Managed hosting door True

Van Vliet: Het nieuwe werken werkt je tegen

 

Ik ben er in getrapt. Drie jaar geleden hadden ze me wijsgemaakt dat door het nieuwe werken (hnw) alles veel makkelijker zou worden. Niets daarvan, hnw lijkt een ongemakkelijke hype te worden.

Zo moet ik als echte ambtenaar (zij het tijdelijk) vanzelfsprekend regelmatig naar Den Haag en vertoef daarom vaak businessclas in de trein. Laatst had ik mijzelf lekker genesteld in een stiltecoupé met m’n tablet op schoot. Kwam ik er ineens achter dat ik vergeten was in te checken. Vervolgens moest ik als een gek weer de trein uit om dit alsnog te doen. Toen ik hijgend terug kwam, was m’n plaats door een ander ingenomen en de coupé vol.

Hetzelfde gebeurde aan het einde van de dag toen ik met een collega een hapje ging eten in Utrecht. Met hem zou ik weer terug rijden naar huis. Tijdens het hoofdgerecht schoot me te binnen dat ik was vergeten uit te checken. Van de stress heeft me het toetje me niet meer gesmaakt en moest ik weer terug naar het station.

En wat dacht je van de mobiele telefoon? Weliswaar hebben alle medewerkers van veel organisaties steeds meer een mobieltje. Daarbij hebben ze de mogelijkheid voor 'chose' of 'bring your own device'. Leuk zo’n telefoon van de zaak, maar het grootste probleem blijft echter de bereikbaarheid. Als ik bel met een college van de provincie, voelen we ons beiden niet op ons gemak omdat we allebei met ons hoofd tegen het raam moeten staan. Raar gezicht voor de bezoekers van het stadhuis als ze al die ambtenaren met hun hoofd tegen het glas gedrukt zien staan. Steunzenders schijnen de oplossing te zijn, voorlopig zie ik die nog niet.

Prettig van die smartphones is dat je alle boodschappen overal kunt lezen. Daarmee bedoel ik dus de Facebook-berichten, tweets van meerdere accounts, smsjes, whatsappjes en mails. Dit gaat om enkele honderden berichten per dag. Als ik eens op een maandagmiddag een lange vergadering heb zonder dat ik de devices mag raadplegen duurt het weer tot het weekend voordat ik de achterstand heb ingehaald.

We mogen wel uitkijken dat hnw ons niet op alle fronten gaat tegen werken. Afgezien van mijn overwerk om alle berichten in de avonduren en het weekend bij te lezen, hoor ik steeds meer klachten over sociale media, het is bijna verworden tot a-sociale media.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4699603). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Steunzenders zijn volgens de fabrikanten van de steunzenders de oplossing (wij van WC eend etc.). Maar in werkelijkheid drukken ze elkaars signaal weg, zeker als ze allemaal op hetzelfde kanaal zenden. De werkelijk bruikbare bandbreedte op een dichtbezet netwerk is daardoor soms minimaal. Het blijplaatsen van 'steunzenders' drukt de signalen van andere antennes alleen maar weg.
Een erg goede whitepaper hierover staat hier:http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/wireless/ps9391/ps9393/ps9394/prod_white_paper0900aecd807395a9_ns736_Networking_Solutions_White_Paper.html

Robert: Ik hoop dat dit een soort late 1 april grap is, of dat je je hebt laten inspireren door Jacob: Het maakt niet uit wat je schrijft als het maar grappig of controversieel is.

Want er staat een heleboel onzin in deze column:

Als je aan het nieuwe werken deed zou je het probleem met de volle 1e klas niet meer meemaken, je kunt immers later van huis gaan. Dat je tot twee keer toe vergeet uit te checken kan niets of niemand iets aan doen anders dan jijzelf. Het is hooguit een gebruiksonvriendelijk systeem maar staat volledig los van hnw.

