Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Google Apps: Snel, goedkoop en cloud

 

Computable Expert

Henri Koppen
Directeur, THINGKS. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation en Cloud Computing.

Larry Ellison heeft het vorige maand toegegeven: Snel goedkoop en cloud hebben de toekomst. De aanleiding was dat Oracle gaat samenwerken met Salesforce. Nu vind ik Salesforce helemaal niet goedkoop en dat kan ook niet omdat het op Oracle draait. Maar dat snel, goedkoop en cloud de toekomst heeft staat vrijwel vast en Google Apps is een zeer sterk voorbeeld. Als je in een reflex je nekharen voelt prikken, lees dan vooral verder.

De populariteit van digitale foto’s groeide al enorm voordat de kwaliteit in de buurt kwam van analoog. Ook zie je nu dat foto’s van smartphones veruit de boventoon voeren in absolute en relatieve aantallen. Veel mensen nemen hun compact camera niet eens mee ondanks dat de smartphones nog steeds van mindere kwaliteit zijn.

Streaming muziek is nu mainstream terwijl de kwaliteit het toch aflegt tegenover de CD. Streaming muziek is snel, goedkoop en cloud, gek genoeg besteed ik nu veel meer geld aan deze dienst dan ik ooit per jaar aan cd’s heb besteed.

Consumenten adopteren diensten die makkelijk en goedkoop zijn en medewerkers van de enterprise zijn ook consumenten. Als het privé zo makkelijk gaat, waarom moet it zakelijk dan zo moeilijk zijn? Waarom is het gat tussen de consument en de enterprise zo groot?

Google Apps

Ik kom geregeld bedrijven tegen die Google Apps niet herkennen als een alternatief voor Microsoft Office. Op Computable loop ik geregeld tegen weerstand aan als ik Google Apps als voorbeeld neem. Jammer en een gemiste kans, want wie zich in de materie verdiept zal zich verbazen over de mogelijkheden, juist ook op het gebied van enterprise beheer.

Een dooddoener en een misverstand is dat Google niet betrouwbaar is als het gaat om privacy. Nu kennen we onderhand allemaal het verhaal van PRISM en de Amerikaanse overheid die ogenschijnlijk overal bij kan. Dat is inderdaad niet fraai en ik hoop echt dat bijvoorbeeld Europa zich sterk maakt om dit aan te pakken. Realiteit is dat de Amerikaanse overheid niet veel onder doet voor onze lokale overheid. Dus ondanks dat dit niet fraai is, heb je ditzelfde probleem ook als je zaken doet met de cloud van Microsoft. Dat Google je privé gegevens en data verkoopt is zover ik heb nagegaan niet waar. Privacy staat wel degelijk hoog op de agenda bij Googlel. Maar goed, als dit nadeel geen onoverkomenlijkheid is, wordt het tijd om Google Apps verder te onderzoeken.

Google Apps for businesses is in feite een suite die de 'generieke SaaS-stack' aanbied: Documenten, spreadsheets, presentaties, email en agenda’s. Google heeft hiervoor geen software die je installeert, alles werkt via de browser. Bestanden van Microsoft Office kunnen gewoon online geopend worden, maar als je ze wilt bewerken worden ze eerst geconverteerd naar de Google variant en worden ze opgeslagen in Google Drive wat ongeveer dezelfde functionaliteit aanbied als Dropbox. In verbinding staan met het internet staat centraal bij Google, maar er zijn - welliswaar beperkte - offlline mogelijkheden om documenten en e-mail te openen en bewerken. Waar Google Apps in uitblinkt zijn de mogelijkheden om samen te werken, ook met mensen buiten de organisatie.

Chatten, voice gesprekken met beeld erbij en meerdere personen, de zogenaamde Google Hangouts, werken geweldig en met een druk op de knop kun je ze ook nog opnemen. Ook het delen van een beeldscherm is een klik. Dit werkt zeer soepel en is gemakkelijk indrukwekkend te noemen. Ook het bewerken van documenten kan tegelijkertijd. Geen eindeloos heen en weer mailen van bijlagen en dus pure productiviteit winst. Even een feedback formulier of vragenlijst maken is ook een klus van niets. En het bouwen van websites en intranet wordt steeds krachtiger en kruipt daar steeds een beetje dichter naar Sharepoint toe, en dat is niet toevallig.

Enterprise

Wie denkt dat dit niet voor de enterprise is komt bedrogen uit. Het dashboard waar beheerders het domein en de gebruikers beheren is zeer krachtig en uitstekend geschikt om zeer grote groepen gebruikers te beheren. Organisatie, sub organisaties, groepen, rechten op map niveau en overerven is allemaal mogelijk. Je kunt zelfs apparaten zoals Android smartphones en tablets beheren inclusief het wissen op afstand. Je kunt bepalen welke apps ingezet mogen worden en dat lijkt dan op een enterprise app store. Ook op het gebied van veiligheid is er verrassend veel mogelijk.

De kosten zijn zeer voorspelbaar en laag. In de basis kost het een gebruiker 3, 33 euro per maand. Daar zit al een behoorlijke hoeveelheid opslag bij. Deze operationele kosten ademen perfect mee met de organisatie als deze groeit of krimpt. Ook de beschikbaarheid en performance schalen automatisch mee en zijn nooit een issue.

Integratie met zeer veel andere diensten zoals die van Salesforce zijn goed te realiseren en ook SSO is een onderdeel met veel mogelijkheden. Er zijn diverse organisaties met meer dan 50.000 medewerkers overgestapt op Google Apps en Google zelf maakt er ook gebruik van met ruim 53.000 medewerkers.

Snel, goedkoop en cloud

Google Apps speelt dus heel goed in op snel, goedkoop en cloud en ik zou er ook best aan toe willen voegen goed. En daarmee zijn ze helemaal klaar voor een ijzersterke positie. Grappig is dat ook Microsoft dit principe begint te omarmen. Kijk maar eens naar Windows Phone. Nokia, van oudsher erg goed in het maken van goedkope toestellen, zet nu volledig in op Windows Phones voor de budget markt en daarmee lijken ze nu al een slag te slaan. Het goedkoopste toestel (bron : http://goo.gl/MFjNb ) verovert snel marktaandeel, dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Apple werkt aan een goedkoper toestel en makers van Android ook over elkaar heen struikelen met budget toestellen.

De trend van snel, goedkoop en cloud komt voort vanuit de business die de diepe wens heeft om it simpel te maken. Simpel en gemak wint het van kwaliteit, keer op keer, en vooral op het gebied van cloud computing is dit heel zichtbaar bij de consument, maar nu ook steeds meer voor de enterrprise.

TCO, ROI en KSF


Total cost of ownership (tco), return on investment (roi) en kritische succes factoren (ksf) krijgen een hele andere dimensie in dit kader. Wat is de tco van Google Apps? Je hebt geen kapitale investering, je bent geen eigenaar en er zijn geen servers die je aanschaft. Return on investment? De enige investment is wellicht de migratie, maar je krijgt ook meer dan je had. Overal werken, met het device van je keuze, geen it-afdeling meer nodig voor je standaard kantoor automatisering. Roi laat zich in dit scenario lastig vangen, of is nagenoeg 0. Ook kritische succesfactoren zijn lastig te bepalen als het gaat om een overstap naar Google Apps. Pas nadat de tools door de organisatie omarmt zijn openbaren de nieuwe factoren zich. De manier van samenwerken veranderd ineens erg snel, maar of het beter wordt hangt af hoe de organisatie wordt aangestuurd. Een gebrek aan governance kan de organisatie ook extra snel in een lastig pakket brengen of tot imago schade leiden als een account ge-phished wordt.

