Managed hosting door True

Spoelstra spreekt: Failliet

Dit artikel delen:
Jacob Spoelstra

Ik zat laatst in dubio: zou ik een bril moeten dragen zou ik gewoon een grotere televisie kopen? Ik heb gekozen voor het laatste. Waar ik hem heb gekocht? In ieder geval niet bij de Mediamarkt, want ik ben toch niet gek! Daarbij zie ik mijn collega Arie Koomen de laatste tijd iets te vaak. Niet omdat ik met hem in een theatertour met comedygezelschap ‘Night of Comedy’ speel, maar je kunt geen zender voorbij zappen of hij heeft het over ‘zijn winkel’.

Ook bij de It's heb ik de televisie niet gekocht, want die zijn zo failliet als Dirk Scheringa. Hoe dat is gekomen? Door ‘mijn winkel'. Mijn winkel is internet. Waarom? Via internet kan ik makkelijk vergelijken, krijg ik goede adviezen en de laagste prijs.

Balkenende

Hoewel, goede adviezen. Ik zie steeds vaker dat 'objectieve' vergelijkingssites afspraken maken met leveranciers, waarmee deze sites een net zo objectief advies geven als mijn hypotheekadviseur. Of jouw ict-adviseur. Ik las overigens deze week dat Balkenende partner is geworden bij Ernst & Young. Ik ben heel benieuwd wie er zit te wachten op een accountant met normen en waarden.

Vroeger vertrouwde je de verkoper op zijn blauwe ogen. Nu weet je niet eens meer wat de kleur van de ogen van de verkoper is. Sterker nog, de sites waarop ik bestel, daarvan heb ik van de meeste nog nooit eerder gehoord. En het maakt me niks uit. Al heet de site www.superdiscountvandikkeharry.nl. Als ik het twee dagen later maar in huis heb.

Windows

Internet is de doodsteek voor de gemiddelde retailer. Kijk maar eens hoeveel videotheken of reisbureaus er nog zijn. En natuurlijk zijn er nog steeds mensen die naar een reisbureau gaan, maar er zijn ook nog steeds mensen die een brief versturen of met Windows werken. Punt is wel dat de traditionele retailer steeds meer gaat verdwijnen en de vraag is natuurlijk in hoeverre jouw ict-bedrijf een traditionele retailer is. Of wordt je straks ook ingehaald door www.dikkeharrydoetnuookinsoftware.nl?

Overigens is Dirk Scheringa ook weer twee ondernemingen begonnen. Allebei via internet. Niet alles via internet is natuurlijk een goed idee.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Windows heeft één heel groot voordeel boven Linux: Ik kan met 4 HD schermen werken, en dat krijg ik zelfs met de hulp van de 'Linux-community' niet voor elkaar. Bij windhoos is dat nog steeds plug-and-play ...

@John,
dat ligt aan de leverancier van de grafische kaart die geen driver voor linux wil schrijven, niet aan linux of die community. Je zou die leverancier moeten aanspreken zodat die weet dat er mensen zijn die dit op linux willen hebben.

Best Jacob,

Dit is wat ik al 10 jaar geleden heb geconstateerd. Als je dat dan in de diverse Electronica zaken aangaf ontkende men dit. Eentje ontkende het niet en gaf aan om met de prijzen van deze internet winkels mee te willen gaan. En ja, deze is nu failiet. De rest volgt (ook ik ben toch niet gek), en wat dan. We kunnen niet meer naar de winkels om de spulletjes in onze handen te pakken, voordat we ze kopen via internet. Ik verwacht dat de producenten hier een grote rol in gaan spelen en dat zij nog fysieke winkels gaan houden en alles zelf via internet gaan aanbieden. Waarom nog een schakel ertussen zetten als zij toch zelf rechtstreeks moeten leveren en service geven aan de eindgebruiker. Kortom terug naar af (begin jaren 1900).