Van byod (en zelfs cyod) is het de essentie dat je dus *niet* opgezadeld wordt met een apparaat van de zaak, maar dat je juist het apparaat wat het beste bij jou aansluit gebruikt.

Trouwens als je aan hnw gedaan had hoefde je helemaal niet met je voorhoofd tegen de ruit te drukken. Dan had je gewoon met je webcam over het internet met collega's of klanten gesproken. Op kantoor, of vanaf thuis. Die mobiel heb je juist helemaal niet zo nodig met hnw.

Als je zoveel tijd kwijt bent aan de social media dan is dat geen information overload, maar filter failure (Clay Shirky et al) en ook dat staat los van hnw.

Je had heel veel dingen tegen hnw in kunnen brengen en die zouden wellicht nog valide zijn ook, geen van deze punten ben ik echter tegengekomen.

On the bright side: Mijn kwaliteit loopt ook wel eens terug als ik tegen een deadline zit aan te hikken en iets moet doen waar je op dat moment even geen zin in hebt ;-) Met een beetje crowdsourcen (een #DTV op je sociale media) had je zo tien goede onderwerpen gekregen...

Vergeetachtigheid wordt door hnw niet opgelost!
Daarvoor moet je 'het nieuwe onthouden' invoeren. Of is deze term al door de Blauwe Knoop gekaapt?

Erg grappig verhaal. Dat met die ov-chip kaart klinkt herkenbaar, vergeten in en uit te checken. Heerlijk, die digitale strompeltechniek, het is een goudmijn voor de NS. Die smartphone is ook een zegen waar alle digitale diaree van facebook, twitter en al het andere wereldleed op ieder moment tot je komt. Daar kan je zelf wat aan doen.

Ik weet niet precies wat het nieuwe werken inhoud maar ik denk dan dat je vanaf iedere plek kan werken, waar je ook bent. Je had dus ook gewoon thuis kun blijven en vanaf daar werken maar duidelijk is dat het al reizend lastig is om goed te werken. Toch maar alles uitzetten en een goed boek gaan lezen. Vraag is voor mij dan wel, als je thuiswerkt hoe kan je dan meedoen aan je daily standup meeting? Staande voor je webcam?

Beste naamgenoot, ik snap de titel van je column niet. Je zou denken dat het gaat over dingen die met hnw te maken hebben, maar ik hoor alleen (gedeeltelijk terechte) kritiek op de ov-chipkaart, de NS, de mobiele telefonie-ontvangst en je eigen onkunde om zinvol met moderne media om te gaan.

Voor de duidelijkheid: dit artikel heeft niks met hnw te maken. Hnw wil zeggen dat je je werk onafhankelijk van tijd en locatie kunt doen. En mijn ervaringen zijn op dit gebied juist ontzettend goed. Maar ik reis dan ook niet met de trein, voer geen overleg via mobiele telefoon (daar heb je andere systemen voor), en heb mijn (social en andere) media in goede banen geleid.

Hnw? Graag!

Wat hebben de volgende zaken met hnw te maken:
- Niet inchecken; daarvoor moet je bij Trans Link Systems zijn
- (On)bereikbaarheid; daarvoor met je bij je telecom provider zijn

Overigens,
- Wat heeft een ambtenaar in de business class te zoeken?
- Wat moet een ambtenaar met Facebook onder werktijd?

Je komt over als een zure oude man die moeite heeft met zijn tijd mee te gaan.

Volgens mij heeft hnw niets te maken met social media. Volgens mij heeft hnw ook niets te maken met openbaar vervoer.
En hnw heeft al helemaal niets te maken met de vergeetachtigheid die gepaard gaat met ouderdom of afstomping.

Hnw heeft alles te maken met het flexibel, in tijd en locatie, je werk kunnen doen. Doe het al jaren en ben er een groot voorstander van.