Nadelen

Beland je met Google Apps in een cloud paradijs? Nee, niet helemaal. Er zijn wel degelijk zaken die afgewogen moeten worden. De bemoeizucht van overheden is een groot obstakel, juist nu ligt er nog een enorme kans om een generieke SaaS stack concurrent op te zetten die fundamenteel veilig en bijvoorbeeld Europees is. Daarnaast bieden de apps soms ook minder functionaliteit dan de tegenhanger van Microsoft. De standaard manier van werken met sjablonen ziet er wat amateuristisch uit of kan leiden tot documenten op verkeerde plekken.

Ook gaat het openen van Word documenten in Google Apps niet altijd goed en werken met Google Drive is toch anders dan de Windows Explorer. Ook het regelen van backups en bijbehorende disaster recovery werken anders dan bij traditionele it. Daarnaast ligt er nog wat uitzoek werk op het gebied van compliance en wetgeving, zeker als je aanvullende diensten nodig hebt die ook allemaal uit de cloud komen.

Tot slot

Wat ik mee wil geven is dit: Snel, goedkoop en cloud hebben de toekomst. Iedere organisatie zal nu of binnenkort moeten onderzoeken wat het voor hen kan betekenen. Dit negeren of afdoen als hype kan wel eens dodelijk blijken. Google biedt extreem veel waarde voor 3,33 euro per maand. De snelheid, beschikbaarheid en capaciteit realiseren in een eigen omgeving inclusief hardware en bemensing is een dure uitdaging. Er worden dagelijks al migraties uitgevoerd dus het is zeker niet onmogelijk. Zoek eens op bedrijven die spijt hebben van hun migratie naar Google, ik heb ze niet gevonden. Je kunt vinden dat het niets voor jouw organisatie is, maar een concurrent heeft wellicht die beperking niet en kan dan bij goede toepassing en een lagere tco diensten of producten goedkoper aanbieden.

Het draait allemaal om snel, goedkoop en cloud, of had ik dit al gezegd? Of was Larry dat?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4777092). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

De problemen met het massaal afluisteren van al je documenten in de Google cloud kan je niet afdoen met een enkel bijzinnetje "De bemoeizucht van overheden is een groot obstakel".

Als een organisatie overstapt naar de Google cloud, dan zal die organisatie zich er eerst van moeten vergewissen dat ze a) geen Amerikaanse concurrenten hebben en b) dat ze geen enkele activiteit ondersteunen die de Amerikanen niet bevallen. Voldoet een organisatie niet aan a of b, dan is de Google cloud een niet begaanbare weg.

@Willem. Dat geldt dus voor 95% van de Nederlandse organisaties. Laten we nou niet doen alsof PRISM is opgezet om de Nederlandse bakker-op-de-hoek z'n bedrijfsgeheimen te ontfutselen. Allemaal bangmakerij van de gevestigde orde om vast te houden aan het uurtje factuurtje paradijs dat de IT (nog) is.

Henri, je begint met snel goedkoop zonder komma.
Ik denk niet dat het snel goedkoop wordt.

Later staat er wel een komma tussen en herhaal je het tig keer in relatie met Google apps.

Ter ontnuchtering van het Google verhaal is dit artikel wel aardig waar Google apps wordt vergeleken met Office365
http://www.sharepointusecases.com/index.php/2013/07/google-apps-vs-office365-personal-experience/

De schrijver is hier een wat andere mening toegedaan dan jij.
TCO vergelijking kun je ook maken voor Office365. Vanwege de objectiviteit heb ik dit stuk toegevoegd.
En als je de google optie vergelijkt met dropbox als je het over een office document had, dan had je hier ook Skydrive kunnen vermelden..

Niet omdat het op de cloud betrekking heeft;)

95% van het Nederlandse bedrijfsleven heeft geen Amerikaanse concurrenten? Als je dat denkt, dat we dan snel uitgepraat zijn, elke bank, elke verzekeraar, AKZO, Philips, Holland Signaal, Shell, Stork, Hosting bedrijven, ICT bedrijven etcetera hebben Amerikaanse concurrenten.

Maar goed, de bakker om de hoek kan inderdaad vrij risicoloos de Google cloud in. Geldt voor de meeste MKB bedrijven, die hoeven zich nergens zorgen om te maken.

PRISM is opgezet om Amerika inclusief haar bedrijfsleven, een inforamtie voorsprong te geven op de concurrentie, waarbij Europa het voornaamste doel is gebleken.

@Andre: Een komma kan een leven kosten! Een leuke anekdote is een man die zijn hoofd al door de strop heeft en een koerier die roept "Ik heb een bericht van de koning". De beul maakt het briefje open en ziet drie woorden waarbij de komma van levensbelang is "Wacht Niet, Hangen" versus "Wacht, Niet Hangen".

Dit stuk gaat over Google Apps, ik doe niets af aan Office365, over Microsoft heb ik eerder ook mooie dingen geschreven. Het gaat erom dat ik een voorbeeld geef van snel, goedkoop en cloud. Dan had ik ZOHO ook mee moeten nemen.

En "ontnuchtering" vind ik ook verkeerd gekozen en het stuk is behoorlijk vooringenomen en ligt zwaartepunten op andere plekken. Het lijkt me ook erg fout om producten van Microsoft (Workflows,Permissions, Policies) 5 sterren te geven en Google 1 terwijl Google dat stukje niet heeft en zo zijn er meer punten. Maar onderaan het stukje staan nog meer punten die niet kloppen in de vergelijking. En over objectiviteit gesproken... kijk eens naar de URL....

Een heel krachtig aspect van Google vind ik dat je heel gemakkelijk kunt delen en samenwerken over organisaties heen. Microsoft maakt dat een stuk lastiger.

Dropbox is een prachtig product, maar (nog) niet geschikt voor enterprise ivm rechten en dergelijke. Als je SkyDrive professioneel voor de enterprise in wilt zetten, komen daar ook kosten bij. Maar het is een prachtig product en ook daar volgen de verbeteringen elkaar snel op.

Misschien dat ik nog wel een keer een vergelijkbaar stuk schrijf voor Office365.

Ik ben redelijk objectief en gebruik producten van Apple, Google, Amazon, Microsoft, Dropbox et cetera. Ik verkoop ook geen producten.

Maar goed, het punt van dit stuk is niet het product, het is een voorbeeld dat de trend snel, goedkoop en cloud is, en dit is nogmaals een reminder waarom dit relevant is voor bedrijven.

@Willem. "PRISM is opgezet om Amerika inclusief haar bedrijfsleven, een inforamtie voorsprong te geven op de concurrentie, waarbij Europa het voornaamste doel is gebleken"

Bron? De Telegraaf zeker weer hè?

Maar misschien heb jij als één van de weinigen toegang tot de mensen achter PRISM. Kun je dan misschien een tipje van de sluier oplichten over naar welke spannende bedrijfsgeheimen van hosters en ICT bedrijven ze op zoek zijn?

Of heb je teveel spannende jongensboeken gelezen en sla je er gewoon een beetje een slag naar?

@Daan

Als je gewoon even de moeite neemt om uitgebreid gepubliceerde informatie over PRISM te lezen, dan kan je direct kunnen zien waar de data vandaan komt en in welke hoeveelheden. Op bijvoorbeeld de site van de Guardian, een Engelse kwaliteitskrant, is echt alles uitgebreid terug te vinden.

Ik heb geen idee waarom je direct begint met het trachten om zaken belachelijk maken. De informatie is inmiddels bekend dus hiermee win je echt geen zieltjes meer. De tijd om dit soort zaken weg te zetten als 'alu hoedjes, 'teveel jongens boeken gelezen' is definitief voorbij.

Als je echt meer wilt weten over de gevaren van bedrijfsspionage in de Cloud , dan zijn bijvoorbeeld de rapporten van Sargentini een aanrader. Of bijvoorbeeld de AIVD rapportages, die al sinds 2010 waarschuwen voor bedrijfsspionage risico's in de cloud.

@Daan

Ik weet niet of dat is waar PRISM naar op zoek is, maar in de data-repositories van menig R&D organisatie kun je aardig wat gepatenteerde informatie of ander intellectueel eigendom tegenkomen.

