Managed hosting door True

Computable 100

Stelling

‘Nichespelers zijn de winnaars’

zon strand vrouw ligstoel tropen tropisch vakantie reizen

Bedrijven die een heel specifieke markt bedienen, doen het opvallend goed in de Computable 100. Is het slim om je specifiek te richten op software voor ziekenhuizen, de scheepvaart- of vastgoedsector? En wat zijn de valkuilen voor nichespelers? Computable-experts reageerden op de stelling 'Nichespelers zijn winnaars'.

‘Grote reisbureaus hebben het moeilijk, omdat de klanten zelf hun reis samenstellen. Alleen gespecialiseerde reisorganisaties voor specifieke reiswensen of moeilijke bestemmingen hebben overlevingskansen. Wat in de reisbranche geldt, geldt ook in de ict.’ Volgens senior consultant Reinout Kaasschieter van Capgemini hebben nichespelers het voordeel dat ze gemakkelijk op internet te vinden zijn. Klanten kunnen zo steeds gemakkelijker de regie in handen nemen.

Veel kennis en technologie is bij klanten zelf aanwezig om zelf de mix van producten en diensten samen te stellen en te gebruiken. ‘Is die kennis niet aanwezig, dan is er vast wel een andere specialist hiervoor te vinden. Alleen grote spelers die duidelijk kunnen maken wat hun synergie- en schaalvoordelen zijn, zullen overleven.’

Keurslijf

Met een niche wordt doorgaans een kleine sector bedoeld waarin producten of diensten worden geproduceerd en afgezet. Waarom zijn nichespelers belangrijk? Managing partner Richard van Lent van Mite Systems merkt op dat uit alle onderzoeken naar dit onderwerp blijkt dat de innovatiekracht vooral bij kleine ondernemingen hoog is. ‘Grote ondernemingen blijken consequent moeite te hebben om een goed evenwicht te vinden tussen het financiële keurslijf, met voorspelbaarheid en creativiteit , of risico.’ Ook Van Lent ziet dat grote ondernemingen steeds vaker consequent gebruikmaken van nichespelers. ‘Zowel afnemers als leveranciers zullen in toenemende mate moeten onderkennen dat zij hun bedrijfsdoelstellingen niet zonder deze nichespelers volledig kunnen vervullen.’

Er is meer nodig

Niet iedere nichespeler heeft vanaf het begin voor zijn specifieke product of markt gekozen. Een aantal experts geeft aan dat bedrijven vaak uit nood een beperkt deel van de markt opzoeken om toch innovatief en competitief te kunnen zijn.

Hoe dan ook, er is volgens consultant Peter Ambagtsheer van Mentaspex meer nodig om een winnaar te zijn dan dat je alleen een niche bedient. ‘Wie direct contact heeft met de klantenkring, heeft wel de grootste kans om marktwaarde naar zich toe te trekken. Sta je verder van het eindcontact met de klant af, dan wordt de kans op customer intimacy kleiner en word je inwisselbaar. De kans dat voor jou een ander wordt gekozen, neemt daarmee toe. Achter in de keten is de concurrentie het hevigst en wat dat betreft, zal degene die dicht op de klant zit en dus de niche voor zich heeft, in financieel opzicht de winnaar zijn.’ Die positie krijg je volgens Ambagtsheer overigens niet zomaar cadeau.

Nichespelers zijn kwetsbaar

Nichespelers zijn volgens eigenaar Kees Wiegers van Kwic Healthcare de innovatoren van de BV Nederland. Het zijn kleine of middelgrote ondernemingen die innovaties vaak als OEM leveren aan grotere bedrijven.

‘Vaak zijn ze wel kwetsbaar, omdat ze niet altijd patenten vastleggen. Gevolg is dat grote spelers met meer financiële armslag met het idee aan de haal gaan. Een andere mogelijkheid is dat dit soort bedrijven worden opgekocht door grote spelers.’

