Managed hosting door True

Logica Benelux ziet omzet 5 procent dalen

Ict-dienstverlener Logica heeft in de eerste drie maanden van 2011 de omzet in de Benelux met vijf procent zien dalen tot 121 miljoen pond (134 miljoen euro). De daling wordt geweten aan tegenvallende inkomsten uit overheidsprojecten. Die ontwikkeling deed een groei in de omzet uit opdrachten van het bedrijfsleven meer dan teniet.

Logica maakte de cijfers over het eerste kwartaal bekend tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 4 mei 2011. De cijfers van het hele bedrijf zagen er beter uit dan die van Logica Benelux. De omzet groeide met vijf procent tot 978 miljoen pond (1.084 miljoen euro). De waarde van de orderportefeuille groeide met 29 procent, onder meer door een opdracht voor de automatisering van een nieuw tankkaartprogramma van olieconcern Shell ter waarde van 300 miljoen euro.

In de Benelux droeg een nieuwe outsourcingsdeal in de financiële sector in het eerste kwartaal al direct bij aan het resultaat. Om welke bank of verzekeraar het gaat wil Logica niet zeggen. 'Dat hebben wij onze opdrachtgever beloofd', zegt woordvoerder Christoph Linke.

Personeel

In de afgelopen twaalf maanden zag Logica het totale personeelsbestand groeien met 3 procent tot 39.864 mensen. Met een gemiddeld verloop van veertien procent, betekent dit dat Logica personeel blijft werven, hoewel het tegelijkertijd in verschillende markten reorganiseert. Vooral in India en de Filippijnen wordt de werving uitgebreid. Op offshorelocaties groeide het personeelsbestand het afgelopen jaar met 14 procent tot 5.900 man eind mei.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

1. Dalende omzet
2. Enorm verloop

En dan toch mensen aannemen (wie wil daar uberhaupt nog werken??), dat kan alleen maar betekenen dat de volgende saneringsronde voor de deur staat.

Met name het grote verloop zal een grote rol spelen. Als je dit dan gaat opvangen met bergen ZZP'ers gaat ook het rendement dalen.

Het zijn wel wat kleinere dalingen in omzet, maar veel concurrenten stijgen inmiddels alweer bijna een jaar hard.

@Rik

Heb je een lijstje met die "vele" concurrenten die al een jaar lang stijgen?
Cap en Accenture doen het vergelijkbaar of beter, ATOS en Ordina onverminderd slechter. Volgens mij zijn er verder weinig vergelijkbare automatiseerders in de Benelux actief.

Weer een Logica bericht met een negatieve klant en dalende cijfers.

En toch zijn er mensen die er gaan werken. Ongelofelijk.
Let's wait for the next shake-out.

@Logicaan
Yep, de concurrenten die het goed doen staan buiten de top 5. Zie ook de lijsten (top 50 / 100 ed) van o.a. Computable en Automatiseringsgids.

De top 5 / 7 zal het erg lastig krijgen / houden.
Medewerkers zijn afgestompt door bot opereren tijdens de afgelopen jaren. Ze stappen graag over naar succesvolle middelgrote ict clubs. Die vervolgens weer opdrachten afpakken van de grote jongens. Doordat ze leaner en meaner, innovatiever en flexibeler kunnen handelen.

De medewerker vaart daar wel bij, is geen nummer meer, krijgt meer individuele aandacht voor ontwikkeling en groei. En heeft daarnaast weer meer voldoening in zijn werk.

Ik weet het, ik generaliseer, waarvoor excuus, maar het is een zichtbare trend. Een trend die zich uit in duizenden minder medewerkers bij de top 5 de afgelopen jaren.

@logicaan. Zou jij kunnen uitleggen welk redenatie jij hanteert voor jouw uitspraken??

Het is in ieder geval niet op basis van cijfers!!

Logica Benelux wordt op dit moment geleid door een brit die geen Nederlands spreekt, die ruzie heeft met de rest van de directie, die steunt op een paar ingevlogen vriendjes en vriendinnetjes, die ook geen nederlands spreken. Hoe kan zo iemand contracten los krijgen?

Verder, idd opmerkelijk hoe goed de middelgrote clubs het doen. Het probleem van de grotere ICT clubs is eigenlijk al jaren hetzelfde: het zijn leer werk bedrijven waar je na een paar jaar weg moet; carriere maken of doorstromen is er niet bij; daarnaast heeft men enorm ingezet op offshoring/ business process outsourcing, wat enorme kosten met zich meebrengt en ze onherkenbaar maakt, ook voor de eigen mensen. Het opmerkelijk van de middelgrote clubs is dat ze de techniek en de kunde dicht aan de boezem houden.

Ik lees hier net dat de ICT dienstenmarkt weer in de lift zit. Waarom weet Logica hier niet van te profiteren?

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.