Managed hosting door True

De kijk van Van Eijk: In de frontlinie

 

Peter van Eijk

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (www.digitalinfrastructures.nl).

Even een stukje software installeren, dat moet toch niet zo lastig zijn. Zou je denken. De installatie is een keer of wat getest. Iedere keer op een maagdelijke machine. De werkinstructie is aanwezig. Waarom gebeurt het niet? Het zou maar vijf minuten werk moeten zijn.

Maar dan houden we geen rekening met de wet van Murphy, of met het gezegde van de 19e eeuwse Duitse generaal Graaf Helmut von Moltke: 'Geen aanvalsplan overleeft het eerste contact met de vijand.'

Dus maar eens een keertje bij de beheerorganisatie 'ter plaatse gaan', zoals dat in de zwaailichtensector heet. Daar op de werkvloer gebeurt het. Dat is waar mooie plannen geconfronteerd worden met de werkelijkheid. Ik raad alle adviseurs en plannenmakers aan om daar toch regelmatig te buurten.

Bij installatie vraagt de software updates aan via internet. De firewall laat veel toe, maar toevallig niet het downloaden van software-updates naar de machine waarop we willen installeren. Meteen de dienstdoende firewallbeheerder maar eens gebeld. Die is reuze flexibel, normaal moet daar een change voor worden ingeschoten. Maar even een regeltje in de firewall aanpassen blijkt toch lastiger te zijn. Misschien dat de firewallbeheerder iets teveel werd afgeleid door zijn 'driejarige secretaresse' op de achtergrond.

Na een half uur wachten gaan we maar eens wat anders doen. De doelomgeving is een virtuele machine. Mijn versie daarvan bleek wat af te wijken van hun versie. Daarom leek het me handig om daarvan voor de volgende keer een kopie mee te nemen. Die had men al voor mij klaar gezet. Helaas was die voor een ander VMware-product dan de bedoeling was.

Maar met een eenvoudig te downloaden pakket konden we dat wel repareren. Dat moet dan wel op de lokale machine van de beheerder worden geïnstalleerd. Halverwege blijkt dan de harde schijf vol te zijn. Gelukkig herinnert men zich dat er nog een usb-disk rondzwerft. Maar die is weer niet zo snel.

Enfin, na twee uur was het dus nog niet klaar. Aan u, beste lezer, de vraag wat hier nu het onderliggende probleem is. Of hoort het zo?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3750711). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Het probleem is de firewall beheerder. Die passeert het hele Change proces.
De rest doet gewoon z'n werk volgens de procedures en zorgt dat het lekker lang duurt.

Het probleem is dat er geen plan is. Zonder plan gaan mensen maar wat fröbelen. Soms pakt dat goed uit, vaak ook niet. Even een stukje software installeren is ook wat vaag, zeker als je daarmee aankomt bij operationeel beheer. Misschien voortaan een plan opstellen, duidelijk aangeven wat je wilt en wie je daarvoor nodig denkt te hebben? Succes, je kunt het, onafhankelijk adviseur...

Het onderliggende probleem is dat deze gang van zaken 'normaal' wordt gevonden door het gros van de hedendaagse IT-ers en dus is er geen sprake van een probleem.

Het onderliggende probleem is het ontbreken van een 'goede' (lees: produktieconforme) acceptatieomgeving en ditto procedures.
Kennelijk schort het daar in dit geval aan: andere of geen firewall, andere VMWare versie, ...., ....
Dat kost geld, en tijd, en moeite, en geduld om dat in te richten en te onderhouden.
Alles komt neer op keuzes maken: heb je dat er voor over omdat je je de ICT component 24/7 in de lucht wilt houden, of accepteer je geklungel in een produktie-omgeving.

Of het zo hoort? Waarom denk je dat ICT dienstverleners met hun service centers uitwijken naar lage lonen landen? Die doen er net zo lang over, maar het kost de helft minder. Dat hoort misschien niet, maar het is wel zo. En het Nieuwe Werken schiet zijn doel voorbij als de Nieuw Werkende firewall beheerder al Nieuw Werkend op zijn 3-jarige secretaresse past. Dat hoort zeker niet zo. Als iedereen dat doet (en het Hollandse wantrouwen neigt naar die aanname) dan wordt het nooit wat.

In een omgeving met aktief beheer is het altijd goed vooraf met de beheerder te overleggen, dat voorkomt problemen.

