Managed hosting door True

Cursus moet mislukken BI-projecten voorkomen

Training

Bedrijven zijn onvoldoende bezig met de organisatorische veranderingen die noodzakelijk zijn voor het slagen van projecten van business intelligence (bi). Bi-adviesbureau Kadenza zet cursussen op waarbij dat onderwerp aan bod komt.

Bi-adviesbureau Kadenza start cursussen die het mislukken van business intelligenceprojecten moeten voorkomen. "Het gaat om veranderingen in de organisatie niet om de techniek", zegt directeur Blankendaal.

Kadenza, adviesbureau voor business intelligence (bi), start een cursusprogramma dat het mislukken van bi-projecten tegen moet gaan. Met de opleiding moeten betrokkenen naast technische kennis meer inzicht krijgen in de organisatorische veranderingen die een bedrijf moet ondergaan om bi succesvol in te zetten.

Felle discussies

In januari 2009 leidde Computable-artikelen over de beperkte opbrengst van bi nog tot felle discussies binnen het vakgebied. Aanleiding voor die discussie waren gegevens van advies- en onderzoeksbureau Passionned, daaruit blijkt dat het praktisch onmogelijk is om als organisatie groot financieel succes te behalen met behulp van bi.

Die berichten over overschrijding van het budget, onvoorzien lange implementatietijd en het uitblijven van verwachte resultaten zijn een doorn in het oog van Kadenza-directeur Jeroen Blankendaal. De artikelen in Computable en andere media zijn de aanleiding voor de opzet van de cursus. Volgens de directeur is het huidige aanbod van bi-cursussen te veel gericht op de technische mogelijkheden en blijven noodzakelijke organisatorische verandering onderbelicht.

Werknemers betrekken

Blankendaal: "Bedrijven vergeten dat werknemers uiteindelijk bij het project moeten worden betrokken. Het personeel moet de veranderingen in gang zetten. Het gaat om vragen zoals: ‘Hoe gebruik ik de bi-middelen en hoe gebruik ik informatie om mijn bedrijfsvoering te verbeteren?'." De nieuwe opleiding moet volgens de directeur bijdragen aan meer succesvolle implementaties van bi in Nederland.

De honderd consultants van het Larense bedrijf maken de komende drie maanden een inventarisatie onder zeshonderd klanten. Uit die interviews moet naar boven komen welke kennis over business intelligence en het verbeteren van de organisatie ontbreekt. Op basis van die uitkomst wordt een cursusprogramma opgezet. De opleidingen moeten in het derde kwartaal van 2009 van start gaan. Het bedrijf investeert 250.000 euro in de cursussen. De opleidingen worden gratis aan klanten aangeboden.

NAUWELIJKS FINANCIEEL SUCCES MET BI

Advies- en onderzoeksbureau Passionned concludeert na een analyse van landelijk bi-onderzoek in 2006, 2007 en 2008 dat organisaties maar zeer beperkt financieel succes behalen met behulp van business intelligence.

  • 6,6 procent van de onderzochte organisaties wist daadwerkelijk bedrijfsbreed een aantoonbaar return on investement (ROI) te realiseren.
  • Binnen de publieke sector is dit percentage 3,4 procent, in het bedrijfsleven is het 9,1 procent.
  • 21 procent van de onderzochte organisaties wist van bi een klein succes te maken, bijvoorbeeld op afdelingsniveau of op een deelgebied, zoals ziekteverzuim.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Een uitgekiende marketingaktie, dat zeker! Maar nu krijg ik als klant echt een slecht gevoel in mijn maag want eerst moeten we als klant tonnen uitgeven aan (mislukte) dure BI projecten (geadviseerd door BI specialisten notabene...) en pas daarna krijgen we een cursus hoe we het hadden moeten doen! Soort van sigaar uit eigen doos want die 250k is uiteindelijk toch al betaald door de klant of zie ik dit verkeerd?

Schijnbaar veel ervaring met mislukte BI-projecten.

