Managed hosting door True

Investeerders houden consolidatieslag onder Europese datacentra op

Wachten in een leeg pakhuis

 

Er is nog steeds een overschot aan aanbieders van datacentrafaciliteiten in Europa. Specialisten in deze activiteit hebben de broekriem aangehaald en wachten op betere tijden.

Overschot
Ondanks de teloorgang van menig aanbieder en het saneren van veel vestigingen is er nog steeds sprake van een overschot aan datacentrumruimte. Telecity ceo Rick Hudson schat in dat van de acht miljoen vierkante meter computerruimte op de Europese markt hooguit twee miljoen verkocht is. De rest staat leeg. Dat overschot was veel groter. In 2001 bedroeg het aanbod nog zestien miljoen vierkante meter. Onderzoeksbureau Ovum verwacht dat dit jaar de vraag naar carrier neutrale colocatieruimte in Nederland sterk groeit van een kleine tienduizend vierkante meter vorig jaar naar ruim twaalfduizend vierkante meter nu.
Een goed aanbod. Zo omschrijft ceo van Redbus Interhouse Michael Tobin de propositie die zijn bedrijf klanten kan bieden: een aparte ruimte voor bedrijfsservers of één of meer rekken in het spiksplinternieuwe datacentrum in het Westelijk havengebied van Amsterdam, dat het concern in januari 2002 opleverde. De verbinding met internet of het bedrijfsnetwerk krijgen afnemers tegen de laagste prijs. Het datacentrum is niet verbonden aan een specifiek telecombedrijf dat de prijs van de computerruimte samen met de transportkosten voor het dataverkeer wil verkopen. Bij Redbus bieden vijftien verschillende carriers hun datadiensten aan, hetgeen de prijs drukt.

Reorganisatie

Toch is de Amsterdamse vestiging van het bedrijf met een omvang van bijna 2500 vierkante meter maar voor een kleine 20 procent gevuld. "Dat heeft er alles mee te maken dat dit centrum in Amsterdam relatief laat is opengegaan", verklaart Tobin. Hij trad maart vorig jaar aan als ceo en heeft met een ingrijpende reorganisatie het concern bijgestuurd. "Toen ik binnenkwam gaf het concern ongeveer 350 duizend euro per maand uit, terwijl het nog een kleine zes miljoen euro op de bank had staan." Het tij is gekeerd nu het werknemeraantal gereduceerd is van 230 werknemers naar ruim honderd. Daarnaast zijn er drie sites gesloten, respectievelijk in Madrid, in Luxemburg en de vestiging in Praag, waar het bedrijf na de overstroming van de Donau ervoor koos om de locatie niet opnieuw te openen.
Blijven er zeven vestigingen over, waarvan sommigen het goed doen, andere weer niet. Zo heeft het bedrijf op zijn thuismarkt in Londen, de drie vestigingen goed gevuld en prominente klanten binnenstaan, waaronder het Londense internetknooppunt Linx. Ook de Parijse locatie loopt goed. Andere vestigingen doen het minder, waaronder die in Nederland. "Het is als een Chinees restaurant waar een luchtje aan hangt: klanten blijven weg als het datacentrum voor het grootste gedeelte leeg staat", zegt Tobin. Het is heel moeilijk om in zo'n geval bedrijven binnen de muren te krijgen.

Sappelen

Ook Rick Hudson, ceo van Telecity, dat net als Redbus carrier neutrale colocatieruimte aanbiedt, hangt deze mening aan. "De grootste spelers krijgen 80 procent van de markt. Voor de rest is het sappelen. Bedrijven kiezen eerder voor je diensten als het centrum goed gevuld is. Je vestiging wordt dan ook aantrekkelijker voor carriers die meerdere klanten kunnen bedienen." Telecity heeft zijn twee sites in Amsterdam met een oppervlakte van 6500 vierkante meter nu voor 60 procent volstaan. Ruim twintig carriers bieden datatransportdiensten aan. Eén van de klanten is de Ams-ix die er een vestiging van zijn internetknooppunt heeft ondergebracht. Naast in Nederland draaien ook de vestigingen van Telecity in Engeland, Ierland en Zweden goed.
Vestigingen van Telecity in andere landen hebben het juist moeilijker. Zo heeft het bedrijf pas in 2001 sites in Parijs en Frankfurt opgeleverd. Daar moet nu nog steeds geld bij. Toch loont het volgens Hudson om deze locaties open te houden. "Belangrijke klanten als het Amerikaanse Sprint zijn juist met Telecity in zee gegaan vanwege deze vestigingen in de grootste Europese landen." Over langere termijn leegstand maakt Hudson zich geen zorgen. "Het gaat om een investering met een afschrijvingstermijn van vijftien jaar van nu fonkelnieuwe installaties."

Klappen

Ook Telecity heeft in 2002 flinke klappen opgelopen met name omdat grote carriers van de ene op de andere dag hun contracten opzegden. De omzet bij het bedrijf liep daardoor flinke klappen op. Inmiddels zitten de inkomsten weer in de lift, vooral omdat steeds meer bedrijven de voordelen van servers buiten de deur beginnen in te zien. De bedrijvenmarkt, nu 15 procent van het klantenbestand, wordt steeds belangrijker. Daarnaast vragen deze afnemers om meer toegevoegde waardediensten. Zo voert Telecity nu in zijn Amsterdamse vestigingen de backup uit voor ruim tien bedrijven en wil het ook in de weer met de beveiliging van netwerken en andere diensten.
Hudson heeft zich erover verbaasd dat er in Europa nog steeds vijf carrier onafhankelijke aanbieders van colocatieruimte zijn. "Alleen Telehouse is door zijn start in de vroege jaren negentig winstgevend. De rest heeft hooguit zijn ebitda op orde." Een jaar terug dacht hij dat er hooguit twee of drie over zouden blijven. Van fusies of overnames is het alleen niet gekomen. Belangrijkste reden daarvoor is dat de investeerders in de bedrijven de stekker niet uit hun investeringen willen trekken. Een Interxion of IX-Europe hebben miljoenen betaald in de expansie van deze bedrijven. "Zij zouden hun verlies moeten nemen. Daar zijn ze gewoonweg niet toe bereid. Alternatief is de centra met een tot het minimum gereduceerde personeelsstaf door te laten draaien en te wachten op betere tijden."< BR>

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1426002). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×