Managed hosting door True

Brussels Airport bespaart met open source BI

Vliegveld Brussels Airport (Zaventem) bespaart ongeveer 350.000 euro met de aanschaf van bi van open source leverancier Pentaho. Die programmatuur vervangt het huidige bi-systeem op basis van Oracle (rapportering) en IBM (data-integratie). De open source software bevat minder functionaliteiten dan de programmatuur van de voormalige leveranciers, maar voldoet volgens de luchthaven beter aan de informatiebehoeften. Bovendien is de besparing op kosten een belangrijke afweging in de keuze voor de open source leverancier.

Het eenvoudig en tegen relatief lage kosten voorzien in dagelijkse snapshots van de Sybase IQ-datawarehouse en het aanleveren van consistente rapporten zouden de doorslag hebben gegeven in de keuze voor de open source leverancier.

De luchthaven besloot in 2008 de bi-omgeving te vervangen omdat deze niet meer voldeed aan de informatiebehoeften. Bovendien noopte de wereldwijde crisis tot besparing op de ict-kosten. Er volgde een uitgebreide proof-of-concept waaraan de leveranciers IBM (Cognos), SAP (Business Objects), MicroStrategy, Information Builders en Pentaho deelnamen.

Geen van die leveranciers kon volledig tegemoetkomen aan de volledige lijst met specificaties van de luchthaven. In die wensen stond onder andere de mogelijkheid om metadata-lagen zowel op technisch als functioneel vlak te definiëren, te rapporteren op zowel operationele databases als een datawarehouse en de integratie met het reeds aanwezige Sharepoint-documentbeheersysteem.

Minder functionaliteiten

Eric Vanasch, ict service manager bij de luchthaven: 'Door de keuze voor Pentaho kunnen we niet alleen onze rapportering, maar ook onze bestaande  ETL-infrastructuur vervangen. Zo bereiken we ons uiteindelijk doel van een eenduidig informatieplatform. De nieuwe leverancier biedt ons minstens 80 tot 85 procent van de functionaliteit van de traditionele softwareleveranciers. Daar staan significante kostenbesparingen tegenover die naar schatting kunnen oplopen tot ruim 350.000 euro.'

Begin 2011 gaat de luchthaven aan de slag met de Pentaho BI Suite Enterprise Edition. Dat pakket bestaat uit de onderdelen data-integratie, analyse, raportage en dashboard. De verschillende afdelingen van de luchthaven moeten profiteren van de Agile-ontwikkelmogelijkheden die functionele gebruikers en ontwikkelaars in staat moet stellen om in snelle en korte stappen de software te verbeteren en door te ontwikkelen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Open Source BI is de laatste jaren echt volwassen geworden en daarmee een valide alternatief voor de 'niet-open' producten. Belangrijk in dit artikel is de opmerking dat het product aansloot bij de behoeften van de organisatie. Dat zou altijd het belangrijkste criterium moeten zijn. Dat het een Open Source product is maakt dan vaak minder uit. Er zijn slechts weinig bedrijven die echt zelf ook wat met de broncode gaan doen (al is het maar er naar kijken...)
Het mooie van veel Open Source producten, en zeker ook in het geval van Pentaho, is het verdienmodel van de organisatie erachter. Geld verdienen door support geven (echt iets doen) en niet alleen maar op basis van de licentie.

Open source vliegtuig

De vraag die men zich moet stellen.

Vliegt u liever met een open source vliegtuig dat draait op systemen die geprogrammeerd zijn door open source programmeurs ( een allegaartje van professionals en postbodes en tieners die in hun vrije tijd programmeren) of in een vliegtuig dat vliegt met Microsoft Software aan boord?


En daar is Peter FUD ook weer... Sinds wanneer bevat open source software meer fouten dan closed source software? Kom eens met feiten, kom met code die we kunnen controleren. En als er een bedrijf bekend is om crashende computers met een blue screen of death, dan is het Microsoft wel. Of dat nu zo'n goed idee is in een vliegtuig?

Daarnaast gaat het hier helemaal niet om software die in vliegtuigen zit, maar om BI wat men ergens op een kantoor gebruikt. Lezen is een kunst.

Ik heb er geen probleem mee dat de lokale bakker experimenteerdt met open source. Voor een luchtvaarmaatschappij is dit andere koek.

Bij mij creëert dit een gevoel van onveiligheid.
Ik zal nooit meer met een zeker gevoel in een vliegtuig van Brussels airline stappen

Kan Europa geen lijst publicieren van vliegtuigmaatschappijen die met open source software werken? De consument heeft recht op deze informatie.

Open Source vliegtuig: Ja
Microsoft vliegtuig: Nee, ik heb spontaan vliegangst.

Maar goed, het verhaal gaat over BI software, dus is het eigenlijk al een misplaatste vraag. :)

@Peter,

De Nasa gebruikt Linux, is ook opensource.

Ik dacht dat ze daar na Apollo 13 mee gestopt waren?

Zoals al eerder is aangegeven: BI software heeft werkelijk helemaal niks met de besturingssoftware van een vliegtuig te maken. Als je zo'n vergelijking maakt (Peter) ben je nogal ondeskundig. Geen enkel vliegtuig vliegt op MS software en dat is maar goed ook.
Wij zijn overigens ook aan het kijken naar Open Source BI oplossingen. Nu lijkt 350.000 euro misschien een grote besparing, maar dan gaat het puur om initiële investeringskosten (neem ik aan). De werkelijke winst (of verlies) zit hem in de operationele kosten.

