Managed hosting door True

Spoelstra spreekt: Bot

 

Gebruikers bellen hun leveranciers vaak op met bekende problemen. In plaats van dat de leveranciers die bekende problemen oplossen, tuigen ze een hele eerstelijnshulpverlening op.

Van de week werd bekend dat it-bedrijf Atos zelfs een digitale assistent, oftewel een zogenaamde bot, gaat inzetten die de taken overneemt van de medewerkers van de helpdesk. In eerste instantie las ik het bericht te snel en dacht ik dat Atos een helpdesk ging inzetten die bot was. Medewerkers die elke vraag beantwoorden met ‘Bel je nu alweer? Misschien moet je de handleiding eens gaan lezen, muts’.

Sukkel als de rest

Wij mensen vertonen voorspelbaar gedrag en daarom kun je er ook zo goed bots opzetten. Overigens kom je met een lijstje met de frequently ask questions op de website ook al een heel eind. Ik vind het altijd een hele teleurstelling als mijn vraag al tussen de meest gestelde vragen staat. Ik ben dus net zo’n sukkel als de rest.

Maar als hij er niet tussen staat dan heb je een ‘Ah, ik heb een uniek probleem. Ik ga ze eens even flink bellen!’-moment. Je wilt dan ook serieus genomen worden en niet afgescheept worden met automatische antwoorden. Vraag is dus ook of de bot van Atos naast kunstmatige intelligentie ook gebruik gaat maken van sociale intelligentie.

Dikke mannen

Ik heb een hele dikke kennis die van racefietsen houdt. Nu val je volgens mij niet echt af van racefietsen, want zijn trainingsmaat is nog dikker. Nu brak laatst, tijdens een trainingsritje, het zadel van één van de twee af. Hierop gingen beide gezellige fietsers naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker voor een nieuw zadel. Toen de fietsenmaker het zadel erop zette, vroeg de kennis aan de fietsenmaker: ‘Heb je dit wel eens eerder meegemaakt?’. Waarop de fietsenmaker antwoordde: ‘Nee, zulke dikke mannen op een fiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt!’. Ik denk dat je de fietsenmaker maar niet als bot moet inzetten op de helpdesk.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6016855). © Jaarbeurs IT Media.

7


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 

Reacties

Artificial Intelligence wordt steeds (en opnieuw voor de zoveelste keer) ingezet als een oplossing voor alle problemen. Een 'one size fits all'-oplossing.

Ik verwacht dat wij als mensheid veel verder kunnen komen als we niet focussen op AI maar op AS. Met het aanpakken van Automatic Stupidity bij mensen voorkom je de problemen die je naderhand met AI moet gaan oplossen.

Daar noem je zo wat.
Zag afgelopen week een documentaire van het ontstaan van onze scholen. Daarin werd gesteld dat deze opgezet zijn om de burgers bewust op een laag kennisniveau te houden. Daar heeft Pink Floyd ooit nog eens een album over gemaakt. Toch maar weer eens draaien.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×