Of wat te denken van financiële informatie? Als ik de jaarcijfers van een multinational een dag eerder heb dan de markt, kan ik daar op de veurs aardig wat mee verdienen, maar ook kun je daar een bedrijf behoorlijke schade mee toerichten.

Misschien dat een Amerika zich hier niet zo mee bezig houdt, maar we hebben nog enkele andere grootmachten in deze wereld die wellicht ook al onze data voorbij zien komen en die wat mindere bedoelingen hebben.....

@Henri
Je schreef dat er dagelijks migraties naar Google Apps plaatsvinden.
Nu heb ik geen voorkeur voor Google Apps, Office 365 of zelfs zoiets als Ubuntu/Linux met OpenOffice o.i.d.
Maar elke poging die ik genomen heb om te migreren naar iets anders dan Office struikelen over bestandsformaten. Van mijn oorspronkelijke format in Word/Excel/... blijft nauwelijks wat over. En dan heb ik het nog niet eens over macro's e.d.
Herken je dat? Zijn er ook oplossingen?

Wanneer het om goedkoop gaat mis ik hier iets.

Waar zijn de FOSS oplossingen?
Open Exchange in kombinatie met Libreoffice en eventuele andere software voor andere funktionaliteit kan voor weinig geld opgebouwd worden.

De SaaS-stack wordt door de FSF in het licht van de afluisterpraktijken afgeraden en terecht.

Dat Google Apps uitblinkt in de mogelijkheden om samen te werken, kan zijn, maar daar zijn ze niet uniek. Er zijn vele vrije collaborationsuites.

De uitspraak "met een druk op de knop kun je ze ook nog opnemen" dat is uit juridisch oogpunt een bedenkelijke zaak, dat zou iedereen moeten weten.

Over websites bouwen spreken we hier beter niet, het stuk over HTML5 heb je gelezen.

De kosten zijn zeer voorspelbaar en laag, de vraag is waarmee je dan wel betaalt . . . . . . want alleen de zon gaat voor niets op.

Ik dacht ook dat het handig zou zijn de google agenda te gebruiken, nu heb ik dat toch anders geregeld en heb mijn agenda op een eigen server die ik met iedere browser kan bedienen.

Zoals in de biologie zijn monokulturen kwetsbaar. Of het nu Microsoft is of Google, kiezen voor eigen oplossingen moet niet duurder zijn en je blijft onafhankelijk.

@ Willem Moonen,
migraties van MS-office naar Open/Libre-office zijn niet eenvoudig maar wel degelijk mogelijk. Het is natuurlijk wel nodig dat de gebruikte macros gedokumenteerd zijn zoals dat in een beetje behoorlijke IT omgeving normaal is.
Hoewel Excel een aardige macrotaal heeft, doet Open/Libre-office daar zeker niet voor onder, ik gebruik dat al jaren.

Spionage is een slechte zaak en zal de VS wellicht op termijn hard raken. Ieder bedrijf moet een risicoanalyse doen en besluiten wat wel en wat niet over het internet gecommuniceerd kan worden. Ja, het is relevant, maar dit is niet het punt voor dit artikel en hoop dat de discussie ook niet die kant op gaat.

@Will: Excel en Word documenten worden best goed geopend, maar soms wordt opmaak flink door de mangel genomen en vooral de macro's gaan direct verloren. Qua opmaak ingewikkelde documenten zullen dus een probleem geven, niettemin kun je deze ook in het native formaat laten. Je kunt MS office gewoon blijven gebruiken en Google Drive ondersteund dat net als Dropbox en Skydrive, zeker als je de tool lokaal op je PC of laptop installeert. Veel "offline" documenten zullen ook (nog) niet goed openen in Office365 overigens. Maar goed, documenten worden steeds minder geschreven voor print en zeer veel documenten hanteren gewoon een eenvoudige structuur. Als je veel met bijlagen van klanten doet en deze bevatten veel macro's dan is het aanhouden van MS Office zeker aan te raden en uiteraard is dat een bijkomende kostenpost.

@Jan: LibreOffice en OpenOffice zijn geweldige producten die ik nog regelmatig gebruik omdat bepaalde klanten dat ook doen. Deze kun je overigens ook zeer goed koop virtualiseren (zie http://blog.rollapp.com/2013/02/openoffice-on-chromebook.html) en dan is de browser voldoende.

Het punt is echter dat je met Google Apps geen servers nodig hebt, geen software hoeft te installeren en dat het werkt op elk device en je dus niet vast zit aan "eigen" spullen. De uptime van Google is fenomenaal (al zul je altijd moeten uitgaan van ramp scenario's). Vergis je niet wat een verlossing het is om gewoon niet bezig te hoeven zijn met IT en infrastructuur.

'De uitspraak "met een druk op de knop kun je ze ook nog opnemen" dat is uit juridisch oogpunt een bedenkelijke zaak, dat zou iedereen moeten weten.'

Nee, het is namelijk voor iedere gebruiker duidelijk en laten we ons focussen op de mogelijkheden, niet op mogelijke obstakels. Het is gewoon geweldig dat je bijvoorbeeld een interview of een demo incl. computerbeeld, camera beeld, geluid en samenwerking zo gemakkelijk kan zijn.

Nogmaals, het gaat niet zo zeer om Google Apps en of deze perfect zijn, dat zijn ze zeker niet, ik zeg ook niet dat het de enige keuze is, maar wel dat als je ze goed toepast en erop aansluit je echt enorme besparingen kunt realiseren, samenwerking kunt verhogen, flexibileit en daarmee business wendbaarheid toeneemt en je hiermee onderscheidend kunt zijn.

Je kunt jarenlang allerlei dingen bedenken om tegen te zijn of overal het probleem van inzien, maar het zou je wel eens je business kunnen kosten.

Nabrandertje HTML5: Ik vind HTML5 net iets als NoSQL databases. Het wordt verkocht als de heilige graal, maar met de huidige tekortkomingen moet nog maar blijken of dit de vorm is die de toekomst heeft! Zowel NoSQL als HTML5 zijn enorm arbeidsintensief, ze beloven een groot probleem op te lossen, maar laten een spoor van ellende achter en misschien komt er wel iets anders dat veel beter is en dan is al die investering in tijd en geld zonde geweest. Onderzoeken is goed, een gokje nemen prima, maar *niemand* kan garanties geven.

Zo is het ook met Google Apps. Het lijkt een geweldige keuze, maar als morgen een cyberoorlog uitbreekt kan het een heel ander perspectief op de zaak brengen! Een voordeel, we delen dan wel allemaal hetzelfde lot...








Het is voor een bedrijf een afweging of de PRISM/Patriot Act/US zaken een rol spelen. Maar deze afweging moet meegenomen worden in het totaalplaatje. Het is geen 'beslissende factor'. Daarbij moet je het wel weten te plaatsen: als puntje bij paaltje komt, zullen door andere verdragen ook overheden, en ook US overheden, bij je data kunnen, ook met lokale servers!

Er is nog geen waardig Europees alternatief, en zou dit er zijn is dat geen garantie tot veiligheid op dit moment.

In Nederland is hier in bepaalde gevallen ook geen rechterlijke uitspraak voor nodig. Met andere woorden: je loopt dit risico altijd als je data opslaat in meer of mindere mate, en voor onze eigen overheid ben je al helemaal open doel.

Opslaan in de cloud betekent daarbij ook goede bescherming op je data. Inbraak en verlies scoort daar nu eenmaal vele malen hoger. De meeste lekken komen toch nog van ongewiste harddisks en verloren USB sticks, terwijl diefstal en brand nog altijd pijnlijke verliezen voor bedrijven veroorzaken. Een degelijke clouddienst (Velen, zowel Office365 en Google) bieden op dat gebied gewoon veiligheid en redundantie. Je kunt altijd zelf voor backups kiezen en hier zijn ook nog mooie mogelijkheden voor. Bij beide diensten is authenticatie zeer sterk. Een twee-staps verificatie op het niveau van Google wordt nog weinig gebruikt helaas, maar is wel iets waar je vroeger dure token-oplossingen voor in het bedrijf bracht. De MKB'er krijgt het er nu gratis bij, en dat is niet te onderschatten.