Ook gebeurt het dat ondernemingen die als nichespeler zijn begonnen andere leveranciers van nicheproducten overnemen om zelf weer een unieke propositie in de markt te krijgen. Giganten als Oracle en SAP begonnen immers ook ooit in een niche. Consultant Huub Hillege van Info-Shunt noemt als concreet voorbeeld EMC in de markt voor storage en information management. ‘Ooit begon het zijn 'RAID-kabinet' als niche in de markt te zetten. In vele jaren is een groot scala aan nicheproducten en -bedrijven overgenomen. Denk aan VMware en de datawarehouse-/BI-toepassing Greenplum. Uit een unieke combinatie kunnen weer unieke producten worden ontwikkeld.’

Toch de grote jongens?

Zijn de bedrijven die zich rond verschillende nichespelers organiseren dan uiteindelijk het best af? ‘Op de langere termijn verwacht ik dat de integrators de winnaars zijn,’ zegt manager pricing office Frank Vogelezang van Ordina. ‘De mission critical-systemen moeten wel onderdeel worden van het totale it-landschap van een organisatie. Daar hebben veel nichespelers zelf moeite mee. Daarom zoeken ze samenwerking met integrators die gespecialiseerd zijn in het koppelen van de specifieke mission critical-pakketten aan de rest van de bedrijfsvoering. Voor een integrator maakt het weinig verschil of de primaire bedrijfsprocessen ondersteund worden door een pakket van een kleine nichespeler of een module vanuit een groter geheel. De integratie met de rest van de bedrijfsvoering blijft nodig.’ Dat neemt niet weg dat de meeste experts nichespelers zien als de eersten die oplossingen bieden die bijzonder goed aansluiten op de specifieke behoeften en wensen van een klant of business. Hun succes kan de innovatiekracht van ict-bedrijven van iedere mogelijke omvang vergroten.

Computable 100-lijst

Cover c100 2013

Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartnerinnovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.

Dit artikel delen:

Computable Career Guide
ICT Niet-ICT Opleiders
1 ICT Spirit Martini Ziekenhuis Pink Elephant
2 Xpirit Alliander Info Support
3 Intermax Cloudsourcing Schiphol The App Academy
4 Vosko ProRail Quint Academy
5 Ihomer Groene Hart Ziekenhuis Ictivity Training
6 Group9 Wageningen UR TSTC
7 Parentix Rijkswaterstaat IT Management Group
8 Afas Software NS (Nederlandse Spoorwegen) CAI
9 Praegus Randstad Master it Training
10 Ictivity Kadaster KPN Consulting
Meer Meer Meer
Rijkswaterstaat
Sponsored content 

De innovatie één stap voor blijven

Rijkswaterstaat – de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Informatievoorziening is voor de organisatie een tamelijk nieuwe discipline, maar speelt een steeds belangrijkere rol.


ProRail
Sponsored content 

Het bruist bij ProRail ICT

ProRail is verantwoordelijk voor een van de drukste spoornetwerken ter wereld. En voor de bouw van mooie stations, een juiste verdeling van het spoor en het in goede banen leiden van het treinverkeer. Een gigantische 24/7-operatie met een razendsnel toenemende vraag naar digitalisering.


PostNL
Sponsored content 

IT-toppers geven Digitalisering vorm

In 2013 koos PostNL als het eerste grote bedrijf in Nederland voor een fullcloudstrategie. Nu die journey is afgerond, wil PostNL verder digitaliseren en innoveren. “Onze IT’ers staan mooie uitdagingen te wachten.” In 2018 sluit PostNL zijn datacenter. “Hardware, infrastructuur, netwerken: het zijn geen issues meer”, zegt CIO Marcel Krom.


Odin
Sponsored content 

Toekomstbestendig dankzij gezonde basis

De Odin Groep is met eigen middelen uitgegroeid tot een toonaangevende IT-dienstverlener, zoals onder andere blijkt uit de ranking in de C100. Het bedrijf wil zijn marktaandeel verder vergroten. 'Dankzij ons veelzijdige aanbod zijn we ook in de toekomst relevant.'