Voor mij staat veiligheid centraal als ik ga vliegen.

Als men voor een open source programma gaat kiezen in de cockpit dat geprogrammeerd is door een Bulgaarse Postbode omdat het enkele euro goedkoper is, gaat men de verkeerde weg op.

De klant van Brussels Airline wenst in de eerste plaats veiligheid.

Na een landing applaudiseren de passagiers niet omdat er open source software wordt gebruikt.

Ik heb niets tegen de hype rond open source, iedereen doet wat hij wil, maar als er mensenlevens op het spel staan heeft de consument toch een vinger in de pap...

Een misplaatst gevoel van de kwaliteit van software bespeur ik hier. Mijn vertrouwen in open source software is groot. Vliegen in een vliegtuig waarbij je even CTRL+alt+del of een reboot moet doen omdat het systeem niet meer werkt geeft mij geen lekker gevoel zeker niet tijdens het vliegen.

De keuze voor open source of een niet open product wordt steeds groter en gemakkelijker. Het aantal goede alternatieven voor niet open producten groeit gelukkig. Pentaho is daar een goed voorbeeld van.
@Johan ik denk dat de uitgaven voor een dergelijk pakket mbt de operationele kosten niet veel zal uitmaken.

Heerlijk deze discussies.
Zet Open Source in daar waar het goed functioneert. Linux prachtig en betrouwbaar, daar zit een betrouwbare organisatie achter. Zodra een Open Source pakket zich professioneler wordt en overeenkomsten kan bieden kan een bedrijf meer vertrouwen krijgen. Ga als commerciele organisatie niet in zee met kleine Open Source aanbieders die veelal zelfbouw bieden. ECHT open source is vele malen duurder dan IBM, Oracle & Microsoft. Denk aan onderhoud, nieuwe ontwikkelingen, support. Brussel Airport krijgt deze software echt niet voor niets, ook bij OS worden er dikke contracten afgesloten van tonnen. Er moet altijd betaald worden!

@Marius v B,

Google Android (ook opensource) draait ook op Linux. Hoe groot is Android nu?

Indirect betaal jij ook voor het gebruik van Android op 2 manieren. 1. bij de aanschaf van je telefoon 2. je (applicatie) gebruikers gegevens worden door Google gebruikt. Android is naar mijn mening een goed ondersteunde standaard. Waar bedrijven en vooral overheden voor moeten waken zijn zelfstandigen die zeggen "ik bouw dat wel in Open Source".

PS; Dit hele persbericht is redelijk commercieel vind je ook niet?

@Peter A

"...open source programmeurs ( een allegaartje van professionals en postbodes en tieners die in hun vrije tijd programmeren) of in een vliegtuig dat vliegt met Microsoft Software aan boord?"

Pentaho is een commercieel bedrijf, en de hoofdontwikkelaar van de Pentaho Business Intelligence Suite. De programmeurs die bij Pentaho in dienst zijn of ingehuurd worden, krijgen gewoon salaris. De meerderheid van hen heeft computer science (informatica) gestudeerd. De oprichters van Pentaho komen uit Hyperion, Business Objects, Oracle, IBM en nog meer (zie http://www.pentaho.com/team/).

Overigens is al deze informatie eenvoudig online te vinden.

Het enige verschil tussen een commercieel open source bedrijf en een gesloten source bedrijf, is dat open source bedrijven ervoor kiezen om afgerekend te worden op sercvices (support, consultancy, training), en niet op productlicenties. Verder dient het kosteloos verspreiden van de software en de source ervoor om adoptie te verhogen, en ook om het product sneller te kunnen ontwikkelen dankzij code bijdragen, bugfixes etc.

En over die tieners: dat Microsoft waar jij kennelijk een nogal hoge pet op hebt, had dat niet ook iets met tieners en school-drop-outs te maken die wat erbij programmeerden?

Leuk voorbeeld van manipulatie door iets wat ze vantevoren met de B. familie-mafia hadden voorgekookt:
- Pentaho kent inderdaad een uitgebreid object model,
- maar wat heeft BI met sharepoint docu beheer te maken??
Pentaho kan BI metadata-lagen zowel op technisch als functioneel vlak te definiëren.

@Peter A
De kans dat er daadwerkelijk een Linux variant in een vliegtuig zit is vele male groter dan Windows.
Dit geldt ook voor alle boten en wagens.

Maar het gaat hier om software van de luchthaven zelf. Dat heeft weinig te maken met wat er in de vliegtuigen zelf zit. Dus je commentaar lijkt meer op een gevalletje offtopic zeveren.

Zaventum gefeliciteerd! Het verhaal is heel herkenbaar.

Ook in ons RFI, RFP en PoC van afgelopen jaar vielen de grote propietary oplossingen van de COTS-leveranciers af. Pentaho OSBI doorstond de selectie en testrondes en slaagde met vlag en wimpel. De uitrol gebeurd opbasis van het Linux bedrijfsplatform. OSS geeft veel Value for Money.

De gebruikers en ICT'ers zijn enthousiast.

Gefeliciteerd namens een middelgrote innovatieve Zorgverzekeraar.

Waar staat Pentaho ook al weer in het Gartner Quadrant?

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.