allerlei ongevraagd verplicht werk aan. Lezen en reageren; een half uurtje is zo voorbij.
• NIET doen; linken met werving & selectie bureaus of headhunters, ze tappen zo je netwerk leeg en je krijgt er helemaal niets voor terug. Zij declareren 25% van het bruto jaarsalaris = kassa
• Krijg laatste tijd veel spam via Linkedlin
• Ik heb nog nooit één Euro direct door LinkedIn verdient
• Heb twee accounts omwille van verschillende groepen mensen
• Heb niemand ontmoed die een baan heeft gekregen via LinkedIn

Terecht dat naar de businesscase wordt gevraagd.

Geweldig alle reacties die de echte rol van de BB-ers in the spotlight zetten.

En over de reactie van Acuity XPT:
een klassiek voorbeeld van verbaal swaffelen.

Terecht is door anderen al gewezen op de vervelende, tendieuze opmerkingen in dit artikel. Het artikel lijkt ook vooral bedoeld, om ons allen aan de SM te krijgen, met input van opdringerige verkopers. De volgende quote vind ik in dit verband heel treffend "Eindgebruikers moeten eerst het nut van het gebruik van sociale netwerken inzien." O, ja, waarom 'moet' dat??

En passant wordt de oudere werknemer ook nog eens weggezet als een aartsconservatief persoon, die tegen elke vorm van vooruitgang is...

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de werkelijke nieuwwaarde van SM, oftwel WAT kan ik met SM wat ik vroeger NIET kon, maar daar lees ik niets over. (Ter veggelijk: wat kan ik met een IPad wat ik met een laptop niet kan).



Goed om te zien dat we in ieder geval geloven in één van de oudste vormen van sm, het forum. Een goede afspraak binnen zakelijk fora, en daar reken ik Computable zeker onder, is om jezelf correct kenbaar te maken in de groep.

Iedereen die met mij op die grond een zakelijke discussie wil aangaan over het nut van social media binnen bedrijven, nodig ik van harte uit. Ik beloof ieder in het algemeen en “ict'er” in het bijzonder, dat ik niemand bang zal maken.

Voor het verwerken van het “emotioneel oud zeer” dat sommige van bovenstaande reacties kenmerkt, bestaan gelukkig uitstekende alternatieve behandelmethoden:-)

Voor alle gezond kritische SM sceptici: in zijn boek “de @-cultuur – Hoe internet onze beschaving ondermijnt” verhaalt Andrew Keen prachtig over de downside van SM. Worth reading!

John Paul Schoen, ik ken u niet en weet dus ook niet of u zich (ten onrechte) aangevallen voelt, of zoiets. Maar, gaat u ook zo om met uw nieuwe klanten, partners en medewerkers? Stelt u zich dan ook op als een dr. Phil die maar een kort post hoeft te zien en dan de ander geheel doorgrondt heeft en een behandelplan weet op te stellen? Of bent u gewoon pissig dat de advertorial van uw collega Aart Nijkamp door Computable flink ingekort is?

Uw opmerkingen zoals “dat ik niemand bang zal maken” (wie zou bang zijn en waarom?) en “emotioneel oud zeer … bestaan gelukkig uitstekende alternatieve behandelmethoden” (welk oud zeer en waarom moet het behandeld worden?) werken averechts. Dit is gewoon onhandig en geen reclame voor Acuity XPT.

Het laat echter wel zien wat een post op Social Media met iemand als u kan doen. En dat is dan weer positief.

@John-Paul, over jouw quote:
"Een goede afspraak binnen zakelijk fora, en daar reken ik Computable zeker onder, is om jezelf correct kenbaar te maken in de groep."

Volgens mij was je afgelopen jaren bij IBM een business partner manager en zeker geen consultant.

Blijkbaar moet je de afspraak om jezelf correct kenbaar te maken ook zelf nog in gebruik nemen.

De reacties zijn overduidelijk. Wij leven samen in een verdeelde maatschappij. De jongeren willen heel graag dat de ouderen oprotten, want die produceren niet goed genoeg. IBM heeft inderdaad zijn ouderen vanaf 50 de deur gewezen. Dat er gecommuniceerd meoet worden is heel goed. Maar de 50+ deden dat op hun manier en geloof mij die leren ook nog heel veel bij en maken op hun manier wel of niet gebruik van nieuwe media.
De kop is prikkelen om te reageren en dat is gelukt. Het zou bezonder chique zijn wanneer de schrijver een artikel schrijft over de 50+ ers, die wel actief met socaile media bezig zijn of niet natuurlijk. Om een goed beeld te krijgen en ook de waarde van deze nieuwe media aan te tonen. Natuurlijk in tijden van crisis (Tunesie en Egypte en anderen) blijkt het zijn nut te kunnen hebben. Wanneer er geen stroom is werkt het niet en wel de mond op mond doorgave van berichten.
Dus een mooi artikel over sociale media en 50+ zou de schrijver en het blad eer aan doen!