Ik vond dit een van de betere stukjes van de laatste tijd.

Bij een paar grapjes toch wel echt lopen grinniken. :)

Ik ben het niet geheel eens met de stelling.
Bedrijven kunnen nog steeds overleven als zij zich meer verplaatsen in de klant. En niet alleen voor de verkoop gaan.
Sta ik laats bij een kleinere keten te kijken komen er twee oudere mensen aanlopen die wel een goede tv wilde gaan kopen.
De verkoper loopt direct naar het duurste toestel een 3d TV van rond de 2000 euro en begon deze aan te prijzen als een van de beste. Toen de verkoper even weg liep voor het halen van een folders, hoorde ik de vrouw zeggen nou als dit de beste is dan hoef ik hem niet want het beeld is zo onscherp als maar zijn kan. En ze liepen gewoon weg.

Had deze verkoper zich anders opgesteld en deze klanten had gevraagd wat ze werkelijk zochten en hun een tv had laten zien die daar bij paste, had hij ze waarschijnlijk een mooie led tv met lagere prijs kunnen verkopen. Nu hadden ze niets gekocht. En heeft hij geen winst.

Op internet wordt ook advies gegeven maar ook daar plaats men zij zich niet in het soort mensen en hun wensen.

Een bejaarde uit een bejaardentehuis welke zonder bril goed kan zien heeft voor zijn 3x4 of kleiner kamer moet je als verkoper via een winkel of internet echt geen 42 inch of zelfs grotere TV aansmeren.

Dus al ga je met Internet mee kan je overleven met een lagere winst marge als je maar een eerlijk advies blijft geven. Want dan komt een klant ook terug voor andere zaken.

Ja terug naar af! de basis van handel is geven van service en deze begint bij een goed advies want dat is altijd beter dan duurkoop.

En van It's kan je zeggen wat je wil de meeste filialen wisten wel wat aftersale service was. Alleen voor het geven van advies vooraf kunnen ze waarschijnlijk nog wel wat bij leren.

Ed


Het concept televisie is an sich ook achterhaald. View on demand (via internet natuurlijk) begint steeds meer de huiskamer binnen te dringen. Ruim een decennium nadat de trendwatchers dit voorspeld hebben begint het eindelijk op stoom te komen.

Misschien dat Jacob in de nabije toekomst zijn shows via een content store wereld wijd kan aanbieden voor een habbekrats.

@johndoe: Niet helemaal. Die driver is er wel, de vier poorten zijn ook zichtbaar, maar met geen mogelijkheid zijn ze alle vier te activeren. Linux valt steeds terug op de 2 poorten van de eerste kaart.

Vandaag voorbeeld dat inderdaad niet alle goeds via internet komt: http://www.nieuws.nl/628219

Kopen via internet heeft alleen voordeel als je weet waar je het over hebt. Anders bega je zeker een keer een miskoop. Ik zou een auto van 'mijn merk' zonder probleem via internet durven bestellen, omdat ik gewoon weet hoe die auto's rijden en dat dat bij alle modellen goed is (de kleintjes wat minder dan de grote, maar dat is altijd zo). Maar van een ander merk: Never nooit niet. Je wilt voelen hoe een auto zich gedraagt, met name in kritieke situaties. Kan ik met 200 of meer een noodstop maken en uitwijken zonder dat de auto raar gaat doen? Wat voor gevoel heb ik bij de auto, raakt hij me emotioneel. Een goede auto is als een jas die je aantrekt en gelijk goed zit. Je moet je er in thuisvoelen. En dat heb ik bij die veel te dure schreeuwlelijkerds met hun knalrode reclames bepaald niet. Je zou inderdaad wel gek zijn om daar te kopen. Enerzijds omdat ze meestal duurder zijn dan onze lokale electronicaboer, en de service belachelijk is.