"De installatie is een keer of wat getest. Iedere keer op een maagdelijke machine"


Testen moet op een vergelijkbare omgeving worden gedaan. Daarom zijn standaarden en change control processen nodig, anders zijn er binnen de kortste keren vele niet vergelijkbare omgevingen.

Volgens mij is het onderliggende probleem dat de software niet goed is getest. Dat moet je natuurlijk nooit op een maagdelijke machine doen.
Herinner mij nog uit mijn KPN tijd dat wij altijd testten op onze eigen testomgeving die een 1 op 1 kopie was van de produktieomgeving van KPN. Dit voorkwam altijd een hoop verrassingen, al kwam je bij grote changes soms toch nog wel problemen tegen. Nadat deze eerst op een enkele productieserver waren uitgevoerd met op z'n minst de kans om een rollback uit te voeren

Waarschijnlijk hoort het zo. Omdat onze IT omgeving steeds flexibeler wordt: bijna alle systemen en applicaties werken samen, passen zich snel aan (auto-downloads). Omdat onze IT omgeving steeds veiliger wordt: steeds betere regels en beveiligingssoftware en gespecialiseerd beheerders. Daarom het net iets te complex. Daarom ook wordt het aantal mogelijke variaties net iets te groot om die vooraf te testen. Dus testen we maar niet meer en proberen we het in de live omgeving (haha). Het hoort zo...

Ik heb een paar vragen:
1. Heb ik dit hele verhaal verzonnen, of is het echt zo gebeurd?
2. Als we allemaal zo goed weten hoe het moet, waarom gebeurt het dan zo weinig op de goede manier?
3. Kan het nog erger?

1. weet niet of je het hebt verzonnen, maar een situatie zoals omschreven kun je tegenkomen. Vooral bij particulierenof kleine bedrijfsnetwerken.
2. reden hiervoor is eenvoudig, veelal is er niet genoeg bekend van de interactie m.b.t. installeren software om alle "risico's" in te kunnen schatten. Indachtig Murphy's Law, als het fout kan gaan dan gaat het fout. M.a.w. vaak is het installeren per machine net weer even anders (hard- en software omgeving).
3. Ja, de kettingreactie die je hierboven beschrijft gebeurd veel. Denk maar aan het nieuwe politiesysteem (kan ff niet op de naam komen)In een dergelijke omgeving gaat het niet opgelost worden met een USB stick.

Het is een indicator van hoe de ICT georganiseerd is binnen een bedrijf.
Mensen maken fouten en binnen een goed geregelde organisatie wordt hier rekening mee gehouden en worden alle blinde vlekken zoveel mogelijk gedekt door iedereen.
Neem als voorbeeld de checklijst bij ziekenhuizen die ervoor zorgen dat er 33% minder fouten oplevert door simpelweg de open deuren in te trappen.
ICT cowboys of door burocratie murw gemaakte medewerkers zijn veelal de oorzaak. Of een manager die koste wat kost zo nodig iets geregeld moet hebben en de vele bezwaren van kundig personeel wegwuift. Dus de bron is vaak fout personeelsmanagement die verzaakt om de medewerkers optimaal in te zetten voor hun taken.

Typisch dat er naar acceptatietesten en beheerders wordt gewezen. Mijns inziens is er gewoon een slecht product geleverd.

Als je een auto koopt, ga je toch ook niet eerst naar een servicecentre om een update te krijgen? Je wil gewoon een auto die het meteen doet.

Dito verwacht ik van software. Ik zou verwachten dat ik de software in ieder geval kan installeren en gebruiken, en de mogelijkheid heb updates te installeren via welk medium dan ook (dus niet verplicht via internet)

Het doet me denken aan het kip-ei verhaal wat ik vroeger had met XP en m'n oude desktop: om mijn usb 2.0 poort te kunnen gebruiken had ik SP2 nodig. Om deze te downloaden, had ik een verbinding nodig met m'n draadloze thuisnetwerk. Hiervoor maakte ik gebruik van een USB stick. Deze deed het echter niet, want de usb 2.0 was nog niet geïnstalleerd......

Uiteindelijk PC naar de meterkast, en met een kabeltje alsnog SP2 gedownload en geïnstalleerd (en op CD gezet voor een volgende keer)

1. Als het verhaal te absurd wordt, kijk gauw in de boekomslag. Het is wrsch echt gebeurd
2. tussen droom en daad zijn wetten en bezwaren..
3. Doe mij maar een patatje oorlog

@Martine
3. Doe mij maar een patatje oorlog

Maak er maar twee van!

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.