Goed, dan is de vraag hoe het wettelijk dan zit. Dat is een ander verhaal, al is er met de huidige wetgeving niets tegen het gebruik van Amerikaanse cloudproviders. Indien persoongegevens worden opgeslagen zal er in sommige gevallen bekend of geaccordeerd moeten zijn bij deze personen. Dit is een juridisch vraagstuk die voor elk bedrijf anders uit zal pakken, maar als dit een punt wordt, waren er voor de bedrijfsvoering sowieso al specifieke methoden m.b.t. persoongegevens.

Het is allemaal delicaat, maar maak wel de juiste afweging.

Verder zijn monoculturen kwetsbaar,zoals Jan terecht zegt. Maar je maakt ook de afweging of meerdere culturen zoveel meer veiligheid bieden en tegelijk ook werkbaar en beheersbaar blijven. Je moet je niet 100% afhankelijk maken. Je kunt dan ook alle data die je in het systeem van Google hebt (daar gaat het hier over) volledig vrij exporteren. De data is van jou. (In hoeverre dat dit waarde heeft, want in juridisch opzicht kan data geen eigenaar hebben, dat is ook een spannend issue). Overigens is bij vrijwel alle cloudproviders de data gewoon van jezelf, een 'inbinding' of 'vastzitten aan' is doorgaans niet het geval. (Tenzij je meerekent dat we nauwelijks nog van MS Office afkomen omdat we er allemaal mee werken...).

Ik spreek met een Google Apps pet trouwens, want wij zijn Google Apps reseller. Wij hebben een factsheet laten opstellen door een internetjurist over dit soort zaken om vooral bij bedrijven in ieder geval de feiten die aantoonbaar zijn te kunnen tonen. Punt blijft wel dat de wetgeving achter loopt op de mogelijkheden, en dat is iets wat de toekomst hopenlijk gauw gaat glad trekken.




@Henri
het is een misverstand dat ik overal tegen ben. Echter met de "gratis/goedkope" diensten van Google betaal je op een andere manier.
Google is geen community.

Dat je OpenLibre office kunt virualiseren weet ik, er wordt driftig ontwikkeld aan een webversie. Beide officesuites zijn kostenloos dus, "kun je zeer goed koop virtualiseren" begrijp ik niet.

Er komt niet ??iets veel beters?? omdat we bij HTML(5) praten over heel fundamentele technieken. Wil je iets via een browser presenteren dan heb je html nodig. De laatste 25 jaar zijn er geen plotselinge verschuivingen in de fundamentele techniek geweest, ik verwacht dat ook niet met HTML.

Wanneer je uit kostenoverwegingen naar Googleapps kijkt dan zou je ook eens naar de vele FOSS alternatieven kunnen kijken, daar vindt je heel veel funktionaliteit die minder "belast" is als Google. Zelfs voor PRISM bekend werd, stond Google al in de picture voor de ongelofelijke verzamelwoede van alles wat gebruikers van google zo doen om daaruit heel gedetailleerde profielen te maken voor hun corebusiness namelijk reklame.

Wanneer ik serverruimte huur met onderhoud, dat is tegenwoordig ook goedkoop, dan kan ik met FOSS voor weinig geld heel veel funktionaliteit via de browser aanbieden, zonder me aan een bedrijf te binden waar je op bepaalde punten vraagtekens bij kunt zetten.

Henri,

Snel misschien wel, goedkoop is een beetje afhankelijk van de duur want break-even point bij cloud versus on-premises ligt vaak ergens rond een jaar of 2, Zimbra en Exchange zijn bij 3 jaar in een private cloud oplossing goedkoper dan Google Apps. Zeker als je er ook opties als e-mail archiving bij optelt want je rekent iets te positief. En record management is trouwens een optie die niet in Google Apps zit wat deze minder geschikt maakt voor grote organisaties. Maar als je simpel en gemak verkiest boven kwaliteit en instances 'afknalt' als vee dan is het logisch dat je voor de cloud kiest. Volgens mij maakt je ook een vau(l)t met governance en bedoel je hier government omdat een audit best wel moeilijk is als je in de cloud zit. Als je eens een andere zoekmachine dan Google gebruikt vind je trouwens echt wel een aantal bedrijven die uiteindelijk weer uit de cloud migreren, naar een hosted private cloud bijvoorbeeld want hybride is wat meer bonafide;-)

Als het over de cloud hebt is dit artikel over Linux een aanrader.

http://www.infoworld.com/d/open-source-software/the-future-of-linux-evolving-everywhere-222544?page=0,0

De cloud wordt hoofdzakelijk op een linux-fundament gebouwd.
Dus Henri, geen Linux, ook geen Cloud!

@Jan: Ik heb hier niet geschreven dat je tegen de cloud bent :-) Je hebt een weloverwogen standpunt en een voorliefde voor FOSS wat ook wat onderbelicht is omdat FOSS zogezegd geen marketing budget heeft, en je hebt vraagtekens bij hoe er met privacy wordt omgegaan bij grote cloud bedrijven. Ik sta open voor alles en ben niet per se voor Google, Microsoft of wie dan ook. Ik kijk naar functionaliteit en mogelijkheden en pak eruit waar ik iets mee kan.

@Ewout:Wat bedoel je met record management? Bedoel Records Management zoals in : https://en.wikipedia.org/wiki/Records_management
Want Google is daar misschien verder mee dan je zult denken! En "there's an app for that" : http://recman.net/ (1,5 euro per medewerker per maand)

Koppel Google apps aan Backupify en je hebt ook nog eens een backup buiten Google (2,5 euro per account per maand).

Samengevat: 3,33 + 1,5 + 2,5 is een kleine zevenenhalve euro per gebruiker per maand en daarin zitten zelfs tools om mobiele devices van medewerkers mee te beheren. Niettemin sta ik open voor een vergelijking met andere oplossingen, neem dan wel het beheer van de servers mee en de oplossing voor grote verstoringen.

Computable is een platform voor ICT-ers, het verbaast me dan ook niet dat ik veel weerstand krijg op dit soort artikelen. Het is in feiten een niet IT oplossing en dan spreekt IT-ers niet aan. De business daarentegen wordt hier al sneller warm van. Het is dus ook een business visie die ik hier toon.

Overigens schrijf ik Google Apps omdat deze de voorloper op het gebied van online office is, Microsoft volgt in deze en doet dat heel knap met Office365 die in feite een soortgelijke propositie heeft met een iets ander kostenplaatje, maar wel weer combinaties heeft met offline office wat veel bedrijven aanspreekt omdat ze dan de minste risico's lopen met de adoptie ervan.

Dan nog een kleine toegift voor Jan: De Google cloud is gebouwd op Linux. Chrome OS voor Chromebooks is gebouwd op Linux, net als Android. Dus als je als bedrijf over gaat op Google Apps met Android en Chromebooks ben je dus 100% Linux!

Ik snap de tegenwerpingen wel, maar probeer nu echt eens te verdiepen in wat ik schrijf en zet even je weerstand uit. Deze visie snijdt echt wel hout...

@Henri: mag ik je artikel samenvatten met:
"Als ik snel functionaliteit voor kantoorautomatisering wil hebben en niet zelf wil investeren (deel van jouw definitie van goedkoop) dan is de Google-cloud een goede optie, met name Google Apps"

Zo geformuleerd kan ik het met je eens zijn. Dat er haken en ogen aan zitten geef je zelf al aan en ook uit de reacties blijkt dat duidelijk.

Redeneren vanuit de mogelijkheden en niet vanuit de onmogelijkheden onderschrijf ik ook.
De fase waarin we nu zitten met Cloud is toch nog 'ontdekken'. En voor allerlei problemen vinden we vast weer intelligente oplossingen.