Voorbeeld: Een vriend van ons kocht, in navolging van ons, een 52" plasma. Leuk, maar ze wegen nogal wat. Toen hij er een probleempje mee had werd hij vriendelijk verzocht om 'even met het toestel langs te komen'. Zijn reactie was gelijk of ze dan toch inderdaad gek geworden waren.

En hetzelfde probleem heb je vaak bij internetshops. Wel verkopen, maar de after-sales kunnen ze vaak begrijpelijkerwijs niet leveren. Mijn lokale electronicaboertje komt gezellig langs en heeft nog tijd voor een bakkie ook :) Zo hoor je nog eens wat.

@John: Ik heb zo vaak 'plug-and-play' onder Windows zien falen dat het 'nog steeds' niet met die term gecombineerd kan worden.

Je noemt reisbureaus...
Ik moest afgelopen najaar op stel en sprong afreizen naar het andere eind van de wereld, via Parijs en daar een hotel huren. Ik had geen zin in gezeur en ben een reisbureau binnengestapt: 'regel het maar'.
Er kwam het nodige gezeur aan te pas met hotels die volgeboekt waren en toen weer niet, faciliteiten die geregeld moesten worden etc.
Achteraf heb ik eens lopen uitrekenen wat het me nou extra heeft gekost: 35,- euro!
Mijn conclusie:
1. het is -ook- een kwestie van perceptie (reisbureaus zijn duur - ik regel heet zelf wel)
2. Een heleboel retailers kunnen niet duidelijk maken wat hun toegevoegde waarde is - of hebben die niet. Die zullen dus niet overleven.

@Simon: Helemaal meen eens. Mijn reisbureau rekent 19,-, maar weet vaak een betere deal te sluiten dan via internet beschikbaar.

Voorbeelden van afgelopen jaar: gratis parkeerplaats in de garage waar ik anders 15,- per nacht voor moest betalen. Zelfde prijs met ontbijt die op internet zonder ontbijt wordt aangeboden, gratis internet, of een luxere kamer omdat de gekozen kamer niet meer beschikbaar was.

En het enige wat ik doe is een telefoontje en mijn eisen/wensen kenbaar maken. Binnen een uur bellen ze terug met een aantal opties en mag ik kiezen. De papierwinkel kan ik een dag later afhalen of sturen ze op. Ideaal, en die 19,- verdien ik zo dubbel en dwars terug! Levert die meiden van tijd tot tijd weer een bloemetje op kantoor op ;)

Webshops en garantie is meestal niet geweldig. Dus als je een tv koopt bij die beroemde dikkeharry en je tv houdt er mee op ben je toch blij met die boer op de hoek. Want goedkoop staat vaak gelijk aan langzame service, het probleem niet geconstateerd en meer van dat soort moeilijkdoenerij. Om even in de auto te stappen om harry te bezoeken 150 km verderop is meestal ook al geen aantrekkelijke optie met de huidige brandstofprijzen. En dus zoek je liever een dikkeharry met een filiaal bij jou in de buurt. Dan maar een paar tientjes meer betalen.

Uit de praktijk (9 dagen geleden):
- Vrouw (77) slecht ter been, TV gaat kapot, bestelt via postorderbedrijf nieuwe.
- TV wordt geleverd, men neemt de oude echter niet mee en wil nieuwe niet aansluiten. Vrouw neemt de nieuwe dus niet aan.
- Vrouw bestelt bij lokale winkel een nieuwe TV.
- Kleine zelfstandige komt langs met nieuwe TV (o ja, op de zaak alvast ingeregeld), sluit aan en accepteert betaling via mobiel PIN-apparaat.
- Onbetaalbare service tegen dezelfde prijs, mèt een glimlach.
O, mijn moeder is er gelukkig mee!

Leuke column! Blijf herhalen!