De titel van dit verhaal klopt niet. Die moet nl. zijn: 'Het nieuwe werken werkt mij tegen'. Da's geen probleem, hnw is (zo blijkt maar weer) niet voor iedereen weggelegd. In ieder geval heeft geen van de aangevoerde argumenten een relatie met hnw. De schrijver heeft er verder kennelijk moeite mee om 'on the road' zijn 'boodschappen' te lezen want prompt vergeet hij elementaire zaken met als ultime narigheid dat z'n toetje (!!!) niet meer smaakt. Vraag 1: hoe organiseert hij zijn werk als hij op kantoor zit? Vraag 2: beschouwd de schrijver FB berichten, tweets, WhatsAppjes nou werkelijk hetzelfde als zakelijke mail ? Vraag 3: als de social media u zoveel tijd kost, waarom doet u er dan aan mee op een manier die u kennelijk (te) veel tijd kost?

Eén ding lijkt mij duidelijk: deze meneer moet zich absoluut niet in laten met hnw, daar heeft hij de mindset, de flexibiliteit en het zelf organiserend vermogen (nog) niet voor.

En als laatste: ik had niet verwacht ooit een dergelijk stukje te mogen lezen van iemand die zich adviseur e-overheid noemt. Van een ambtenaar 'oude stijl' daarentegen...

@ Leen en Michel,

Ik moest toch wel even grijnzen toen ik jullie reacties zo las. Grappig maar wel terecht.

@ Henri,

Zoals altijd goede input waar voor dank. Ik vind dit ook niet 1 van zijn beste columns.

Wat een nonsens-artikel. De ov-chipkaart werkt goed als je er aan gewend bent. Je hoeft nooit meer in de rij te staan bij de kaartjesautomaat, wat je veel tijd bespaart. Bereikbaarheid smartphones: dat is een uitdaging voor de techniek, maar heeft niets met hnw te maken. Een overvloed aan social media: je hoeft deze niet aan te zetten op je smart phone.
Met dit soort artikelen krijgt het nieuwe werken een imago dat het niet verdient. Zo'n artikel past niet bij iemand die beroepsmatig adviezen geeft over ict-gebruik bij overheden.

Hallo Robert,
Wel een beetje negatieve kijk op de zaak volgens mij. Ik herken dit wel een beetje. Lekker bij het oude vertrouwde blijven, we zijn het zo gewend. Je hoort het vaak, 'het ging toch altijd goed? Waarom veranderen?' Evolutie heet zoiets.
Ik ben zelf een 60-plusser. Zal het niet een beetje daar aan liggen? Vergeten in- en uit te checken? En het feit dat je met je hoofd tegen het glas moet staan? Dat heeft niets te maken met je mobiel, maar alles met de provider die jou de communicatie mogelijkheden biedt.
Ja het is lastig om deze snelle ontwikkelingen bij te benen. Ik merk dat jij daar als 'oude man' ook moeite mee krijgt. Zullen we het maar aan de jongere generatie overlaten?

Hmm, ik mis hier ook aardig wat linken van titel naar de beschreven frustraties. Zonde...
Ik sluit me bij Henri aan.

Nogal makkelijk om de leeftijd te duiden dat hnw niet zou bevallen.
Feit is dat het toch een andere manier van werken is en een andere instelling vereist. En het feit dat je informatie op een andere manier tot je gaat nemen is ook niet zomaar vanzelfsprekend ware het niet dat oog contact veel effectiever communiceert dan via voice- of text chat.
Wellicht dat deze voorbeelden minder tot de verbeelding van anderen spreken maar ik kan me wel vinden bij de constatering dat hnw ook negatieve aspecten heeft waar je rekening mee moet houden.

Overigens hoort elk weldenkend mens de ov-chipkaart te boycotten. Je kan immers nog steeds een kaartje kopen met de automaat of aan een loket (of anders uit burgerlijke ongehoorzaamheid zwart te reizen al dan niet met de heilige koe achteraan schuiven in de file).

tja, een ouder wordende ambtenaar die een artikel schrijft over ICT en werken..

wat hadden jullie dan verwacht ?