Misschien aardig om onder dit topic eens met zijn allen proberen vast te stellen wat de requirements voor een mature cloud zouden zijn. En dit lijstje continu bij te houden met alle inzichten die we dagelijks opdoen.

@Leen: Dank en een hele goede suggestie!

http://www.cloudcontrols.org/

heeft best een aardige opzet (download de sheet), is dit een beetje in de richting waarop je denkt?

Voordeel is dat de requirements van een lijst zich richten op de feiten waarop je kunt toetsen en niet zomaar de meningen. Laten we het dan ook opstellen met een public license, dus dat geen commerciele organisatie eigenaar word.

Hoe kunnen we dit handen en voeten geven?

@Henri: Ja, die ken ik, wordt ook gebruikt in een Nederlandse Praktijk Richtlijn die de NEN aan het ontwikkelen is (NEN-commissie NC 381038).
De status is dat nu alleen IaaS wordt geadresseerd. PaaS en SaaS worden nu aangepakt.
Het betreft een uitbreiding van ISO 27001/27002 met als doel deze controls uiteindelijk daarin op te nemen. KPMG heeft de eerste audits volgens deze controls uitgevoerd. Voor inhoudelijke info kun je ook terecht bij de bedenker van deze controls: Lennard Zwart van CloudVPS.

Ik denk nog even na of dit het soort requirements is wat ik voor ogen had. Het is wel een lijst die draagvlak zal krijgen denk ik.

Henri,

Ik begrijp dat het (financiële)plaatje begint te schuiven als we functionaliteiten gaan toevoegen door niet te denken vanuit de aanbieding maar de requirements. Als ik me niet vergis had ik die boodschap ook al eens in een eerdere opinie gegeven door te stellen dat je niet moet kijken wat er (mogelijk) is maar naar wat je nodig hebt. De cloud lijkt namelijk soms ook op een supermarkt waar je verleidt wordt tot producten die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt maar er lekker uit zien, supermarkt managers leggen (eye)candy dan ook altijd op ooghoogte van kinderen neer.

Hiermee zeg ik niet dat Google Apps slecht is maar alleen dat in een 'supermarkt oorlog' de prijsindexen (voorspellend beheer?) helpen om verrassingen te voorkomen. Want de kruidenier om de hoek kan op termijn ineens een verrassend goede service blijken te leveren tegen een eerlijke prijs.

Toch ben ik wel benieuwd wat de grote Nederlandse bedrijven toch voor issues tegengekomen, want wat ik zo merk is dat men daar wel erg enthousiast is ...

Henri,

Wat betreft Google en privacy, hoe heb je nagegaan (je geeft het aan in dit artikel) of Google je privé gegevens of data niet verkoopt? En hoe zit het dan met je zakelijke data?

Just curious :)

Cordny,

Een deel van je vragen is ook face-to-face besproken en de weerslag hiervan heb ik (deels) op eigen blog gepubliceerd:
http://dekkinga.blogspot.nl/2013/04/rondetafel-sessie-cloud-computing.html

Betreffende privacy is er nu natuurlijk een discussie omdat 'transparancy report' niet meer is dan een stukje marketing. Maar laten we eerlijk zijn, als je iets onversleuteld over het Internet stuurt kan iedereen tussen bron en doel mee lezen. Dat is trouwens niet veel anders binnen je eigen netwerk hoewel je daar een klein beetje meer controle over hebt. Veel organisaties (ook hosting bedrijven) worstelen echter nog met het inrichten van netwerk segmentering. Aangezien ik geen reclame mag/wil maken.... zoek eens op secure private cloud als je meer wilt weten.

Maar Henri heeft vast ook wel weer een 'app' of service die je toe kunt voegen aan de stack. Dat brengt echter wel de vraag op puntje support welke moeilijker in te vullen is als er meer partijen bij betrokken raken. Want 'YOLO' en over de back-up hoeven we ons geen zorgen meer te maken, dat wordt 'free of charge' al gedaan. En Andre heeft gewoon pech want ik blijf nog wel even schrijven over de cloud omdat deze telkens veranderd. Hierbij is het wel handig om niet op één paard te gokken omdat een spreekwoord luidt: "Every cloud has a silver lining"

Ewout,

bedankt voor je reactie.
Ik heb je blogpost gelezen, maar hier zie ik niets van privacy en google terug.
Natuurlijk, technisch kun je veel oplossen, maar met woorden als 'transparancy report', 'secure private cloud' etc kom je er niet om het goed uit te leggen.
Ik ben aardig cloud bekend, maar probeer het zo maar eens aan een niet ITer te vertellen die wel elke dag bijvoorbeeld internetbankiert.
Mooi zou zijn dat een computable expert dit oppakt en een artikel schrijft in duidelijke taal die iedereen gebruikt, met uitleg van de buzzwords (of referentie)
Ik ga het in ieder geval proberen, maar, met alle respect, ik zie al dat de reacties vol met de marketing / IT-termen staan zonder duidelijke referentie.

Wie pakt de handschoen op?
Oh, en ik zie nog graag Henri's reactie tegemoet.

@Cordny: Goede vraag waar ik al een tijdje op zit te wachten en ik ga hem beantwoorden, maar eerst

@Ewout: "Want de kruidenier om de hoek kan op termijn ineens een verrassend goede service blijken te leveren tegen een eerlijke prijs."
- Helemaal mee eens. Ik koop veel bij lokale winkels omdat je voor hen echts iets kunt betekenen, de grote ketens zijn zijn gemakkelijk, maar voor de kleine partij kun je echt iets betekenen en zelfs een band opbouwen. Zo zou het ook op het internet moeten zijn. In geval van online office suites is het alternatief vaak te afwijkend in prijs, functionaliteit, veiligheid en beschikbaarheid.
Een ander sterk punt uit je reactie komt hieronder nog terug.
- - -

"Wat betreft Google en privacy, hoe heb je nagegaan (je geeft het aan in dit artikel) of Google je privé gegevens of data niet verkoopt? En hoe zit het dan met je zakelijke data?"

De vraag is zo gesteld, het antwoord niet. Ik zal echter proberen de vraag bevredigend antwoord te geven zonder te lang van stof te worden.

Wat is het verkopen van privé data? Is dat zoiets als dat je met bepaalde reclames je gegevens in kunt vullen om iets te winnen en dat je daarna door derde partijen benaderd kan worden omdat je daar dan toestemming voor geeft? Met andere woorden, de informatie over jouw wordt 1 op 1 verkocht aan een derde partij die jou kan benaderen (en legaal, want je geeft er toestemming voor). Ik en velen anderen met mij hebben een Gmail account. Wordt je daar wel eens persoonlijk benaderd of gebeld? maw is er een sterk vermoeden dat Google jouw data doorspeelt aan andere partijen? Ik heb die ervaring niet en navraag geeft me geen concrete aanwijzingen dat dit gebeurd. Ook ken ik geen verhalen dat iemand zijn foto ineens ergens anders opdook met de conclusie dat dit door Google komt. Welke andere data zouden ze nog meer kunnen verkopen? Data over dat slimme plan wat je geschreven hebt en opgeslagen hebt in Google Docs? Hou deze gedachte even vast.

Als NSA/FBI Google betaalt om bij de data te kunnen van diens klanten, dan kun je van verkoop kunnen spreken.

