Managed hosting door True

Microsoft zes maal op nummer één

ICT Services Guide 2013

Onderzoeksrapportcijfers

 

groei cijfers vergrootglas grafiek

Microsoft scoort het beste op de gebieden cloud computing, crm, development, infrastructuur, internet en virtualisatie. De ict-dienstverlening van het bedrijf op deze deelgebieden wordt dit jaar door de Computable-lezers het best beoordeeld in vergelijking met andere ict-dienstverleners.

Aan de andere kant krijgt Microsoft minder credits dan vorig jaar voor zijn dienstverlening op het gebied van business intelligence, waar het vorig jaar nog een tweede plek bemachtigde. Op erp-gebied verdwijnt de ict-dienstverlener geheel uit de lijst, terwijl het in 2012 nog de eerste positie had.

De jaarlijkse lijst met de veertig grootste ict-dienstverleners staat aan de basis van een onderzoek onder Computable-lezers naar het imago en de prestaties van de verschillende ict-dienstverleners. Het onderzoek wordt gedaan onder ict-beslissers uit het abonneebestand van Computable Magazine en de Computable.nl-nieuwsbrief.

Ervaringen

Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Motivaction. Vragen over de ervaringen met specifieke ict-dienstverleners en verschillende ict-deelsegmenten vormen de basis van het onderzoek. Respondenten is gevraagd om ict-dienstverleners waarmee zij ervaring hebben te beoordelen op verschillende deelgebieden. Dit zijn architectuur, beheer, business intelligence, cloud computing, crm, development, ecm, erp, infrastructuur, internet, mobility, netwerken, outsourcing, security, storage, telecom en virtualisatie.

De respondenten hebben de ict-dienstverleners beoordeeld met een cijfer van 1 tot 10 op de aspecten kennis en knowhow, prijs, kwaliteit van de dienstverlening, betrouwbaarheid, het nakomen van de tijdsplanning, het binnen budget blijven en de manier van communiceren met de klant.

Nieuwkomer

Nieuwkomer Cisco in de top veertig eist direct de eerste plek op in het segment security en stoot Deloitte naar de tweede plek. Microsoft verdwijnt ook hier uit een lijstje, terwijl Atos zijn vierde plek van vorig jaar weet te behouden. Een andere nieuwkomer, Schuberg Philis scoort het best op het deelsegment Outsourcing. Die plaats was vorig jaar voor Quint Wellington Redwood, dat de top veertig dit jaar niet haalde.

HP houdt zijn nummer één-positie op het deelsegment beheer vast. Datzelfde doet IBM op het gebied van business intelligence en Vosko op het gebied van beheer. Op telecom-terrein stijgt BT, dat in 2012 nog derde werd, naar plaats één.

De vragen zijn dit jaar door 1854 Computable-lezers volledig ingevuld. Van deze 1854 respondenten werkt iets minder dan een kwart bij één van de ict-dienstverleners uit de top veertig. Zij zijn uitgesloten van het geven van een beoordeling van hun eigen werkgever of de concurrenten. De overige 76 procent werkt bij een ict-eindgebruiker.

Van de respondenten werkt 17 procent bij een organisatie waar tussen tien en vijftig ict’ers in dienst zijn, 15 procent bij een bedrijf met tussen de honderd en vijfhonderd ict’ers en 11 procent zelfs met tussen vijfhonderd tot duizend ict’ers. 

Werkwijze onderzoek

Marktonderzoeksbureau Motivaction uit Amsterdam voerde in opdracht van Computable het onderzoek naar ict-dienstverleners uit in het voorjaar van 2013. Voor het onderzoek van 2013 zijn 60.289 ict-professionals benaderd. De vragenlijst is uiteindelijk door 1854 Computable-lezers volledig ingevuld. Een responspercentage van 3 procent.

De vragen hadden betrekking op de veertig grootste ict-dienstverleners van Nederland. Deze lijst is voor Computable samengesteld door de financiële experts van Mazars Berenschot Corporate Finance op basis van de omzetgegevens van bedrijven die ict-dienstverlening als bedrijfsactiviteit hebben. De gegevens zijn gehaald uit openbare financiële bronnen zoals jaarverslagen en gegevens van de Kamer van Koophandel. Voor het bepalen van de top veertig werd gekeken naar de jaaromzet van de betrokken ondernemingen.

