Onlangs was ik op de Mobile Convention Amsterdam in de Beurs van Berlage. Ik voelde me als een spion die gaat infiltreren bij een vijandelijke basis, want als tester aanwezig zijn bij een beurs waar voornamelijk vernieuwingen en baanbrekende ontdekkingen te zien zijn, voelt wat dubbel. Aan de ene kant ben ik supernieuwsgierig naar de vernieuwingen, maar aan de andere kant toch sceptisch hoe het getest moet gaan worden en of er überhaupt wel over testen wordt nagedacht.
Bij binnenkomst van de beurs viel me op hoe mooi vormgegeven alles was. Een warm welkom leidde me naar de incheckbalie. Mijn digitale toegangscode werd gescand vanaf mijn mobiel en via een kleine externe printer werd mijn naambordje geprint. Op het naambordje stond een barcode die bij binnenkomst van een van de drie zalen werd gescand zodat je achteraf de juiste presentaties gemaild kon krijgen. Diverse startups en sponsoren stonden in de algemene zaal om hun bedrijf of project te promoten.
Zelf ben ik aanwezig geweest bij de presentaties van KIIP (rewarding moments), TomTom (making people more mobile), IBM (unleash the power of mobile in the cognitive era) en de combipresentatie van het van Gogh museum, CitzenM Hotel en de Bijenkorf.
Wat mij opviel vanuit mijn werkperspectief is dat het bij veel presentaties voornamelijk ging over momenten; bepaalde situaties die een impact op jou hebben. Deze bedrijven willen op een of andere manier inspringen op deze moments door te connecten.
Stel je voor: je rijdt met je Tesla van een diner naar huis, maar onderweg besluit je om naar de film te gaan. In de auto via het touchscreen vraag je of er nog kaarten zijn en deze reserveer je. Op het scherm verschijnt de route naar een parkeerplaats en deze wordt automatisch verrekend met het betaalaccount wat gekoppeld is aan de auto. Er verschijnt een aanbieding van de bioscoop op je scherm. Een cola en een bak popcorn met 20 procent korting. Je bestelt deze alvast en bij binnenkomst staat je bestelling al klaar. De tickets zijn digitaal geplaatst in je telefoon en deze hoeven alleen nog gescand te worden. Na de film stap je weer in de auto. De parkeeractie wordt automatisch verrekend en tijdens het wegrijden valt het je op dat de soundtrack van de film speelt op de radio.
In het voorbeeld zijn meerdere ‘momenten’ opgenomen. Bij een moment wordt een bepaalde reactie verwacht. Bijvoorbeeld een reward tonen gerelateerd aan het moment. Of een handeling welke het moment zou versterken. Super interessante dingen. En stiekem blijf ik me de hele tijd afvragen hoe ik dit later zou moeten gaan testen.
Verandert mijn werk zo erg dat ik straks niet meer vanachter een bureau werk, maar rondreis om momenten mee te maken? Of is dat wishfull thinking?