@John Paul Schoen:
“Hoe internet onze beschaving ondermijnt” verhaalt Andrew Keen prachtig over de downside van SM.
Dat voelde ik al een hele tijd aankomen

En om in de context van dit ibm gerelateerde artikel te blijven, heb ik voor iedere vak-zuster en broeder nog een leuk filmpje:

Youtube - Friday, Oct 16th, 2009
"One mainframe to rule the all"

http://www.youtube.com/watch?v=XVWNlvI-eB4

"One Mainframe To Rule Them All is a breathtaking rundown of the human microchipping agenda. Concise and effective, it breaks down the coming global information control grid in all its horrifying detail. Scarier than any horror movie could be because it is real and documented"

Dit geeft mij meteen een hele andere smaak in mijn mond bij IBM en "(Anti)Sociale Netwerken"

Wat heet hier korrekt? Ik ben al teruggetreden maar lees dit en zie dat herhaaldelijk bijdragen gewist worden wellicht omdat ze wat al te duidelijk zijn en het woordgebruik tamelijk ongeschikt.
Maar als je de 50-plussers met een dergelijk provokant artikel uit de tent lokt, heb je dat zelf veroorzaakt. Reken daarbij dat de bijdrage een botte reklame-uiting is dan jaagt Computable zo zijn lezers weg. De groep specialisten van 45 tot 65 jaar zit daar toch niet op te wachten.

Toch trappen we met z'n allen in de valkuil,

iedere reactie (dus ook deze) zorgt ervoor dat Lotus Notes, IBM etc weer door een search engine wordt gevonden, waardoor er weer handig op het sm concept wordt in gespeeld.

Nu LotusSphere weer is afgelopen horen we weer een jaar niks over dit product.

Reageerders: namens IBM dank voor de ondersteuning van de marketing inspanning

IBM: compliment, goede sm marketing actie

Toch trappen we met z'n allen in de valkuil,

iedere reactie (dus ook deze) zorgt ervoor dat Lotus Notes, IBM etc weer door een search engine wordt gevonden,

waardoor er weer handig op het sm concept wordt in gespeeld. Nu LotusSphere weer is afgelopen horen we weer een jaar niks over dit product.

Reageerders: namens IBM dank voor de ondersteuning van de marketing inspanning

IBM: compliment, goede sm marketing actie.

n.a.v. RV's YouTube

IBM: Identity Being Managed

De opmerking dat de babyboomers niet van sociale media houden en ons tegenwerken vind ik onzin. Ik ken heel veel babyboomers die de godganse dag bezig zijn met SM. Ze skypen even met vrouw en de kids, ze surfen uren per dag en sturen ons dan massa’s e-mails of we ook e.e.a. hebben gezien en wat we er mee gaan doen. En als ze een smartphone hebben, dan gebruiken ze SM zelfs in de lift. En niet alleen babyboomers, maar ook opa’s en oma’s in de bejaardenhuizen skypen en e-mailen met klein- en achterkleinkinderen.
En wat betreft het echte zakelijk gebruik; halverwege de jaren negentig kregen we veel opdrachten (van babyboomers!) om mail, fax en documentmanagement te koppelen. Met een kleine investering in een eenvoudige workflow database kwam je net zo ver als Lotus Notes dat veel duurder in aanschaf en beheer was. Die oplossingen hebben we vaak uitgerold.

Maar volgens mij gaat het om samenwerking en niet om SM en dan zijn tools zoals IBM Lotus Connections en MS Sharepoint meestal veel te licht. Moderne modulaire ERP/CRM systemen bieden al jaren veel meer mogelijkheden voor samenwerking en zijn ook webbased. De meeste ERP/CRM suites zijn ook beter te beheren dan de genoemde tools en vooral stabieler.
Kortom, ik snap niet waarom John Paul Schoen een trauma aan die babyboomers over heeft gehouden, want die babyboomers stonden aan de wieg van collaborative media waar wij van profiteren.

@mic: en dit is nog maar het topje van de ijsberg dat het publiek weten mag....

Ik zou toch zweren dat mijn reactie van omstreeks 13.26 een zinsnede bevatte die er blijkbaar door de redactie van computable is uitgehaald, zonder dit te vermelden overigens..

En wederom zijn de zinsnedes verwijderd. Ze hebben niets toe te voegen, vandaar.
Redactie Computable

@mic
dat noemt men "censuur".