De rapportcijfers zijn gebaseerd op de ervaringen van de onderzoeksdeelnemers met de diensten van maximaal drie ict-dienstverleners in de afgelopen vijf jaar. Hierbij is gekeken naar de gemiddelde beoordeling van de dienstverlener door de deelnemers. Voor de overzichten van de meest gevraagde ict-dienstverleners per deelgebied en meest gevraagde expertise per dienstverlener, is gekeken naar de keren dat een dienstverlener door een onderzoeksdeelnemer is ingeschakeld en waarvoor. Uitkomsten gebaseerd op minder dan tien waarnemingen zijn buiten de resultaten gehouden en cijfers gebaseerd op minder dan vijftig waarnemingen zijn indicatief van aard.

Beheer

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
HP 30 6,90 6,13 6,60 7,00 6,37 6,60 6,60 6,58 6,73
Centric 35 6,89 6,37 6,89 6,54 6,60 6,91 6,71 6,71 6,66
IBM 18 7,17 5,56 6,78 7,22 6,56 6,56 6,50 6,58 6,56
Atos 60 6,60 6,17 6,37 6,58 6,15 6,28 6,35 6,36 6,47
Capgemini 25 6,76 5,80 6,20 6,52 6,12 6,36 6,24 6,28 6,28
Accenture 19 6,11 5,32 6,16 6,00 5,84 6,16 6,21 5,94 5,89
KPN IT Solutions 13 5,15 5,77 5,23 5,31 5,23 5,54 5,46 5,38 5,54

Business Intelligence

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
IBM 13 7,69 5,15 7,00 7,31 6,46 6,23 6,85 6,65 6,85
Ordina 12 6,83 6,75 7,17 6,83 6,92 6,83 6,83 6,89 6,75
VCD IT Groep 15 7,27 6,53 6,47 6,67 6,20 6,40 6,40 6,62 6,73
Capgemini 18 7,11 6,17 6,67 6,67 6,17 5,78 6,67 6,52 6,61
Ciber 10 7,30 6,20 6,80 6,80 6,70 6,50 6,30 6,69 6,60
Atos 15 6,67 6,47 6,80 6,47 6,33 6,73 6,33 6,57 6,53
Sogeti 10 6,20 6,20 6,40 6,60 6,20 6,30 6,60 6,33 6,20
Accenture 13 6,62 5,31 6,23 6,46 6,08 6,08 6,69 6,16 6,08

Cloud computing

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Microsoft 37 7,51 6,57 7,30 7,14 7,00 7,05 7,08 7,10 7,16
HP 10 7,30 6,70 7,10 7,40 6,70 6,50 7,20 7,00 6,90

CRM

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Microsoft 14 7,86 7,00 7,50 7,79 7,29 7,07 7,50 7,44 7,43

Development

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Microsoft 28 7,82 6,75 7,54 7,61 7,54 7,21 7,61 7,42 7,54
Sogeti 38 7,39 6,84 7,29 7,39 6,92 6,89 7,03 7,13 7,16
ICT Automatisering 11 7,36 6,55 7,27 7,36 6,91 6,55 7,00 7,02 7,09
IT-Staffing 11 7,36 6,73 7,45 7,45 6,91 6,91 7,27 7,16 7,00
Atos 33 6,91 6,52 6,70 6,91 6,64 6,33 6,70 6,68 6,70
Ordina 32 7,09 6,34 6,66 6,44 6,47 6,56 6,28 6,59 6,59
CGI 41 7,00 6,07 6,56 6,49 6,15 5,90 6,41 6,42 6,37
Capgemini 55 6,91 5,95 6,53 6,56 6,02 5,93 6,75 6,40 6,36
IBM 13 7,62 5,92 7,15 6,62 6,77 6,69 6,69 6,82 6,31
Total Specific Solutions 14 7,00 6,36 6,36 6,43 6,00 5,71 6,36 6,39 6,21
Tata Consultancy Services 12 5,92 7,58 5,75 5,67 5,50 6,33 5,25 6,13 6,17
Accenture 23 6,35 5,30 6,13 6,35 5,96 5,96 6,00 5,98 5,78