De constatering dat teveel BI-projecten mislukken is terecht maar volstrekt niet nieuw. Wie in dit vakgebied de klanten van BI echt wil helpen om betere prestaties van de organisatie te realiseren, wist allang dat de valkuilen meestal niet meer in de techniek liggen maar juist in de organisatie van BI. Het bieden van een cursus is denk ik niet voldoende, dat is te kort en eenmalig. Wij houden bijvoorbeeld regelmatig trainingen op dit gebied, waarin we juist ingaan op de organisatie van BI en minder op de technische kant. Met de nadruk op training, dus niet een cursus, omdat men in een training de materie ook echt leert doorgronden ?n toepassen. Daarnaast is een structurele aanpak van het organiseren van BI onderdeel van onze advisering. Wij hebben vorig jaar met succes een BICC-oplossing ge?ntroduceerd waarin we klanten helpen om BI zodanig te organiseren dat informatie daadwerkelijk en zichtbaar bijdraagt aan het realiseren van de organisatiedoelstellingen. Centraal hierin staat het formuleren van een BI-strategie die BI en de organisatiedoelstellingen met elkaar verbindt. Zo voorkom je dat BI-projecten mislukken.

Beter laat dan nooit. Zoiets hoort bij elk project op het gebied van BI, CRM, ERP, DMS, et cetera. Leveranciers moeten klanten vanaf het begin ondersteunen en niet schofferen na een mislukt project.

Hoi Ralph. Als je de laatste zin van het artikel nog eens leest dan zie je dat de cursussen gratis worden aangeboden aan de klanten. De investering die gedaan wordt bestaan waarschijnlijk uit het vrijmaken van consultants om deze cursus op te zetten en te geven.

Dat BI projecten niet altijd succesvol zijn is al vaker gebleken en het feit dat een BI leverancier hier in ieder geval verbetering in wil aanbrengen is alleen maar te waarderen. Het is zowel in belang van de klant als de leverancier dat BI vaker en langer succesvol is. Enig aandachtspunt bij deze cursessen vind ik wel dat het geen commercieel verhaal moet worden vanuit de leverancier maar echt ondersteuned moet zijn aan het kennisniveau bij de gebruikers. In ieder geval een goed initiatief.

Net als dat Passionned-artikel is dit natuurlijk ook een 'ordinaire' marketingtruc, maar goed daarom zijn het beide ook commerciele bedrijven!
Deze actie gaat tenminste uit van het positieve i.p.v. het negatieve en daarom kan ik dit initiatief zeer waarderen!

Begrijp me goed. Het is uiteraard te waarderen dat er een gratis cursus wordt gegeven en er zal ongetwijfeld een marketingsausje op liggen. Niks mis mee.

Maar we hebben het hier wel over professionele BI clubs (daar zijn er meerdere van) die BUSINESS Intelligence oplossingen verkopen. Je verkoopt toch ook geen auto aan iemand die zijn rijbewijs nog niet heeft, dat zou tenminste moeten worden getoetst. Dit geldt uiteraard voor vele IT projecten overigens....eens, maar hier ligt nog een inhaalslag voor professionele IT clubs. Ik denk gewoon dat de commerciele drive het soms (te vaak) wint van gezond verstand. En dat zou je niet mogen verwachten van hoog opgeleide professionals.

En....NIETS is gratis. Consultants vrijmaken kan alleen als je hiervoor financiele ruimte hebt, je kunt het hooguit zien als 'dit drankje is van de zaak' na een duur diner......Dat geeft een heel ander gevoel.

Gewetensvraag: Zou je een BI implementatie doen/verkopen terwijl je eigenlijk weet dat de kans heel groot is dat de organisatie hier niet goed op voorbereid is?.......

hahahah Ralph toch...
De eerste beste autoverkoper die vraagt naar een rijbewijs tijdens de verkoop van een nieuwe auto moet volgens mij nog geboren worden...(zeker in deze tijden)

De klant staat zelf positief tegenover een BI-traject en zet geheel vrijwillig zelf een handtekening onder het contract!

