Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Werken bij Brunel IT:

‘Je bepaalt je eigen carrière’

IT-professionals willen graag bij Brunel IT werken. Waarom? Niet omdat Brunel IT de enige partij is die bepaalde functies aanbiedt. Wél vanwege de wijze waarop Brunel met haar medewerkers omgaat en de kansen die je er als IT’er krijgt. ‘Iedereen telt mee en bepaalt zélf welke kant het met zijn of haar carrière opgaat.’

Marco Visser is al acht jaar werkzaam bij Brunel IT. In die jaren heeft hij verschillende functies bekleed, van account manager tot sales manager. ‘Veel van de huidige collega’s waren er al toen ik hier kwam werken’, vertelt Visser. ‘Dat is veelzeggend.’ Visser, momenteel sales manager bij Brunel IT in Groningen, heeft naar eigen zeggen een goed beeld van de carrièrepaden en mogelijkheden binnen Brunel. Maar het feit dat IT-professionals graag bij Brunel werken heeft volgens Visser zeker ook met de cultuur binnen het bedrijf te maken en met hoe men met elkaar omgaat. ‘Er is weinig verschil tussen de professionals in het veld en hier op kantoor. Zij zijn ook écht collega’s van elkaar. Daarin verschilt Brunel van veel grote partijen die actief zijn in detachering.’

Rijk CV

Detachering via Brunel IT levert een zeer rijk CV op. Je kijkt bij diverse bedrijven in de keuken en neemt die opgedane kennis en ervaring telkens weer mee naar de volgende opdrachtgever. Dat is ideaal voor de klant, maar ook voor jezelf. Eens in de zoveel maanden heb je bovendien een nieuwe groeikans. Je zit bovendien niet snel aan een plafond. Brunel biedt je de mogelijkheid op basis van prestaties door te groeien. ‘Als je er in slaagt bij een opdrachtgever op te vallen door kwaliteit en inzet, kun je snel groeien. Doe niet alleen wat gevraagd wordt, maar denk proactief mee en toon initiatief. Adviseer de organisatie op die gebieden waar jij denkt toegevoegde waarde te kunnen leveren.’

Doorgroeimogelijkheden

Medewerkers van Brunel komen op een bepaald niveau binnen. Gemiddeld is dit HBO-werk- en denkniveau en twee jaar relevante werkervaring. Vervolgens bepaal je zelf – samen met je manager bij Brunel - de richting die je op wilt, stelt Visser. ‘De doorgroeimogelijkheden heb je zelf in de hand. Je bent de architect van je eigen loopbaan en Brunel is adviseur, zeggen we wel. Dat is bij Brunel écht het geval. Je kunt simpelweg je eigen kansen creëren.’ En dat hebben de nodige professionals al laten zien. Zo zijn er diverse voorbeelden van helpdeskmedewerkers die zich enkele jaren later als consultant mogen storten op verschillende mooie, uitdagende projecten. ‘Je moet in jezelf investeren. Door het maximale uit jezelf te halen en trainingen te volgen, kom je steeds een stapje verder.’

Trainingen

Juist op het gebied van trainingen staat Brunel IT zeer goed bekend. Zo ontwikkelt Brunel zelf trainingen die het bedrijf aan zijn medewerkers en soms ook opdrachtgevers aanbiedt. Training vindt veelal plaats op individuele basis. De interne trainingen zijn overigens vaak gericht op de communicatieskills van de professionals. Coaching vindt vaak plaats door de accountmanager. ‘En als medewerker van Brunel IT kun je altijd terecht bij een team van zeer ervaren professionals en consultants, die indien nodig te hulp kunnen schieten bij technische vragen.’


Als het gaat om opleiding en training heeft Brunel IT overigens ook een interessante eigen visie. ‘Veel bedrijven werken met opleidingsbudgetten. Op zich is daar niets mis mee, maar dan krijg je wel het klasjesidee. Wij bekijken het daarentegen per persoon.’ Brunel zet volop in op basisvaardigheden en ontwikkeling. Groei en het benutten van kansen voor professionals, daar is het om te doen. ‘Brunel adviseert opleidingen die aansluiten bij de professional in kwestie, maar als gedetacheerde heb je zelf ook een grote invloed op welke opleidingen je mag volgen. Het moet lonen, voor beide partijen.’

Ondernemerschap

Brunel werkt behalve met functioneringsgesprekken en POP’s (Persoonlijk Ontwikkel Plan, red.) ook met voortgangsgesprekken, die puur op de loopbaan zijn gericht. ‘De prioriteit is altijd de medewerker. Dat beseft Brunel maar al te goed. De medewerker moet gelukkig zijn in het werk, anders presteert hij of zij niet optimaal. Het gaat erom: heb je een toegevoegde waarde richting Brunel en vice versa.’


Brunel beloont zijn medewerkers marktconform, niet alleen binnen de detachering maar ook in relatie tot beloning bij ICT-afdelingen van opdrachtgevers. Dat voorkomt uiteraard ook scheve ogen bij de interne organisatie van de opdrachtgever. Het aandragen van nieuwe medewerkers of een nieuwe, eigen klus levert overigens bonussen op. ‘Ook op die manier stimuleren en belonen wij ondernemerschap.’

Voorloopdetachering

Omdat Brunel ondanks dat het een internationale organisatie betreft regionaal georiënteerd is, werk je vrijwel altijd in de buurt van je woonplaats. ‘Wij begrijpen dat mensen naast Brunel ook een privéleven hebben. De reistijden zijn over het algemeen vrij kort’, aldus Visser. De klanten van Brunel IT zijn zeer divers: van klein (bovenkant MKB) tot groot (beursgenoteerd), verspreid over diverse branches. En zowel publiek als privaat. Kortom: voor ieder wat wils. Vind je een opdracht of een opdrachtgever trouwens zo leuk dat je daar het liefst blijft werken, dan is dat in sommige gevallen ook mogelijk. ‘Wij zijn vrij flexibel als medewerkers hun carrière willen voortzetten bij een klant. Dat is uniek. Via de dienst voorloopdetachering doen wij actief ons best om een leuke vaste baan voor onze professionals te vinden. Dat vind je nergens anders!’

Goed werkgeverschap

Gedetacheerden van de grote bureaus klagen nog wel eens over de onpersoonlijke sfeer en het feit dat ze zich nauwelijks verwant voelen met hun werkgever, omdat ze daar in de dagelijkse praktijk maar heel weinig mee te maken hebben. ‘We hebben geen field management. De account manager onderhoudt de contacten met de medewerkers in het veld, zonder tussenlaag dus. Daardoor houden zij elkaar op de hoogte van wat er speelt bij de opdrachtgever, zodat niemand voor verrassingen komt te staan’, zegt Visser. ‘Hier in Groningen zien we elkaar sowieso een keer per maand. Het gaat niet altijd om zware gesprekken, soms drinken we gewoon een kopje koffie. Goed werkgeverschap, daar gaat het om. Het belangrijkste is dat je bij Brunel geen nummer bent. We kennen elkaar goed. Iedereen is een volwaardig lid van de club.’

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.