ERP

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Ciber 11 7,64 6,91 7,27 7,09 7,18 6,82 7,55 7,23 7,27
Ordina 10 7,20 6,70 6,80 7,10 6,60 6,50 7,10 6,87 7,00
Ctac 17 7,24 6,47 6,82 7,12 6,35 6,24 6,47 6,72 6,65
CGI 12 7,00 6,42 6,75 6,50 6,25 5,92 6,08 6,51 6,50
Capgemini 29 6,62 5,69 6,34 6,41 6,10 6,31 6,28 6,24 6,28
Atos 17 6,65 6,24 6,24 6,35 6,35 5,88 6,12 6,29 6,24
Accenture 17 6,59 4,94 6,35 6,71 6,00 5,06 6,53 6,01 6,12
Qurius 14 6,21 5,86 5,43 5,00 4,64 5,43 5,21 5,53 5,50
IBM 12 6,25 4,67 5,58 6,33 5,08 5,33 5,92 5,57 5,42

Infrastructuur

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Microsoft 46 7,72 6,48 7,37 7,46 7,15 7,09 7,22 7,20 7,41
Cisco 18 7,72 6,17 7,39 7,50 7,17 7,00 7,17 7,14 7,39
T-Systems 11 7,73 6,82 7,73 7,73 6,91 7,27 7,27 7,37 7,36
Unisys 12 7,42 6,92 7,25 7,33 7,08 7,17 7,00 7,18 7,17
HP 75 7,27 6,43 6,99 7,21 6,81 6,71 6,79 6,89 6,96
Simac ICT 13 7,31 6,08 7,15 7,62 6,85 6,31 6,92 6,88 6,77
Capgemini 19 7,21 6,16 6,74 6,68 6,21 6,84 6,63 6,66 6,74
Centric 13 7,15 6,54 7,08 7,15 7,15 7,00 7,15 7,00 6,69
IBM 45 7,13 5,93 6,69 6,96 6,38 6,51 6,27 6,56 6,67
Imtech ICT 13 6,54 6,15 6,54 6,00 5,92 6,38 6,69 6,35 6,46
BT 16 6,75 5,88 6,19 6,81 6,00 6,56 6,06 6,31 6,38
Atos 37 6,59 6,16 6,27 6,35 6,14 6,51 6,11 6,32 6,35
Inter Access 14 6,29 6,43 6,36 6,14 6,29 6,07 6,36 6,30 6,21
Fujitsu 11 6,00 6,55 6,00 6,00 6,09 6,73 6,18 6,21 6,18
Accenture 11 6,18 5,91 5,91 5,82 5,82 6,27 6,00 5,99 5,82
KPN IT Solutions 31 6,35 5,84 5,77 5,81 5,29 6,06 5,77 5,89 5,77

Internet

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Microsoft 14 7,79 6,07 6,86 7,00 6,71 6,50 6,79 6,84 6,93
KPN IT Solutions 24 6,96 6,25 6,71 6,92 6,33 7,13 5,88 6,61 6,63

Netwerken

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Vosko 30 8,00 7,23 7,73 7,83 7,53 7,67 7,43 7,64 7,77
Cisco 56 8,02 6,48 7,41 7,84 7,27 7,14 7,32 7,34 7,45
HP 46 7,61 6,91 7,24 7,67 7,15 7,11 7,09 7,25 7,41
Axians 10 7,80 7,10 7,40 7,20 6,80 7,20 7,40 7,32 7,30
Telindus-ISIT 12 7,00 6,67 7,00 7,33 6,42 6,92 6,75 6,88 6,92
KPN IT Solutions 36 7,17 6,33 7,00 7,14 6,19 6,72 6,64 6,77 6,86
Atos 18 7,28 5,89 6,67 6,83 6,50 6,61 6,56 6,62 6,72
Microsoft 17 7,18 5,71 6,18 6,94 6,59 6,06 5,59 6,33 6,59
Imtech ICT 11 6,91 6,27 6,64 6,45 6,18 6,27 6,00 6,45 6,55
BT 13 7,23 5,92 6,69 6,38 5,54 7,00 6,31 6,49 6,38
IBM 11 6,45 5,27 6,27 6,09 6,45 5,91 5,73 6,02 6,09