Conclusion
Sponsored content 

'Nachtrust as a Service'

Conclusion is al twintig jaar een ondernemende, puur Nederlandse IT-dienstverlener. Zij opereert vanuit een ecosysteem van – op dit moment – twintig gespecialiseerde IT-bedrijven. Afzonderlijk zijn zij actief in hun eigen markt en met elkaar helpen zij organisaties om digitaal te transformeren.


UWV
Sponsored content 

'Van medewerkers verwacht ik dat ze zich blijven vernieuwen'

UWV ruimt de oude IT-systemen systematisch op en focust op de vernieuwing van zijn digitale infrastructuur en applicatielandschap. Er wordt elk jaar voor € 100 miljoen verbouwd en dat vraagt onder andere om een verscheidenheid aan IT’ers. Vooral IT-vrouwen zijn welkom om met UWV het gesprek aan te gaan.


QNH
Sponsored content 

Succes door goed te luisteren naar klant en medewerker

QNH doet het erg goed. Omzet en werknemersbestand zijn in vier jaar tijd met de helft gestegen. Dit succes komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. CEO Hen Snackers en CFO Erwin van den Bosch stellen dat goed luisteren naar de - trouwe - klanten en de eigen medewerkers cruciaal is. Daarnaast doet een dynamische markt- en technologiefocus ook een duit in het zakje.


ING
Sponsored content 

Digitale transformatie dankzij gedreven vakmensen

Bij de digitale transformatie van ING staat vakmanschap voorop, vertelt Peter Jacobs. De inzet en passie van vakmensen helpt de bank om snel en slagvaardig relevante diensten te ontwikkelen die echt toegevoegde waarde hebben voor de klant.


Hot ITem
Sponsored content 

Privacy beïnvloedt gepercipieerde waarde van data

Big data is de hypecycle inmiddels voorbij. We gaan nu de voordelen oogsten, maar er zit een lelijke adder onder het gras. Rob Honing, commercieel directeur van de Amsterdamse dataspecialist Hot ITem, schetst dat de aanstaande invoering van nieuwe Europese privacywetgeving veel bedrijven een stuk zwaarder zal vallen dan gedacht, en een hoop bigdatavoordelen neutraliseert.


Experis Ciber
Sponsored content 

IT-benadering vanuit businessmindset

Ciber heeft, na de overname door ManpowerGroup, forse stappen gezet in het ontwikkelen van een nieuwe strategie en focus. En dat terwijl de core competences van Ciber zichtbaar intact blijven. Een boeiende exercitie, omdat vooral de meerwaarde van IT bij klanten centraler komt te staan.


DUO
Sponsored content 

Alles draait hier om hoogwaardige dienstverlening en ICT'

Werken als ICT’er bij een overheidsorganisatie als DUO kan bijzonder interessant zijn. Je krijgt te maken met een breed scala aan hoogwaardige ICT-projecten en je kunt eventueel ook bij andere overheidsorganisaties aan de slag om het werkveld nog verder te verbreden.


Motiv
Sponsored content 

Nederland veiliger maken

Motiv ICT Security levert cybersecurity services aan (middel-)grote ondernemingen en overheidsinstellingen. “Vanuit ons Security Operations Center (SOC) bewaken we 24x7 de systemen en data van onze klanten”, vertelt directeur business development Bastiaan Bakker.


Aareon
Sponsored content 

Join Forces: sterker door krachtenbundeling

De afgelopen jaren heeft de Aareon Groep Nederland een aantal dochterondernemingen aan zijn portfolio toegevoegd. Investeringen in de breedte én diepte, vertelt commercieel directeur Peter Hanen. “Van oudsher zijn we actief in de markt van corporaties, overheid en zorginstellingen. Met de meest recente acquisitie van Kalshoven staan we nu ook sterk in de commerciële vastgoedmarkt.


Sentia
Sponsored content 

Innovatief Technologiebedrijf is er voor de klant

Wij hebben een enorme drive om onze beloften aan klanten waar te maken”, aldus Paul van der Marck, Commercieel directeur bij Sentia. Al bijna 20 jaar levert het technologiebedrijf bedrijfskritische IT-outsourcing, private- en publieke cloud-oplossingen en technisch applicatie beheer voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven en Zorg- en Overheidsinstellingen.


Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.