Managed hosting door True

Oracle zet Sun-dienstverleners buitenspel

Oracle gaat voortaan zelf de onderhoudscontracten, die bestaan uit de hardwaresupport en licenties, op Sun-hardware uitvoeren. Nederlandse ict-dienstverleners die Sun-klanten bedienen, zoals Kender Thijssen en Quanza Engineering, zijn er niet blij mee. Ze zeggen hierdoor veel omzet in te leveren. Oracle Nederland wil nog geen commentaar leveren. Eerder waren Amerikaanse dienstverleners ‘not amused’ dat Oracle Sun-klanten direct gaat bedienen.

Nederlandse ict-dienstverleners, die voorheen Sun-hardware verkochten aan klanten, mogen per 15 december 2010 niet meer onderhoud uitvoeren op Sun-hardware en -software. Oracle heeft namelijk per 15 december 2010 de onderhoudscontracten naar zich toegetrokken. Voortaan zal Oracle zelf het onderhoud op op Sun-hardware uitvoeren. Bijvoorbeeld op de Sun sparc-servers, waar goed geld mee wordt verdiend. Marco Lesmeister, directeur van Kender Thijssen uit Veenendaal, is niet blij met het nieuwe beleid van Oracle. Volgens hem mist zijn bedrijf hierdoor omzet. ‘Dit kan echt niet zomaar, Oracle misbruikt zijn positie op deze manier. Oracle heeft nu niet alleen een softwarekijk op onderhoud, maar ook op hardware-onderhoud.'

Frans ter Borg, directeur van Amsterdamse automatiseringsbedrijf Quanza Engineering, zegt dat hij door het nieuwe beleid van Oracle jaarlijks zeker een ton aan euro's misloopt. ‘Laat ik het zo zeggen: we zijn er niet van gecharmeerd.' Ter Borg vindt het een totaalverbod van Oracle voor dienstverleners, waarbij ze geen onderhoudscontracten zelf meer mogen uitvoeren.  ‘Het enige wat we nog kunnen doen is de ‘handeling', het zorgen dat de administratie goed in orde is.'

Oracle Nederland meldt in een korte reactie het volgende: 'Oracle Nederland volgt de richtlijnen zoals die door Oracle Corporate in de Verenigde Staten zijn gedefinieerd. Verder onthouden wij ons van enig commentaar.'

Noord-Amerika

Naast de klachten van Nederlandse Oracle/Sun-dienstverleners zijn er internationaal ook klachten, zoals in Noord-Amerika. De Service Industry Association (SIA), een Amerikaanse belangenbehartiger voor onafhankelijke ict-dienstverleners, heeft een formele klacht ingediend bij de Amerikaanse justitie. Oracle zou onafhankelijke dienstverleners in de weg zitten bij het onderhoud van Sun-hardware. De SIA zegt dat Oracle-klanten dwingt om voortaan alleen bij Oracle zelf diensten af te nemen. Klanten die het onderhoud willen laten uitvoeren door onafhankelijke dienstverleners zouden geen toegang meer krijgen tot software-upgrades. De klachten komen nadat Oracle Sun Microsystems heeft overgenomen. Daarvoor werden Sun-klanten vaak door onafhankelijke ict-dienstvereners bediend. Als een klant toch weer naar Oracle gaat, moet hij een extra bedrag betalen, een zogenaamde 'Return to Oracle' service restoration fee, aldus de SIA.

Oracle beschouwt de ‘maintenance renewals business', zowel voor hardware als software, niet meer als een toegevoegde waarde voor ict-dienstverleners. Volgens Judson Althoff, senior vice president bij Oracle 's worldwide alliances and channels and embedded sales, hoort dit allemaal bij ‘de cultuur van Oracle'. Hierbij worden klanten meer direct bediend. In Noord-Amerika mogen nog twintig partners wel maintenance renewals business doen, zo meldt het Amerikaanse ict-vakblad CRN.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Er is maar een manier om dit soort machtsmisbruik af te straffen. Zorgen dat ze in hun portemonnee geraakt worden door over te stappen op een ander DBMS. Als dit in voldoende mate gebeurt, binden ze wel in. Het is elke keer hetzelfde liedje. Die Amerikanen denken dat ze de hele wereld alles door de strot kunnen duwen wat ze willen.

Nog even en ze zetten Oracle dienstverleners ook buitenspel, m.a.w. alle dba- en onderhoudswerkzaamheden op Oracle databases worden straks ook alleen door Oracle uitgevoerd.

Verdorie, daar gaat m'n no-brainer melkkoe.. De hardware support contracten zaten altijd zo mooi in elkaar dat er geen aansprakelijkheid meer was zodra het spul daadwerkelijk gebruikt wordt, en continuiteit met vervangbare onderdelen zat er ook al niet meer bij. Het was dus allemaal extra inkomsten eigenlijk..
Nou, van mij krijgt die flauwe Oracle dit jaar geen kerstkaart..

Hoezo, gaan die SUN dozen dan zo vaak kaput?

"Bijvoorbeeld op de Sun sparc-servers, waar goed geld mee wordt verdiend"

Tijd om een echt systeem aan te schaffen zoals Power7 met DB/2.

Voortaan gewoon je sparc systemen bij Fujitsu kopen.

Goh wat een verrassing... not. Het lijkt er op dat we naar een model gaan waarbij je hardware, software en services weer bij dezelfde partij haalt, zogenaamde lock-in. Er weer mee stoppen is onmogelijk of tenminste duur...

Belachelijk!!!Zelfs de werknemers van SUN/ORACLE vinden de wind die nu door SUN/ORACLE waait erg stinken!!!!

Logische stap van Oracle. De kennis en expertise zit nou een maal bij Sun/Oracle door stelselmatig en gericht te investeren in kennis en productontwikkeling. Waarom zou je dan die omzet en marge laten aan partners die wel de lusten maar niet de lasten willen nemen. Zo komt er meet geld vrij voor o.a. R&D; dus is het ook goed voor de klant.

@Ex-Sun,

Bijzondere redenering. Vendor lock-in is goed voor de klant, want zo wordt de omzet en winstmarge van de vendor vergroot. En dat komt dan weer ten goede aan de klant :-)

Er zijn genoeg alternatieven verkrijgbaar voor de hardware, vaak ook nog eens goedkoper. Waarbij er wel een "channel friendly" model is.

@zwartkijkert: echte vendor lockins bestaan niet meer, het is alleen de wil/bereidheid om over te stappen naar een andere partij, niet zozeer de noodzaak. Dat geldt niet alleen voor IT. Wat ik aan wil geven is dat er (te)veel channel partners bestaan die totaal niets investeren in kennis/kunde maar wel mee willen eten uit de leverancierruif..... Vanuit die optiek begrijp ik de stap van Oracle heel goed.

@ex-Sun
Goed onderbouwd commentaar. Het vermijden van 'vendor lock-in' word als een vanzelfsprekende prioriteit gezien tegenwoordig, maar in werkelijkheid is het een redenatie die kant noch wal raakt.
Zelfde is het geval bij veel open source-projecten. Als de community niet enorm groot is en de software tot een commodity verworden is, dan werken de impliciet aangenomen voordelen toch iets anders. Dan heb je geen 'vendor lock-in', maar 'provider lock-in'.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.