Ik weet donders goed dat dit niet betekent dat de klant zich volledig bewust is van alle rompslomp die mogelijk op hem af komt. Maar een goede consultant weet hier zijn draai aan te geven en probeert het maximaal haalbare uit de situatie te halen.

Zo gaan die dingen al 10 jaar, en zo gaan ze de komende 10 jaar ook nog.

En dus zou ik op je gewetensvraag antwoorden: JA (spannend traject waar veel gaat gebeuren en je het maximale uit jezelf/team kan halen!)

Dat van die autoverkoper was uiteraard symbolisch bedoeld. Dat snap jij ook wel.

Bedoel je nu tevens te zeggen dat er eigenlijk heel weinig goede consultants zijn en dat het de schuld van de klant is als hij zijn handtekening zet omdat hij de consultant gelooft?

Ik laat niet elke dag een huis bouwen dus ik verwacht van een architect dat hij mij goed adviseert, vertelt wat de mogelijkheden zijn, wat ik allemaal kan verwachten tijdens de bouw en zich in mij kan inleven in plaats als techneut tekeer gaat.

Mijn ervaring is dat veel BI consultants gewoon (goede) ontwikkelaars zijn, noem ze dan ook ontwikkelaars ipv consultants. Veel BI projecten zijn dan ook gewoon technische implementatietrajecten.

Vwb de gewetensvraag: ik zou dan als klant graag willen horen van de consultant wat de eventuele valkuilen zijn van een BI traject en hoe je die van te voren tackelt. Dat is gewoon eerlijk.

Het doel van een project is dat een klant er wat aan heeft en niet een 'spannend project voor een consultant'.

Een beetje zichzelf respecterend bedrijf wat naam wil maken en wil VOORTbestaan zal BI echt niet zo maar dumpen bij de klant.

Heeft het BI adviesbureau dan geen goed werk afgeleverd dat er daarna weer een opleiding moet komen? Dat hoeft helemaal niet. Denk eens aan personeelswisselingen of organisatiewijzigingen. De eindgebruikers die met het product kunnen gaan werken zijn niet altijd diegenen die hebben meegedacht aan het ontstaan ervan. Of klanten die onderweg besluiten het is toch te duur is en gaan beknibbelen op resultaten.

Elk aangekocht product of systeem dat er in een bedrijf huist valt of staat met organisatorische veranderingen. Ik heb te maken gehad met een klachtenregistratiesysteem wat bij ons werd ingevoerd. Hoe goed bedoeld en uitgedacht ook, als er niet op alle niveaus doorgedrongen is wat het nut van het systeem is (en hoe het werkt) gaat het traject niet lukken.

Zoals de overheid de Keynese aanpak hanteert mbt investeringen die nu gebeuren in de economie, zo moeten de BI bedrijven nu investeren in kennis van hun klanten.
Dat betaalt zich uiteindelijk terug.

Goede actie van dit adviesbureau. Ik ben voor!

Ralph, ik ben het met je eens dat het niet een spannend traject voor de consultant moet zijn. Het is trouwens niet spannend, het is klote werken. Ik ben gedetacheert bij een bedrijf dat weet dat BI noodzakelijk is en dat ze moeten mee veranderen met de maatschappij. Maar zijn ze er klaar voor. Nee. Wat dat betreft kan ik me in de uitspraak van Linda vinden eens dat organisatorische veranderingen nodig zijn. Gebeurd hier dus niet. Deze klant is daarom echt niet de makkelijkste en ik kan dit traject niet als spannend zien, soms frustrerend. Ik wil voorkomen dat de verwachte resultaten uitblijven, maar dat moet wel van 2 kanten komen.

Het is jammer dat veel deelnemers zich concentreren op het marketing verhaal. Juist het aanbieden van een dergelijke training/cursus draagt zorg voor het succesvoller laten zijn van een BI project. En dat is toch de bedoeling!

