Managed hosting door True

Overnames en fusies: hoogseizoen

 

De overname van Compaq door HP was een fusie met zo'n omvang dat velen vreesden dat het mis zou gaan. Tot dusver lijkt dat niet het geval. HP doet het goed in de it-industrie. IBM's acquisitie van Rational was een andere grote fusie. Deze vloeide voort uit IBM's lange-termijn strategie die noopte tot het domineren van software voor het automatisch ontwerpen en genereren van applicaties.

Aan de andere kant van het spectrum is BEA de grootste der nieuwkomers, voor een belangrijk deel dankzij de acquisitie van Weblogic. Hoewel ze niet het bereik hebben van IBM, zijn ze hun gelijke in de gespecialiseerde markt voor op Java gebaseerde applicatieservers. Dat zal IBM niet leuk vinden, dus BEA kan maar beter op zijn hoede zijn.
Met Great Plains en Navision heeft Microsoft ook enkele kleine, maar wel belangrijke acquisities gepleegd. De softwarereus probeert duidelijk zijn scope te verbreden door de markt van bedrijfsapplicatiepakketten aan te vallen. Ze willen proberen de huidige marktleiders zoals Sage (voornamelijk actief in de VS - red.) te verstoten om vervolgens de prijzen op te voeren, iets wat ze zich kunnen permitteren.
Er zijn echter interessante ontwikkelingen onder de grote softwarehuizen die applicaties voor grote bedrijven maken. Deze markt wordt gedomineerd door het Duitse SAP, dat een marktaandeel van 54 procent heeft, gevolgd door Oracle en Peoplesoft. Laatstgenoemde heeft nu een bod gedaan op een andere belangrijke leverancier, JD Edwards.
De fusie van Peoplesoft en JD Edwards zou hen tot nummer twee maken. Oracle heeft dan ook woedend gereageerd middels een agressief bod op Peoplesoft. Er is nog een lange weg te gaan, maar dit is wel degelijk serieus. De intrigerendste vraag is echter wat er met JD Edwards gebeurt. Tot nu toe was het een hoog aangeschreven, succesvol maar niet spectaculair softwarehuis.
Een fusie met Peoplesoft zou geen slechte zaak zijn, maar hoe zou zij vervolgens passen in Oracle (als die overname plaatsvindt)?
Volgens één scenario gaat JD Edwards op de oude voet door, maar in dit overnameklimaat is dat niet waarschijnlijk. Het zou zeer intrigerend zijn wanneer het bedrijf benaderd zou worden door Microsoft. JD Edwards bedient bedrijven die groter zijn dan de klanten van Great Plains en Navision. Normaliter is het de strategie van Microsoft om de markt van kleine tot middelgrote bedrijven eerst te domineren, om die markt vervolgens naar boven uit te breiden als het eenmaal een monopolie heeft. Maar het gekijf tussen Oracle en Peoplesoft kan Microsoft de kans geven om de markt van applicaties voor grote ondernemingen te betreden nog voordat zij het midden- en kleinbedrijf controleert. Dit staat haaks op de gebruikelijke strategie van Microsoft en zou een enorme gok zijn, maar ze moet er serieus naar kijken. De acquisitie van JD Edwards heeft voor Microsoft nog een pluspunt, namelijk dat het een groot IBM AS/400-klantenbestand in bezit heeft. Dit zou Microsoft de gelegenheid geven om het superieure OS/400 te verdrijven en te vervangen door Windows, een afschuwelijk vooruitzicht voor de gebruikers, maar een goede zet voor Microsoft.
Dit zal IBM niet leuk vinden. Het laatste wat zij willen is dat Microsoft toegang krijgt tot het klantenbestand van JD Edwards. Ze zullen ook met interesse naar het bedrijf kijken. Tot dusver hebben ze het kopen van en concurreren met applicatieleveranciers vermeden, en richtten ze zich liever op advies en dienstverlening.
Deze situatie zal hen echter aan het denken zetten. Voor de leveranciers is het positiekiezen een goede zaak, maar niet voor de gebruikers. Zij zijn niet gebaat bij grote verstoringen.< BR>
 
Martin Healey, pionier ontwikkeling van op Intel gebaseerde computers en c/s-architectuur. Directeur van een aantal it-bedrijven en professor aan de Universiteit van Wales.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1350633). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×