Volgens mijn omgeving werk ik al sinds 1993 als nieuwe werker. Ik doen mijn werk waar ik dat op dat moment prettig of nuttig vind op de tijd dat ik er energie voor heb. Bij voorkeur in blokjes van 20 minuten om fris te blijven, soms wat langer om focus te houden.
Vaak co-located met anderen waarmee ik moet samenwerken. Dat kan zijn op ons kantoor, bij de klant of partner op kantoor of een passende lokatie ergens in het land.
Openbaar vervoer mijdt ik.. Gisteren bv naar België.. trein 5,5 uur, met 5 overstaps. Auto 2 uur en 45 minuten (beiden enkele reis).
Ik werk echt niet minder uren, maar doe wel zoveel mogelijk de werkzaamheden op uren dat ik er energie voor heb.
Is dat niet het nieuwe werken? doen hoe je het prettig vind? Het gaat om de resultaten. Voor mij wel..

Wellicht dat Robert van Vliet eens moet nadenken of hij wel lol heeft in zijn werk. En anders.. Je bent een volwassen vent, maak je keuzes en omarm het nieuwe werken. Werk zoals je het zelf tot de beste prestaties komt (en dan heb je vrijwel vanzelf de meest relaxte baan)...

Robert,
Leuk artikel!
Hnw is een instrument en zoals gewoonlijk, je zou moeten weten hoe je een instrument moet bedienen/gebruiken. Je hebt mooi in je artikel beschreven hoe persoonlijke onhandigheden het nut van een mooi instrument weg kan werken.

De invoering van hnw eindigt niet bij het afronden van de technische aspecten! Je moet dit verschijnsel verder in je organisatie inbedden.

HNW is in mijn bedrijf sinds 2006 standaard. Het draagt zorg o.a. voor een nog betere flexibelere inzet, uitstekende work life balance, hogere tevredenheid bij werknemers. Als adviseur van e-overheid zou ik de heer van Vliet willen aanraden om zich beter te verdiepen in de voordelen van hnw. Er lijkt hier sprake van een generatie kloof. HNW heeft niets te maken met een smartphone icm social media en inchecken bij NS.

Wat heeft dit met hnw te maken? Meer met onbenul etaleren. Jammer om dan hnw hiermee schijnbaar in het slechte daglicht te brengen. Blijkbaar dan toch nog tijd genoeg om dit soort artikelen de wereld in te helpen. Wellicht beter om aan andere zaken te werken.

Grappig verhaal dat het idd prima doet naast een column van Youp van het Hek. Als ik de reacties lees, denk ik dat we maar gewoon met z'n allen even naar de kroeg moeten gaan.

Wat een slap stuk. Hnw helpt wel degelijk om files te ontwijken, efficiënter te werken en ook nog een sociaal leven te hebben.

Ik zie dat velen voor mij al veel van mijn mening over dit stuk hebben geventileerd. Ik zal daar dan ook niet verder op doorgaan; het punt is gemaakt.

Wat mij verontrust in deze is het feit dat deze meneer Van Vliet Adviseur e-Overheid schijnt te zijn. Het lijkt op het onderzoek naar de rellen in Haren waar Job Cohen de leiding van kreeg. Iemand die overduidelijk niet vaardig is in het omgaan met moderne IT techniek moet er voor zijn werkgever routebepalende uitspraken over doen.

Dat in combinatie met het feit dat de implementatie van de visie van de Commissie Jorritsma (http://www.vng.nl/files/vng/vng/Documenten/Extranet/Actuele%20berichten/visiejorritsma.pdf) in 2015 voor alle gemeenten gerealiseerd zou moeten zijn, stemt mij uiterst droevig over de daadwerkelijke uitwerking hiervan.

Maar volgens onze premier moeten we de deken van negativiteit van ons af werpen en er weer in gaan geloven.. :)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×