Managed hosting door True

Spoelstra spreekt: Trots op onze files

 

Jacob Spoelstra

Op donderdag 3 april presenteerde Rita Verdonk in de Passenger Terminal in Amsterdam haar partij Trots op Nederland. Rita gaat de files oplossen. Hoe? Dat mag u zeggen. Dat kunt u melden op haar website.

Ik ben heel benieuwd of Nederland BreedbandLand de ideeën die de vereniging heeft over het verminderen van files ook op die website gaat zetten. Nederland BreedbandLand wil door slimme ict-toepassingen en afspraken tussen werknemers en werkgevers de fileproblemen oplossen. Dit gaat gebeuren via het Connected Car-plan. Met dit plan krijgen automobilisten een verkeersregelaar die non-stop relevante verkeersinformatie geeft. Zo kunnen ze files vermijden.

Het is goed bedoeld maar er wordt natuurlijk totaal overbodige informatie gegeven. Alsof reizigers vanuit Amersfoort richting Amsterdam 's ochtends niet weten dat de hele A1 vast zit. Als je 's ochtends om kwart voor acht op de A1 richting Amsterdam rijdt en je komt geen files tegen, dan ben je per ongeluk op zaterdag naar je werk gegaan.

Zonder ict

Files zijn heel eenvoudig zonder ict op te lossen: ploegendienst, carpoolen en thuiswerken (bij deze laatste oplossing is ict en met name een hele goede breedbandverbinding uiteraard wel erg belangrijk).

De oplossing waar Trots op Nederland mee komt kan ik ook al raden. Een A1 2.0 met 16 banen die niet links om het laatste beetje natuurgebied van Nederland gaat, niet rechts om het laatste beetje natuurgebied van Nederland gaat maar recht door het laatste beetje natuurgebied van Nederland gaat. Als ik moet kiezen, doe toch maar het Connected Car-plan.

Toch snap ik één ding niet. Als je zo trots op Nederland bent. Waarom wil je het dan veranderen?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2465654). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Heerlijk ...en alweer zo'n compleet ongefundeerd nonsens stukje.
Ja files oplossen is lastig en natuurgebieden zijn belangrijk, maar als je de infrastructuur (zoals een A1) in 30 jaar nauwelijks aanpast aan de verkeersdrukte en hoeveelheid auto's dan zul je toch wat aan meer (en vooral slimmere) wegenoplossingen moeten doen.
Het is maar goed dat de schrijver stand-up comedian is dan weten we in ieder geval dat we zijn stukjes absoluut niet meer serieus hoeven te nemen.

Link van ICT met fileproblematiek ontgaat, maar da's bij Spoelstra altijd het geval.

Waarom geen revolutionaire plannen:
-iedereen max 36 uur werken op 4 dagen (en niet allemaal vrijdag vrij)
-halveren aantal opritten en verdubbelen qua wegstroken opritten
-tankpasje van de zaak afschaffen

Het is misschien niet opgevallen maar Nederland en de Nederlandse regering is altijd ongelooflijk goed geweest in het kiezen van de verkeerde oplossingen. Overdenk de afgelopen 20-30 jaar nog maar eens.
Zal ik even de meest bekende opnoemen? Het zorgstelsel, de Europese grenzen, de euro - op zich een goed idee, maar naar mijn inschatting compleet verkeerd ingeschaald.

Wie het beter weet mag het zeggen, maar wel in begrijpelijke taal.

En om even op die op- en afritten terug te komen, dat rekensommetje klopt niet helemaal, Tweaktubbie! Ook het feit dat het verkeer er dan langer over doet om de snelweg te bereiken, wat leidt tot meer verkeer over de gewone wegen, wat de filevorming dus zeker niet tegen gaat.

Wat mij betreft, Spoelstra gewoon doorgaan en liefst nog wat directer en harder.

Zolang je de plaats waar je werkt, en de plaats waar je woont niet samenvoegt, blijf je in de file staan. Vroeger woonde je gewoon in de buurt van je werk. Toen had je geen bedrijventerreinen of kantoorparken. De overheid heeft die files zelf veroorzaakt. Probeer een meer gelijkmatige verdeling te realiseren van werken en wonen in een gebied, ipv alle werk en alle wonen zelfstandig te concentreren...

At, je bent een van de eersten die bijna doorheeft hoe het zit. Jammer dat je vervolgens in de zo populaire valkuil trapt van "de overheid heeft het gedaan". Net als, "typisch Nederlands". "Typisch menselijk" is beter, geef nou toe. Nee, het ligt gewoon aan ons, de sukkels die in die file gaan staan. De grote rek is er qua verkeerscapaciteit echt wel uit. Dus als wij alles tegelijk willen blijven willen, dan blijft dit gewoon zo. En kennelijk vinden we dat helemaal niet zo erg, want de files groeien en mensen maken dus steeds vaker de keuze voor een leuke baan en een leuke woonomgeving, en nemen de files op de koop toe. Ja er is best een uitzondering te vinden van iemand die niet anders kan of zo, maar kijk ff naar de grote lijnen. Dus, relax, want er is kennelijk helemaal geen probleem. Alleen jammer van al die herrie en vervuiling, alhoewel, ook daar kiezen we allemaal heel bewust voor. Ik kennelijk ook. Na mij, en na jullie, de zondvloed.

Er staat: "Jacob Spoelstra is stand-up comedian en werkzaam in de ict."
-
Dit had moeten zijn: "Jacob Spoelstra is down-under bad-humor-comedian en werkeloos geworden vanuit de ict."

Auto's zouden gewoon in 20 jaar uitgefaseerd moeten worden zodat het huidige wegennet kan worden verdeeld onder; passagiersbussen, vrachtverkeer en landbouwvoertuigen

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×