Verkopen impliceert eigenaarschap en aangezien de data van jou is voor Google Terms of Service, zou verkopen tegen de voorwaarden in gaan. Zie http://www.google.com/intl/nl/policies/terms/ en http://www.google.com/intl/nl/policies/privacy/ . Lees deze twee sites eens ze zijn zeer leesbaar en niet overdreven lang. Dit in tegenstelling van bijvoorbeeld Apple iTunes https://www.apple.com/legal/internet-services/itunes/nl/terms.html

Als ik met producten werk die ik andere mensen ook aanraad doe ik onderzoek. Zo ook naar Google. Ik heb diverse documenten waarin ik dus ook links bijhoudt van artikelen, blogs en ander URL's die over dit onderwerp gaan. Nu geeft Google soms een wat slechte naam als het aankomt op privacy, maar als je iets verder graaft en aangehaalde bronnen checkt doet Google het in mijn ogen heel goed. Ja er zijn incidenten zoals WiFi punten en bijvoorbeeld discussies over street view. Maar hier is het meer de mening over wat privacy zou moeten zijn, dan dat Google "Evil" is en jouw data verkoopt. Hele goede discussies zijn te vinden op Tweakers.NET. Veel claims die geponeerd worden, worden er meteen weer onderuit gehaald omdat mensen wel graag wat roepen, maar niet de moeite nemen om het echt uit te zoeken.

Als Google privé data verkoopt (particulier of zakelijk) dan is hiervan door mij geen bewijs gevonden. Er zijn ook geen diensten van Google waarbij je privé data kunt kopen.

TomTom verkocht geaggregeerde data over gemiddelde snelheid aan de politie zodat deze goede locaties verkreeg voor flitspalen. Hoewel dat wel verkoop van data is, is dat geen verkoop van privé data. Google helpt adverteerders ook met het selecteren van termen die zorgen voor betere verkoop. Dit is samengestelde data van gebruikers, maar geen data over individuele gebruikers, en dat is vaak de bron van verwarring en waarom mensen moord en brand roepen.

De vraag die jij stelt gaat neem ik aan over het aantasten van privacy of over de kredietwaardigheid van Google in deze. Dat ze waarde halen uit mijn data heb ik zelf geen problemen mee en ze verkopen deze data in mijn ogen niet rechtstreeks, maar door hun diensten te gebruiken profiteer je van hun opgebouwde statistieken. Zie het als de bonuskaart van AH. Daar wordt jouw informatie ook gebruikt om nog meer te kunnen verkopen, maar ik geloof niet dat AH jouw boodschappen geschiedenis 1 op 1 verkoopt aan derden. Er zijn miljoenen Nederlanders die de bonuskaart gebruiken. Heb je zelf ook nog maar gezocht naar de voorwaarden van de AH hierover?

Een punt wat Ewout aanhaalt en wat wel heel erg valide is, is het aansluiten van andere apps en diensten op je Google account. Zeker als bedrijf moet je weer onderzoeken wat de voorwaarden van die diensten zijn, en daarvoor zou ik niet zo maar mijn handen in het vuur steken. Als je een app toestemming geeft om je profiel en connecties (vrienden, links, contacten) te mogen ophalen, dan weet je niet direct wat er met die data gedaan worden. Zo heb je diverse diensten die meteen je hele contactenlijst even ophalen om de dienst te verbeteren.

Dit is overigens de reden waarom ik nog nooit een Zynga spelletje heb gespeeld op Facebook. Je moet data geven voordat je mag spelen.

Ook is er een groot grijs gebied. Sinds kort deelt Google+ ook plusjes (likes) met mensen in je kringen. Dus dat je kan zien dat Pietje een post een +1 gegeven heeft. Terwijl Pietje niet je vriend is, maar wel een vriend van een vriend.

Om een lange reactie niet nog langer te maken. Je kunt discussie aangaan over wat jouw data is, maar in mijn ogen gaat Google goed om met vertrouwelijkheid en privacy. Hierbij plaats ik wel de uitzondering met PRISM. Ik weet niet precies hoe dat mechanisme werkt, wat de scope is en of een derde partij onbelemmerde toegang heeft tot mijn data. Dat is fout! Ik mag dan geen privacy rechten hebben van de amerikaanse wet. Google is ook een Nederlands bedrijf (ze hebben immers een vestiging) en ik doe zaken met Google en Google zegt zich aan Safe Harbor te houden en dus Europees recht. Maar dit zie ik zelf even los van de discussie of Google persoonlijke data verkoopt.

Henri,

bedankt voor je gedetailleerde en duidelijke uitleg.
Ik had de Google Terms of Service er al een keer bijgepakt, maar ik zal ze eens vergelijken met die van Apple, of Microsoft.
Of het nu TomTom, AH of Google is, gebruikersdata (lees big data) is goud waard (ook geaggregeerd) en zal zeker in toekomst worden gebruikt om meer geld te verdienen.
Het is wel aan de gebruiker (dmv consent of een autorisatiemanager) of ze deze data wil delen (inclusief verkoop) met anderen, hier is Google e.a. ook mee bezig (check Kantara Initiative User Managed Access).
De toekomst zal uitwijzen waar het heen gaat en of de gebruiker zal gaan voor gebruiksvriendelijkheid (usability) of privacy.

Henri,

Je ontkenning dat Google gegevens verkoopt klopt niet helemaal met het recht dat ze zichzelf geven om diensten te koppelen, activiteiten van gebruikers te volgen en deze informatie aan derden te verkopen. Google krijgt nu verschillende boetes voor het schenden van Europese privacy regels maar dat is nog 'peanuts' met wat ze betalen aan Apple, Samsung en anderen om hun producten op alle apparaten te krijgen.

“Take the blue pill, and the story ends, you wake up in your bed and believe what you want to believe! Take the red pill, and you stay in wonderland, and I show you how deep the rabbit-hole goes!”

Want het is misschien niet direct je data maar wel je gedrag en juist door dit soort loyaliteitsprogramma's vraag ik me dus af wat we nu eigenlijk een eerlijke prijs vinden. Of misschien moet ik zeggen wat we nog eerlijk zaken doen vinden want het gaat allang niet meer om usability maar de stupidity als je langzaam in een 'filter bubble' komt.

"The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy but when you're inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inert, so hopelessly dependent on the system that they will fight to protect it."

Voorbeeld van TomTom is trouwens wel leuk want inderdaad gebruikt de politie de KML data nog weleens bij opsporing en strafzaken. Niet leuk vonden ze het toen bekend werd dat het ook gebruikt werd bij het plaatsen van flitspalen want omgekeerd mogen we niet hetzelfde doen. Opmerkelijk is nu de roep van braaf aan het Prism programma meewerkende bedrijven om openheid.

"Google can keep saying that they had best intentions and it was done for the user but at some point they will and have lose the trust of their most important asset, the user."

Ewout ik waardeer je reactie zeer en ik ben zelf een groot fan van The Matrix.

Je gebruikt namelijk allemaal ontwijkende manoeuvres die niet tot de kern komen en geen hout snijden.

De boetes en lopende zaken gaan niet over het verkopen van data van gebruikers. Alle bedrijven die data hebben van hun klanten hebben nagenoeg loyaliteitsprogramma's. Dat weet ik omdat een redelijk deel van mijn werk bestaat uit uit het faciliteren van dit soort programma's.

Je gebruikt film-quotes met allerlei niet onderbouwde suggesties.

En wat heeft het er nu in godsnaam mee te maken dat Google Apple betaald om Apps op IOS apparaten te krijgen?

Daarnaast haal je zaken door elkaar. Je verbind een eerlijke prijs voor een dienst met wat voor waarde de leverancier als analyse uit jouw data haalt? Het gaat toch om wat voor een waarde het heeft voor mijn bedrijf?

Heeft Google een monopolie op zijn diensten? Nee. Zijn er genoeg alternatieven? Ja. Daarnaast is hun prijs lager dan die van concurrenten.

Maar zoals ik al schreef, ik kom veel meningen tegen, maar weinig feiten en de meningen zijn er vaak op uit om Google schade toe te brengen. Waarom?

Henri,

Je definitie van data is beperkt, Google verdient aan de gedragspatronen die verkregen worden uit het gebruik van hun service en past daarop de volgorde van antwoorden aan die je krijgt op zoekvragen. Je kunt dat geen probleem vinden maar er dreigt toch een flinke boete voor ze op grond van antitrust wetgeving dus stellen dat ze geen monopolie hebben lijkt me alweer onjuist of in ieder geval niet volledig.