Tja, wat een kort pikkie die babyboomers. Dat je dat nu allemaal uit moet leggen dat wij het hebben uitgevonden.Weten die jonkies echt wel! Ik vind het een uitvinding SM ! Nog wel eens gewerkt met faxen, brieven en chemises post die zoekraakt etc. Een zegen die SM. En of het nu van IBM is of van Bill het maakt me niet uit. Maar of je er nu aparte software voor moet kopen? Er zijn genoeg gratis alternatieven Skype?Kan je alles mee inclusief je gezicht laten zien.

He ouwe knakkers laat je niet kennen ze weten wel dat jullie slim zijn.

@mic:
"Ik zou toch zweren dat mijn reactie van omstreeks 13.26 een zinsnede bevatte die er blijkbaar door de redactie van computable is uitgehaald, zonder dit te vermelden overigens.."

Daarom maak ik altijd printscreens, van mijn postings ;-)

Wel enigszins hilarisch dat eerst een heel aantal mensen de titel bevestigen: babyboomers liggen dwars bij SM, om hierdoor meteen hun hele eigen argumentatie onderuit te halen. Stel je nu voor dat je intern bij je bedrijf een medium had als het Computable forum om kennis te kunnen delen. Wat voor geweldige business case is dat! Jullie maken er zelf duidelijk graag gebruik van!

@ "Sebastiaan"
Lezen is niet je sterkste kant. Zelf facebook censureert niet zoals computable dat hier doet.
Zoek eens met Google op Witold Klepinski, dan vindt je meer als 6 paginas resultaten van facebook, hyves, twitter enzovoort, maar geen inhoud.

@ redactie Computable,

l.s.

Uit een aantal reacties meen ik te mogen opmaken dat het niet de eerste keer is dat Computable postings wijzigt, zonder dat te vermelden,
en aldus doet voorkomen dat gewijzigde posting de "orignele" posting is (je zou dit als intellectuele valsheid in geschrifte kunnen aanmerken).

Ik weet niet of dit beleid is van Computable, maar het geeft aan dat (enkele) leden van de redactie niet overweg kunnen met het concept Sociale Media, zeker niet als die de verhouding tussen een leverancier en de redactie aanstipt.

Vraag me af wat het gebruik van SM het meest hindert . . .

@mic: Waarschijnlijk gaat het "De redactie" hierom:
"Het Grondrecht recht op vrije menigsuiting"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_van_meningsuiting

"klik printscreen :-)"

Jammer dat de discussie niet meer gaat over eventuele weerstand tegen nieuwe systemen zoals die voor SM door de opzet van het artikel (m.n. de kop),de vooringenomen uitspraken van een leverancier en mogelijk stiekum aanpassen van de posts van lezers.
Het had een interessante discussie kunnen worden.

@redactie Computable,

Uw stelling dat reacties niet stiekum worden aangepast is niet juist, uw heeft eerder tweemaal mijn reactie aangepast, zonder dit te vermelden, dan wel zonder mij in te lichten, dat is stiekum!

Door een reactie naar eigen inzicht aan te passen, en vervolgens te doen als of het de reactie is van de desbtreffende inzender gaat u een brug te ver.

Als u van mening bent dat een reactie niet voldoet aan uw spelregels, dan hebt u de keuze om
-de reactie te verwijderen,
-dit aan de afzender te melden met het verzoek de reactie aan te passen,
-dan wel de reactie integraal te laten staan.

In geen geval heeft u het recht mij (en anderen) woorden in de mond te leggen, dan wel onze woorden te verdraaien, want dat voldoet niet aan uw eigen criterium van profesionaliteit!

mbt mijn aangepaste reacties, die zijn feitelijk juist!

@mic ander artikel (internetcensuur-neemt-schrikbarend-toe) past beter bij je opmerkingen ;)

Hoewel ik Computable niet verdedig, noch veroordeel het volgende:

4.5 Indien de Redactie vaststelt dat bepaalde Content van Geregistreerden niet aan deze Algemene Voorwaarden voldoet, kan de Redactie dit onderzoeken en waar nodig de inhoud of vormgeving van deze Content naar eigen goeddunken wijzigen of verwijderen. De Redactie mag de inhoud of de vormgeving van de Content ook wijzigen om de leesbaarheid of de algemene kwaliteit van Computable.nl te waarborgen. De Redactie zijn niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor het al dan niet uitvoeren van de in dit artikellid genoemde activiteiten.

Read more: http://www.computable.nl/overzicht/service/2888766/algemene-voorwaarden.html#ixzz1DI3cTYE5

"waar nodig de inhoud of vormgeving van deze Content naar eigen goeddunken wijzigen of verwijderen. "

Jammer dat het in hun voorwaarden staat. Of het rechtsgeldig is, is een ander verhaal (en een andere strijd).

@ Tester,, in het kader van het bevorderen van Social Media;

Als we naar de AV van Computable kijken: Geregistreerde is niet gedefinieerd als zodanig, maar is degene die een account heeft gekregen (art 1, definities).