@Bob; prima opmerking. Ergerde me bij de eerste opmerkingen al aan het hoge-telegraaf-niveau! :D

BI/DWH lijkt een negatief imago te hebben binnen de IT-markt en zijn vaak de eerste projecten die geschrapt worden, terwijl juist d��r de kansen liggen voor bedrijven. Betere inzichten leiden tot betere resultaten. Juist nu is de tijd om inventief met je bedrijfsprocessen om te gaan. BI kan daarin ondersteunen.

Ik denk dat dit initiatief van Kadenza wel eens goed uit zou kunnen pakken, mits goed uitgevoerd.

Kadenza heeft het blijkbaar niet breed, eerst beweren ze als reactie op het Passionned BI onderzoek het volgende: "bij veel klanten van ons hebben wij zeer succesvolle Enterprise Intelligence projecten uitgerold en begeleid. Met aantoonbare resultaten. Ik nodig Daan van Passionned graag uit om eens verder te praten met een aantal van onze klanten, desnoods in een rondetafel sessie."

En nu beweren ze dat het uitblijven van verwachte resultaten een doorn in het oog zijn.

Deze club is hiermee totaal ongeloofwaardig.

@Wouter; ik denk dat je het verkeert leest, en vind je reactie nogal kort door de bocht.
Wat ze (Kadenza) namelijk een doorn is het oog is, is dat het algemene beeld in de markt blijkbaar is dat BI-trajecten vaak fout lopen. En als je goed leest geldt dat dus niet voor de trajecten die Kadenza uitvoeren bij hun klanten. En blijkbaar willen ze dat graag uitdragen naar alle (potentiele) klanten. Ik zeg dan: da's slim!

Ik hoorde via vrienden dat Kadenza, ook in deze roerige tijden, nog steeds mensen aannemen. Dus met dat "niet breed hebben" valt het blijkbaar wel mee.

Ik denk dat ik heel goed kan lezen. De cursus wordt aangeboden aan hun klantenbestand - zeshonderd mislukte BI projecten blijkbaar. Als klant krijg je dus inderdaad na een heel duur diner betaald door de klant, van Kadenzo een bitter drankje toe. Ik zou een bijzonder nare smaak hieraan overhouden. Of wil jij soms beweren dat Kadenza diensten aanbiedt die hun klanten helemaal niet nodig hebben? Geef die 250.000 EURO dan maar aan mij :)

@Wouter

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat je persoonlijke minachting van de club Kadenza hebt. Misschien was je een van de niet aangenomen sollicitanten? ;-)

Feit is dat veel BI projecten gewoon niet optimaal slagen doordat de klant investeert in dure consultants en dure produkten en vervolgens geconfronteerd worden met een oplossing waar ze eigenlijk niet mee om kunnen gaan.

Doet me een beetje denken aan de (inmiddels verouderde) video recorder. Iedereen schafte er eentje aan maar uiteindelijk wist niemand hoe je dat kreng nou moest bedienen!

Wat Kadenza aanbiedt is naast het afleveren van de videorecorder en een handleiding, ook nog eens iemand die met je de handleiding doorneemt.

Waar zeker over te discussieren valt is de waarom vraag. Waarom wordt dit nu zo expliciet genoemd en aangeboden?

Mijn inziens dient het expliciet benoemen niet als stunt of marketing truc, maar om een stukje bewustwording te genereren. Investeren in BI betekent niet alleen investeren in tooling and consultancy, maar ook in de eigen mensen. Hoe vaak wordt wel niet het stukje overdracht buiten of in de achterhoede van een project geplaatst? En dan niet met het laffe antwoord komen dat een goede BI club dat niet laat gebeuren, want een ieder die dat zegt heeft duidelijk nog te weinig praktijkervaring om mee te mogen praten!



Ik las op www.weloveit.nl ook nog een stukje over dit opleidingsinitiatief...en daarin staat dat met name: het omgaan met de gegevens die BI inzichtelijk maakt en het laten landen van BI-oplossingen binnen een organisatie, de knelpunten zijn waar Kadenza wat aan wil doen! Met deze opleiding willen ze dus zorgen dat bedrijven het maximale resultaat behalen.
Daarvan kunnen we toch alleen maar zeggen dat dit een fantastisch initiatief is!