Dat jij de blauwe pil neemt en je oren alleen hebt om er straks Google Glass aan te hangen is jouw keus, de opt-in die je hebt bij loyaliteitsprogramma's. De rode pil zit momenteel in Moskou want onthullingen over Prism/FISA zullen echt hun impact hebben op een flink aantal diensten van Google.

Betreffende de eerlijke prijs ben ik benieuwd naar de kosten van het inrichten van een omgeving, het gebruikersbeheer en de eerstelijns ondersteuning omdat Google dat niet biedt. Ik hoop dat je een fietswiel op je muis hebt als je hele grote aantallen gebruikers in zo'n omgeving moet beheren want de interface is daarop echt niet berekend. En met eerder genoemde toevoegingen wordt het helemaal een RSI feestje want apps stapelen is gewoon doorgaan met puntoplossingen in de cloud. Zou je mij kunnen vertellen hoe je dat alles wilt automatiseren, toch de basis van kostenreductie in OpEx?

Dat je als een mister Anderson je systeem verdedigd maakt je dan ook als de timmerman die probeert de schroeven er met een hamer in te slaan, als een Alice in wonderland vergeet je namelijk de relaties die er zijn. Want een oude wijsheid leert dat olifanten het met olifanten doen waardoor innovatie helemaal niet zo snel gaat. Je eerdere reactie over lokale bedrijven kan ik dus niet plaatsen in het blikveld dat je telkens met stukjes over Google en Microsoft plaatst.

Want hoewel het oude VPS model niet je waardering krijgt zit hier nog een behoorlijke rek in als je de lessen van de cloud erop toepast. Met 800+ aanbieders is de prijs hiervan vaak ook een stuk lager en de flexibiliteit veel groter waardoor je hele verhaal opeens een andere wending krijgt. Tenminste als je uit box gaat denken door niet te kijken naar wat er is maar naar wat je wilt omdat de cloud zoals je deze promoot toch vooral een stuk confectie is wat uiteindelijk gaat knellen als je gaat groeien.

Nogmaals ik waardeer je reactie en ik dacht dat we de discussie verplaatst hadden naar Google's betrouwbaarheid als het aankomt op het verkopen van je data en het niet respecteren van privacy. Vanuit dat perspectief reageerde ik.

Je geeft aan dat Google goochelt met de volgorde van zoekresultaten. Dus dat ze de gebruiker manipuleren en wellicht informatie onthouden. Ik zie Google Search los van Google Apps, dit artikel ging ook over Google Apps. Ieder is vrij te wisselen van zoek engine. Overigens had ik van de week een ingeving. Ik zocht de prijs van iets op dus dan zoek op ik "product x kopen". Wat me opviel was dat de advertenties perfect aansloten op mijn zoek opdracht, maar dat de eerste organische resultaten geen goede links boden. Dat is inderdaad verdacht. Google heeft in ieder geval een positie en een belang (motivatie) om zoekresultaten te manipuleren om advertenties beter uit te laten komen. Maar nogmaals, dat staat los van mijn artikel, maar raakt het indirect wel. Als Google niet te vertrouwen is met zoekresultaten, waarom zouden ze voor de rest wel te vertrouwen zijn?

Betreft de eerlijke prijs tot en met Opex. Oneens. Waarom zou je scrollen door gebruikers heen? Zeker bij grote hoeveelheden, daar is een zoekfunctie voor. Het inrichten is echt niet heel anders dan met traditionele systemen, hoe verklaar je anders dat er enterprises met meer dan 50.000 gebruikers zijn overgegaan op Google Apps en tevreden zijn? Inrichten is in veel aspecten veel gemakkelijker, je hoeft geen rekening te houden met servers, capaciteit, infrastructuur, beschikbaarheid et cetera. Google Apps is juist een voordeel op dit vlak. En waartegen zet je dit af? Inrichten van een op Microsoft gebaseerde enterprise? Ook ondersteuning is onzin. Gebruiken jullie de ondersteuning van Microsoft voor een Windows omgeving? Nee. Waarom zou iemand anders dan de ondersteuning van Google moeten gebruiken? De crux is juist dat je Google niet nodig hebt omdat ze een geweldige uptime hebben en een prima trackrecord. Ondersteuning zoek je bij de lokale kruidenier die jouw taal spreekt en je bedrijf kent :-) Google werkt hard aan zijn API's waarmee integratie steeds beter word, maar Google Apps is ook zelfstandig en compleet product net als dat Office dat is. Bij Office 365 (als we gaan vergelijken) moet je door integreren met Sharepoint. Op zich een prima oplossing, maar je bent beperkter in je keuze en tegen een ander kostenplaatje. Kortom de uitdaging met Google Apps is niet fundamenteel anders dan de uitdaging elders en wel met een lager kostenplaatje.

Dan over mister Anderson en Wonder land, dat is gewoon je mening. En dat ik de grote jongens veel gebruik is dat zij nu eenmaal mogelijkheden bieden -on demand complexe infrastructuur simpel maken tegen een lage prijs- ik heb helemaal niets tegen VPS, voor veel van mijn klanten is het nog steeds de eerste keuze en dat is ok. Het is in mijn ogen echter niet de toekomst.

"...de cloud zoals je deze promoot toch vooral een stuk confectie is wat uiteindelijk gaat knellen als je gaat groeien." - Nee. Het is precies andersom, echt het tegenovergestelde als wat je stelt. Public cloud is juist het middel om onder goede architectuur oneindig te kunnen groeien. Deze strijd zullen we nog wel een tijdje voeren, je weet hoe ik hierin zit en ik weet hoe jij erin staat. Al vind ik in deze dat je dit slecht onderbouwt en niet concreet word. De public cloud betekent niet dat je lokaal bedrijven gebruikt die dingen voor je doen. Cloud computing is een faciliteit, functionaliteit moet je nog steeds zelf ontwikkelen met alle uitdagingen. En als bijvoorbeeld OpenStack verder doorzet kan deze infrastructuur ook lokaal meer toegepast worden, al kun je ook al heel wat met Windows System Center 2012. Alleen de crux zit hem in automatisering en deze is bij de lokale bedrijven helaas niet op het niveau van de olifanten...

Henri,

Google Apps los zien van de zoekmachine is als Microsoft zonder Windows en dus moet je naar de hele portfolio kijken en niet een stukje want dan mis je de hefboom werking want je kent vast wel de matrix van stars, question marks, dogs en cash cows. Ik zal niet ontkennen dat Google innovatief is en met mooie diensten komt maar ze opereren soms wel op het randje van de wet en gaan er ook nog weleens over heen. En met hun missie om alle informatie in de wereld te organiseren om deze universeel toegankelijk en bruikbaar te maken begint het wel een beetje te lijken op:

"One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring them all and in the darkness bind them in the Land of Mordor where the Shadows lie."

In je haast van Googlization vergeet je de trias politica, de driemachten leer die je niet alleen ziet in de politiek maar ook in de IT als het over compliance gaat. Want integratie aan de bovenkant van de stack met API's richt zich eerst op functionaliteit en dan pas op beheersbaarheid. En als we dan kijken naar de hefboom werking dan blijkt zo'n API ook nog weleens 3 meesters te hebben waarbij privacy - lees belang van de klant - niet altijd op de eerste plaats staat.t

Als je praat over de cloud als een faciliteit, de functionaliteit van automatisering en gelijk aangeeft dat meeste van je klanten nog steeds kiezen voor VPS dan ben ik benieuwd naar de redenen. Want hoewel je System Center noemt als middel is mijn ervaring hier dat orchestration vaak meer kost dan een paar servers. En een vlucht voorwaarts naar Google Apps is dan als de kip met de gouden eieren slachten. Want roepen dat public cloud de toekomst heeft terwijl er juist een andere tendens te zien is heeft wat weg van legacy. En hoewel ik de principes van de cloud onderschrijf verzet ik me tegen de vendor-lock die je propageert. Ik onderschrijf dus alleen maar de 'loose collaboration' van de public cloud in het algemeen en Google Apps in het bijzonder.