Volgens mij is het ook een kwestie van prijs/kwaliteit verhouding. Ik betaal met plezier wat meer bij de lokale elektrozaak omdat de mensen mij kennen en service willen geven. Voor wie denkt dat elektronica niet kapot gaat: 50% van de elektronica gaat bij normaal gebruik binnen 3 jaar WEL kapot. Die service is dus veel geld waard. Meer dan een slordige €35 of €19. Ook is het handig als de winkelier even snel opzoekt welke stofzuiger je hebt, zeker als de fabrikant elk jaar met nieuwe exotische typen stofzakken komt. Het scheelt tijd en dus geld.

Hetzelfde geldt voor een reisbureau. Boeken via een reisbureau of een bekende agent voorkomt dat het huisje dat je dacht te huren, helemaal niet bestaat. Ook dat is veel waard. Wie wil er met zijn partner (en gezin?) op vakantie in de kou staan? Afgezien van de tijd die het je scheelt.
Minder betalen is meer risico lopen. Doe gewoon zaken met mensen die je kent, al kan dat evengoed via Internet.

De retailers die alleen dozen schuiven voegen niets toe boven een internetwinkel en gaan dus onder. Goede internetwinkels daarentegen snappen wel dat ze (ook) op service moeten concurreren. En diverse i-winkels kunnen dat ook prima. Op de lange duur ontstaat een tweedeling van dozenschuivers (die het alleen op Internet redden) en kwaliteitswinkels (die ook verstandig doen een internet verkoopkanaal te nemen EN dat koppelen aan customer intimacy).

Voorbeeld: Naar verluidt slaagt De Slegte er niet in om het internet tijdperk goed te betreden. Volgens mij komt dat omdat ze het bovenstaande (nog) niet in de praktijk kunnen brengen. Ook al is het best een leuke winkel.

Iemand zei eens tegen mij: Je rijdt geen auto meer, je rijdt een garage (werkplaats, dealerbedrijf). Je plezier van je bezit hangt samen met de service die de onderhoudsdienst kan leveren.

Verwar je accountant niet met accountmanager? Wereld van verschil. Een accountant is juist bezig met normen en waarden. Een accountmanager is over het algemeen een flapdrol met een goede babbel.

Vreemd kriterium om je besturings systeem te beoordelen om een enkel hardware issue dat met een beetje eigen moeite zo op te lossen is.
Ik krijg onder Windows vrijwel niets voor elkaar omdat al die rommel gesloten is en je dus niet kunt uitvogelen waar de pijn zit.
Er is trouwens wel meer in deze wereld dan MicroSoft Apple en Linux, maar ook dat zijn we even vergeten.

@Jacob, ik heb al vele jaren geen TV meer in huis, dat is pas echt een prima situatie.

Totdat je apparaat stuk gaat en die onlinewinkel niet meer bestaat of jou het zelf laat uitzoeken. Tot je online-reisbureau zaken verkeerd regelt en je achteraf probeert schade te claimen. Dan merk je dat die paar procent marge voor een vaste winkel soms zoveel gemoedsrust geeft, dat je dat incalculeert als veiligheidspremie. Voor dubbeltje op de eerste virtuele rang, misschien liever voor 11 cent bij een ipadresloze toko kopen om de hoek :)

Misschien een beetje late reactie: mijn ervaring met het kopen van kleren via de post of internet is heel slecht. De meeste dingen die ik koop, wil ik graag zien en passen.
Op één na zijn alle TV's hier in huis impulsaankopen geweest of krijgertjes. En voor die ene TV hebben we heel wat zaken bezocht.
We hebben zelf een woninginrichtingszaak en hebben nog genoeg klanten die graag de woningstoffering willen voelen en de kleuren bij elkaar willen passen. Bij het winkelen komt ook een stukje emotie kijken.
Ik ontken niet dat via internet kopen gemakkelijk is maar goedkoper durf ik te betwijfelen. De trampoline die ik via internet kocht was na één jaar in elkaar gezakt, die ik een jaar later in de winkel kocht staat al 5 jaar zonder problemen.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.