Zoals BI in het algemeen over een kam wordt geschoren, gebeurt dat, in de reacties, met de faciliterende organisaties net zo makkelijk. Bij voorbaat wordt er dan ook vaak negatief op dit soort initiatieven gereageerd.

Ik juich het juist toe dat een organisatie eens iets nieuws probeert om zich te onderscheiden van de meute. En omdat het effect ervan onzeker is, is het kosteloos aanbieden ervan aan klanten juist erg mooi.

En ja, het moet ergens van bekostigd worden. Maar om nu te zeggen dat de klant DUS teveel betaalt bij Kadenza, is mijns inziens te kort door de bocht. De harde markt en concurrentie zorgen er wel voor dat de tarieven concurrerend moeten blijven.

Het is al weer aardig wat jaren terug toen ik voor het eerst in aanraking kwam met Business Intelligence. Allereerst heb ik mij maar eens op de tooling gestort. Heb later ook al mijn Cognos Certificaatjes enzo gehaald enzo.

Maar ja, de echte kennis ontbrak mij en ik had wel een paar teams van HotITem rondlopen die allerlei uiteenlopende BI trajecten deden. Ze gingen als een wervelwind door het bedrijf en realiseerden de ene na de andere besparingsactie, DWH implementatie en het in control brengen van ons grote energiebedrijf.

Als klant had ik veel te weinig kennis over BI maar gelukkig trok de leverancier mij er helemaal doorheen.

Een cursus was er destijds niet en ik liep dan ook twee jaar lang achter de feiten aan terwijl er van alles om mij heen gebeurde. Dat was wel even flink aanpoten om mijn kennis op pijl te krijgen. En ik kan je vertellen, er was heel heel veel te leren.

Uiteindelijk heb ik het allemaal wel bijgebeend en na een paar jaar kon ik ook zelf mijn eigen BI trajecten opzetten en succesvolle implementaties doen.

Zo'n cursus over BI zou mij zeker wel geholpen hebben want die kennis doe je niet op in de cursussen van de tooling leveranciers zoals Cognos, Business Objects of Oracle. En je collega's vertellen je het je ook niet even.

Commercieel of niet, maakt mij niet uit. Het blijft wat mij betreft een leuk initiatief. Zou mij destijds zeker geholpen hebben en ben er haast wel zeker van dat ik er ook nu nog wat van op zou steken want BI is zo groot en divers.

Ben dan ook benieuwd wat de inhoud wordt.

Komt er ook een stukje realtime business intelligence in?


Pieter Nierop
Business Intelligence Expert
www.biprof.nl
www.ecademy.com/user/pieternierop

Grappig, Centennium startte begin 2008 al een uitvoerig BI-opleidingstraject (toolonafhankelijk c.q. niet toolgerelateerd) voor haar relaties, CIBIT/DNV doet dat al jaren, en zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven (CAP, Q4K etc.) Met andere woorden: er is al jaren aanbod op de BI-opleidingenmarkt. Wat mij betreft geldt daarbij: hoe meer zielen, hoe meer vreugd :-) Dat houdt ons allemaal scherp.

Als ervaren BI-trainer/docent en adviseur (sinds 1994) ben ik de eerste op toe te geven dat het effect van (gratis) cursussen wel realistisch moet worden ingeschat door de klant: kennis en vaardigheden kun je prima opbouwen via een cursus, maar vertaling naar de praktijk vereist adequate begeleiding bij en van de klant. Juist daar zal de trainer ook als adviseur zijn waarde moeten kunnen leveren.

De opleider/adviseur die in staat is om de vertaalslag te maken van theorie naar praktijk zal zijn klanten werkelijk kunnen helpen. En ik weet als geen ander dat er maar een zeer beperkt aantal (BI-)adviseurs zijn die in staat zijn theorie en praktijk werkelijk met elkaar te verenigen.

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.