Outsourcing

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Schuberg Philis 10 8,60 7,00 8,30 8,50 8,20 8,40 8,20 8,46 8,40
Ordina 13 6,77 6,54 6,85 7,15 6,85 6,92 6,92 8,04 7,00
Centric 13 6,54 6,69 6,77 6,92 6,54 6,77 6,31 7,95 6,77
HP 15 6,27 6,20 6,60 6,27 6,80 6,67 6,73 8,13 6,60
Capgemini 41 7,00 6,20 6,39 6,54 6,61 6,32 6,37 13,42 6,41
Sogeti 10 6,20 6,30 6,40 6,40 6,00 6,00 6,50 6,98 6,40
T-Systems 11 6,73 6,27 6,64 6,45 6,36 6,55 6,09 7,40 6,36
Accenture 18 6,17 5,72 6,33 6,44 6,11 6,00 6,78 8,47 6,22
CGI 12 6,17 6,33 5,75 5,92 6,33 6,33 5,58 7,33 6,00
IBM 23 6,43 5,65 5,87 6,43 6,17 6,04 5,70 9,47 5,91
Atos 39 6,28 5,85 5,82 5,77 5,74 5,72 5,54 12,53 5,82
KPN IT Solutions 11 6,73 5,73 5,55 5,55 5,45 5,73 5,64 6,92 5,64

Security

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Cisco 12 8,33 6,50 7,67 7,83 7,50 7,00 7,33 8,37 7,83
Deloitte 11 8,00 6,27 7,09 7,64 7,36 6,27 7,27 7,89 7,55
Atos 12 7,00 6,08 6,83 7,17 6,67 6,67 6,67 7,75 6,83
HP 11 7,09 6,45 6,73 6,82 6,36 6,27 6,91 7,53 6,82

Storage

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
HP 64 7,67 6,50 7,27 7,42 7,00 6,88 6,94 18,49 7,23
i3 Groep 18 7,28 6,72 7,00 6,78 6,56 6,89 6,94 9,12 7,06
Telindus-ISIT 14 7,36 6,14 7,29 7,14 6,64 7,07 6,71 8,31 6,79
IBM 33 7,24 6,18 6,79 7,21 6,82 6,67 6,48 12,03 6,67
Atos 15 7,20 6,33 6,80 6,87 6,87 6,60 6,60 8,42 6,53

Telecom

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
BT 17 6,76 6,18 6,24 6,76 6,47 6,24 6,29 6,18 8,56
Imtech ICT 13 6,92 6,38 6,54 6,46 5,85 6,15 6,23 6,46 7,76
KPN IT Solutions 56 6,75 6,02 6,23 6,75 5,77 6,41 5,77 6,25 6,27
Detron 14 6,86 6,86 7,00 6,86 6,50 6,64 6,36 6,79 8,24

Virtualisatie

N= Kennis Prijs Kwaliteit Betrouw-baarheid Naleven planning Binnen budget Communi-catie Gewogen gemiddelde Eindcijfer
Microsoft 39 7,62 6,31 7,33 7,31 7,08 7,00 7,23 7,11 7,21
HP 22 7,14 6,45 6,82 7,09 6,68 6,64 6,82 6,80 6,91
IBM 14 7,14 6,14 6,21 6,93 6,29 6,21 6,43 6,49 6,64
Atos 12 6,83 5,92 6,83 6,33 5,83 6,50 6,00 6,38 6,50

ICT Services Guide

Dit artikel verscheen in de Computable ICT Services Guide 2013. Kijk hier voor de complete inhoud van deze jaargids.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4748972). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Microsoft zie ik zelfs in zes categorieën op nummer 1. Ook nog in cloud computing! Top hoor.

Mooi dat ook weergegeven is op hoeveel beoordelaars (N) dit is gebaseerd. Echter, mijn scherpe oog merkt een aantal zaken op:

- bij niet alle categorieën zijn de bedrijven helemaal goed op volgorde van eindcijfer gezet (zie 'Telecom'). Volgens mij is er daar een tikfoutje gemaakt (8,24 = 6,24?)
- bij de gewogen gemiddeldes onder de categorieën 'Outsourcing' en 'Storage' staan waarden van boven de 10,0 .. kan dit?

Erg goed vind ik ook dat de waarde van sommige beoordelingen (door minder aantal beoordelaars ofwel lage N) als 'indicatief' worden bestempeld.. geeft toch een realistischer beeld

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×