Voor zover ik t kan nagaan heb ik mic / mic@unet.nl nooit als account aangemaakt, en is er ook geen account door Computable aan mic verstrekt, en ben ik in die hoedanigheid ook niet gebonden aan de AV, ik heb dus op dit artikel gereageerd als "gast" hetgeen mag blijkens " Als gast kun je reageren zonder geregistreerd te zijn"

Overigens staat er in art 4.3:
"De Geregistreerde is verantwoordelijk voor de inhoud van alle Content die via zijn Account op Computable.nl wordt geplaatst." Dat kan alleen als niet iemand naar "eigen goeddunken" content mag/kan wijzigen.

Wat Computable doet is nu een "schriftelijk bewijs" van een feit (mijn opinie) zodanig wijzigen dat dit niet meer overeenkomt met de werkelijkheid, met als doel te doen voorkomen alsof het mijn opinie is, en dat zit wel heel dicht tegen (intelectuele) valsheid in geschrifte.

zie WvS art 225 lid 1 " Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft,...."

Los van het feit het of het juridisch toelaatbaar is, dit soort handelingen bevorderen het gebruik van SM niet, en tonen aan wat het grootste gevaar voor SM is.

Redactie, het is goed om een redactioneel beleid te hebben ten aanzien van fatsoen, sluikreclame en bondigheid van reacties en om daar naar te handelen. U mag ook zelf bepalen hoe hoog u de lat daarbij wil leggen.
Als u teksten aan gaat passen moet u dit wel consequent aangeven en wel meteen en niet achteraf, anders gebeurt dit wel stiekem. Zo’n stiekeme actie zou bovendien een schending zijn van het copyright (uw algemene voorwaarden zijn ondergeschikt aan de wet en dienen bovendien correct toegepast worden).

En natuurlijk wil ik als lezer zien of een reageerder iets zelf heeft geschreven. Wellicht mis ik de nuance van ongenuanceerdheid.


@ICT-er, bij Atos Origin willen ze e-mail (ook SM) heel sterk gaan terugdringen. Gemiddeld zou een medewerker van een bedrijf 200 mails per dag krijgen waarvan 18 % spam is. En dat verlaagt de productiviteit.

@mic

Mooi betoog!! Bedankt voor de eye-opener(s)!

Helder artikel! En goed om te lezen dat Computable duidelijk ingaat op de functionaliteit van Lotus Connections en de personele rol van social software in het bedrijfsleven.

Wel raar dat sommige commentators nog steeds niet weten dat Lotus geen product is maar een merknaam van IBM.
Lotus Connections is heel wat anders dan Lotus Notes, zowel functioneel als technologisch. Zoals bijvoorbeeld ook niet elke Miele altijd een vaatwasser is of elke Philips een staafmixer :)

Waarom zegt Marnix niet dat hij spreekt voor de lotus domino usergroup die dik gesponsord wordt door IBM.

Marnix Kemme, als Marketing manager Lotus Software Benelux kent u het natuurlijk precies de verschillen tussen de diverse Lotus producten. Maar ik denk dat de meeste reageerders dat ook wel weten, ondanks dat Lotus de laatste jaren niet meer zo bekend is.

Ik vind dit niet zo’n goed artikel over social software in het bedrijfsleven. Dat had ik wel willen zien. En daar mag van mij ook Lotus Connections bij genoemd worden, en juist door iemand die dat product helemaal ziet zitten.
Maar helaas worden er door een paar geïnterviewden discussies uitgelokt over de onafhankelijkheid van Acuity XPT en de vermeende tegenwerking door mijn oudere collega’s en gebruikers. En daardoor werd het een beetje nevelig.

@ Marnix,

Beste Marnix, aan jouw, als nieuw marketing manager voor Lotus (of moet ik zeggen van Lotus Notes, Lotus Domino, QuickPlace, oh nee sinds kort heet dat Quicker, Sametime , of is dat nu Lotus Connections, WebSphere Portal, [of valt dat niet meer onder de Lotus brand], Domino.Doc, LotusWorkflow, etc . .. zeggen?) de schone taak om bij de ontvangers van de marketing boodschappen van de verschillende producten die onder de Lotus brand vallen, en die (zoals je zelf aangeeft)veelal een verschillende technologische achtergrond hebben, een mooi consistente boodschap te maken, die een heldere samenhangende product strategie weer geeft, waardoor klanten overtuigd zijn de reeds gedane investeringen in eerdere "Lotus" producten te kunnen hergebruiken.

Uiteindelijk heeft de "markt" gelijk, het argument dat de markt niet begrijpt dat Lotus een brand is en niet een product, komt niet sterk over, en geeft eerder het falen van IBM weer dan de onwetenheid van de markt.

Sterke en succes het komende jaar!

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.