En voor alle 'gluurders' die dit lezen ik heb - in het kader van transparantie - dus ook discussie met Henri via andere kanalen. En nu ik vakantie heb ga ik lekker nog eens Multatuli herlezen, via Google omdat ik principieel weiger om te betalen voor de opmaak van rechtenvrije werken.

Leuk hoe je weer de bekende reeks tegenargumenten weet los te krijgen. Waarvan een stel ook behoorlijk hout snijden natuurlijk. Maar ook ik denk dat producten als Google Apps in rap tempo bezig zijn te winnen. En dat je als ICT'er maar beter kunt kijken hoe je daar elementen van kunt gebruiken, voordat je eindigt als Kodak of (in een nog grijzer verleden) Philips met het superieure Video2000.
"Gemak wint van kwaliteit" is in dit kader een rake vind ik. Maar zou het niet moeten zijn: "gemak is steeds vaker de doorslaggevende kwaliteit"?

Ad,

Video 2000 was superieur aan VHS maar verloor populariteit door Calvinisme - iets met verkeerde 'apps' als ik me niet vergis. In de cloud wordt ook nog weleens gekozen voor de 'eye candy' in plaats van de kwaliteit, de oppervlakte spanning versus het karakter.

"gemak is steeds vaker de doorslaggevende kwaliteit", die neem ik mee in mijn portfolio Ad, thanks!

Ewout, de hitte wordt teveel voor je. VHS bood iets wat mensen wilde versus de verwachting van Philips dat beeldkwaliteit leidend zou zijn. Een zelfde zie je met streaming versus CD.

Doordat je mening al is gevormd mis je de essentie tussen wat in jouw ogen goed is en wat men goed vind. Kom nu eens met concrete voorbeelden of vergelijkingen dan analogieën die in zichzelf spitsvondig zijn maar waar je feitelijk niets mee kan.

Henri,

De hitte van vorige zomers werd eerst vastgelegd op 8mm, toen op (digital)video en nu op allerlei smartphones. Afhankelijk van omvang archief betekent dat flink wat conversie werk maar ik had al wat gezegd over lifecycle data versus ontsluitende dienst. Zag gisteren trouwens nog van Kooten en de Bie die dozen vol Betamax banden hadden met nooit vertoond materiaal. Want het is inderdaad maar wat de mensen willen zien, deel van de uitzending ging daar over.

Betreffende CD versus streaming, spotify kent ook enkele criticasters maar daarover heb ik al eens geschreven met bibliotheek in de cloud. Die streaming werkt trouwens niet altijd goed op campings of in het buitenland waardoor plan B van eigen media weer uitkomst biedt.

De concrete voorbeelden kun je zelf erbij zoeken met je eigen reacties, een zoekmachine of de krant. Want uptime van Google is misschien prima maar dat geldt niet altijd voor het netwerk.

En ik blijf er dan ook bij dat voor de 'loose colloboration' - de question marks die misschien star worden - de public cloud prima is. Voor stars die cash cows worden is het veel minder geschikt.

Geef jij dus eerst maar eens antwoord waarom de meeste van je klanten nog tegen al je advies in voor private cloud kiezen.

Ewout,

Om bij het laatste te beginnen. Ze kiezen voor "faster horses", ofwel in een tijd dat de auto nieuw was, kozen mensen voor iets wat ze kenden en begrepen terwijl een auto ze beter zou helpen. Uiteraard kwam de omslag snel en de rest is geschiedenis.

Ik val in de herhaling. Private cloud is een prima oplossing die vaak goed aansluit bij de huidige organisatie. Met private cloud blijf je echter vaak automatiseren op de manier waarop je dat altijd gedaan hebt: Tegen dezelfde kosten of duurder en zonder de echte voordelen van cloud computing te plukken: Elasticiteit, verre gaande automatisering, grote wendbaarheid, kosten laten meeademen met groei en krimp, et cetera.

Met de huidige mogelijkheden is het mogelijk om in zijn geheel afscheid te nemen van servers, iets wat steeds meer bedrijven doen. Ook zijn een aantal klanten wel degelijk de vaardigheden aan het opdoen in de public cloud. Soms met een soort site-to-site VPN, soms gewoon voluit.

Over gaan op public cloud en de mogelijkheden optimaal benutten betekent vaak migreren. Iets wat eng en duur is, maar met goede hulp kan dit geleidelijk aan gebeuren met een goed plan.

Wat betreft streaming ben je niet up-to-date, met een premium abonnement kun je cachen en kiezen wat je allemaal offline wilt hebben zodat het ook zonder internet functioneert. Net als dat met iTunes werkt. Met Spotify heb ik toegang tot miljoenen nummers iets wat met kopen onbetaalbaar is.

Ook je kritiek op API's zijn er we het enorm oneens en vraag ik me af wat jouw referentie kader is en heb je een erg zwart beeld bij de API's van de grote cloud providers. In mijn ogen overigens onterecht en ik kan dit onderbouwen met voorbeelden.

Ik respecteer jouw kennis en kunde voor wat je doet en ik geloof dat je daar ook goed in bent. Niet alles wat ik zeg is goed voor iedereen, maar ik geef wel degelijk bruikbare handvatten, argumenten en voorbeelden die ik ook in mijn ogen goed onderbouw, waarom nu die vasthoudend om alles wat ik zeg proberen er onderuit te halen? Is het zo bedreigend wat ik schrijf? Of staat het zo ver van je af dat je niet kunt geloven dat er wat in zit wat ik schrijf? Of staat de stijl je gewoon tegen? Misschien zit je in een totaal ander ecosysteem met andere klanten. Ik ben benieuwd wat we van al deze discussies vinden als we over vijf of tien jaar terugkijken.

Henri,

Dat ik niet schrijf over product X, leverancier Y of dienst Z is mijn beperking, de jouwe laat ik maar even voor wat het is. Dat cachen met een premium account klinkt voor mij echter toch als een plan B, een site-to-site VPN klinkt als een private cloud en betreffende API's zal ik voorbeeld geven.

Zo was een bedrijf met een deel van bedrijfsproces naar de cloud gegaan. In eerste instantie leek dat een valide keus maar door slechte integratie verdubbelde het aantal FTE's op de afdeling waardoor het allemaal wel snel maar niet goedkoop was. Maar ik had al gezegd dat je niet naar 1 punt moet kijken.

Terug naar BCG-matrix, ik


Henri,
Het valt me op dat dit artikel als "expertverslag" gepubliceerd wordt terwijl dit door je uitgebreide reacties meer een opinie vorm heeft/krijgt!
Naar mijn mening hoef je niet zo uitgebreide reacties in een verslag achter te laten! Maar goed, het gaat om cloud dus zeer belangrijk voor je.

De reden waarom ik niet op je artikel reageer is, zoals Ewout eerder had aangegeven:
Je komt uit andere wereld dan ik/wij!

Ik vind dat je veel zaken in je artikel en reacties eenzijdig en met een tunnelvisie bekijkt en bespreekt. Ik zie persoonlijk af van reactie op je artikel omdat ik weet dat het geen nut heeft, je blijft in je eigen wereld.

Hopelijk kunnnen we binnenkort weer in een cloud-sessie eea bespreken. Op deze site valt je niet te overtuigen, in een face to face gesprek neem je gelukig de feiten waar je je tegen verzet makkelijker aan!



@Reza: Waarvan akte. Overigens heb ik het als opinie ingediend, maar is het als expertverslag gepubliceerd.

@Reza, je kon de verleiding kennelijk niet weerstaan , want je reageert wel op dit artikel, ook al zeg je van niet ;)Tijd voor de wolkbreuk dus, als ik je commentaar hier lees.

PS je hoeft hier dus niet op te reageren.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×